REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Maciej Olesiuk
Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach
Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

Opel Astra F, czyli następca popularnego Kadetta

W roku 1991 świat przechodził wielkie zmiany. Związek Radziecki się rozpadał, a Niemcy łączyły. Tak zwane demoludy również przechodziły transformację i powoli stawały się demokratycznymi państwami. Żelazna kurtyna stawała się przeszłością. Wiał wiatr zmian, o którym rok wcześniej śpiewała grupa Scorpions. Ten wiatr najwyraźniej powiał też w siedzibie Opla. Zasłużonego Kadetta zastąpił bowiem nowy model. Opel Astra F.

REKLAMA

REKLAMA

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Dlaczego właśnie od litery F Opel rozpoczął oznaczanie swojego nowego dziecka? Złośliwych uprzedzam, że nie, nie mieli problemów z alfabetem. Astra była bezpośrednim następcą Kadetta. Zmieniono co prawda nazwę, ale to ciągle był kompakt. Uznano więc, że następcą Kadetta E (czyli piątej generacji) będzie Astra F. Ponadto w Wielkiej Brytanii nazwa Astra była znana już od lat 70., ponieważ pod nią sprzedawany był Opel Kadett. Nielogiczne byłoby ponowne rozpoczynanie oznaczania Astry od litery A.

Astra naprawdę miała być nowym otwarciem w historii niemieckiej marki, ponieważ do jej stworzenia zaangażowano 8 tys. projektantów i inżynierów. Produkowana i montowana była w najróżniejszych zakątkach świata (m.in.: Polska, Niemcy, Belgia ale również takie kraje jak Indie, RPA czy Tajlandia). Sprzedawana była również pod różnymi nazwami: Chevrolet Astra w Brazylii, Holden Astra w Australii, Opel Optima i ciągle Opel Kadett w RPA, a w Wielkiej Brytanii Vauxhall Astra.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Najpierw oferowany był, jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. W 1992 roku dołączył do nich sedan, a rok później cabrio. W 1994 roku auto przeszło drobny facelifting. Pierwsza generacja sprzedała się w liczbie 4.13 mln egzemplarzy i jest najlepiej sprzedającym się samochodem Opla w historii.

REKLAMA

F jak... niemiecko poprawny

Astra w porównaniu do poprzednika nie była dużo większa, ale w środku oferowała znacznie więcej miejsca. Biorą pod uwagę ile lat minęło od premiery, nawet dziś nie można narzekać. Co prawda miejsca na głowę będzie za mało dla siatkarzy lub koszykarzy. Dla przeciętnego człowieka powinno jednak wystarczyć. Fotele są bardzo wygodne i dobrze otulają. Deska rozdzielcza była dobrze spasowana i wykonana ze stosunkowo solidnych materiałów. Mimo to zdarza im się już trzeszczeć. Pamiętajmy, że egzemplarze z początku produkcji mogą już posiadać żółte tablice rejestracyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analogowe zegary gwarantują nam zdobycie najpotrzebniejszych informacji. To lata 90. dlatego próżno szukać wskaźników ciśnienia w oponach czy nawigacji. Na środku jednak można znaleźć wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym pojawiały się wskazania komputera pokładowego, informacje z radia (np.: jakiego programu słuchamy, jaki artysta śpiewa itd.) oraz godzinę. Z biegiem lat, wypalone piksele lub wymienienie radia na niefabryczny model, stanowią problem dla wielu właścicieli. Bagażnik w hatchbackach może i nie zachwyca, ale w sedanach i kombi już tak: 500 litrów minimalnej pojemności. Tylko 5 litrów więcej oferował zaprezentowany w 2008 roku Golf VII.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Wersji wyposażeniowych Astra miała wiele. Wymienić można GL, Sport czy limitowane Plus SD lub Dubai Edition (ciekawa nazwa odmiany kompaktu). Najtańsze były bardzo ubogo wyposażone - nie posiadały np. wspomagania kierownicy. Wraz z upływem lat i walką z konkurencją niemiecki producent rozwijał swoją ofertę. W wyposażeniu dodatkowym można było dostać komputer pokładowy, szyberdach, klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, a nawet podgrzewane przednie fotele. Nawet dziś część jest oferowana jako dodatek.

Duży wybór silników benzynowych

Opel zasypał swoich klientów różnorodnością silników w Astrze. Są zarówno (mułowate już w tamtych czasach) 1.4 o mocy nawet 60 KM, ale też montowane w wersji GSi dwulitrowe motory o mocy 150 KM. Osobiście dobrze wspominam silnik 1.6i (75 KM). Najszybszy nie jest, ale pozwala poruszać się dynamicznie (nawet w kombi) i łączy to z przyjemnym spalaniem. Diesli było znacznie mniej. Opel oferował 3 wersje silnikowe, wszystkie o pojemności 1.7. Z nich najmniej awaryjny jest ten najmocniejszy, mający 82 KM.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Sama podróż, dzięki miękkiemu zawieszeniu, przebiega komfortowo. Jest jednak na tyle sztywno, że wchodząc w zakręty nie przechylamy się na boki. Prowadzenie jest poprawne. Nie wprawia w zachwyt, ale również nie powoduje, że natychmiast chcemy z Astry wysiąść. Co Oplowi trzeba oddać, zadbał o wytłumienie tego samochodu. Doskonale pamiętam, kiedy pierwszy raz do niego wsiadłem i okazało się, że nie słychać nic poza radiem.

Czy 30 lat odcisnęło na Astrze F swoje piętno?

Zdecydowanie. Przede wszystkim w postaci korozji. Ona może zdarzyć się właściwie w każdym miejscu tego auta - nawet na dachu. Właściciele Astry muszą liczyć się z psującym się alternatorem, termostatem czy aparatem zapłonowym. Zdarzają się też przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Gładzie cylindrów i same cylindry również mogą być często w bardzo złym stanie (może o tym świadczyć problem z rozruchem). Należy sprawdzać układ chłodzący, ponieważ częste są przypadki uszkodzenia przewodów. Układ kierowniczy może mieć bardzo pokaźne luzy. Nie mniej trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem dla klasy średniej. Oznacza to, że większość części możemy kupić właściwie wszędzie, a ich cena jest mniejsza niż pudełko po butach.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

O nowej Astrze trudno powiedzieć czy dorówna swojej legendarnej poprzedniczce. Pierwszą generację ciągle można spotkać na drogach, ale staje się to już rzadkością. Z drugiej strony być może za kilka lat zdobędzie miano klasyka. Dziś większość egzemplarzy można kupić za mniej niż 4 tys. zł. Większość jest w kiepskim stanie, ale wkładając w nią trochę pracy z pewnością będzie za jakiś czas sprawiać przyjemność z użytkowania właścicielowi, a i przechodniowi ucieszy oko i zakręci się łezka.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

REKLAMA

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA