REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? To dobre pytanie...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków, rondo bez znaków, pierwszeństwo na rondzie bez znaków
Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? To dobre pytanie...
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? Pytanie jest o tyle zasadnicze, że brak trójkąta zmienia w kwestii zasad ruchu na tym skrzyżowaniu, naprawdę wiele. Z naszego materiału dowiesz się co konkretnie.

Rondo i pierwszeństwo. Bywają wyjątki...

Kierowcy zapytani o to, kto ma pierwszeństwo na rondzie, z pewnością jednym chórem wrzasną, że pojazd poruszający się wokoło wyspy. Auto wjeżdżające na skrzyżowanie musi przepuścić go. I taki pogląd jest jak najbardziej właściwy. Tyle że po tym zdaniu powinniśmy postawić gwiazdkę. Bo stwierdzenie zapisane dwa zdania wcześniej sprawdza się w 90 proc. przypadków i to też w Polsce. W przypadku wyjątków, ale też i wielu rond w Europie, prawda będzie zupełnie inna. A wyznacznikiem w tym przypadku staje się pewna tablica.

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

Czemu w 90-ciu proc. przypadków w Polsce pierwszeństwo na rondzie ma pojazd znajdujący się na nim? To zasługa inwencji polskich drogowców. Mowa o ustawieniu przed wjazdem na skrzyżowanie znaku A-7 "Ustąp pierwszeństwa". Gdy tej tablicy zabrakło (a stanie się tak, gdy rondo nie będzie miało znaków drogowych wcale lub prawie wcale), sytuacja odwróciłaby się. W skrócie, to wjeżdżający na rondo miałby pierwszeństwo przed tym pojazdem, który ruch okrężny chce kontynuować. Musiałby on zwolnić, a w razie potrzeby nawet zatrzymać się, aby wpuścić pojazd wjeżdżający.

Ważne

Pisząc w poprzednim akapicie prawie wcale mówimy oczywiście o obecności znaków A-8 "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" i C-12 "Ruch okrężny". Te informują o organizacji ruchu polegającej na jeździe dookoła wyspy. Tyle że na rondzie inaczej pojechać się nie da. Nie decydują one zatem bezpośrednio o pierwszeństwie przejazdu.

Takie zasady ruchu mogą się wydawać Polakowi dziwne. Prawda jest jednak taka, że ustawianie znaku A-7 przed rondem jest właśnie polską specjalnością. W Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Francji praktyka bywa zupełnie inna. A najlepszym przykładem jest rondo przy Łuku Triumfalnym w Paryżu. Ma 8 pasów, dochodzi do niego 12 dróg, a do tego przejeżdża przez nim 50 tys. pojazdów każdej doby. Mimo wszystko tam znaku A-7 nie ma. To wjeżdżający na skrzyżowanie mają zatem pierwszeństwo przed pojazdami, które wokoło łuku już jadą.

Czemu wjeżdżający ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

REKLAMA

Warto zastanowić się nad tym, czemu na rondzie bez znaków to wjeżdżający mają pierwszeństwo. Tłumacząc ten fakt należy się jednak odwołać do przepisów. Rondo jest nietypowym, ale nadal skrzyżowaniem dróg. A skrzyżowanie bez znaków jest skrzyżowaniem równorzędnym. Obowiązuje na nim zatem zasada prawej dłoni. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że kierowca auta jadącego wokoło wyspy, gdy zbliży się do drogi poprzecznej, ma pojazd znajdujący się na niej po prawej stronie. Musi ustąpić mu pierwszeństwa. Nie ma w tym tak naprawdę głębszej filozofii.

Odzywa się tu art. 25 ust. 1, który mówi o tym że "kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sygnalizacja może mocno namieszać na rondzie

Oczywiście może zdarzyć się sytuacja, w której na rondzie bez znaków drogowych, pierwszeństwo przejazdu będzie wyznaczane w inny sposób. Stanie się tak w przypadku, w którym skrzyżowanie zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, ewentualnie ruchem zacznie kierować policjant. W takim przypadku to oni wyznaczą zasady pierwszeństwa. Jako pierwszy pojedzie ten kierunek, dla którego nadawany będzie sygnał zielony, ewentualnie który zostanie wskazany przez policjanta.

O takiej właśnie sytuacji mówi tzw. hierarchia dyrektyw opisana w art. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Konkretnie chodzi o par. 2 i 3, które mówią o tym że "polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi", a "sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu".

Rondo bez znaków i kolizja. Kto ponosi winę?

Wyobraźmy sobie taki scenariusz: kierowca pojazdu A jest przyzwyczajony do rond, przed wjazdem na które pojawia się znak A-7. Jadąc zatem wokoło wyspy myśli, że ma pierwszeństwo. Niestety pierwszeństwa nie ma. W tym momencie dochodzi do kolizji z pojazdem B wjeżdżającym na rondo. Co wtedy? W razie braku znaku A-7 przed rondem, to kierowca pojazdu A ponosi winę za kolizję. Mówiąc prostym językiem, wymusił pierwszeństwo, a do tego stworzył zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym punkcie mamy zatem dla niego złą informację. Bo powinien się liczyć z tym że:

  • to z jego polisy OC naprawiony zostanie pojazd B,
  • swoje własne auto będzie musiał naprawić z własnych środków lub korzystając z polisy AC,
  • w razie pojawienia się na miejscu zdarzenia policji, dostanie mandat. Ten będzie wynosił co najmniej 1100 zł i 10 punktów karnych. Skrajnie grzywna może wzrosnąć nawet do 5 tys. zł, choć wszystko zależy od miarkowania skali zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA