REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? To pytanie może się wydawać dziwne. Dziwne jednak nie jest. Bo pieszy rzeczywiście ma duże uprawnienia na drodze. Tyle że te nie są bezgraniczne. Dziś właśnie opowiemy o granicach.

Pieszy, przejście dla pieszych i przepisy drogowe

Temat poruszony w dzisiejszym materiale jest kluczowy. Trzeba jednak stworzyć dla niego pewne tło. A tym tłem jest wskazanie dwóch kluczowych definicji. Pierwszą jest przejście dla pieszych. Drugą przejście sugerowane. Rozróżnienie tych pojęć się kluczowe z uwagi na dalszy tok rozwijania myśli.

REKLAMA

  • przejście dla pieszych, czyli "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi" – art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD).
  • przejście sugerowane, czyli "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" – art. 2 ust. 11a ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Piesi uzyskali pierwszeństwo na pasach 1 czerwca 2021 roku. To wtedy w życie weszła nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tyle że nowelizacja wbrew pozorom nie dała najsłabszym uczestnikom ruchu drogowego uprawnień bezgranicznych. Przewiduje bowiem szereg wyjątków, w których pieszy musi nie tylko zachować szczególną ostrożność. On powinien wręcz ustąpić innym użytkownikom drogi. Pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach:

  • gdy przechodzi przez przejście dla pieszych, które zostało poprowadzone przez tory tramwajowe. W takim przypadku pierwszeństwo ma pojazd szynowy – art. 13 ust. 1a ustawy PoRD.
  • gdy przechodzi przez jezdnię na przejściu, ale sugerowanym. Przejście sugerowane jest wyjęte spod pierwszeństwa pieszych – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • gdy droga jest dwujezdniowa (z jezdniami oddzielonymi wysepką lub urządzeniem drogowym), a pieszy przechodzi przez pierwszą z jezdni. Na drugiej jeszcze nie ma pierwszeństwa – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.
  • gdy miałby wejść bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
  • gdy wychodzi spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – art. 14 pkt 1 lit. b ustawy PoRD.

Czy można przebiegać przez pasy?

W tym punkcie należy powołać się na art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie o tym, że "zabrania się przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów". A to nie jedyne zachowanie pieszego, które nie jest dopuszczone na mocy przepisów. Przepisy mówią wyraźnie o zakazie:

  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi – art. 14 pkt 2 ustawy PoRD.
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko – art. 14 pkt 3 ustawy PoRD.
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto – art. 14 pkt 6 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – art. 14 pkt 7 ustawy PoRD.
  • korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 8 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię, jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów – art. 13 ust. 4 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez drogę dwujezdniową na obszarze zabudowanym poza przejściem dla pieszych – art. 13 ust. 5 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych albo przejściem sugerowanym – art. 13 ust. 6 ustawy PoRD.

Jaki mandat za przechodzenie przez jezdnię może dostać pieszy?

Powyższe przykłady jasno pokazują, że przechodzenie przez jezdnię czy pasy w niedozwolony sposób może mieć wiele twarzy. A to oznacza, że czyn może zostać zakwalifikowany na wiele sposobów. Od kwalifikacji zależy wysokość kary. A te mogą być następujące.

  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 150 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze zabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 100 zł mandatu
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przebieganie przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Chodzenie po torowisku – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 300 zł mandatu

Rekordowy mandat za przechodzenie przez jezdnię dla pieszego

Mandaty dla kierowców przerażają? Te przeznaczone dla pieszych również są w stanie mrozić krew w żyłach. A właściwie to jeden mrozi. Bo pieszy również może dostać kilkutysięczną grzywnę. W sytuacji, w której wejdzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na torowisko, gdy zapory lub półzapory będą opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie
  • za sygnalizator na przejeździe kolejowym nadający sygnały czerwone lub migające światło czerwone

Dostanie aż 2000 zł mandatu. Tak, dwa tysiące złotych! A to nie koniec. Podstawę do takiej kary daje art. 97a pkt 1 ustawy Kodeks wykroczeń. I ten konkretnie mówi o karze grzywny w wysokości nie niższej niż 2000 złotych. W efekcie kwota wypisana na mandacie może pochodzić z przedziału od 2000 do 5000 zł. Policjant wybierze ją uznaniowo na mocy skali wykroczenia.

Zobacz także: Pieszy 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA