Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym. Przepisy i praktyka
REKLAMA
REKLAMA
- Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym. Bo rondo to skrzyżowanie!
- Na rondzie dwupasmowym zwróć uwagę na znak A-7
- Rondo dwupasmowe. Auta na lewym pasie są w gorszym położeniu...
- Pierwszeństwo na rondzie a rondo turbinowe lub z wyznaczonymi pasami
Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym. Bo rondo to skrzyżowanie!
Przed wjazdem na rondo – także to dwupasmowe czy posiadające większą ilość pasów – pojawia się jeden z dwóch znaków. Mowa o oznaczeniu C-12 "Ruch okrężny" lub A-8 "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym". I kluczowe w tym przypadku jest jedno słowo. Słowem tym jest skrzyżowanie. Skoro rondo jest skrzyżowaniem, to kwestię pierwszeństwa na nim rozstrzygają przepisy. Co one konkretnie mówią? No i tu jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Ta tak naprawdę zależy od jednego z trzech przypadków. Dość dokładnie postaramy się je omówić w kolejnych akapitach.
REKLAMA
Na rondzie dwupasmowym zwróć uwagę na znak A-7
Pierwszą z zasad pierwszeństwa na rondzie dwupasmowym jest kwestia ustawienia lub też nie znaku A-7 "Ustąp pierwszeństwa" przed wjazdem na rondzie. To o tyle kluczowe, że w razie jego braku, pierwszeństwo uzyskują pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie. I to bez względu na fakt czy wjeżdżają na pas prawy, czy lewy. To nie ma żadnego znaczenia! Kierujący poruszający się po rondzie bez znaku A-7 muszą o tym pamiętać. W przeciwnym razie mają szansę stać się sprawcami kolizji. A to dziś naprawdę kosztowna sprawa...
Czemu bez znaku A-7 przed rondem, wjeżdżający mają pierwszeństwo? Decyduje o tym zasada prawej dłoni zapisana w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ta mówi o "ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony".
Rondo dwupasmowe. Auta na lewym pasie są w gorszym położeniu...
REKLAMA
Załóżmy, że przed rondem stoi znak A-7. A więc pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się dookoła wyspy. Kto podczas jazdy po okręgu ma pierwszeństwo? To ważne, bo przecież mówimy o rondzie dwupasmowym. Tyle że tu nadal działa zasada prawej dłoni zapisana w art. 25 ust. 1 ustawy PoRD. W skrócie pojazd jadący lewym pasem ma ten na pasie prawym po prawej stronie. Musi mu zatem ustąpić pierwszeństwa. Tak, jego kierowca ma jednocześnie gorszą widoczność. Tyle że dla przepisów to nie ma znaczenia. Kierowca musi uważnie obserwować otoczenie i najlepiej, żeby patrzył nie tylko w lusterko. To na rondzie tworzy szczególnie duży martwy punkt.
Kierowca jedzie lewym pasem ronda. Chce zjechać ze skrzyżowania. Musi zatem ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym pasem prawym. W tym celu powinien zwolnić, a w skrajnym przypadku nawet się zatrzymać. Identyczna sytuacja dotyczy przypadku, w którym kierujący jadąc po rondzie, musi dokonać zmiany pasa ruchu. Podczas zjeżdżania z pasa lewego na prawy, obowiązuje dokładnie ta sama zasada.
Pierwszeństwo na rondzie a rondo turbinowe lub z wyznaczonymi pasami
W trzecim przypadku kierujący ma do czynienia z rondem turbinowym lub takim, na którym pasy ruchu mają przypisany kierunek jazdy. Tu kwestia pierwszeństwa ogranicza się zatem do zmiany pasa ruchu. O ile na manewr taki pozwalają linie namalowane na jezdni. Czemu podczas zjeżdżania ze skrzyżowania pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym staje się drugorzędne? Decyduje o tym prosta kwestia. Na rondach turbinowych lub z wyznaczonymi pasami ruchu, ruch jest organizowany w taki sposób, aby zlikwidować kolizyjność skrzyżowania podczas zjazdu z niego.
Na rondach turbinowych pas prawy kończy się, zanim układ ronda wyprowadzi ze skrzyżowania pas lewy. Podobnie dzieje się w przypadku rond z wyznaczonymi pasami ruchu. Aby jednak zorientować się w sytuacji, kierowca powinien zwrócić uwagę na dwie rzeczy.
- Po pierwsze chodzi o znak F-10 "Kierunki na pasach ruchu" umieszczony przed rondem. To on pokaże w jakim kierunku można kontynuować jazdę z danego pasa ruchu.
- Po drugie kierowca powinien obserwować jezdnię. Musi zawrócić uwagę na linie i strzałki namalowane na asfalcie. To one staną się wyznacznikiem manewrów, które kierujący będzie mógł podjąć podczas jazdy po okręgu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.