REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? To pytanie może się wydawać dziwne. Dziwne jednak nie jest. Bo pieszy rzeczywiście ma duże uprawnienia na drodze. Tyle że te nie są bezgraniczne. Dziś właśnie opowiemy o granicach.

Pieszy, przejście dla pieszych i przepisy drogowe

Temat poruszony w dzisiejszym materiale jest kluczowy. Trzeba jednak stworzyć dla niego pewne tło. A tym tłem jest wskazanie dwóch kluczowych definicji. Pierwszą jest przejście dla pieszych. Drugą przejście sugerowane. Rozróżnienie tych pojęć się kluczowe z uwagi na dalszy tok rozwijania myśli.

REKLAMA

  • przejście dla pieszych, czyli "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi" – art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD).
  • przejście sugerowane, czyli "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" – art. 2 ust. 11a ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Piesi uzyskali pierwszeństwo na pasach 1 czerwca 2021 roku. To wtedy w życie weszła nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tyle że nowelizacja wbrew pozorom nie dała najsłabszym uczestnikom ruchu drogowego uprawnień bezgranicznych. Przewiduje bowiem szereg wyjątków, w których pieszy musi nie tylko zachować szczególną ostrożność. On powinien wręcz ustąpić innym użytkownikom drogi. Pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach:

  • gdy przechodzi przez przejście dla pieszych, które zostało poprowadzone przez tory tramwajowe. W takim przypadku pierwszeństwo ma pojazd szynowy – art. 13 ust. 1a ustawy PoRD.
  • gdy przechodzi przez jezdnię na przejściu, ale sugerowanym. Przejście sugerowane jest wyjęte spod pierwszeństwa pieszych – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • gdy droga jest dwujezdniowa (z jezdniami oddzielonymi wysepką lub urządzeniem drogowym), a pieszy przechodzi przez pierwszą z jezdni. Na drugiej jeszcze nie ma pierwszeństwa – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.
  • gdy miałby wejść bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
  • gdy wychodzi spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – art. 14 pkt 1 lit. b ustawy PoRD.

Czy można przebiegać przez pasy?

W tym punkcie należy powołać się na art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie o tym, że "zabrania się przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów". A to nie jedyne zachowanie pieszego, które nie jest dopuszczone na mocy przepisów. Przepisy mówią wyraźnie o zakazie:

  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi – art. 14 pkt 2 ustawy PoRD.
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko – art. 14 pkt 3 ustawy PoRD.
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto – art. 14 pkt 6 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – art. 14 pkt 7 ustawy PoRD.
  • korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 8 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię, jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów – art. 13 ust. 4 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez drogę dwujezdniową na obszarze zabudowanym poza przejściem dla pieszych – art. 13 ust. 5 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych albo przejściem sugerowanym – art. 13 ust. 6 ustawy PoRD.

Jaki mandat za przechodzenie przez jezdnię może dostać pieszy?

Powyższe przykłady jasno pokazują, że przechodzenie przez jezdnię czy pasy w niedozwolony sposób może mieć wiele twarzy. A to oznacza, że czyn może zostać zakwalifikowany na wiele sposobów. Od kwalifikacji zależy wysokość kary. A te mogą być następujące.

  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 150 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze zabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 100 zł mandatu
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przebieganie przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Chodzenie po torowisku – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 300 zł mandatu

Rekordowy mandat za przechodzenie przez jezdnię dla pieszego

Mandaty dla kierowców przerażają? Te przeznaczone dla pieszych również są w stanie mrozić krew w żyłach. A właściwie to jeden mrozi. Bo pieszy również może dostać kilkutysięczną grzywnę. W sytuacji, w której wejdzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na torowisko, gdy zapory lub półzapory będą opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie
  • za sygnalizator na przejeździe kolejowym nadający sygnały czerwone lub migające światło czerwone

Dostanie aż 2000 zł mandatu. Tak, dwa tysiące złotych! A to nie koniec. Podstawę do takiej kary daje art. 97a pkt 1 ustawy Kodeks wykroczeń. I ten konkretnie mówi o karze grzywny w wysokości nie niższej niż 2000 złotych. W efekcie kwota wypisana na mandacie może pochodzić z przedziału od 2000 do 5000 zł. Policjant wybierze ją uznaniowo na mocy skali wykroczenia.

Zobacz także: Pieszy 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA