REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką. Co zmienia dodatkowa strzałka?

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką, znak B-36 ze strzałką, znak B-36 ze strzałką T-25b
Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką. Co zmienia dodatkowa strzałka?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką wskazuje na bardzo konkretną informację. Kierowca, który się do niej nie dostosuje, ryzykuje mandatem.

Czy jest zatrzymanie?

Sytuacja z czerwonym "iksem" jest dość prosta. To nic innego jak znak drogowy B-36 "zakaz zatrzymywania". Informuje on kierującego o tym, że na danym odcinku drogi zatrzymanie w żadnej formie nie jest możliwe. Nie ma takiej możliwości ani wtedy, gdy kierujący chce zaparkować auto, ani wtedy gdy chce zatrzymać się na sekundę, żeby wysadzić jednego z pasażerów. Tak surowa definicja w prosty sposób wynika z definicji zapisanych w przepisach. Mowa konkretnie o art. 2 pkt 29 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jego głos zatrzymanie to "unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę".

REKLAMA

Ważne

Jako ciekawostkę zadamy przewrotne pytanie. Kiedy za znakiem B-36 można się legalnie zatrzymać? Tylko w dwóch przypadkach. Gdy unieruchomienie pojazdu wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Co oznacza strzałka przy znaku zakazu?

Wiemy już co oznacza czerwony "iks", a więc znak B-36. Czym są jednak tajemnicze strzałki? To nic innego jak tabliczki uzupełniające. One niejako doprecyzowują znaczenie tablicy. W polskim porządku prawnym rozróżniane są cztery typy strzałek zapisanych na tabliczkach uzupełniających. Mowa o:

  • strzałce skierowanej do góry, czyli de facto tabliczce T-25a. Wyznacza ona miejsce, od którego zaczyna obowiązywać zakaz zatrzymywania się.
  • strzałce skierowanej do dołu, czyli de facto tabliczce T-25c. Wyznacza ono miejsce, do którego obowiązuje zakaz zatrzymywania się.
  • strzałce posiadającej i grot do góry, i grot do dołu, czyli de facto tabliczce T-25b. Informuje ona kierującego, że zakaz zatrzymywania się jest kontynuowany.
  • strzałce poziomej z dwoma grotami, jednym w prawo, drugim w lewo. To tabliczka T-26. Informuje ona o tym, że zakaz zatrzymywania się dotyczy tylko jednej strony placu lub np. końca ślepej uliczki. Umieszcza się go często w związku z przepisami pożarowymi i konieczności zapewnienia drożności drogi pożarowej.

Warto wiedzieć o tym, że powyższe tabliczki uzupełniające bywają łączone nie tylko ze znakiem B-36. Dodaje się je również do tablic B-35 "Zakaz postoju", B-37 "Zakaz postoju w dni nieparzyste" lub B-38 "Zakaz postoju w dni parzyste".

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką ma ułatwić życie kierowcy

W przypadku znaku zakazu sytuacja jest oczywista. Ma on wyznaczyć zasady ruchu drogowego obowiązujące na danym odcinku drogi. Jaką rolę pełni jednak strzałka dopisana pod znakiem zakazu? Jej zadanie jest czysto informacyjne. Ma ułatwić kierowcy zorientowanie się w tym, czy zakaz jeszcze obowiązuje, czy może już przestał być aktualny. W skrócie, patrząc na połączenie znaków kierowca dowie się, czy może zatrzymać pojazd w danym miejscu na drodze, czy też powinien z tego zrezygnować. Taka informacja jest kluczowa. Może uchronić przed mandatem, chociaż nie tylko.

Mandat za zatrzymanie za znakiem zakazu ze strzałką

REKLAMA

Za niedostosowanie się do znaku zakazu zatrzymywania ze strzałką grozi oczywiście mandat karny. Tyle że tabliczka w żaden sposób nie zmienia wysokości kary. Ta nadal będzie opiewać na 100 zł. Co więcej, do konta kierującego dopisany zostanie 1 punkt karny. Na tym jednak konsekwencje nie kończą się. Bo w skrajnym przypadku pojazd zaparkowany za znakiem B-36 zostanie odholowany na parking depozytowy. Stanie się tak przede wszystkim w przypadku, w którym będzie tamować lub utrudniać ruch innych pojazdów, ewentualnie utrudni prowadzenie akcji ratunkowej lub zablokuje np. drogę pożarową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku odholowania pojazdu sekwencja wygląda następująco. Kierowca musi się zgłosić np. do strażników miejskich po dokumenty. Wtedy dostanie mandat. I do odebrania pojazdu będzie musiał opłacić grzywnę, a do tego zapłacić za holowanie i przechowywanie pojazdu. W roku 2023 maksymalna stawka za usunięcie pojazdu o DMC do 3,5 tony (czyli np. auta osobowego) wynosi w Polsce 606 zł. Dodatkowo za każdą dobę przebywania pojazdu na parkingu policyjnego właściciel zapłaci dokładnie 52 zł. W efekcie zatrzymanie za znakiem B-36 ze strzałką może kosztować nawet 758 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA