REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec pierwszeństwa rowerzystów? Raczej nigdy go nie było

Koniec pierwszeństwa rowerzystów? Raczej nigdy go nie było
Koniec pierwszeństwa rowerzystów? Raczej nigdy go nie było
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Koniec pierwszeństwa rowerzystów? Takie hasło przewinęło się przez media w Polsce. Chodzi o nowelizację przepisów. Co ona jednak zmienia?

Koniec pierwszeństwa rowerzystów? Jeden zapis znika

Przez ostatnie kilkadziesiąt godzin media donosiły o cichej zmianie przepisów, na mocy której rowerzyści wjeżdżający na przejazd rowerowy, stracili pierwszeństwo przed kierującymi samochodami. O co jednak tak właściwie chodzi? O wykasowanie par. 47 ust. 4 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych. To oznacza, że zniknął zapis mówiący o tym, że kierowca "jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających".

REKLAMA

Pierwszeństwo rowerzystów. Co mówi PoRD?

Na pierwszy rzut oka taka nowelizacja nie wygląda najlepiej. To prawda. I może działać na niekorzyść rowerzystów. Tyle że cały czas w mocy zostaje art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten stwierdza wyraźnie że "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe".

Koniec pierwszeństwa rowerzystów? Oni nigdy go nie mieli!

Co faktycznie oznacza wykasowanie jednego zapisu i pozostawienie kolejnego? Tak naprawdę nic. Ciężko mówić bowiem o końcu pierwszeństwa rowerzystów, bo go tak naprawdę nigdy nie było. Ani w starym kształcie przepisów, ani w nowym. W rozporządzeniu jest bowiem co prawda mowa o zredukowaniu prędkości, a nie ustąpieniu pierwszeństwa rowerzystom wjeżdżającym dopiero na przejazd. Ustawa mówi z kolei o szczególnej ostrożności. A to nadal oznacza upewnienie się czy można bezpiecznie kontynuować jazdę. Może też oznaczać redukcję prędkości. To raz. Dwa stwierdza, że rowerzysta ma pierwszeństwo dopiero będąc na przejeździe.

Skąd pomysł na zmianę w zakresie pierwszeństwa rowerzystów?

Na koniec pozostała jeszcze jedna kwestia. Skąd w ogóle pomysł na wykasowanie par. 47 ust. 4 w/w rozporządzenia? To wynik uwag Rządowego Centrum Legislacji. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy dalej, że nowelizacja przeszła konsultacje publiczne oraz uzyskała akceptację Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a do tego na każdym etapie procedowania była dostępna na stronie Rządowego Centrum legislacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA