REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Olesiuk
Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?
Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

REKLAMA

REKLAMA

Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

Lata 80.: komórki i Windows

Lata 80. kojarzą się (zwłaszcza starszym Polakom) z pustkami na półkach sklepowych, kolejkami, kartkami i pierwszymi w części wolnymi wyborami. Za Żelazną Kurtyną trwał kryzys. Na zachodzie zaś postępował rozwój. Powstały pierwsze telefony komórkowe, we Francji uruchomiono pociąg wysokich prędkości TGV, pojawił się system operacyjny Windows od Microsoftu.

REKLAMA

W latach 80. miał miejsce jedyny w historii koncert Live Aid. Tom Cruise rywalizował w Valem Kilmerem o miano najlepszego pilota w filmie ,,Top Gun”, a po Detroit kursował RoboCop. Rozwój dotyczył jednak też świata aut. Poszerzano gamy modelowe o nowe warianty (kombi, limitowane edycje), poprawiało się bezpieczeństwo i większą wagę przywiązywano do ekologii. Warto przypomnieć modele, które dziś są prawdziwymi klasykami i nawet po 40 latach od premiery wzbudzają emocje.

Audi Quattro

Audi Quattro

Audi Quattro

Audi

W 1980 r. w Genewie zadebiutowała produkcyjna wersja Audi Quattro. Oczywiście twórcom od początku przyświecała idea, żeby wykorzystać nowy model do rajdów. Audi Quattro przyniosło Niemcom wiele sukcesów m.in. Rajdzie Monte Carlo czy Rajdzie Szwecji. W grupie B nie odnosił już tak spektakularnych sukcesów ze względu na mniejszych rywali (np. Peugeot 205). Postanowiono więc stworzyć skróconą wersję z silnikiem mającym 600 KM i 6-biegowym automatem. Tak narodziło się Audi Sport Quattro S1. Sportowe sukcesy obu odmian samochodu spopularyzowały napęd na cztery koła w seryjnie produkowanych autach.

Peugeot 205

Peugeot 205

Peugeot 205

Peugeot

To właśnie od tego rozpoczęły się sukcesy finansowe francuskiej marki. Do momentu prezentacji 205, Peugeot był uważany za bardzo konserwatywnego producenta, który potrafi tworzyć tylko sedany. Model zasłynął udziałami w rajdach. W wersji T16, z napędem na cztery koła, centralnie umieszczonym silnikiem o pojemności 1.8 z turbosprężarką wygrał dwa razy z rzędu w Rajdowych Mistrzostwach Świata i trzy razy z rzędu w Rajdzie Dakar.

Lancia Delta

Lancia Delta

Lancia Delta

Lancia

Zadebiutowała jeszcze w latach 70., ale szczyt jej popularności przypadł na kolejną dekadę. A wszystko za sprawą wersji HF, mającej napęd na cztery koła, dwulitrowego turbodoładowanego benzyniaka i moc 165 KM. Osiągnięcie setki zajmowało jej 7,8 s. a rozpędzała się do 208 km/h. Wzmocniona odmiana HF Integrale 8V miała moc 185 KM, przez co na przyspieszenie do pierwszej setki potrzebowała 6,6 s. Istniała również wersja HF Integrale 16V z 16-zaworowym motorem o mocy 200 KM. Jej osiągi to 5,7 s. od zera do 100 km/h i prędkość maksymalna 220 km/h. Delta wielokrotnie odnosiła sukcesy w rajdach, a Lancia sześć razy z rzędu otrzymała mistrzostwo świata w kategorii producentów (w latach 1987-1992).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mercedes W124

Mercedes W124

Mercedes W124

Mercedes

Następca W123 i (podobnie jak poprzednik) synonim niezawodności. Sprzedany w liczbie 2.5 mln sztuk, co czyni go najpopularniejszym modelem marki w historii. Charakteryzował się wręcz ogromną (nawet z perspektywy dzisiejszych ofert) paletą wersji silnikowych. Oferowano zarówno dwulitrowe jednostki diesla, jak i benzynowe V8, a nawet V12. Powstały 3 sztuki z takim motorem o pojemności 7.3 oraz mocy 510 KM. Niezależnie od serca, jakie pracowało pod maską, łączył w sobie niespotykany komfort, osiągi i trwałość. Trudno się dziwić, że fanów tego auta do dzisiaj nie brakuje.

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

Ten samochód nierozerwalnie będzie kojarzył się z trylogią ,,Powrót do przyszłości”. Zapisał się w kulturze, mimo że był składany tylko przez rok. Firmę produkującą te auta, DeLorean Motor Company założył John DeLorean (wcześniej był dyrektorem Pontiaca). W pracach nad autem pomagał mu Bill Collins, inżynier w General Motors. Nieudane rozmowy z Porsche spowodowały, że DeLorean zwrócił się do Lotusa. Stylizacja auta była bardzo nowoczesna i charakterystyczna (trudno dostrzec podobny samochód). Drzwi otwierały się do góry, a nielakierowaną karoserię wykonano z nierdzewnej stali. DeLoreana napędzał silnik V6 o pojemności 2.8 litra i mocy 130 KM. Współpracował z 5-biegową skrzynią manualną lub 3-biegowym automatem. Wyprodukowano w sumie 8,6 tys. egzemplarzy. Do dziś zachowało się ok. 6,5 tys., z czego kilka w Polsce.

Ferrari Testarossa

Ferrari testarossa

Ferrari testarossa

Ferrari

Na pewno dobrze pamiętają ten model widzowie serialu Miami Vice. W dwóch pierwszych sezonach występowała replika Ferrari Daytona (tak naprawdę zmodyfikowany Chevrolet Corvette). Szefostwo firmy z Maranello było wściekłe, kiedy dowiedziało się, że ogromną popularnością w oczach widzów cieszy się podróbka i postanowiło interweniować. Kierownictwo zaoferowało twórcom serialu dwa białe Ferrari Testarossa. Model ten prezentował się fantastycznie, zresztą jak niemal wszystkie auta z Maranello. Nie ma się co dziwić. Za wygląd odpowiadała Pininfarina. Jednak samochód nie tylko wyglądał świetnie, ale też świetnie jeździł. Dysponował centralnie umieszczonym silnikiem V12 o pojemności 4.9 litra i mocy 390 KM. Od zera do setki Testarossa przyspieszała w 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 290 km/h.

BMW M3

BMW M3

BMW M3

BMW

Cywilne BMW serii 3 (zaprezentowane w 1982r.), dzięki dobrym silnikom i właściwościom jezdnym, pokonało małą limuzynę Mercedesa (W201). Seria M3, której produkcja ruszyła w 1985 r., posiadała zmodyfikowaną karoserię – to do tego stopnia, że ze ,,zwykłą” trójką wspólne miała tylko dach i maskę. Napędzał ją czterocylindrowy silnik o pojemności 2.3 lub 2.5 litra i mocy 195-238 KM. Najmocniejsza z wersji rozpędzała się do setki w 6,2 s. i osiągała maksymalną prędkość 248 km/h. Model ten jest posiadaczem największej liczby zwycięstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytułowanym samochodem w klasie aut turystycznych.

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

Porsche

Powstało z myślą o rywalizacji w grupie B, ale musiało uzyskać homologację, więc trafiło również na drogi cywilne. Posiadało karoserię z włókna szklanego i aluminium, napęd na wszystkie koła. Silnik 2.9 l. był podwójnie doładowany (na niskich obrotach mniejsza turbosprężarka wspomagała pracę 3 cylindrów, przy wyższych większa turbosprężarka wspomagała wszystkie 6). Moc wynosiła 444 KM, dzięki czemu ważący 1450 kilogramów samochód przyspieszał (a właściwie był katapultowany) do setki w zaledwie 3,7 s. W chwili swojego debiutu Porsche było najszybszym seryjnie produkowanym autem na planecie. Model 959 triumfował w Rajdzie Faraonów, Rajdzie Paryż-Dakar oraz wyścigu Le Mans.

Ferrari F40

Ferrari f40

Ferrari f40

Ferrari

Razem z Porsche 959 zapoczątkowało erę superszybkich samochodów osobowych. Stworzone zostało dla uczczenia 40-tych urodzin marki z Maranello. Do jego produkcji zastosowano włókno szklane i aluminium (używane w Formule 1), dzięki czemu jego masa wynosiła tylko 1089 kilogramów. W połączeniu z silnikiem V8 o pojemności 2.9, mocy 478 KM dawało to piorunujący efekt: przyspieszenie do setki 3,9 s., a prędkość maksymalna 325 km/h. 

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet

Przedstawiona w 1982 r., czwarta już, generacja Corvette odbiegała stylizacją od poprzednich. Była o wiele nowocześniejsza, obszerniejsza i mniej surowa. Nie oznacza to, że Chevrolet zadowolił się wyłącznie wyglądem zewnętrznym swojego dziecka. Nic z tych rzeczy. Nowa Corvette była nowoczesna pod wieloma względami. Karoserię wykonano z tworzyw sztucznych, a podczas jazdy kierowca mógł korzystać z elektronicznych wskaźników i wyświetlacza HUD. Niestety pierwsze egzemplarze, produkowane od 1984 r., miały montowany motor 5.7 V8 (L83) o mocy 205 KM. Silnik najlepiej pasujący do Corvette trafił do oferty dopiero w 1989 r. Aluminiowa jednostka LT5 z 6-biegową skrzynią manualną dysponowała mocą 375 KM (a w latach 1993-1995 nawet 405 KM).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA