REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Olesiuk
Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach
Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

Opel Astra F, czyli następca popularnego Kadetta

W roku 1991 świat przechodził wielkie zmiany. Związek Radziecki się rozpadał, a Niemcy łączyły. Tak zwane demoludy również przechodziły transformację i powoli stawały się demokratycznymi państwami. Żelazna kurtyna stawała się przeszłością. Wiał wiatr zmian, o którym rok wcześniej śpiewała grupa Scorpions. Ten wiatr najwyraźniej powiał też w siedzibie Opla. Zasłużonego Kadetta zastąpił bowiem nowy model. Opel Astra F.

REKLAMA

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

REKLAMA

Dlaczego właśnie od litery F Opel rozpoczął oznaczanie swojego nowego dziecka? Złośliwych uprzedzam, że nie, nie mieli problemów z alfabetem. Astra była bezpośrednim następcą Kadetta. Zmieniono co prawda nazwę, ale to ciągle był kompakt. Uznano więc, że następcą Kadetta E (czyli piątej generacji) będzie Astra F. Ponadto w Wielkiej Brytanii nazwa Astra była znana już od lat 70., ponieważ pod nią sprzedawany był Opel Kadett. Nielogiczne byłoby ponowne rozpoczynanie oznaczania Astry od litery A.

Astra naprawdę miała być nowym otwarciem w historii niemieckiej marki, ponieważ do jej stworzenia zaangażowano 8 tys. projektantów i inżynierów. Produkowana i montowana była w najróżniejszych zakątkach świata (m.in.: Polska, Niemcy, Belgia ale również takie kraje jak Indie, RPA czy Tajlandia). Sprzedawana była również pod różnymi nazwami: Chevrolet Astra w Brazylii, Holden Astra w Australii, Opel Optima i ciągle Opel Kadett w RPA, a w Wielkiej Brytanii Vauxhall Astra.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Najpierw oferowany był, jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. W 1992 roku dołączył do nich sedan, a rok później cabrio. W 1994 roku auto przeszło drobny facelifting. Pierwsza generacja sprzedała się w liczbie 4.13 mln egzemplarzy i jest najlepiej sprzedającym się samochodem Opla w historii.

F jak... niemiecko poprawny

REKLAMA

Astra w porównaniu do poprzednika nie była dużo większa, ale w środku oferowała znacznie więcej miejsca. Biorą pod uwagę ile lat minęło od premiery, nawet dziś nie można narzekać. Co prawda miejsca na głowę będzie za mało dla siatkarzy lub koszykarzy. Dla przeciętnego człowieka powinno jednak wystarczyć. Fotele są bardzo wygodne i dobrze otulają. Deska rozdzielcza była dobrze spasowana i wykonana ze stosunkowo solidnych materiałów. Mimo to zdarza im się już trzeszczeć. Pamiętajmy, że egzemplarze z początku produkcji mogą już posiadać żółte tablice rejestracyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analogowe zegary gwarantują nam zdobycie najpotrzebniejszych informacji. To lata 90. dlatego próżno szukać wskaźników ciśnienia w oponach czy nawigacji. Na środku jednak można znaleźć wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym pojawiały się wskazania komputera pokładowego, informacje z radia (np.: jakiego programu słuchamy, jaki artysta śpiewa itd.) oraz godzinę. Z biegiem lat, wypalone piksele lub wymienienie radia na niefabryczny model, stanowią problem dla wielu właścicieli. Bagażnik w hatchbackach może i nie zachwyca, ale w sedanach i kombi już tak: 500 litrów minimalnej pojemności. Tylko 5 litrów więcej oferował zaprezentowany w 2008 roku Golf VII.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Wersji wyposażeniowych Astra miała wiele. Wymienić można GL, Sport czy limitowane Plus SD lub Dubai Edition (ciekawa nazwa odmiany kompaktu). Najtańsze były bardzo ubogo wyposażone - nie posiadały np. wspomagania kierownicy. Wraz z upływem lat i walką z konkurencją niemiecki producent rozwijał swoją ofertę. W wyposażeniu dodatkowym można było dostać komputer pokładowy, szyberdach, klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, a nawet podgrzewane przednie fotele. Nawet dziś część jest oferowana jako dodatek.

Duży wybór silników benzynowych

Opel zasypał swoich klientów różnorodnością silników w Astrze. Są zarówno (mułowate już w tamtych czasach) 1.4 o mocy nawet 60 KM, ale też montowane w wersji GSi dwulitrowe motory o mocy 150 KM. Osobiście dobrze wspominam silnik 1.6i (75 KM). Najszybszy nie jest, ale pozwala poruszać się dynamicznie (nawet w kombi) i łączy to z przyjemnym spalaniem. Diesli było znacznie mniej. Opel oferował 3 wersje silnikowe, wszystkie o pojemności 1.7. Z nich najmniej awaryjny jest ten najmocniejszy, mający 82 KM.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

Sama podróż, dzięki miękkiemu zawieszeniu, przebiega komfortowo. Jest jednak na tyle sztywno, że wchodząc w zakręty nie przechylamy się na boki. Prowadzenie jest poprawne. Nie wprawia w zachwyt, ale również nie powoduje, że natychmiast chcemy z Astry wysiąść. Co Oplowi trzeba oddać, zadbał o wytłumienie tego samochodu. Doskonale pamiętam, kiedy pierwszy raz do niego wsiadłem i okazało się, że nie słychać nic poza radiem.

Czy 30 lat odcisnęło na Astrze F swoje piętno?

Zdecydowanie. Przede wszystkim w postaci korozji. Ona może zdarzyć się właściwie w każdym miejscu tego auta - nawet na dachu. Właściciele Astry muszą liczyć się z psującym się alternatorem, termostatem czy aparatem zapłonowym. Zdarzają się też przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Gładzie cylindrów i same cylindry również mogą być często w bardzo złym stanie (może o tym świadczyć problem z rozruchem). Należy sprawdzać układ chłodzący, ponieważ częste są przypadki uszkodzenia przewodów. Układ kierowniczy może mieć bardzo pokaźne luzy. Nie mniej trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem dla klasy średniej. Oznacza to, że większość części możemy kupić właściwie wszędzie, a ich cena jest mniejsza niż pudełko po butach.

Opel Astra F

Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

Materiały prasowe Opel

O nowej Astrze trudno powiedzieć czy dorówna swojej legendarnej poprzedniczce. Pierwszą generację ciągle można spotkać na drogach, ale staje się to już rzadkością. Z drugiej strony być może za kilka lat zdobędzie miano klasyka. Dziś większość egzemplarzy można kupić za mniej niż 4 tys. zł. Większość jest w kiepskim stanie, ale wkładając w nią trochę pracy z pewnością będzie za jakiś czas sprawiać przyjemność z użytkowania właścicielowi, a i przechodniowi ucieszy oko i zakręci się łezka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA