REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?
Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

Zakup nowego samochodu i zgłoszenie do urzędu skarbowego

Po zakupie samochodu nabywca jest zobowiązany złożyć w należnym jego miejscu zamieszkania urzędzie skarbowym deklarację. W niej musi określić dane pojazdu oraz jego główne parametry. W deklaracji tej określona zostanie również wartość podatku. W tym przypadku podatku PCC-3, czy też podatku od czynności cywilno-prawnych. I w tym punkcie wszystko powinno wydawać się oczywiste, tyle że takie oczywiste nie jest po zakupu samochodu fabrycznie nowego z salonu. Powód? Dealer jest przedsiębiorcą. Kupującemu wystawia zatem fakturę VAT.

REKLAMA

Ważne

Salon samochodowy nie może sprzedać auta na umowę kupna-sprzedaży. Nie pozwalają na to przepisy dotyczące rozliczeń VAT-owskich.

 

Od zakupu nowego auta podatek był już zapłacony. Mowa o VAT

REKLAMA

Wniosek może być zatem jeden. Skoro transakcja zakupu nowego samochodu zawsze zostaje obłożona podatkiem VAT określonym na fakturze, nie ma sensu podatkowania tej transakcji po raz drugi. W skrócie, nabywca nie musi składać w urzędzie skarbowym deklaracji PCC-3. Nie musi też opłacać 2-procentowego podatku od czynności cywilno-prawnych. Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego mimo wszystko? W żadnym razie nie. Nie ma absolutnie takiej potrzeby.

Transakcję tak naprawdę zgłosi sam dealer. Będzie musiał bowiem wysłać fakturę jako element zestawienia pliku kontrolnego JPK po miesięcznym rozliczeniu ewidencji VAT-owskiej. Urząd skarbowy o zakupie tak czy tak się zatem dowie. Otrzyma bowiem dane dotyczące rodzaju towaru, kwoty netto i wartości podatku oraz nabywcy. Nabywca zgłosi transakcję tak naprawdę tylko w jednym przypadku. Gdy zakup zostanie dokonany na firmę i samochód stanie się elementem majątku trwałego. Informacja o wpisie do ewidencji pojawi się w skarbówce.

Kto jeszcze nie musi zgłaszać zakupu samochodu do urzędu skarbowego?

Warto też zdawać sobie sprawę z jeszcze jednej rzeczy. Nie tylko kupujący samochód nowy nie musi zgłaszać transakcji w urzędzie skarbowym. Spod tego obowiązku wyjęte są również osoby, które:

  • nabyły auto o wartości nie wyższej niż 1000 zł. Przy czym mówimy o wartości rynkowej, która nie zawsze pokrywa się z ceną zakupu.
  • kupiły auto używane nie na umowę kupna-sprzedaży, a fakturę. W takim przypadku to sprzedający odprowadzi podatek od transakcji w ramach rozliczeń działalności gospodarczej.
  • nabyły samochód za granicą, ewentualnie mają miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce.
  • kupiły auto na potrzeby własne i są zaliczone do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Skoro zakupu nowego samochodu nie należy zgłaszać do urzędu skarbowego, kierujący nie musi również obawiać się kary z tego tytułu. I to świetna informacja, bo kara może być znaczna. Wynosi ona od jednej dziesiątej wysokości płacy minimalnej aż do jej dwudziestokrotności. To oznacza że w roku 2023 kara za brak zgłoszenia PCC-3 będzie wynosić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 roku od 349 do 69 800 zł.
  • od 1 lipca do 31 grudnia 2023 roku od 360 do 72 000 zł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA