REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4
Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.

Na pierwszy rzut oka wszystko się tu zgadza. Na drodze są trzy pasy ruchu (z niesymetrycznie wyznaczonymi kierunkami jazdy), a do tego dzieli je linia podwójnie przerywana. Odpowiedź na pytanie zadane w tytule może być zatem jedna. Tak, kierujący widzący taki obrazek jak na zdjęciu przed oczami wyprzedzić może. Tylko nie tak szybko. Bo kluczem do rozwikłania tej zagadki trochę są linie, a trochę sygnalizator, który pojawia się nad każdym z pasów ruchu.

REKLAMA

REKLAMA

Linia P-5, sygnalizator S-4 i zmienne regulowanie ruchu

Linia widoczna na zdjęciu dodanym do tego materiału nie jest zwykłą linią przerywaną. To linia P-5, czyli linia podwójna przerywana. Kluczowe w jej przypadku jest to, że tylko pośrednio stosuje się ją w celu wskazania możliwości zmiany pasa ruchu. Pośrednio, bo jest sparowana z sygnalizatorem S-4. Oznacza zatem przede wszystkim pas ruchu o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi umieszczonymi nad jezdnią.

W tym punkcie wiemy już zatem, że linie stanowią jedynie wskazówkę. Bo prawdziwym kluczem do odpowiedzi na pytanie: "Czy tu można wyprzedzać?" jest sygnalizator zawieszony nad jezdnią. Sygnalizator S-4 wykorzystuje się na takich odcinkach drogi, na których wraz ze zmianą natężenia ruchu, zmienia się organizacja ruchu. Światło to może więc przyjąć jedną z dwóch form. Po pierwsze może wyglądać jak zielona strzałka. Oznacza otwarty dla danego kierunku ruchu pas jazdy. Po drugie alternatywą jest czerwony iks. W takim przypadku mówimy o pasie ruchu, który dla danego kierunku jazdy został zamknięty przez drogowców.

Sygnalizator S-4 a wyprzedzanie. Czerwony iks to zakaz!

Kierujący widzi przed sobą trzy pasu ruchu. Nad lewym i środkowym świeci się sygnalizator S-4 z czerwonym iksem. Tylko nad prawym świeci się zielona strzałka. Czy w takiej sytuacji prowadzący może wyprzedzić? Tak, linia jest przerywana. Definicja sygnalizatora S-4 z czerwonym iksem mówi jednak wyraźnie o tym, że kierujący ma zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym światło jest umieszczone. Skoro na sąsiadujący pas ruchu wjechać nie może, nie ma też automatycznie możliwości wyprzedzenia innego pojazdu. Musi poruszać się za nim do momentu, w którym organizacja ruchu się nie zmieni, ewentualnie droga się nie rozszerzy.

REKLAMA

Ważne

Dokładnie taką definicję podaje par. 98 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4

Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

Infor

Dwie zielone strzałki na sygnalizatorze S-4 a wyprzedzanie

Kiedy na takim odcinku drogi wyprzedzić inny pojazd można? Sytuację taką obrazuje powyższe zdjęcie. W tym przypadku to dwa pasy ruchu są otwarte dla kierunku jazdy, w którym porusza się kierujący. W takim przypadku może zjechać na pas lewy i przejechać obok auta jadącego wolniej. Czy na takim odcinku drogi można wyprzedzić np. prawą stroną? Niestety nie. Możliwości takiej nie ma. Aby na drodze można było wyprzedzić inny pojazd z prawej strony, ta musi być drogą jednokierunkową (a ta z oczywistych powodów nie jest), ewentualnie musi posiadać dwie jezdnie i trzy pasy ruchu w każdym kierunku (tak mówi art. 24 ust. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzenie innego pojazdu w sytuacji, w której kierujący może poruszać się tylko jednym z trzech pasów ruchu, oznacza 500 zł mandatu i 15 punktów karnych. Kara jest za niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej. W sytuacji, w której kierujący ma do dyspozycji dwa pasy ruchu, ale wyprzedzi inny pojazd prawym, może otrzymać 1000 zł mandatu i 8 punktów karnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA