REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4
Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.

Na pierwszy rzut oka wszystko się tu zgadza. Na drodze są trzy pasy ruchu (z niesymetrycznie wyznaczonymi kierunkami jazdy), a do tego dzieli je linia podwójnie przerywana. Odpowiedź na pytanie zadane w tytule może być zatem jedna. Tak, kierujący widzący taki obrazek jak na zdjęciu przed oczami wyprzedzić może. Tylko nie tak szybko. Bo kluczem do rozwikłania tej zagadki trochę są linie, a trochę sygnalizator, który pojawia się nad każdym z pasów ruchu.

REKLAMA

REKLAMA

Linia P-5, sygnalizator S-4 i zmienne regulowanie ruchu

Linia widoczna na zdjęciu dodanym do tego materiału nie jest zwykłą linią przerywaną. To linia P-5, czyli linia podwójna przerywana. Kluczowe w jej przypadku jest to, że tylko pośrednio stosuje się ją w celu wskazania możliwości zmiany pasa ruchu. Pośrednio, bo jest sparowana z sygnalizatorem S-4. Oznacza zatem przede wszystkim pas ruchu o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi umieszczonymi nad jezdnią.

W tym punkcie wiemy już zatem, że linie stanowią jedynie wskazówkę. Bo prawdziwym kluczem do odpowiedzi na pytanie: "Czy tu można wyprzedzać?" jest sygnalizator zawieszony nad jezdnią. Sygnalizator S-4 wykorzystuje się na takich odcinkach drogi, na których wraz ze zmianą natężenia ruchu, zmienia się organizacja ruchu. Światło to może więc przyjąć jedną z dwóch form. Po pierwsze może wyglądać jak zielona strzałka. Oznacza otwarty dla danego kierunku ruchu pas jazdy. Po drugie alternatywą jest czerwony iks. W takim przypadku mówimy o pasie ruchu, który dla danego kierunku jazdy został zamknięty przez drogowców.

Sygnalizator S-4 a wyprzedzanie. Czerwony iks to zakaz!

Kierujący widzi przed sobą trzy pasu ruchu. Nad lewym i środkowym świeci się sygnalizator S-4 z czerwonym iksem. Tylko nad prawym świeci się zielona strzałka. Czy w takiej sytuacji prowadzący może wyprzedzić? Tak, linia jest przerywana. Definicja sygnalizatora S-4 z czerwonym iksem mówi jednak wyraźnie o tym, że kierujący ma zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym światło jest umieszczone. Skoro na sąsiadujący pas ruchu wjechać nie może, nie ma też automatycznie możliwości wyprzedzenia innego pojazdu. Musi poruszać się za nim do momentu, w którym organizacja ruchu się nie zmieni, ewentualnie droga się nie rozszerzy.

REKLAMA

Ważne

Dokładnie taką definicję podaje par. 98 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

wyprzedzanie sygnalizator S-4, wyprzedzanie za sygnalizatorem S-4, sygnalizator S-4

Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

Infor

Dwie zielone strzałki na sygnalizatorze S-4 a wyprzedzanie

Kiedy na takim odcinku drogi wyprzedzić inny pojazd można? Sytuację taką obrazuje powyższe zdjęcie. W tym przypadku to dwa pasy ruchu są otwarte dla kierunku jazdy, w którym porusza się kierujący. W takim przypadku może zjechać na pas lewy i przejechać obok auta jadącego wolniej. Czy na takim odcinku drogi można wyprzedzić np. prawą stroną? Niestety nie. Możliwości takiej nie ma. Aby na drodze można było wyprzedzić inny pojazd z prawej strony, ta musi być drogą jednokierunkową (a ta z oczywistych powodów nie jest), ewentualnie musi posiadać dwie jezdnie i trzy pasy ruchu w każdym kierunku (tak mówi art. 24 ust. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzenie innego pojazdu w sytuacji, w której kierujący może poruszać się tylko jednym z trzech pasów ruchu, oznacza 500 zł mandatu i 15 punktów karnych. Kara jest za niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej. W sytuacji, w której kierujący ma do dyspozycji dwa pasy ruchu, ale wyprzedzi inny pojazd prawym, może otrzymać 1000 zł mandatu i 8 punktów karnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA