REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieszy na pasach. Kiedy można ruszyć bez wymuszenia pierwszeństwa?

Pieszy na pasach kiedy można ruszyć
Pieszy na pasach. Kiedy można ruszyć bez wymuszenia pierwszeństwa?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pieszy na pasach. Kiedy można ruszyć bez wymuszenia pierwszeństwa? To pytanie, które w dobie restrykcyjnych przepisów i mandatów nabiera szczególnego znaczenia. Jak brzmi odpowiedź?

Pierwszeństwo pieszych na pasach. Nowe uprawnienia, nowe problemy

Uprawnienia pieszych w rejonie przejść zdecydowanie poszerzyły się 1 czerwca 2021 roku. Co się tak właściwie zmieniło? A no chociażby to, że od tego dnia pieszy uzyskuje pierwszeństwo przed pojazdem jeszcze zanim wejdzie na przejście, na którym ruch nie jest regulowany (a więc na przejściu bez świateł). Wystarczy już samo zbliżanie się do pasów. I mówi o tym art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on, że:

REKLAMA

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

Kwestia samego uzyskania pierwszeństwa jest zatem jasna. Jasne jest także to, że kierowca powinien się zatrzymać i czekać aż pieszy przejdzie przez jezdnię. Nie może go popędzać, straszyć delikatnym ruszaniem czy wywierać innej formy presji. To pieszy jest w tej sytuacji górą i to jego prawa są chronione szczególnie. To jednak oczywiste. Pieszy w starciu z autem nie ma żadnych szans. Jest słabszym uczestnikiem ruchu i wymaga ochrony.

Pieszy na pasach. Kiedy kierowca może ruszyć?

REKLAMA

Zasadnicze pytanie w tym punkcie brzmi jednak inaczej. Mianowicie: czy pieszy musi opuścić przejście, aby kierowca mógł ruszyć z miejsca? Tu problem tak właściwie jest szerszy. Bo przepisy nie precyzują tej kwestii. Mimo wszystko i na tak zadane pytanie odpowiedź można znaleźć. A ta płynie nie tylko z analizy przepisów i ich interpretacji. Kluczowy w tym przypadku jest także rozsądek. Podczas nauki jazdy instruktor uczył mnie, że ruszyć można dopiero w momencie, w którym pieszy przejdzie przed maską pojazdu. I to moim zdaniem pogląd dość słuszny. Decydują o tym dwa powody.

Po pierwsze w dobie obecnego natężenia ruchu, niepotrzebne przedłużanie oczekiwania na przejście pieszego przez całą jezdnię, oznacza po prostu stratę czasu i tamowanie ruchu. Bo przecież pieszy może być osobą niepełnosprawną o ograniczonych możliwościach ruchowych i może przechodzić np. przez jezdnię trzypasmową. To musi zatem trwać!
Po drugie dlatego, że w sytuacji, w której pieszy przejdzie kierowcy przed maską, nie występuje zagrożenia potrącenia. W takim przypadku raczej nie wymusza się też na nim pierwszeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy pieszy musi opuścić przejście? Analiza przepisów

REKLAMA

Ruszenie z miejsca w sytuacji, w której pieszy przeszedł przed maską pojazdu, nie oznacza wymuszenia pierwszeństwa. Skąd taki wniosek? To tak naprawdę kompilacja dwóch przepisów. Pierwszym jest art. 13 ust. 1a ustawy PoRD. Ten mówi o tym, że "pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem". Dopełnienie tego przepisu stanowi z kolei definicja zapisana w art. 2 pkt 23 ustawy PoRD. W jej głos ustąpieniem pierwszeństwa jest "powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku".

W skrócie, przejechanie przez pasy po tym, jak pieszy przejdzie przed maską auta, nie zmusi go do zatrzymania się lub zwolnienia. Nie może być zatem rozpatrywane w kategorii wymuszenia pierwszeństwa. I sytuacja ta dotyczy zarówno drogi wielopasmowej, jak i wąskiej posiadającej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Kolejny wniosek jest jeszcze prostszy. Bo skoro kierowca, ruszając zaraz po tym, jak pieszy przejdzie przed maską jego auta, nie wymusza pierwszeństwa, nie może też być za to ukarany. To oznacza, że nie dostanie 1500 zł mandatu i 15 punktów karnych.

Ważne

Mówimy o sytuacji, w której pieszy pokonał pasy przed maską zatrzymanego auta, a nie scenariuszu, w którym kierujący przejechał, bo pieszy jeszcze nie zdążył dojść do jego pojazdu po pasach!

Nie zawsze kierowca może ruszyć, gdy pieszy przejdzie mu przed maską

Jest jeszcze jedna kwestia, którą zdecydowanie warto wyjaśnić. Bo nie zawsze jest tak, że powyższa interpretacja zadziała. Dotyczy głównie sytuacji, w której pieszy lub grupa pieszych przechodzą w jednym kierunku. Kiedy przestanie obowiązywać?

Chociażby wtedy, gdy na przejściu pojawią się dwie grupy pieszych. Jedna przechodzi od prawej do lewej, a druga od lewej do prawej. W takim przypadku kierowca musi przepuścić obydwie. Dopiero jak ostatni pieszy przejdzie przed jego maską, może ruszyć.
Czasami ze stosowania tego uprawnienia warto zrezygnować z uwagi na bezpieczeństwo pieszego. Przykład? Droga trzypasmowa. Jedno auto zatrzymało się przed przejściem. Gdy jego kierowca poczeka, aż pieszy zniknie z pasów, jego obecność na przejściu stanie się mocniej zauważalna dla pozostałych kierujących. Zatrzymają się oni i również ustąpią mu pierwszeństwa.

Poza tym warto uważać na jeszcze jedną rzecz. Mowa o sytuacji, w której po przejściu pieszego, jednocześnie sprzed pasów ruszą dwa pojazdy. Nie warto wtedy się ścigać. Powód? Chwilowe przyspieszenie może bowiem zostać odczytane przez policjantów jako wyprzedzanie na pasach. Tu kara jest identyczna. Mandat to 1500 zł. A do tego wykroczenie oznacza dopisanie do konta kierującego 15 punktów karnych.

Zobacz także: Woonerf

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA