REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zakaz parkowania na chodniku? Ministerstwo dementuje
Zakaz parkowania na chodniku? Ministerstwo dementuje
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz parkowania na chodniku? Pojawiły się głosy, że zmiany datowane na 21 września 2022 r. do tego właśnie prowadzą. Ministerstwo dementuje.

Zakaz parkowania na chodniku. Powodem jedno słowo

O ewentualnym zakazie parkowania na chodniku pisaliśmy w naszym poprzednim tekście. Interpretacja taka wynikała ze zmiany przepisów, która została przygotowana na 21 września 2022 roku. Chodzi o zmianę w ramach art. 2 pkt 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jej ramach definicja chodnika miała się zmienić na "część drogi przeznaczoną WYŁĄCZNIE do ruchu pieszych". Szerzej o sprawie pisaliśmy w tekście, do którego link dodajemy poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Parkowanie na chodniku? Raczej zakaz od 21 września 2022 r.

Czy rzeczywiście będzie zakaz parkowania na chodniku?

Wokoło sprawy wywiązała się dość mocna dyskusja w mediach. Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zatem rozjaśnić cel zmiany i powiedzieć kierowcom co ona tak naprawdę oznacza. A więc? Wprowadzenie słowa wyłącznie do w/w aktu prawnego nie zmienia zatem sensu art. 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W skrócie parkowanie na chodniku przy zachowaniu pewnych reguł nadal będzie możliwe. Kierujący nie zostanie ukarany mandatem i nie musi się obawiać np. odholowania pojazdu.

Nowelizacja przepisów. O co w niej chodzi?

No dobrze o co zatem chodzi w tej zmianie? Przede wszystkim o zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego. Chodzi o uporządkowanie funkcji poszczególnych części drogi i zwiększenie ich czytelności. I tak będzie występował podział na chodnik, pas buforowy i pas obsługujący. Poza tym słowo wyłącznie ma porządkować i tworzyć podwaliny do dalszych zmian.

REKLAMA

Te polegają m.in. na wprowadzeniu do przepisów techniczno-budowalnych nowej, minimalnej szerokości chodnika. Te musi wynosić 1,8 metra. Dotychczas przepisy wymagały 1,5 metra. Oczywiście szerokość ta w wyjątkowych przypadkach może zostać zmniejszona do 1 metra. Ale pod warunkiem, że zaprojektowane będą miejsca do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można parkować na chodniku?

Na koniec przypomnijmy jeszcze jedną kwestię. Kiedy przed i po 21 września 2022 roku można zaparkować na chodniku? W trzech przypadkach:

  • Kołami jednego boku lub przedniej osi zatrzymać się może samochód o DMC do 2,5 tony pod warunkiem, że na danym odcinku nie obowiązuje zakaz zatrzymywania się lub postoju, pieszym pozostanie co najmniej 1,5 metra chodnika, pojazd swoim tyłem nie będzie tamował ruchu.
  • Samochód czterema koła można zatrzymać na chodniku wtedy, gdy ma DMC do 2,5 tony, na danym odcinku nie obowiązuje zakaz zatrzymywania się lub postoju, dla pieszych zostanie co najmniej 1,5 metra szerokości, a do tego musi on być zatrzymany zaraz przy krawędzi.
  • Samochód o DMC powyżej 2,5 tony można zatrzymać czterema kołami na chodniku pod warunkiem, że dane miejsce jest oznaczone właściwym znakiem wskazującym na parking.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA