REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

Maciej Olesiuk
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

Ford Kuga I: dynamiczny postój

Kuga została zaprojektowana według zasad Kinetic Design. W skrócie oznacza to, że miała wyglądać dynamicznie nawet wtedy, kiedy stała w miejscu. Faktycznie, prezentuje się bardzo dobrze. Przetłoczenia na karoserii dodają jej charakteru. Zwłaszcza te na masce oraz wyraźnie zaznaczone nadkola prezentują się świetnie. Jak to w SUV-ach, możemy liczyć na czarne osłony z tworzywa po bokach. Bardzo podobają mi się tylne światła przypominające plaster miodu. Projektanci Forda najwyraźniej lubią pszczoły.

REKLAMA

REKLAMA

Skoro mowa o tylnej części to warto wspomnieć o aluminiowym dyfuzorze z dwiema rurami wydechowymi. Biorąc pod uwagę podwójny wydech, delikatnie umięśnioną sylwetkę i spoiler na końcu dachu, można dostrzec w Kudze sportowe aspiracje. Bardzo nieśmiałe, ale jednak. Ten samochód sprawia wrażenie małomównego chłopca, który przyjmuje na siebie różne słowa krytyki i nie zripostuje. Jednak w chwilach krytycznych niejednemu złoi skórę.

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

Ford Kuga I: przestronności nie odmówi nikt

W środku jest bardzo wygodnie. Odpowiadają za to półskórzane fotele z rzadko spotykanymi przeszyciami. Świetnie trzymają po bokach. Kierownica doskonale leży w rękach. Zegary są podświetlane na biało, a to bardzo mi odpowiada. Nie rażą w oczy podczas nocnej jazdy i wszystko dokładnie widać. W egzemplarzu, którym miałem okazję jeździć nie ma ekranów dotykowych. Między zegarami jest malutki czerwony wyświetlacz, pokazujący najważniejsze informacje (np. wymiana oleju, otwarte drzwi itd.). Dwa znajdują się na konsoli środkowej: ten w górnej części wyświetla menu oraz komunikaty dotyczące radia (jakiej stacji słuchamy, kto gra itd.), ten położony na dole informuje nas o ustawieniach klimatyzacji.

Konsola multimediów na środku jest otoczona srebrną wstawką. Nie ma zbyt wielu przycisków. Sterowanie menu i radiem może odbywać się zarówno z konsoli środkowej, jak i  manetek znajdujących się za kierownicą. Ważna informacja: auto komunikuje się z nami po polsku. Nie musimy jeździć ze słownikiem francuskiego, niemieckiego czy angielskiego. Menu jest proste i stosunkowo intuicyjne, więc ewentualna zmiana języka nie powinna stanowić problemu.

REKLAMA

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

Podłokietnik jest regulowany na długość. Pod nim znajduje się schowek np. na ładowarkę do telefonu. Nad nami, tuż za oświetleniem środkowym, jest mały schowek na okulary. Bardzo przydatny, zwłaszcza latem. Z rzeczy praktycznych trzeba też powiedzieć o uchwycie na kubki, który jak wiadomo może pełnić funkcję schowka. Możemy go nawet zamknąć. W przednich drzwiach są dwie kieszenie (w tylnych nie ma wcale). Jedna jest duża i faktycznie mieści się w niej wiele przedmiotów. Natomiast ta druga musiała być wyjątkową fanaberią Forda. Nie przychodzi mi do głowy nic, co mogłoby się tam zmieścić oprócz resoraka, spinki do włosów czy opakowania gumy do żucia (i to tego małego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tyłu jest bardzo dużo miejsca. Kolana nie przylegają do przednich siedzeń. Zostaje niemało luzu. Praktycznie nie ma tunelu środkowego, co oznacza, że rodzice nie będą musieli słuchać przed każdym wyjazdem godzinnej kłótni o to, kto siada w środku. Wszyscy mogą podróżować równie wygodnie. Środkowe oparcie można złożyć i wtedy pojawia się podłokietnik ze schowkiem. Tylne szyby są przyciemniane. Jeśli podróżujemy z małymi dziećmi, nie ma obaw, że będzie raziło je słońce. Irytującą rzeczą są jeżdżące po całym tyle dywaniki, które nie trzymają się jednego miejsca.

Kuga oferuje 410 litrów pojemności bagażnika. Nie jest to porywający wynik, ale na zakupy, kilkudniową wycieczkę w 4 osoby, zdecydowanie wystarczy. Po złożeniu siedzeń przestrzeń ta jest większa o prawie 1000 litrów.

Ford Kuga I: pewne prowadzenie i dobre osiągi

Kiedy chciałem ruszyć Kugą intuicyjnie sięgnąłem za kierownicę w celu znalezienia stacyjki. Ten egzemplarz ma system bezkluczykowy. Starter znajduje się również w nietypowym miejscu, ponieważ na konsoli środkowej, tuż pod przyciskiem świateł awaryjnych. Jak na dwulitrowego diesla, silnik pracuje bardzo cicho. Do dyspozycji mamy francuski motor konstrukcji PSA oferujący naprawdę optymalne 140 KM. Na początku (do 30 km/h) wyraźnie szuka motywacji, żeby pokazać swoje możliwości. Później ma wigor i zdecydowanie chętnie przyspiesza. Od zera do "setki" potrzebuje 10.4 s. Ważna uwaga: przez listwę z dołu mogą pojawiać się zaburzenia oporu powietrza. Skutkuje to trzęsieniem się samochodu podczas przyspieszania. Mi osobiście to nie przeszkadzało. Czułem się trochę jak w muscle carze, albo pick-upie (zważywszy na rozmiar).

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl

Ford Kuga prowadzi się bardzo pewnie. Cały czas czułem, co działo się z kołami. Jak na swoje rozmiary zaskakująco dobrze wchodzi w zakręty. Do dziś jest uważany przez wielu za najlepiej prowadzący się samochód w swojej klasie. Zawieszenie znakomicie pokonuje dziurawe drogi. Mimo to nie jest to samochód na jazdę po bezdrożach. Oczywiście poradzi sobie z ubitymi, wytyczonymi wiejskimi i leśnymi drogami. Jego środowiskiem naturalnym są jednak przedmieścia i trzeba o tym pamiętać, planując wycieczkę do lasu. W mieście radzi sobie świetnie. Z parkowaniem mogą pojawić się problemy, ale wjechanie w ciasne miejsca ułatwiają czujniki parkowania. Oczywiście samochód jest słusznych rozmiarów i trzeba liczyć się z tym, że nie wciśnie się w każde miejsce na parkingu. 

Manualna skrzynia biegów oferuje 6 przełożeń i doskonale zdaje egzamin. Wysokie położenie drążka sprawia, że nie musimy za każdym razem szukać go między siedzeniami. 
Kuga łączy w sobie komfort podróżowania, precyzję prowadzenia oraz oszczędność. Średnie spalanie tego silnika to 6 litrów na 100 km. Bardzo przyjemny wynik. Na jednym zbiorniku paliwa możemy przejechać od najbardziej wysuniętego na wschód krańca Polski do tego, który jest najbardziej wysunięty na zachód. I jeszcze prawdopodobnie coś nam w baku zostanie.

Ford Kuga I: niemalże bezproblemowy

Silnik diesla ma opinię niemal bezawaryjnego. Zdarzają się co prawda problemy z filtrem cząstek stałych, kołem dwumasowym (zwłaszcza jeśli kierowcy niezbyt delikatnie poczynają sobie ze sprzęgłem). Zmartwień właścicielowi mogą przysporzyć wycieki oleju i zaburzone działanie systemu EGR. Przy dieslach z dużymi przebiegami należy liczyć się z tym, że mogą pojawić się takie problemy, jak zużycie turbosprężarki lub układu wtryskowego. Chociaż tym motorom zazwyczaj tego typu usterki nie doskwierają. Mogą zdarzyć się problemy z zawieszeniem, zwłaszcza jeśli Kuga często jeździ po bezdrożach. Na szczęście części są stosunkowo tanie.

Ford Kuga I: robi wrażenie

Mimo kilku lat na karku i dużej popularności, auto robi bardzo dobre wrażenie na znajomych oraz przypadkowych przechodniach. Kilkukrotnie byłem pytany czy samochód jest na sprzedaż. Świetnie sprawdza się również w czasie imprez, bali, studniówek itd. Nie kradnie show, ale jest właściwym dodatkiem do garnituru i całej otoczki. W życiu codziennym idealnie wywiązuje się ze swojego zadania, czyli bycia pierwszym autem w rodzinie. Wycieczka po dzieci do szkoły mija bardzo przyjemnie. Można poczuć się jak w namiastce pick-upa, jeździć prawie tak precyzyjnie jak Focusem i liczyć na wygodę typową dla aut klasy wyższej. A to wszystko w bardzo rozsądnej cenie.

Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Ford Kuga Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA