REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przeglądach technicznych? FPPE apeluje. W tle bezpieczeństwo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w przeglądach technicznych? FPPE apeluje. W tle bezpieczeństwo
Zmiany w przeglądach technicznych? FPPE apeluje. W tle bezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w przeglądach technicznych? FPPE apeluje o modernizację procesu przeglądów. W tle pojawia się kwestia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W Niemczech przeglądu nie przechodzi 10 proc. aut. W Polsce 2 proc.

W Polsce są instytucje, które mają dbać o bezpieczeństwo ruchu drogowego. I dobrym przykładem jest usystematyzowany przegląd techniczny w stacji kontroli pojazdów. Tyle że od lat wątpliwości powoduje szczelność tego systemu. I warto mieć w pamięci opowieści mówiące chociażby o wirtualnych przeglądach, gdy auto nie wjechało nawet do SKP. Skutek? W Polsce przeglądów w każdym roku nie przechodzi nieco ponad 2 proc. pojazdów. Dla porównania w Niemczech wskaźnik to 10 proc. I raczej ciężko uwierzyć w to, że auta w Niemczech są w gorszym stanie technicznym...

REKLAMA

Nowe przeglądy, czyli jest dyrektywa, ale... jej nie ma

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wraz z sygnatariuszami apeluje do Ministra Infrastruktury o przyjęcie przepisów, które poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego. W jaki sposób? Jednym z pomysłów jest doszczelnienie systemu badań technicznych. I pomysł ten nie powstał bez przyczyny. Odnosi się bowiem do Dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych. Termin jej transpozycji upłynął w 2018 roku.

Przeglądy po nowemu. Trzeba wycofać auta po wypadkach!

No dobrze, ale na czym tak właściwie miałyby polegać zmiany w przeglądach technicznych? Konkretne pomysły są cztery. Pierwszy z nich dotyczy samochodów importowanych, a konkretnie ich stanu technicznego. Zdaniem FPPE nie może być tak, że nad Wisłę trafiają pojazdy po poważnych kolizjach. Po kolizjach, po których ich ponowne wprowadzenie na drogi w kraju pochodzenia nie byłoby możliwe. To tworzenie systemowej patologii, która sprawia że w Polsce obecność takich pojazdów jest legalizowana bez żadnego problemu.

Zmiany w przeglądach technicznych? Powraca pomysł ze zdjęciami

Zmiany w przeglądach technicznych powinny dotyczyć też procedury przeglądowej. I powraca pomysł, o którym mówi się od lat. Chodzi o wykonywanie zdjęć w czasie przeglądu technicznego, a następnie ich ładowanie do bazy CEPiK. To miałoby stanowić potwierdzenie, że pojazd fizycznie pojawił się w SKP. Po trzecie powinny się pojawić srogie kary za jazdę samochodem bez ważnego badania technicznego. Tak, dziś taka grzywna może sięgnąć 3000 zł. Może sięgnąć, ale nigdy nie sięga... Dopóki kary nie będą dotkliwe, dopóki kierowcom aut w złym stanie będzie się opłacał ten proceder.

Przegląd techniczny po nowemu, czyli badanie spalin w SKP

Po czwarte zmiany w przeglądach technicznych powinny zawierać katalog nowych procedur kontrolnych. Chodzi o uważne przyjrzenie się np. elektronicznym kagańcom emisyjnym. Diagnosta powinien sprawdzić stan i generalnie obecność takich układów, jak filtry cząstek stałych DPF, katalizator, system AdBlue czy EGR. Obowiązkowa powinna być też diagnostyka komputerowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA