REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? To dobre pytanie...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków, rondo bez znaków, pierwszeństwo na rondzie bez znaków
Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? To dobre pytanie...
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków? Pytanie jest o tyle zasadnicze, że brak trójkąta zmienia w kwestii zasad ruchu na tym skrzyżowaniu, naprawdę wiele. Z naszego materiału dowiesz się co konkretnie.

Rondo i pierwszeństwo. Bywają wyjątki...

Kierowcy zapytani o to, kto ma pierwszeństwo na rondzie, z pewnością jednym chórem wrzasną, że pojazd poruszający się wokoło wyspy. Auto wjeżdżające na skrzyżowanie musi przepuścić go. I taki pogląd jest jak najbardziej właściwy. Tyle że po tym zdaniu powinniśmy postawić gwiazdkę. Bo stwierdzenie zapisane dwa zdania wcześniej sprawdza się w 90 proc. przypadków i to też w Polsce. W przypadku wyjątków, ale też i wielu rond w Europie, prawda będzie zupełnie inna. A wyznacznikiem w tym przypadku staje się pewna tablica.

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

Czemu w 90-ciu proc. przypadków w Polsce pierwszeństwo na rondzie ma pojazd znajdujący się na nim? To zasługa inwencji polskich drogowców. Mowa o ustawieniu przed wjazdem na skrzyżowanie znaku A-7 "Ustąp pierwszeństwa". Gdy tej tablicy zabrakło (a stanie się tak, gdy rondo nie będzie miało znaków drogowych wcale lub prawie wcale), sytuacja odwróciłaby się. W skrócie, to wjeżdżający na rondo miałby pierwszeństwo przed tym pojazdem, który ruch okrężny chce kontynuować. Musiałby on zwolnić, a w razie potrzeby nawet zatrzymać się, aby wpuścić pojazd wjeżdżający.

Ważne

Pisząc w poprzednim akapicie prawie wcale mówimy oczywiście o obecności znaków A-8 "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" i C-12 "Ruch okrężny". Te informują o organizacji ruchu polegającej na jeździe dookoła wyspy. Tyle że na rondzie inaczej pojechać się nie da. Nie decydują one zatem bezpośrednio o pierwszeństwie przejazdu.

Takie zasady ruchu mogą się wydawać Polakowi dziwne. Prawda jest jednak taka, że ustawianie znaku A-7 przed rondem jest właśnie polską specjalnością. W Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Francji praktyka bywa zupełnie inna. A najlepszym przykładem jest rondo przy Łuku Triumfalnym w Paryżu. Ma 8 pasów, dochodzi do niego 12 dróg, a do tego przejeżdża przez nim 50 tys. pojazdów każdej doby. Mimo wszystko tam znaku A-7 nie ma. To wjeżdżający na skrzyżowanie mają zatem pierwszeństwo przed pojazdami, które wokoło łuku już jadą.

Czemu wjeżdżający ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

Warto zastanowić się nad tym, czemu na rondzie bez znaków to wjeżdżający mają pierwszeństwo. Tłumacząc ten fakt należy się jednak odwołać do przepisów. Rondo jest nietypowym, ale nadal skrzyżowaniem dróg. A skrzyżowanie bez znaków jest skrzyżowaniem równorzędnym. Obowiązuje na nim zatem zasada prawej dłoni. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że kierowca auta jadącego wokoło wyspy, gdy zbliży się do drogi poprzecznej, ma pojazd znajdujący się na niej po prawej stronie. Musi ustąpić mu pierwszeństwa. Nie ma w tym tak naprawdę głębszej filozofii.

REKLAMA

Odzywa się tu art. 25 ust. 1, który mówi o tym że "kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sygnalizacja może mocno namieszać na rondzie

Oczywiście może zdarzyć się sytuacja, w której na rondzie bez znaków drogowych, pierwszeństwo przejazdu będzie wyznaczane w inny sposób. Stanie się tak w przypadku, w którym skrzyżowanie zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, ewentualnie ruchem zacznie kierować policjant. W takim przypadku to oni wyznaczą zasady pierwszeństwa. Jako pierwszy pojedzie ten kierunek, dla którego nadawany będzie sygnał zielony, ewentualnie który zostanie wskazany przez policjanta.

O takiej właśnie sytuacji mówi tzw. hierarchia dyrektyw opisana w art. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Konkretnie chodzi o par. 2 i 3, które mówią o tym że "polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi", a "sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu".

Rondo bez znaków i kolizja. Kto ponosi winę?

Wyobraźmy sobie taki scenariusz: kierowca pojazdu A jest przyzwyczajony do rond, przed wjazdem na które pojawia się znak A-7. Jadąc zatem wokoło wyspy myśli, że ma pierwszeństwo. Niestety pierwszeństwa nie ma. W tym momencie dochodzi do kolizji z pojazdem B wjeżdżającym na rondo. Co wtedy? W razie braku znaku A-7 przed rondem, to kierowca pojazdu A ponosi winę za kolizję. Mówiąc prostym językiem, wymusił pierwszeństwo, a do tego stworzył zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym punkcie mamy zatem dla niego złą informację. Bo powinien się liczyć z tym że:

  • to z jego polisy OC naprawiony zostanie pojazd B,
  • swoje własne auto będzie musiał naprawić z własnych środków lub korzystając z polisy AC,
  • w razie pojawienia się na miejscu zdarzenia policji, dostanie mandat. Ten będzie wynosił co najmniej 1100 zł i 10 punktów karnych. Skrajnie grzywna może wzrosnąć nawet do 5 tys. zł, choć wszystko zależy od miarkowania skali zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA