REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4
Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.

Na pierwszy rzut oka wszystko się tu zgadza. Na drodze są trzy pasy ruchu (z niesymetrycznie wyznaczonymi kierunkami jazdy), a do tego dzieli je linia podwójnie przerywana. Odpowiedź na pytanie zadane w tytule może być zatem jedna. Tak, kierujący widzący taki obrazek jak na zdjęciu przed oczami wyprzedzić może. Tylko nie tak szybko. Bo kluczem do rozwikłania tej zagadki trochę są linie, a trochę sygnalizator, który pojawia się nad każdym z pasów ruchu.

REKLAMA

Linia P-5, sygnalizator S-4 i zmienne regulowanie ruchu

REKLAMA

Linia widoczna na zdjęciu dodanym do tego materiału nie jest zwykłą linią przerywaną. To linia P-5, czyli linia podwójna przerywana. Kluczowe w jej przypadku jest to, że tylko pośrednio stosuje się ją w celu wskazania możliwości zmiany pasa ruchu. Pośrednio, bo jest sparowana z sygnalizatorem S-4. Oznacza zatem przede wszystkim pas ruchu o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi umieszczonymi nad jezdnią.

W tym punkcie wiemy już zatem, że linie stanowią jedynie wskazówkę. Bo prawdziwym kluczem do odpowiedzi na pytanie: "Czy tu można wyprzedzać?" jest sygnalizator zawieszony nad jezdnią. Sygnalizator S-4 wykorzystuje się na takich odcinkach drogi, na których wraz ze zmianą natężenia ruchu, zmienia się organizacja ruchu. Światło to może więc przyjąć jedną z dwóch form. Po pierwsze może wyglądać jak zielona strzałka. Oznacza otwarty dla danego kierunku ruchu pas jazdy. Po drugie alternatywą jest czerwony iks. W takim przypadku mówimy o pasie ruchu, który dla danego kierunku jazdy został zamknięty przez drogowców.

Sygnalizator S-4 a wyprzedzanie. Czerwony iks to zakaz!

Kierujący widzi przed sobą trzy pasu ruchu. Nad lewym i środkowym świeci się sygnalizator S-4 z czerwonym iksem. Tylko nad prawym świeci się zielona strzałka. Czy w takiej sytuacji prowadzący może wyprzedzić? Tak, linia jest przerywana. Definicja sygnalizatora S-4 z czerwonym iksem mówi jednak wyraźnie o tym, że kierujący ma zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym światło jest umieszczone. Skoro na sąsiadujący pas ruchu wjechać nie może, nie ma też automatycznie możliwości wyprzedzenia innego pojazdu. Musi poruszać się za nim do momentu, w którym organizacja ruchu się nie zmieni, ewentualnie droga się nie rozszerzy.

Ważne

Dokładnie taką definicję podaje par. 98 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4

wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4

Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

Infor

Dwie zielone strzałki na sygnalizatorze S-4 a wyprzedzanie

REKLAMA

Kiedy na takim odcinku drogi wyprzedzić inny pojazd można? Sytuację taką obrazuje powyższe zdjęcie. W tym przypadku to dwa pasy ruchu są otwarte dla kierunku jazdy, w którym porusza się kierujący. W takim przypadku może zjechać na pas lewy i przejechać obok auta jadącego wolniej. Czy na takim odcinku drogi można wyprzedzić np. prawą stroną? Niestety nie. Możliwości takiej nie ma. Aby na drodze można było wyprzedzić inny pojazd z prawej strony, ta musi być drogą jednokierunkową (a ta z oczywistych powodów nie jest), ewentualnie musi posiadać dwie jezdnie i trzy pasy ruchu w każdym kierunku (tak mówi art. 24 ust. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzenie innego pojazdu w sytuacji, w której kierujący może poruszać się tylko jednym z trzech pasów ruchu, oznacza 500 zł mandatu i 15 punktów karnych. Kara jest za niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej. W sytuacji, w której kierujący ma do dyspozycji dwa pasy ruchu, ale wyprzedzi inny pojazd prawym, może otrzymać 1000 zł mandatu i 8 punktów karnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA