Samochody z cofniętym licznikiem? Głównie niemieckie i premium
REKLAMA
REKLAMA
Samochody z cofniętym licznikiem? Blisko 700 ty. raportów
Cofanie liczników choć w Polsce od kilku lat karalne, nadal stanowi jedno z najpowszechniejszych oszustw na rynku aut używanych. Powód? Po pierwsze sprawia, że wartość rynkowa pojazdu rośnie – tym samym sprzedający zarabia więcej. Po drugie powoduje, że zainteresowanie używanym egzemplarzem jest zdecydowanie większe. Samochody z cofniętym licznikiem to zazwyczaj...? To właśnie pytanie postawili sobie pracownicy carVertical. Aby odpowiedzieć na nie, firma zbadała ponad 700 tys. raportów pojazdów używanych, które wygenerowała między listopadem 2020 a listopadem 2021 roku.
REKLAMA
700 tys. raportów oznacza ujęcie w badaniu osiemnastu rynków. Analiza dotyczy zatem Polski, Rumunii, Węgier, Francji, Słowenii, Słowacji, Czech, Litwy, Łotwy, Estonii, Ukrainy, Bułgarii, Serbii, Niemiec, Chorwacji, Rosji, Ameryki i Włoch.
Cofnięty licznik to... luksusowy problem
Samochody z cofniętym licznikiem? Przede wszystkim pochodzą z segmentu premium. Aż 8 na 10 modeli zostało wyprodukowanych przez BMW lub Audi. I choć to te dwie marki są liderami, w zestawieniu brakuje np. Mercedesa. W zamian pojawia się inny pojazd. Luksusowy, ale i raczej przeciętnie popularny Volkswagen Phaeton – aż jedna trzecia z nich miała zmieniane wskazanie licznika przed sprzedażą. Lider? Bez wątpienia samochodem z najczęściej cofanym licznikiem jest BMW M5. Druga lokata przypadła BMW serii 7, a trzecia Subaru Outbackowi.
Obecność aut premium wśród samochodów z najczęściej cofanym licznikiem to skutek tego, że w ich przypadku można najwięcej zarobić. Cofnięcie licznika jest względnie tanim i łatwym do przeprowadzenia procesem, który może przełożyć się na wieloprocentowe zyski nieuczciwego sprzedawcy samochodów. – powiedział Matas Buzelis, ekspert branży automotive z carVertical.
Samochody z cofniętym licznikiem pochodzą z różnych roczników
Lista samochodów z cofniętym licznikiem w wersji rozszerzonej o roczniki pokazuje jeszcze jedną prawidłowość. O ile w przypadku Subaru Outbacka, Forda Mustanga czy dwóch Audi dotyczy przede wszystkim roczników występujących po sobie, o tyle w przypadku BMW daty bywają dość mocno rozstrzelone. Przykład? Najczęściej cofnięty licznik ma BMW M5 z roku 2006 lub... 2012. W przypadku BMW serii 7 są to lata 2010 lub 2016, a BMW X5 2007 i 2014. Kolejna ciekawostka? Ford Mustang to najnowszy model na tej liście. Oszustwo dotyczy bowiem głównie modeli z lat 2014, 2015, 2016.
Samochody z cofniętym licznikiem i typ silnika
REKLAMA
Wiemy już jakie samochody z cofniętym licznikiem dominują na rynku. Wiemy też ile najczęściej mają lat. Czy wpływ na przekłamanie przebiegu może mieć też typ napędu? W przypadku BMW M5 lub Forda Mustanga nie. To w końcu modele, które są wyposażane tylko w jeden typ motorów – silniki zasilane benzyną. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku Subaru Outback, które choć pojawiło się na rynku w wersji wysokoprężnej, nie była ona przesadnie popularna.
W przypadku pozostałych samochodów z cofniętym licznikiem wyraźnie widać dominację modeli wysokoprężnych. Jest ich blisko 90 proc. w przypadku Volkswagena Pahetona, 86 proc. w przypadku BMW X5 i serii 5, około 84 proc. w przypadku Audi A8 i A7 oraz 78 proc. w przypadku BMW serii 7. Z trendu tego stara się wyłamywać np. BMW serii 6. Tu podział na diesle i benzyniaki stanowi niemalże 50 do 50.
Samochody z cofniętym licznikiem: podsumowanie badania
Samochody z cofniętym licznikiem były i będą kusiły sprzedających. Powód? Bo przekłamany przebieg znacznie zwiększa rynkową wartość auta. Oszustwo jest zatem mocno popularne, bo według badania carVertical w ciągu ostatniego roku mogło dotyczyć nawet 16 proc. pojazdów z drugiej ręki. Modele szczególnego ryzyka? Auta klasy premium w wieku od 5 do 15 lat i napędzane silnikiem diesla.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.