REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? To pytanie może się wydawać dziwne. Dziwne jednak nie jest. Bo pieszy rzeczywiście ma duże uprawnienia na drodze. Tyle że te nie są bezgraniczne. Dziś właśnie opowiemy o granicach.

Pieszy, przejście dla pieszych i przepisy drogowe

Temat poruszony w dzisiejszym materiale jest kluczowy. Trzeba jednak stworzyć dla niego pewne tło. A tym tłem jest wskazanie dwóch kluczowych definicji. Pierwszą jest przejście dla pieszych. Drugą przejście sugerowane. Rozróżnienie tych pojęć się kluczowe z uwagi na dalszy tok rozwijania myśli.

REKLAMA

  • przejście dla pieszych, czyli "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi" – art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD).
  • przejście sugerowane, czyli "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" – art. 2 ust. 11a ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Piesi uzyskali pierwszeństwo na pasach 1 czerwca 2021 roku. To wtedy w życie weszła nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tyle że nowelizacja wbrew pozorom nie dała najsłabszym uczestnikom ruchu drogowego uprawnień bezgranicznych. Przewiduje bowiem szereg wyjątków, w których pieszy musi nie tylko zachować szczególną ostrożność. On powinien wręcz ustąpić innym użytkownikom drogi. Pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach:

  • gdy przechodzi przez przejście dla pieszych, które zostało poprowadzone przez tory tramwajowe. W takim przypadku pierwszeństwo ma pojazd szynowy – art. 13 ust. 1a ustawy PoRD.
  • gdy przechodzi przez jezdnię na przejściu, ale sugerowanym. Przejście sugerowane jest wyjęte spod pierwszeństwa pieszych – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • gdy droga jest dwujezdniowa (z jezdniami oddzielonymi wysepką lub urządzeniem drogowym), a pieszy przechodzi przez pierwszą z jezdni. Na drugiej jeszcze nie ma pierwszeństwa – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.
  • gdy miałby wejść bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
  • gdy wychodzi spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – art. 14 pkt 1 lit. b ustawy PoRD.

Czy można przebiegać przez pasy?

W tym punkcie należy powołać się na art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie o tym, że "zabrania się przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów". A to nie jedyne zachowanie pieszego, które nie jest dopuszczone na mocy przepisów. Przepisy mówią wyraźnie o zakazie:

  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi – art. 14 pkt 2 ustawy PoRD.
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko – art. 14 pkt 3 ustawy PoRD.
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto – art. 14 pkt 6 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – art. 14 pkt 7 ustawy PoRD.
  • korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 8 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię, jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów – art. 13 ust. 4 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez drogę dwujezdniową na obszarze zabudowanym poza przejściem dla pieszych – art. 13 ust. 5 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych albo przejściem sugerowanym – art. 13 ust. 6 ustawy PoRD.

Jaki mandat za przechodzenie przez jezdnię może dostać pieszy?

Powyższe przykłady jasno pokazują, że przechodzenie przez jezdnię czy pasy w niedozwolony sposób może mieć wiele twarzy. A to oznacza, że czyn może zostać zakwalifikowany na wiele sposobów. Od kwalifikacji zależy wysokość kary. A te mogą być następujące.

  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 150 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze zabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 100 zł mandatu
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przebieganie przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Chodzenie po torowisku – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 300 zł mandatu

Rekordowy mandat za przechodzenie przez jezdnię dla pieszego

Mandaty dla kierowców przerażają? Te przeznaczone dla pieszych również są w stanie mrozić krew w żyłach. A właściwie to jeden mrozi. Bo pieszy również może dostać kilkutysięczną grzywnę. W sytuacji, w której wejdzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na torowisko, gdy zapory lub półzapory będą opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie
  • za sygnalizator na przejeździe kolejowym nadający sygnały czerwone lub migające światło czerwone

Dostanie aż 2000 zł mandatu. Tak, dwa tysiące złotych! A to nie koniec. Podstawę do takiej kary daje art. 97a pkt 1 ustawy Kodeks wykroczeń. I ten konkretnie mówi o karze grzywny w wysokości nie niższej niż 2000 złotych. W efekcie kwota wypisana na mandacie może pochodzić z przedziału od 2000 do 5000 zł. Policjant wybierze ją uznaniowo na mocy skali wykroczenia.

Zobacz także: Pieszy 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

REKLAMA

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy. Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha zapewnił, że osoby łamiące sądowy zakaz będą surowo karane i najmocniej odczują proponowane przez nas zmiany. Projekt nowego prawa jest już przygotowany.

Badanie techniczne pojazdu 2025 r. Ile wynosi?

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, każdy właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru, przyczepy lub samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego. Ile wynosi badanie techniczne pojazdu w 2025 r.?

REKLAMA