REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznacza znak A-17? To biegnący ludzie czy przejście dla pieszych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znak A-17 - dzieci
Co oznacza znak A-17? To biegnący ludzie czy przejście dla pieszych?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Na znaku A-17 pojawiają się biegnący ludzie? To błędna interpretacja i to poważnie błędna. Ludzie są widoczni, tyle że są to młodzi ludzie. Oznaczenie A-17 pełni rolę podobną do tablicy T-27. Ostrzega przed dziećmi.

Co oznacza znak A-17?

REKLAMA

Trójkątna tablica z żółtym tłem i czerwoną obwódką. Tak, to musi być znak ostrzegawczy. Co przedstawia? Wizerunek biegnących ludzi – tak może wydawać się na pierwszy rzut oka. Definicja tablic A-17 brzmi jednak "dzieci". Co konkretnie oznacza taka informacja? Ta jest z punktu widzenia kierowcy niezwykle ważna!

REKLAMA

Znak drogowy A-17 informuje kierującego o "miejscu na drodze szczególnie uczęszczanym przez dzieci w wieku od 7 do 15 lat lub o bliskości takiego miejsca". Taką konkretnie definicję podaje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Akt prawny w tym przypadku rozszerza jednak definicję. Wskazuje bowiem na to, że znak A-17 umieszcza się zwłaszcza w pobliżu szkół podstawowych, placówek prowadzących zajęcia z dziećmi, terenów zabaw i innych.

Gdzie stawia się znak A-17?

Zasady umieszczania znaku A-17 częściowo są sprecyzowane, a częściowo nie. Przepisy wskazują np., że oznaczenie powinno pojawić się w odległości wynoszącej od 50 do 100 metrów od miejsca niebezpiecznego, a do tego może znajdować się na kwadratowym, fluorescencyjnie żółtym tle. Takie wartości należy przyjąć na drogach, na których dopuszczalna prędkość wynosi nie więcej niż 60 km/h.

Jeżeli chodzi o sam dobór miejsca niebezpiecznego, tego dokonuje się w oparciu o kryteria indywidualne. Może to wynikać z oceny miejsca, wywiadów z ludnością i obserwacji warunków ruchu oraz zachowywania się dzieci. Kluczowe jest to, jak często w danym punkcie pojawiają się dzieci. Mniejsze znaczenie ma to, w jak dużej odległości od obiektu edukacyjnego znajduje się punkt.

Znak A-17 "dzieci". Czemu stawia się go przy drogach?

Zasadność stawiania znaku A-17 przy drogach jest dwutorowa. Po pierwsze chodzi o wskazanie kierowcy kolejnego typu niebezpieczeństwa. To ma ułatwić mu kierowanie, ale przede wszystkim dostosowanie prędkości czy swoich zachowań drogowych do aktualnej sytuacji. Po drugie kluczem jest bezpieczeństwo samych dzieci. Ci są szczególnie chronionymi uczestnikami ruchu drogowego. A do tego ich zachowania mogą być nieprzewidywalne. Mogą nie upewnić się w wystarczającym stopniu czy mogą przekroczyć jezdnie, mogą też na nią wbiec. Po odczytaniu ostrzeżenia, kierujący może zwolnić i być przygotowany także na taki scenariusz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znak A-17 "dzieci" a tabliczka T-27

Znak A-17 "dzieci" odgrywa niezwykle ważną rolę. Nie jest jednak jedynym oznaczenie, które pojawia się przy drodze w związku z ruchem najmłodszych pieszych. Kierujący mogą również dostrzec legendarną już Agatkę, czyli znak drogowy T-27. Tabliczka ta powinna być według przepisów umieszczona pod znakiem D-6 "przejście dla pieszych" lub D-6b "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Wskazuje tym samym, że przejście dla pieszych jest szczególnie uczęszczane przez dzieci. Może zatem znajdować się w bezpośredniej bliskości szkoły lub innej placówki oświatowej czy opiekuńczej, do której uczęszczają dzieci w wieku od 7 do 15 lat.

Różnice między znakiem A-17 a tabliczką T-27? Tych jest kilka:

  • tabliczka T-27 informuje o przejściu dla pieszych, na którym odbywa się częsty ruch dzieci, znak A-17 z kolei wskazuje na miejsce na drodze, przy którym poruszają się dzieci. Miejsce to wcale nie musi oznaczać przejścia dla pieszych, a rejon chodnika.
  • znak A-17 może występować samodzielnie. Tabliczka T-27 z kolei uzupełnia informację o przejściu dla pieszych. Nie jest oznaczeniem samodzielnym.
  • identycznie jak w przypadku znaku A-17, ustawienie tabliczki T-27 powinno być poprzedzone szczegółową analizą warunków lokalnych, a liczba tego typu przejść powinna być ograniczona.

Ile wynosi mandat za niestosowanie się do znaku A-17?

REKLAMA

Mówiąc o znaku A-17, należy wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Jaki mandat grozi kierowcy za jego ignorowanie? No więc ten wynosi równe... 0 złotych. Taryfikator mandatów nie przewiduje kary za niestosowanie się do znaku A-17. Takiego pojęcia w przepisach nie ma. Kierowca jest ostrzegany o niebezpieczeństwie. Powinien zatem zacząć uważnie obserwować drogę i jej otoczenie, uważnie śledzić zachowania pieszych, zredukować prędkość i zachować szczególną ostrożność. Jeżeli nie zastosuje się do tych wskazówek, może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To z kolei będzie wiązało się z uruchomieniem konsekwencji z tytułu art. 86 ustawy Kodeks wykroczeń.

"Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny." Tak lakoniczne stwierdzenie pojawiające się w par. 1 w/w aktu prawnego oznacza, że kierowca może dostać mandat wynoszący od 20 do 5000 zł. Kwotę uznaniowo w konkretnym przypadku wskazuje policjant. To raz. Bo jest jeszcze par. 3 w/w aktu prawnego. A ten dodaje, że "w razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 przez osobę prowadzącą pojazd można orzec zakaz prowadzenia pojazdów". W skrócie kara może zostać uzupełniona odebraniem kierującemu uprawnień na określony czas. Decyzję podejmuje sąd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA