REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za cofnięty licznik. Jest na nie szansa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowanie za cofnięty licznik. Jest na nie szansa?
Odszkodowanie za cofnięty licznik. Jest na nie szansa?

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowanie za cofnięty licznik. Czy nabywca może starać się o rekompensatę w sytuacji, w której wykryje obniżenie przebiegu auta przed zakupem?

Cofnięty licznik, zakup od firmy i niezgodność towaru z umową

Staranie się o odszkodowanie za cofnięty licznik jest najłatwiejsze w sytuacji, w której sprzedającym była firma. Może to być komis, dealer, firma leasingowa czy jakakolwiek inna firma, która sprzedała pojazd na fakturę. W takim przypadku kupujący ma 2 lata na zgłoszenie niezgodności towaru z umową. Roszczenie najlepiej skierować na piśmie. Sprzedający będzie się musiał do niego ustosunkować.

REKLAMA

Odszkodowanie za cofnięty licznik czy zwrot pieniędzy?

Zgłaszając niezgodność towaru z umową, kupujący samochód używany musi dochować tak naprawdę jednego warunku. Powinien zgłosić wykrytą wadę (czyli cofnięty licznik) nie później niż 2 miesiące od momentu jej wykrycia. Forma załatwienia sprawy? Nabywca może żądać odstąpienia od umowy i zwrotu wszystkich pieniędzy zapłaconych za auto. Może też oczekiwać wypłaty odszkodowania za cofnięty licznik – ta niejako pomniejszy cenę. Warto pamiętać o tym, że lepiej mocno negocjować ze sprzedawcą formę załatwienia sprawy. Odszkodowanie wypłacone gotówką zawsze jest lepsze od ciągnącego się latami procesu.

Odszkodowanie za cofnięty licznik a sprawa karna

Oczywiście może się okazać, że firma roszczenie odrzuci. Odwoływanie się od decyzji przy pomocy np. rzecznika praw konsumentów może nie mieć większego sensu. Nabywca ma jednak jeszcze jedno uprawnienie. Na mocy przepisów zakazujących cofania liczników może zgłosić sprawę prokuraturze. Tylko że na poparcie swoich argumentów trzeba mieć dowody. W postaci zeznań np. poprzedniego właściciela czy opinii rzeczoznawcy. Te powinny jednak mocno uprawdopodobnić, że sprzedawca wiedział o zmianie stanu licznika, ewentualnie sam taką korektę wykonał.

Odszkodowanie za cofnięty licznik a sprawa cywilna

Prokuratura postawi zarzuty. Kolejnym krokiem stanie się proces sądowy. Gdy oskarżony go przegra (bo prokuratura udowodni, że miał wiedzę na temat występowania wady), nabywca będzie miał podstawę do dochodzenia od niego odszkodowania za przekręcony licznik na drodze cywilnej. Co ważne, drogą prowadząca przez prokuraturę i sąd to najczęściej też droga, którą kierowca musi pokonać w przypadku zakupu auta z przekręconym licznikiem od osoby prywatnej. W tym przypadku nie działa niezgodność towaru z umową, a wezwania do polubownego załatwienia sporu kończą się fiaskiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA