REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką. Co zmienia dodatkowa strzałka?

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką, znak B-36 ze strzałką, znak B-36 ze strzałką T-25b
Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką. Co zmienia dodatkowa strzałka?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką wskazuje na bardzo konkretną informację. Kierowca, który się do niej nie dostosuje, ryzykuje mandatem.

Czy jest zatrzymanie?

Sytuacja z czerwonym "iksem" jest dość prosta. To nic innego jak znak drogowy B-36 "zakaz zatrzymywania". Informuje on kierującego o tym, że na danym odcinku drogi zatrzymanie w żadnej formie nie jest możliwe. Nie ma takiej możliwości ani wtedy, gdy kierujący chce zaparkować auto, ani wtedy gdy chce zatrzymać się na sekundę, żeby wysadzić jednego z pasażerów. Tak surowa definicja w prosty sposób wynika z definicji zapisanych w przepisach. Mowa konkretnie o art. 2 pkt 29 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jego głos zatrzymanie to "unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę".

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Jako ciekawostkę zadamy przewrotne pytanie. Kiedy za znakiem B-36 można się legalnie zatrzymać? Tylko w dwóch przypadkach. Gdy unieruchomienie pojazdu wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Co oznacza strzałka przy znaku zakazu?

Wiemy już co oznacza czerwony "iks", a więc znak B-36. Czym są jednak tajemnicze strzałki? To nic innego jak tabliczki uzupełniające. One niejako doprecyzowują znaczenie tablicy. W polskim porządku prawnym rozróżniane są cztery typy strzałek zapisanych na tabliczkach uzupełniających. Mowa o:

  • strzałce skierowanej do góry, czyli de facto tabliczce T-25a. Wyznacza ona miejsce, od którego zaczyna obowiązywać zakaz zatrzymywania się.
  • strzałce skierowanej do dołu, czyli de facto tabliczce T-25c. Wyznacza ono miejsce, do którego obowiązuje zakaz zatrzymywania się.
  • strzałce posiadającej i grot do góry, i grot do dołu, czyli de facto tabliczce T-25b. Informuje ona kierującego, że zakaz zatrzymywania się jest kontynuowany.
  • strzałce poziomej z dwoma grotami, jednym w prawo, drugim w lewo. To tabliczka T-26. Informuje ona o tym, że zakaz zatrzymywania się dotyczy tylko jednej strony placu lub np. końca ślepej uliczki. Umieszcza się go często w związku z przepisami pożarowymi i konieczności zapewnienia drożności drogi pożarowej.

Warto wiedzieć o tym, że powyższe tabliczki uzupełniające bywają łączone nie tylko ze znakiem B-36. Dodaje się je również do tablic B-35 "Zakaz postoju", B-37 "Zakaz postoju w dni nieparzyste" lub B-38 "Zakaz postoju w dni parzyste".

Znak zakaz zatrzymywania ze strzałką ma ułatwić życie kierowcy

W przypadku znaku zakazu sytuacja jest oczywista. Ma on wyznaczyć zasady ruchu drogowego obowiązujące na danym odcinku drogi. Jaką rolę pełni jednak strzałka dopisana pod znakiem zakazu? Jej zadanie jest czysto informacyjne. Ma ułatwić kierowcy zorientowanie się w tym, czy zakaz jeszcze obowiązuje, czy może już przestał być aktualny. W skrócie, patrząc na połączenie znaków kierowca dowie się, czy może zatrzymać pojazd w danym miejscu na drodze, czy też powinien z tego zrezygnować. Taka informacja jest kluczowa. Może uchronić przed mandatem, chociaż nie tylko.

REKLAMA

Mandat za zatrzymanie za znakiem zakazu ze strzałką

Za niedostosowanie się do znaku zakazu zatrzymywania ze strzałką grozi oczywiście mandat karny. Tyle że tabliczka w żaden sposób nie zmienia wysokości kary. Ta nadal będzie opiewać na 100 zł. Co więcej, do konta kierującego dopisany zostanie 1 punkt karny. Na tym jednak konsekwencje nie kończą się. Bo w skrajnym przypadku pojazd zaparkowany za znakiem B-36 zostanie odholowany na parking depozytowy. Stanie się tak przede wszystkim w przypadku, w którym będzie tamować lub utrudniać ruch innych pojazdów, ewentualnie utrudni prowadzenie akcji ratunkowej lub zablokuje np. drogę pożarową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku odholowania pojazdu sekwencja wygląda następująco. Kierowca musi się zgłosić np. do strażników miejskich po dokumenty. Wtedy dostanie mandat. I do odebrania pojazdu będzie musiał opłacić grzywnę, a do tego zapłacić za holowanie i przechowywanie pojazdu. W roku 2023 maksymalna stawka za usunięcie pojazdu o DMC do 3,5 tony (czyli np. auta osobowego) wynosi w Polsce 606 zł. Dodatkowo za każdą dobę przebywania pojazdu na parkingu policyjnego właściciel zapłaci dokładnie 52 zł. W efekcie zatrzymanie za znakiem B-36 ze strzałką może kosztować nawet 758 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA