REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce
Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem. Tak powie aż 12 proc. kupujących używane samochody w Polsce. Ale nie tylko Polska wypada źle w tej kwestii.

Cofnięty licznik. Gdzie problem jest najpopularniejszy?

Pracownicy platformy carVertical postanowili sprawdzić, w którym z krajów proceder cofania licznika jest najbardziej popularny. Swoją analizę oparli o 900 tys. raportów przedzakupowych przygotowanych w całym roku 2021. Wyniki? Zdecydowanym numerem 1 jest Łotwa. W tym kraju aż 24 proc. kontrolowanych aut miało cofnięty licznik. Druga lokata przypadła Rumunii (z wynikiem na poziomie 19,83 proc.), a trzecia Estonii (z wynikiem na poziomie 18,95 proc.).

REKLAMA

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem? Niemcy i szwajcarzy mają gorzej!

REKLAMA

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem. Takie słowa wypowie aż 12 proc. nabywców samochodów używanych w Polsce. I choć dwunasta lokata bez wątpienia nie brzmi mocno optymistycznie, raport przynosi kilka niespodzianek. Bo gorzej od rynku polskiego wypada np. rynek amerykański. Tu cofnięte liczniki ma prawie 15 proc. aut używanych. Nasz kraj pokonały również Niemcy (13,91 proc.) czy nawet Szwajcaria (12,7 proc.).

Które kraje wypadają lepiej od Polski? We Francji blisko 11 proc. aut używanych ma cofnięte liczniki. W Belgii wskaźnik to prawie 10 proc. Wyniki nie są zatem drastycznie niższe niż w Polsce.

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem: to słowa 12 proc. nabywców w Polsce

Materiały prasowe CarVertical

Kupiłem auto z cofniętym licznikiem, a więc... straciłem!

Głównym źródłem używanych samochodów na rynki Europy Wschodniej są Niemcy, Francja, Belgia, Holandia i Włochy. Transgraniczne transakcje samochodowe są najbardziej ryzykowne, ponieważ to właśnie tam często dochodzi do fałszowania odczytów przebiegu. Przekręcanie liczników jest tzw. niewidzialnym przestępstwem. Według niektórych badań naukowych, w samej Europie powoduje ono straty ekonomiczne w wysokości ponad 9 miliardów euro rocznie – powiedział Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical.

Cofanie licznika się opłaca. Bo sprzedaż aut rośnie

Na kwestię związaną ze stratami dla kierowców powodowanych przez cofanie liczników nakłada się jeszcze jedna kwestia. I jest nią coraz większe zainteresowanie samochodami używanymi. Nowych aut brakuje – decydują o tym problemy w dostawach półprzewodników. Kierowcy naturalnie interesują się zatem używanymi. I ruch na rynku jest na tyle duży, że często kupuje się pojazdy z mniejszą dozą zastanowienia, refleksji czy sprawdzenia. A to spory błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cofnięty licznik a kodeks karny. Co mówią przepisy?

Oczywiście można mówić o tym, że w Polsce kierowca kupujący samochód używany jest chroniony. Działa w końcu art. 306a par. 1, 2 i 3 ustawy Kodeks karny. W jego głos "kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5". Tej samej karze podlega mechanik, który podejmie się tego zadania. Prawda niestety jest taka, że skutecznie pociągnąć do odpowiedzialności w przypadku cofnięcia licznika jest niezwykle ciężko. Przypadki kar są zatem mocno ograniczone.

Jak nie kupić auta z cofniętym licznikiem? Sprawdź je!

No dobrze, co zatem powinien zrobić nabywca samochodu używanego, aby po kilku tygodniach od zakupu nie musiał powiedzieć "kupiłem auto z cofniętym licznikiem"? Uniwersalna metoda jest jedna. Należy dokładnie sprawdzić auto przed zakupem – jego historię w CEPiK, historię serwisów w ASO, stopień zużycia wnętrza czy dane zapisane w sterownikach. Gdy nabywca nie ma wystarczającej wiedzy, zawsze może zlecić to zadanie specjalistom. Tak, takie usługi kosztują. Ich cena jest jednak i tak niższa od straty i stresu, który ponosi kierowca kupujący auto z cofniętym licznikiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA