REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz parkowania na chodniku? Ministerstwo dementuje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz parkowania na chodniku? Ministerstwo dementuje
Zakaz parkowania na chodniku? Ministerstwo dementuje
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz parkowania na chodniku? Pojawiły się głosy, że zmiany datowane na 21 września 2022 r. do tego właśnie prowadzą. Ministerstwo dementuje.

Zakaz parkowania na chodniku. Powodem jedno słowo

O ewentualnym zakazie parkowania na chodniku pisaliśmy w naszym poprzednim tekście. Interpretacja taka wynikała ze zmiany przepisów, która została przygotowana na 21 września 2022 roku. Chodzi o zmianę w ramach art. 2 pkt 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W jej ramach definicja chodnika miała się zmienić na "część drogi przeznaczoną WYŁĄCZNIE do ruchu pieszych". Szerzej o sprawie pisaliśmy w tekście, do którego link dodajemy poniżej.

REKLAMA

Zobacz: Parkowanie na chodniku? Raczej zakaz od 21 września 2022 r.

Czy rzeczywiście będzie zakaz parkowania na chodniku?

Wokoło sprawy wywiązała się dość mocna dyskusja w mediach. Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zatem rozjaśnić cel zmiany i powiedzieć kierowcom co ona tak naprawdę oznacza. A więc? Wprowadzenie słowa wyłącznie do w/w aktu prawnego nie zmienia zatem sensu art. 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W skrócie parkowanie na chodniku przy zachowaniu pewnych reguł nadal będzie możliwe. Kierujący nie zostanie ukarany mandatem i nie musi się obawiać np. odholowania pojazdu.

Nowelizacja przepisów. O co w niej chodzi?

REKLAMA

No dobrze o co zatem chodzi w tej zmianie? Przede wszystkim o zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego. Chodzi o uporządkowanie funkcji poszczególnych części drogi i zwiększenie ich czytelności. I tak będzie występował podział na chodnik, pas buforowy i pas obsługujący. Poza tym słowo wyłącznie ma porządkować i tworzyć podwaliny do dalszych zmian.

Te polegają m.in. na wprowadzeniu do przepisów techniczno-budowalnych nowej, minimalnej szerokości chodnika. Te musi wynosić 1,8 metra. Dotychczas przepisy wymagały 1,5 metra. Oczywiście szerokość ta w wyjątkowych przypadkach może zostać zmniejszona do 1 metra. Ale pod warunkiem, że zaprojektowane będą miejsca do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można parkować na chodniku?

Na koniec przypomnijmy jeszcze jedną kwestię. Kiedy przed i po 21 września 2022 roku można zaparkować na chodniku? W trzech przypadkach:

  • Kołami jednego boku lub przedniej osi zatrzymać się może samochód o DMC do 2,5 tony pod warunkiem, że na danym odcinku nie obowiązuje zakaz zatrzymywania się lub postoju, pieszym pozostanie co najmniej 1,5 metra chodnika, pojazd swoim tyłem nie będzie tamował ruchu.
  • Samochód czterema koła można zatrzymać na chodniku wtedy, gdy ma DMC do 2,5 tony, na danym odcinku nie obowiązuje zakaz zatrzymywania się lub postoju, dla pieszych zostanie co najmniej 1,5 metra szerokości, a do tego musi on być zatrzymany zaraz przy krawędzi.
  • Samochód o DMC powyżej 2,5 tony można zatrzymać czterema kołami na chodniku pod warunkiem, że dane miejsce jest oznaczone właściwym znakiem wskazującym na parking.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA