REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? Są takie sytuacje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach? To pytanie może się wydawać dziwne. Dziwne jednak nie jest. Bo pieszy rzeczywiście ma duże uprawnienia na drodze. Tyle że te nie są bezgraniczne. Dziś właśnie opowiemy o granicach.

Pieszy, przejście dla pieszych i przepisy drogowe

Temat poruszony w dzisiejszym materiale jest kluczowy. Trzeba jednak stworzyć dla niego pewne tło. A tym tłem jest wskazanie dwóch kluczowych definicji. Pierwszą jest przejście dla pieszych. Drugą przejście sugerowane. Rozróżnienie tych pojęć się kluczowe z uwagi na dalszy tok rozwijania myśli.

REKLAMA

  • przejście dla pieszych, czyli "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi" – art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD).
  • przejście sugerowane, czyli "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych" – art. 2 ust. 11a ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Piesi uzyskali pierwszeństwo na pasach 1 czerwca 2021 roku. To wtedy w życie weszła nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tyle że nowelizacja wbrew pozorom nie dała najsłabszym uczestnikom ruchu drogowego uprawnień bezgranicznych. Przewiduje bowiem szereg wyjątków, w których pieszy musi nie tylko zachować szczególną ostrożność. On powinien wręcz ustąpić innym użytkownikom drogi. Pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach:

  • gdy przechodzi przez przejście dla pieszych, które zostało poprowadzone przez tory tramwajowe. W takim przypadku pierwszeństwo ma pojazd szynowy – art. 13 ust. 1a ustawy PoRD.
  • gdy przechodzi przez jezdnię na przejściu, ale sugerowanym. Przejście sugerowane jest wyjęte spod pierwszeństwa pieszych – art. 13 ust. 2 ustawy PoRD.
  • gdy droga jest dwujezdniowa (z jezdniami oddzielonymi wysepką lub urządzeniem drogowym), a pieszy przechodzi przez pierwszą z jezdni. Na drugiej jeszcze nie ma pierwszeństwa – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.
  • gdy miałby wejść bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd – art. 14 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
  • gdy wychodzi spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – art. 14 pkt 1 lit. b ustawy PoRD.

Czy można przebiegać przez pasy?

W tym punkcie należy powołać się na art. 14 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie o tym, że "zabrania się przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów". A to nie jedyne zachowanie pieszego, które nie jest dopuszczone na mocy przepisów. Przepisy mówią wyraźnie o zakazie:

  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi – art. 14 pkt 2 ustawy PoRD.
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko – art. 14 pkt 3 ustawy PoRD.
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto – art. 14 pkt 6 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – art. 14 pkt 7 ustawy PoRD.
  • korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – art. 14 pkt 8 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez jezdnię, jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów – art. 13 ust. 4 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez drogę dwujezdniową na obszarze zabudowanym poza przejściem dla pieszych – art. 13 ust. 5 ustawy PoRD.
  • przechodzenia przez torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych albo przejściem sugerowanym – art. 13 ust. 6 ustawy PoRD.

Jaki mandat za przechodzenie przez jezdnię może dostać pieszy?

Powyższe przykłady jasno pokazują, że przechodzenie przez jezdnię czy pasy w niedozwolony sposób może mieć wiele twarzy. A to oznacza, że czyn może zostać zakwalifikowany na wiele sposobów. Od kwalifikacji zależy wysokość kary. A te mogą być następujące.

  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 150 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 200 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze zabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 100 zł mandatu
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przebieganie przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Chodzenie po torowisku – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 50 zł mandatu
  • Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – podstawa prawna art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń – 300 zł mandatu

Rekordowy mandat za przechodzenie przez jezdnię dla pieszego

Mandaty dla kierowców przerażają? Te przeznaczone dla pieszych również są w stanie mrozić krew w żyłach. A właściwie to jeden mrozi. Bo pieszy również może dostać kilkutysięczną grzywnę. W sytuacji, w której wejdzie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na torowisko, gdy zapory lub półzapory będą opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie
  • za sygnalizator na przejeździe kolejowym nadający sygnały czerwone lub migające światło czerwone

Dostanie aż 2000 zł mandatu. Tak, dwa tysiące złotych! A to nie koniec. Podstawę do takiej kary daje art. 97a pkt 1 ustawy Kodeks wykroczeń. I ten konkretnie mówi o karze grzywny w wysokości nie niższej niż 2000 złotych. W efekcie kwota wypisana na mandacie może pochodzić z przedziału od 2000 do 5000 zł. Policjant wybierze ją uznaniowo na mocy skali wykroczenia.

Zobacz także: Pieszy 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA