REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kupić samochód i nie stracić? Oto zestaw 8 rad

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak kupić samochód i nie stracić? Oto zestaw 8 rad
Jak kupić samochód i nie stracić? Oto zestaw 8 rad
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak kupić samochód i nie stracić? Sytuacja rynkowa jest trudna, a będzie jeszcze trudniejsza. Rady zawarte w tym materiale stają się zatem bardzo cenne.

Czemu samochody cały czas drożeją?

Obecna sytuacja nie napawa optymizmem. Drogie są produkty spożywcze i paliwa. Identyczna sytuacja dotyczy jednak również samochodów. I tu działa akurat cały szereg czynników. Czemu samochody drożeją?

REKLAMA

  • osłabia się kurs złotego, a auta są przecież importowane,
  • drożeją surowce – czyli droższa staje się produkcja,
  • rosną stopy procentowe, a więc droższe jest finansowanie – w tym kredyty, ale też leasingi,
  • ograniczana jest produkcja pojazdów i ich dostawy – a to ogranicza dostępność aut w salonach, ale i winduje ceny pojazdów używanych.

Samochody drożeją i drożeć będą. Tego nie zatrzymamy. Co teraz?

REKLAMA

Skutek? Średnia cena nowego samochodu sprzedawanego w Polsce przekroczyła już 143 tys. zł – wynika z najnowszych danych Samaru. W ciągu roku nowe auta zdrożały o prawie 11 proc. A to dopiero początek. Prognoza Carsmile na rok 2022 zakładała, że auta w Polsce tym roku mogą zdrożeć o kolejne 10 do 20 proc.

Silny spadek wartości złotego oraz wzrost kosztów produkcji będący konsekwencją skokowych zwyżek notowań surowców takich, jak pallad czy nikiel. Sam wzrost kursu euro z 4,5 zł do 4,9 zł, jaki nastąpił w ciągu tygodnia od wybuch wojny, może przełożyć się na analogiczne, czyli o 9 proc., podwyżki w cennikach producentów aut. Te podwyżki już są wprowadzane przez pierwszych producentów – podkreśla Michał Knitter, współtwórca Carsmile.

Prognozy nie są najlepsze. W tym punkcie kluczowe stają się zatem rady, które pozwolą na obniżenie kosztów eksploatacji. Oto 8 wskazówek.

Zobacz również: Auto dla kobiety. Jak panie wybierają samochody?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niska rata za auto? Wybierz dłuższe finansowanie

Zasada jest dość prosta. Im dłuższy jest okres np. leasingu, tym niższą ratę płaci kierowca. Jak podaje Carsmile, przy oprocentowaniu wynoszącym obecnie ok. 4 proc., wydłużenie okresu leasingu z 3 do 5 lat, pozwoli zmniejszyć miesięczne obciążenia z tytułu leasingu auta o wartości 150 tys. zł netto, aż o jedną trzecią.

Polecamy publikację: Samochód w firmie

Kupuj korzystnie: może zatem wynajem zamiast leasingu?

Nie zawsze przedsiębiorca chce, aby auto po zakończeniu finansowania stało się składnikiem jego majątku. A to o tyle ważne, że rezygnując z obowiązkowego wykupu, firma ma możliwość dalszego optymalizowania wysokości raty. Tak się stanie po wyborze wynajmu długoterminowego – wtedy nie ma konieczności spłacania całej wartości samochodu.

Finansowanie zakupu: pomyśl o stałym oprocentowaniu

Na rynku są dostępne oferty kredytów samochodowych ze stałą stopą. Nie są one zbyt popularne, ale w obecnej sytuacji warto je sprawdzić. Rata stała wychodzi dziś tylko nieznacznie drożej od raty kredytu ze zmienną stopą procentową, a przy podwyżce stóp różnica na niekorzyść raty zmiennej, może okazać się znaczącą. – mówi Arkadiusz Zaremba, szef platformy Otomoto KLIK oferującej auta używane. 

Inflacja działa, ty nie czekaj. Auta drożeją z dnia na dzień!

Warto pamiętać o tym, że inflacja powoduje zmiany cen nie tylko w sklepach i na stacjach paliwowych. Odbija się też na producenckich cennikach. Firmy motoryzacyjne nieustannie korygują oferty. A to oznacza droższy zakup i różnica może być znacząca także w przypadku finansowania. Podwyżka cen katalogowych o 11 proc. to czasami o 229 zł mniej w portfelu kierowcy co miesiąc.

Jak kupić samochód i nie stracić? Wpłać jak najmniej!

Idealnym pomysłem na obecne czasu jest wynajem długoterminowy z zerową lub prawie zerową wpłatą własną, niskimi ratami i wysokim wykupem. To prowadzi do działania czterech mechanizmów. Kierowca nie mrozi gotówki, maksymalnie mało wydaje na auto, a do tego ma sporo czasu żeby się zastanowić, żeby je wykupić. Co więcej, nawet jeżeli za parę lat je wykupi, za sprawą np. obniżenia inflacji de facto zapłaci mniej.

"Gwarancja" ceny. Tego właśnie dziś potrzeba!

REKLAMA

Przed pandemią standardem na rynku było to, że producenci zmieniali cenniki pojazdów raz, góra dwa razy do roku. W czasie pandemii częstotliwość zmian znacząco się zwiększyła, bo zaczęliśmy otrzymywać nowe cenniki nawet co półtora miesiąca. W tej chwili, minęły dwa tygodnie od wybuchu wojny na Ukrainie i związanego z tym osłabienia złotego, a już kilka marek podniosło ceny w odpowiedzi na tę sytuację – informuje Michał Knitter z Carsmile.

Jednocześnie są też marki, które oferują tzw. gwarancję zachowania ceny. To oznacza, że gdy kierowca zamówi auto dziś, a odbierze je np. za pół roku czy 8 miesięcy, zapłaci cenę dzisiejszą – czyli niższą.

Kup samochód ekonomiczny

Droższe są samochody i droższe są paliwa. Podczas zakupu warto zatem zastanowić się nad pojazdem oszczędnym. Idealnie w tej roli sprawdzą się np. hybrydy lub pojazdy fabrycznie wyposażane w instalację LPG.

Kup samochód tańszy z mniejszą ilością dodatków

Wpływ na cenę zakupu samochodu ma również wyposażenie. Gdy zatem kupujemy auto w niepewnych czasach, warto też zastanowić czy wszystkie elementy wyposażenia są nam absolutnie niezbędne. Warto rozważyć np. wybór automatycznej skrzyni biegów, napędu 4x4, dachu panoramicznego czy skórzanej tapicerki. Różnice w koszcie finansowania mogą być bowiem potężne. A najlepiej pokazuje to poniższa tabelka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA