REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? To pytanie może się wydawać dziwne. Dziwne jednak nie jest. Bo pieszy rzeczywiście ma duże uprawnienia na drodze. Tyle że te nie są bezgraniczne. Dziś właśnie opowiemy o granicach.

Pieszy, przejście dla pieszych i przepisy drogowe

Temat poruszony w dzisiejszym materiale jest kluczowy. Trzeba jednak stworzyć dla niego pewne tło. A tym tłem jest wskazanie dwóch kluczowych definicji. Pierwszą jest przejście dla pieszych. Drugą przejście sugerowane. Rozróżnienie tych pojęć się kluczowe z uwagi na dalszy tok rozwijania myśli.

REKLAMA

REKLAMA

  • przejście dla pieszych, czyli "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi" – art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD).
  • przejście sugerowane, czyli "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" – art. 2 ust. 11a ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Piesi uzyskali pierwszeństwo na pasach 1 czerwca 2021 roku. To wtedy w życie weszła nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tyle że nowelizacja wbrew pozorom nie dała najsłabszym uczestnikom ruchu drogowego uprawnień bezgranicznych. Przewiduje bowiem szereg wyjątków, w których pieszy musi nie tylko zachować szczególną ostrożność. On powinien wręcz ustąpić innym użytkownikom drogi. Pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach:

  • gdy przechodzi przez przejście dla pieszych, które zostało poprowadzone przez tory tramwajowe. W takim przypadku pierwszeństwo ma pojazd szynowy – art. 13 ust. 1a ustawy PoRD.
  • gdy przechodzi przez jezdnię na przejściu, ale sugerowanym. Przejście sugerowane jest wyjęte spod pierwszeństwa pieszych – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • gdy droga jest dwujezdniowa (z jezdniami oddzielonymi wysepką lub urządzeniem drogowym), a pieszy przechodzi przez pierwszą z jezdni. Na drugiej jeszcze nie ma pierwszeństwa – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.
  • gdy miałby wejść bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
  • gdy wychodzi spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – art. 14 pkt 1 lit. b ustawy PoRD.

Czy można przebiegać przez pasy?

W tym punkcie należy powołać się na art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie o tym, że "zabrania się przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów". A to nie jedyne zachowanie pieszego, które nie jest dopuszczone na mocy przepisów. Przepisy mówią wyraźnie o zakazie:

  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi – art. 14 pkt 2 ustawy PoRD.
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko – art. 14 pkt 3 ustawy PoRD.
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto – art. 14 pkt 6 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – art. 14 pkt 7 ustawy PoRD.
  • korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 8 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię, jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów – art. 13 ust. 4 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez drogę dwujezdniową na obszarze zabudowanym poza przejściem dla pieszych – art. 13 ust. 5 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych albo przejściem sugerowanym – art. 13 ust. 6 ustawy PoRD.

Jaki mandat za przechodzenie przez jezdnię może dostać pieszy?

Powyższe przykłady jasno pokazują, że przechodzenie przez jezdnię czy pasy w niedozwolony sposób może mieć wiele twarzy. A to oznacza, że czyn może zostać zakwalifikowany na wiele sposobów. Od kwalifikacji zależy wysokość kary. A te mogą być następujące.

REKLAMA

  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 150 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze zabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 100 zł mandatu
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przebieganie przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Chodzenie po torowisku – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 300 zł mandatu

Rekordowy mandat za przechodzenie przez jezdnię dla pieszego

Mandaty dla kierowców przerażają? Te przeznaczone dla pieszych również są w stanie mrozić krew w żyłach. A właściwie to jeden mrozi. Bo pieszy również może dostać kilkutysięczną grzywnę. W sytuacji, w której wejdzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na torowisko, gdy zapory lub półzapory będą opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie
  • za sygnalizator na przejeździe kolejowym nadający sygnały czerwone lub migające światło czerwone

Dostanie aż 2000 zł mandatu. Tak, dwa tysiące złotych! A to nie koniec. Podstawę do takiej kary daje art. 97a pkt 1 ustawy Kodeks wykroczeń. I ten konkretnie mówi o karze grzywny w wysokości nie niższej niż 2000 złotych. W efekcie kwota wypisana na mandacie może pochodzić z przedziału od 2000 do 5000 zł. Policjant wybierze ją uznaniowo na mocy skali wykroczenia.

Zobacz także: Pieszy 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA