REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?
O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

REKLAMA

REKLAMA

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze? Za średniej wielkości auto trzeba zapłacić 184 zł netto miesięcznie więcej.

O ile wzrośnie rata kredytu za auto w związku ze wzrostem stóp proc.?

Miesięczny WIBOR wzrósł w ostatnim półroczu z 0,18 proc. do 3,82 proc., czyli o 3,64 pkt. proc. Tak duża podwyżka stóp procentowych, przekłada się z kolei na wzrost raty leasingowej za samochód o prawie 10 proc. Jak to zjawisko wygląda na konkretnych liczbach? Na potrzeby kalkulacji specjaliści Carsmile określili następujące warunki eksperymentu: leasingowanym autem będzie Nissan Qashqai o wartości 120 tys. zł netto, wkład własny to 10 tys. zł netto, wykup 1,2 tys. zł netto, a czas trwania umowy to 5 lat.

REKLAMA

184 zł netto więcej w racie leasingowej dziś. A lepiej nie będzie...

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze? W analizowanym okresie połowy roku rata za wcześniej wspomnianego Qashqaia okaże się droższa o dokładnie 184 zł netto. Wzrosła z 2013 do 2197 zł. I niestety lepiej już nie będzie. Jeżeli prognozy dotyczące dalszego wzrostu stóp procentowych sprawdzą się, miesięczna opłata za Nissana za kolejne pół roku wzrośnie do 2291 zł lub nawet 2426 zł.

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

Carsmile

Podwyżki stóp procentowych wpływają na raty za auto. I wpływać będą dalej

REKLAMA

Na ile realne są dalsze podwyżki? Więcej niż realne. Opierając się na notowaniach kontraktów FRA można przyjąć, że za pół roku stopa WIBOR 1M wzrośnie do ok. 5,6 proc. A to oznacza, że czarne wizje przedstawione w wyliczeniach Carsmile pewnie się spełnią. Czy jest jakiś sposób, aby chronić ratę za samochód przed WIBOR-em? Najprostszym rozwiązaniem wydaje się znalezienie finansowania, które nie jest uzależnione od zmian WIBORu. Firmy leasingowe mają w ofercie produkty ze stałym oprocentowaniem, nie są one jednak zbyt popularne i zwykle trzeba o nie specjalnie dopytywać.

Do tej pory kierowcy nie interesowali się leasingiem ze stałym procentowaniem. Powód? Rata okazywała się wyższa niż w przypadku oprocentowania zmiennego. Tyle, że tak dużych tąpnięć w kwestii stóp procentowych w ostatnich latach też nie było...

Rata kredytu za auto a rosnący WIBOR. Jak się chronić?

Jak wygląda porównanie raty leasingowej ze zmiennym WIBOR-em i stałym? Z szacunków Carsmile wynika, że dla wybranego przykładu Nissana Qashqai różnica pomiędzy leasingiem ze stałą stopą a leasingiem ze zmienną stopą wynosi ok. 135 zł netto miesięcznie. Taka różnica oznacza, że rata stała zrównałaby się z rata zmienną dopiero przy podwyżce WIBORu 1M o 2,75 pkt. proc. względem obecnego poziomu, czyli do 6,57 proc. To więcej niż przewiduje rynek na najbliższe pół roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

Carsmile

Stała rata za samochód? Pomyśl o wynajmie długoterminowym

REKLAMA

Stała rata kredytu za auto z pominięciem WIBOR-u to dopiero pierwszy z pomysłów. Kolejnym jest wynajem długoterminowy. Tu jednak też nie można podejmować decyzji "na ślepo". Rynek nie ma bowiem jednolitych standardów odnośnie tego, co dzieje się z abonamentem na samochód w przypadku skokowych zmian stóp procentowych. Warto dokładnie przeczytać umowę i zapoznać się z polityką firmy w przypadku takiego scenariusza.

Dla przykładu: "Z badania przeprowadzonego przez Carsmile wynika, że w okresie trwania umowy wynajmu raty nie powinny być podnoszone m.in. w Arvalu, MasterLease czy Alfabecie. Firmy argumentują to w ten sposób, że w przypadku wynajmu, przedmiotem umowy jest ściśle określony czynsz wynajmu, a nie wybrane warunki finansowe." Firmy wynajmujące posługują się bieżąca stopą WIBOR do obliczenia raty, co oznacza, że rata obliczona (dla nowego klienta) dziś i za miesiąc będzie inna, jeśli w tym czasie stopy wzrosną. Rata nie powinna się jednak zmieniać w trakcie trwania umowy wynajmu.

Rata kredytu za auto a rosnący WIBOR. Trzecią metodą kredyt nie leasing

Trzecią metodą walki z rosnącymi ratami za auto w związku ze zmianami WIBOR-u jest kredyt ze stałym oprocentowaniem. Rata stała wychodzi dziś tylko nieznacznie drożej od raty kredytu ze zmienną stopą procentową, a przy podwyżce stóp różnica na niekorzyść raty zmiennej, może okazać się znacząca.

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

O ile wzrośnie rata kredytu za auto przy rosnącym WIBOR-ze?

Carsmile

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA