REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? To dobre pytanie...

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków, rondo bez znaków, pierwszeństwo na rondzie bez znaków
Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? To dobre pytanie...
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? Pytanie jest o tyle zasadnicze, że brak trójkąta zmienia w kwestii zasad ruchu na tym skrzyżowaniu, naprawdę wiele. Z naszego materiału dowiesz się co konkretnie.

Rondo i pierwszeństwo. Bywają wyjątki...

Kierowcy zapytani o to, kto ma pierwszeństwo na rondzie, z pewnością jednym chórem wrzasną, że pojazd poruszający się wokoło wyspy. Auto wjeżdżające na skrzyżowanie musi przepuścić go. I taki pogląd jest jak najbardziej właściwy. Tyle że po tym zdaniu powinniśmy postawić gwiazdkę. Bo stwierdzenie zapisane dwa zdania wcześniej sprawdza się w 90 proc. przypadków i to też w Polsce. W przypadku wyjątków, ale też i wielu rond w Europie, prawda będzie zupełnie inna. A wyznacznikiem w tym przypadku staje się pewna tablica.

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

Czemu w 90-ciu proc. przypadków w Polsce pierwszeństwo na rondzie ma pojazd znajdujący się na nim? To zasługa inwencji polskich drogowców. Mowa o ustawieniu przed wjazdem na skrzyżowanie znaku A-7 "Ustąp pierwszeństwa". Gdy tej tablicy zabrakło (a stanie się tak, gdy rondo nie będzie miało znaków drogowych wcale lub prawie wcale), sytuacja odwróciłaby się. W skrócie, to wjeżdżający na rondo miałby pierwszeństwo przed tym pojazdem, który ruch okrężny chce kontynuować. Musiałby on zwolnić, a w razie potrzeby nawet zatrzymać się, aby wpuścić pojazd wjeżdżający.

Ważne

Pisząc w poprzednim akapicie prawie wcale mówimy oczywiście o obecności znaków A-8 "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" i C-12 "Ruch okrężny". Te informują o organizacji ruchu polegającej na jeździe dookoła wyspy. Tyle że na rondzie inaczej pojechać się nie da. Nie decydują one zatem bezpośrednio o pierwszeństwie przejazdu.

Takie zasady ruchu mogą się wydawać Polakowi dziwne. Prawda jest jednak taka, że ustawianie znaku A-7 przed rondem jest właśnie polską specjalnością. W Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Francji praktyka bywa zupełnie inna. A najlepszym przykładem jest rondo przy Łuku Triumfalnym w Paryżu. Ma 8 pasów, dochodzi do niego 12 dróg, a do tego przejeżdża przez nim 50 tys. pojazdów każdej doby. Mimo wszystko tam znaku A-7 nie ma. To wjeżdżający na skrzyżowanie mają zatem pierwszeństwo przed pojazdami, które wokoło łuku już jadą.

Czemu wjeżdżający ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

Warto zastanowić się nad tym, czemu na rondzie bez znaków to wjeżdżający mają pierwszeństwo. Tłumacząc ten fakt należy się jednak odwołać do przepisów. Rondo jest nietypowym, ale nadal skrzyżowaniem dróg. A skrzyżowanie bez znaków jest skrzyżowaniem równorzędnym. Obowiązuje na nim zatem zasada prawej dłoni. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że kierowca auta jadącego wokoło wyspy, gdy zbliży się do drogi poprzecznej, ma pojazd znajdujący się na niej po prawej stronie. Musi ustąpić mu pierwszeństwa. Nie ma w tym tak naprawdę głębszej filozofii.

REKLAMA

Odzywa się tu art. 25 ust. 1, który mówi o tym że "kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sygnalizacja może mocno namieszać na rondzie

Oczywiście może zdarzyć się sytuacja, w której na rondzie bez znaków drogowych, pierwszeństwo przejazdu będzie wyznaczane w inny sposób. Stanie się tak w przypadku, w którym skrzyżowanie zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, ewentualnie ruchem zacznie kierować policjant. W takim przypadku to oni wyznaczą zasady pierwszeństwa. Jako pierwszy pojedzie ten kierunek, dla którego nadawany będzie sygnał zielony, ewentualnie który zostanie wskazany przez policjanta.

O takiej właśnie sytuacji mówi tzw. hierarchia dyrektyw opisana w art. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Konkretnie chodzi o par. 2 i 3, które mówią o tym że "polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi", a "sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu".

Rondo bez znaków i kolizja. Kto ponosi winę?

Wyobraźmy sobie taki scenariusz: kierowca pojazdu A jest przyzwyczajony do rond, przed wjazdem na które pojawia się znak A-7. Jadąc zatem wokoło wyspy myśli, że ma pierwszeństwo. Niestety pierwszeństwa nie ma. W tym momencie dochodzi do kolizji z pojazdem B wjeżdżającym na rondo. Co wtedy? W razie braku znaku A-7 przed rondem, to kierowca pojazdu A ponosi winę za kolizję. Mówiąc prostym językiem, wymusił pierwszeństwo, a do tego stworzył zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym punkcie mamy zatem dla niego złą informację. Bo powinien się liczyć z tym że:

  • to z jego polisy OC naprawiony zostanie pojazd B,
  • swoje własne auto będzie musiał naprawić z własnych środków lub korzystając z polisy AC,
  • w razie pojawienia się na miejscu zdarzenia policji, dostanie mandat. Ten będzie wynosił co najmniej 1100 zł i 10 punktów karnych. Skrajnie grzywna może wzrosnąć nawet do 5 tys. zł, choć wszystko zależy od miarkowania skali zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA