REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?

Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.

Strefa czystego transportu, czyli co?

Czym są strefy czystego transportu w Polsce? Według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych są to strefy wyznaczone w miastach, w których w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, ogranicza się możliwość wjazdy wyłącznie do określonych typów pojazdów. Pomijając auta elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym, mogą to być również samochody spalinowe, ale spełniające określone wymogi emisyjne w kontekście normy Euro.

REKLAMA

Kto stworzy pierwszą SCT w Polsce? Kraków i Warszawa ruszyły

Gdzie powstanie pierwsza strefa czystego transportu w Polsce? Wyścig po nowelizacji ustawy o elektromobilności z roku 2019 ruszył. Na razie startuje w nim przede wszystkim Kraków i Warszawa. Tyle że na realizację SCT w tych miastach jeszcze trzeba nieco poczekać... Jako pierwsze plan na strefę czystego transportu ujawnił Kraków. I choć pomysł został ogłoszony już w marcu 2022, jego wejście w życie i to też stopniowe nie stanie się faktem wcześniej niż w roku 2024. To za dwa lata! W kwietniu w podobnym tonie wypowiedzieli się przedstawiciele warszawskiego ratusza.

Pierwsza SCT w Polsce już była. Przez chwilę... Co dalej?

Strefy czystego transportu w Polsce znajdują się w powijakach. Była jedna, szybko zniknęła i teraz szynko nie wróci. A jak sprawa SCT wygląda na świecie? Liczba miast stosujących ograniczenia dla najbardziej emisyjnych pojazdów zwiększyła się ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc., a dokładnie z 228 na 320. Co ciekawe, europejskimi liderami w tym temacie nie są wcale rowerowe raje w Danii czy Holandii - połowa europejskich stref czystego transportu znajduje się we Włoszech, a blisko 1/4 w Niemczech.

Polacy nie wiedzą czym są strefy czystego transportu

Ostatnie pytanie na dziś brzmi. Czemu Polacy tak niechętnie podchodzą do tematu stref czystego transportu? Nie do końca wiedzą co miałyby one oznaczać. A niewiadoma tworzy pole do popisu dla strachu... I jasno pokazują to badania, a w tym ankieta pt. "Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?". Aż 61 proc. respondentów nie wie, jak mają działać SCT w Polsce. 81 proc. nie zna normy emisji spalin swoich samochodów. A to od nich w dużej mierze zależeć będzie możliwość wjechania do SCT.

Zobacz również: Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto chce stref czystego transportu w Polsce? Ręka do góry!

REKLAMA

Na koniec musimy jeszcze obalić jeden mit. Polacy wbrew pozorom nie boją się elektromobilności i stref czystego transportu. Dowód? 74 proc. mieszkańców Wrocławia jest za utworzeniem SCT w tym mieście. W przypadku Łodzi odsetek wynosi 66 proc., a Warszawy 58 proc.

Wyniki przeprowadzonego badania mówią wprost – Polacy chcą stref czystego transportu. Teraz należy je zaimplementować. By to jednak odpowiedzialnie zrobić konieczne są odpowiednie narzędzia oraz praktyki. – komentuje Klaudia Zagorzycka z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA