Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
REKLAMA
REKLAMA
- Strefa czystego transportu, czyli co?
- Kto stworzy pierwszą SCT w Polsce? Kraków i Warszawa ruszyły
- Pierwsza SCT w Polsce już była. Przez chwilę... Co dalej?
- Polacy nie wiedzą czym są strefy czystego transportu
- Kto chce stref czystego transportu w Polsce? Ręka do góry!
Strefa czystego transportu, czyli co?
Czym są strefy czystego transportu w Polsce? Według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych są to strefy wyznaczone w miastach, w których w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, ogranicza się możliwość wjazdy wyłącznie do określonych typów pojazdów. Pomijając auta elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym, mogą to być również samochody spalinowe, ale spełniające określone wymogi emisyjne w kontekście normy Euro.
REKLAMA
Kto stworzy pierwszą SCT w Polsce? Kraków i Warszawa ruszyły
Gdzie powstanie pierwsza strefa czystego transportu w Polsce? Wyścig po nowelizacji ustawy o elektromobilności z roku 2019 ruszył. Na razie startuje w nim przede wszystkim Kraków i Warszawa. Tyle że na realizację SCT w tych miastach jeszcze trzeba nieco poczekać... Jako pierwsze plan na strefę czystego transportu ujawnił Kraków. I choć pomysł został ogłoszony już w marcu 2022, jego wejście w życie i to też stopniowe nie stanie się faktem wcześniej niż w roku 2024. To za dwa lata! W kwietniu w podobnym tonie wypowiedzieli się przedstawiciele warszawskiego ratusza.
Pierwsza SCT w Polsce już była. Przez chwilę... Co dalej?
Strefy czystego transportu w Polsce znajdują się w powijakach. Była jedna, szybko zniknęła i teraz szynko nie wróci. A jak sprawa SCT wygląda na świecie? Liczba miast stosujących ograniczenia dla najbardziej emisyjnych pojazdów zwiększyła się ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc., a dokładnie z 228 na 320. Co ciekawe, europejskimi liderami w tym temacie nie są wcale rowerowe raje w Danii czy Holandii - połowa europejskich stref czystego transportu znajduje się we Włoszech, a blisko 1/4 w Niemczech.
Polacy nie wiedzą czym są strefy czystego transportu
Ostatnie pytanie na dziś brzmi. Czemu Polacy tak niechętnie podchodzą do tematu stref czystego transportu? Nie do końca wiedzą co miałyby one oznaczać. A niewiadoma tworzy pole do popisu dla strachu... I jasno pokazują to badania, a w tym ankieta pt. "Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?". Aż 61 proc. respondentów nie wie, jak mają działać SCT w Polsce. 81 proc. nie zna normy emisji spalin swoich samochodów. A to od nich w dużej mierze zależeć będzie możliwość wjechania do SCT.
Zobacz również: Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!
Kto chce stref czystego transportu w Polsce? Ręka do góry!
REKLAMA
Na koniec musimy jeszcze obalić jeden mit. Polacy wbrew pozorom nie boją się elektromobilności i stref czystego transportu. Dowód? 74 proc. mieszkańców Wrocławia jest za utworzeniem SCT w tym mieście. W przypadku Łodzi odsetek wynosi 66 proc., a Warszawy 58 proc.
Wyniki przeprowadzonego badania mówią wprost – Polacy chcą stref czystego transportu. Teraz należy je zaimplementować. By to jednak odpowiedzialnie zrobić konieczne są odpowiednie narzędzia oraz praktyki. – komentuje Klaudia Zagorzycka z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.