REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce
Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem. Tak powie aż 12 proc. kupujących używane samochody w Polsce. Ale nie tylko Polska wypada źle w tej kwestii.

Cofnięty licznik. Gdzie problem jest najpopularniejszy?

Pracownicy platformy carVertical postanowili sprawdzić, w którym z krajów proceder cofania licznika jest najbardziej popularny. Swoją analizę oparli o 900 tys. raportów przedzakupowych przygotowanych w całym roku 2021. Wyniki? Zdecydowanym numerem 1 jest Łotwa. W tym kraju aż 24 proc. kontrolowanych aut miało cofnięty licznik. Druga lokata przypadła Rumunii (z wynikiem na poziomie 19,83 proc.), a trzecia Estonii (z wynikiem na poziomie 18,95 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem? Niemcy i szwajcarzy mają gorzej!

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem. Takie słowa wypowie aż 12 proc. nabywców samochodów używanych w Polsce. I choć dwunasta lokata bez wątpienia nie brzmi mocno optymistycznie, raport przynosi kilka niespodzianek. Bo gorzej od rynku polskiego wypada np. rynek amerykański. Tu cofnięte liczniki ma prawie 15 proc. aut używanych. Nasz kraj pokonały również Niemcy (13,91 proc.) czy nawet Szwajcaria (12,7 proc.).

Które kraje wypadają lepiej od Polski? We Francji blisko 11 proc. aut używanych ma cofnięte liczniki. W Belgii wskaźnik to prawie 10 proc. Wyniki nie są zatem drastycznie niższe niż w Polsce.

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce

Materiały prasowe CarVertical

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem, a więc... straciłem!

Głównym źródłem używanych samochodów na rynki Europy Wschodniej są Niemcy, Francja, Belgia, Holandia i Włochy. Transgraniczne transakcje samochodowe są najbardziej ryzykowne, ponieważ to właśnie tam często dochodzi do fałszowania odczytów przebiegu. Przekręcanie liczników jest tzw. niewidzialnym przestępstwem. Według niektórych badań naukowych, w samej Europie powoduje ono straty ekonomiczne w wysokości ponad 9 miliardów euro rocznie – powiedział Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical.

REKLAMA

Cofanie licznika się opłaca. Bo sprzedaż aut rośnie

Na kwestię związaną ze stratami dla kierowców powodowanych przez cofanie liczników nakłada się jeszcze jedna kwestia. I jest nią coraz większe zainteresowanie samochodami używanymi. Nowych aut brakuje – decydują o tym problemy w dostawach półprzewodników. Kierowcy naturalnie interesują się zatem używanymi. I ruch na rynku jest na tyle duży, że często kupuje się pojazdy z mniejszą dozą zastanowienia, refleksji czy sprawdzenia. A to spory błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cofnięty licznik a kodeks karny. Co mówią przepisy?

Oczywiście można mówić o tym, że w Polsce kierowca kupujący samochód używany jest chroniony. Działa w końcu art. 306a par. 1, 2 i 3 ustawy Kodeks karny. W jego głos "kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5". Tej samej karze podlega mechanik, który podejmie się tego zadania. Prawda niestety jest taka, że skutecznie pociągnąć do odpowiedzialności w przypadku cofnięcia licznika jest niezwykle ciężko. Przypadki kar są zatem mocno ograniczone.

Jak nie kupić auta z cofniętym licznikiem? Sprawdź je!

No dobrze, co zatem powinien zrobić nabywca samochodu używanego, aby po kilku tygodniach od zakupu nie musiał powiedzieć "kupiłem auto z cofniętym licznikiem"? Uniwersalna metoda jest jedna. Należy dokładnie sprawdzić auto przed zakupem – jego historię w CEPiK, historię serwisów w ASO, stopień zużycia wnętrza czy dane zapisane w sterownikach. Gdy nabywca nie ma wystarczającej wiedzy, zawsze może zlecić to zadanie specjalistom. Tak, takie usługi kosztują. Ich cena jest jednak i tak niższa od straty i stresu, który ponosi kierowca kupujący auto z cofniętym licznikiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA