REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Olesiuk
Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie
Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

REKLAMA

REKLAMA

Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

Porsche Tapiro

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

REKLAMA

Zaczynamy z naprawdę wysokiego C. Nazwy aut stosunkowo często są inspirowane zwierzętami. Mamy Forda Mustanga, Dodge’a Vipera, markę Jaguar. W logo Peugeota znajduje się lew, a Ferrari koń. Porsche za nic postanowiło sobie mieć dynamiczne, agresywne, szybkie zwierzęta i nazwało swój sportowy samochód Tapiro. Pojawił się w 1970 r. i przez dwa lata był pokazywany na salonach samochodowych. Mimo to niemiecka marka nie zdecydowała się rozpoczęcia produkcji. Szkoda, bo oprócz nietuzinkowej nazwy auto prezentowało się świetnie.

REKLAMA

Zaprojektował go sam Giorgetto Giugiaro. Jeśli się przyjrzeć, późniejszy DeLorean stylizacyjnie nawiązuje do tego prototypu. Samochód był wyposażony w 6-cylindrowy silnik bokser o pojemności 2.4 i mocy ok. 220 KM. Został zakupiony przez hiszpańskiego przedsiębiorcę, ale trudno stwierdzić co wydarzyło się potem. Pewne jest to, że spłonął. Zwęglone szczątki pojazdu znajdują się w muzeum ItalDesign (firmy stylizacyjnej założonej przez Giugiaro).

Peugeot 907

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

REKLAMA

Przedstawiony został w 2004 r. Ludzie pewnie spodziewali się nowego sedana albo hatchbacka, a tu niespodzianka: rasowy grand tourer. 907 powstał jako ostatni projekt centrum stylistycznego w La Garenne. Po 40-tu latach funkcjonowania przeniesiono je do Vélizy. Stworzyli go Gérard Welter i Jean-Christophe Bolle-Reddat. Ten pierwszy zawsze marzył o pracy dla Ferrari. Nigdy tego nie osiągnął, ale po części mógł spełnić swoje marzenia, tworząc ten wyjątkowy koncept.

Długa maska, przeszklona górna część auta (od maski do klapy bagażnika), wydechy w bocznych progach, wysuwany tylny spoiler. Pod maską skrywał silnik V12 o mocy 500 KM. Według twórców miał on rozpędzać się do setki w 4.5 s. i osiągać maksymalną prędkość 290 km/h. Niestety nigdy nie zamierzano, by był przeznaczony do produkcji seryjnej. Miał inaugurować przeniesienie studia projektowego oraz nową stylistykę aut francuskiego producenta.

Ford Interceptor

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

Nie mylić z policyjnymi samochodami. Amerykański producent postanowił zaczerpnąć tę nazwę dla swojego konceptu, który przedstawił na North American International Auto Show w Detroit w 2007 r. Stylistycznie ten sedan miał nawiązywać do czasów muscle carów i krążowników szos. Kanciaste kształty oraz mnóstwo chromowanych elementów doskonale zdradza, skąd pochodzi samochód. W środku prostota bije po oczach, ale jest wysmakowana. Nieco kwadratowa kierownica, zegary, które miały nawiązywać do dużo starszych modeli fotele obszyte ciemną skórą i aluminiowe wstawki. Samochód był zbudowany na płycie podłogowej D2C podobnie jak Ford Mustang. Pod maskę trafił silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy ok. 400 KM. Współpracować miał z 6-biegową manualną skrzynią oraz przekazywać napęd tylko na tylną oś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lancia Stratos Zero

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

Znowu wracamy do lat 70. Znowu sportowe auto w kształcie klina. Tym razem od włoskiego producenta. Lancię Stratos Zero zaprojektowało studio Bertone. To już wystarczy jeśli chodzi o rekomendację stylistyczną. Lancia zaprezentowana została na targach motoryzacyjnych w Turynie w 1970 r. Wyglądała bardzo futurystycznie i bezkompromisowo. Trójkątna maska, światła z przodu w kształcie jednego pasa, ogromny wydech umieszczony na środku.

Kierowca  i pasażer wsiadali… od przodu, podnosząc do góry przednią szybę. Po swojej lewej stronie kierujący posiadał do dyspozycji panel, który miał pełnić zadanie "normalnych" zegarów. Ponadto prototyp był w pełni jeżdżącym samochodem. Jego sercem była jednostka V4 z Lancii Fulvi HF o pojemności 1.6 i mocy 115 KM. Lancia Stratos Zero trafiła w końcu do muzeum. W 2011 r. została jednak sprzedana na aukcji. Ciekawostką jest to, że w 1988 r. pojawiła się w filmie "Moonwalker" Michaela Jacksona.

Mazda Furai

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne

Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

W 1991 r. Mazda 787B z numerem startowym 55 wygrała (jako pierwszy japoński samochód) wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans. Zaprezentowany w 2008 r. na Salonie Samochodowym w Detroit model miał nawiązywać do tego sukcesu. Furai oznacza "szum wiatru". Wygląda fantastycznie i agresywnie. Za jego wygląd odpowiada studio stylistyczne Mazdy z Północnej Karoliny, któremu przewodził Franz von Holzhausen. Serce Mazdy Furai to 3-litrowy silnik Wankla generujący moc 460 KM i prędkość maksymalną 290 km/h. Napędzany był…etanolem. Za jego produkcję odpowiadała sieć BP. W środku mieściły się dwie osoby. W kierownicy został zamontowany wyświetlacz oraz dźwignie zmiany biegów. Gdyby ktoś kiedyś chciał zobaczyć model Mazdy na żywo, nie będzie miał takiej okazji. Podczas jazdy testowej dla "Top Gear" samochód zapalił się i doszczętnie spłonął.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA