Używane: Ford Fiesta Mk7 (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Zmiana w ofercie skierowanej do segmentu B w gamie Forda nastąpiła w roku 2008. I spokojnie można ją nazwać mocnym powiewem świeżości. O ile poprzedni model być delikatnie mówiąc prosty stylistycznie, o tyle tutaj nastąpiła dosłowna eksplozja designerskich pomysłów. Przedni grill jest najwyraźniej inspirowany Astonem Martinem, linia boczna kipi dynamizmem, podczas gdy tył jest miły dla oka. Projektanci przekombinowali jedynie nieco w kabinie pasażerskiej. W efekcie kierowca po zajęciu miejsca w aucie może się poczuć przytłoczony ilością przycisków. Co z jakością materiałów? To nadal segment B i nadal Ford. Tym samym plastiki są twarde i nie zawsze dobrze spasowane.
REKLAMA
Używane: Ford Fiesta Mk7 - ciasna kabina i spory bagażnik
Fiesta jest samochodem miejskim. Nie można zatem wymagać od niego nadmiaru przestrzeni. O ile pasażerowie siedzący na przednich fotelach będą mogli zająć wygodną pozycję, o tyle w drugim rzędzie najlepiej sadzać przede wszystkim dzieci. Z drugiej strony Amerykanie przyłożyli się podczas projektowania przestrzeni załadunkowej. Bagażnik jest całkiem foremny. To ułatwia kierowcy możliwość pełnego wykorzystania podstawowej pojemności utrzymującej się na poziomie 295 litrów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń załadunkowa rośnie do 980 litrów.
Ford Fiesta Mk7 był produkowany w sumie przez 9 lat - to na rynku motoryzacyjnym szmat czasu! Aby móc utrzymać wyniki sprzedaży, Amerykanie musieli go zatem w międzyczasie zmodernizować. Lifting stał się faktem w roku 2012 i tak naprawdę wyłącznie poprawił kilka drobiazgów stylistycznych. Na jego mocy projektanci m.in. podzielili przedni grill na dwie części i zmienili kształt dużych reflektorów wcinających się w maskę. Dużo ważniejszą zmianą liftingową była nowa paleta silnikowa. Ford zrezygnował z części wolnossących silników benzynowych i zamienił je na nowoczesną jednostkę 1.0 EcoBoost.
Zobacz również: Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost
Jeżeli o układach napędowych już mowa, używany Ford Fiesta Mk7 jest spotykany przede wszystkim w jednym z 13 wariantów silnikowych. Oferta jest naprawdę potężna! Wśród ogłoszeń dominują dwa motory - mowa o 4-cylindrowej jednostce benzynowej 1.25 litra i dieslu 1.4 TDCi. Pierwszy z silników to konstrukcja opracowywana razem z Yamahą, które oferuje 60 lub 82 konie mechaniczne. Zalety? Napęd jest całkiem oszczędny i stosunkowo trwały. Dopiero po pokonaniu jakiś 200 tysięcy kilometrów potrafi zacząć pobierać olej. Niestety pamięta jeszcze czasy Fiesty o kilka generacji wcześniejszej, zatem jest mocno przestarzały. Poza tym ma bardzo ograniczone osiągi. 60-konny wariant rozpędza auto do setki w… 16,9 sekundy.
Używane: Ford Fiesta Mk7 1.4 TDCi - bez osiągów, ale oszczędnie!
Co z dieslem? Używany Ford Fiesta Mk7 1.4 TDCi dysponuje stadem 68 koni mechanicznych. I choć moment obrotowy sięga 160 Nm, dynamika jazdy jest podobna jak w przypadku mniejszego benzyniaka. Diesel bardzo słabo przyspiesza i nie nadaje się do wyprzedania w trasie. Ma jednak inną zaletę. A jest nią wybitna oszczędność. W cyklu miejskim ropniak potrzebuje nieco ponad 5 litrów oleju napędowego na pokonanie stu kilometrów. Jeżeli chodzi o usterki, silnik 1.4 TDCi boryka się przede wszystkim z jedną. Przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów spod uszczelek wtryskiwaczy może zacząć wyciekać paliwo. Warto w tym momencie zaznaczyć, że małolitrażowy diesel nie ma np. koła dwumasowego.
W palecie Forda bardzo dobrze spisują się przede wszystkim benzyniaki. Jednostki 1.4 Duratec (96 KM) i 1.6 Duratec (105 lub 120 KM) oferują dobrą dynamikę jazdy i jeszcze nie są mocno paliwożerne. Poza tym jeżeli już miewają jakiekolwiek problemy techniczne, te dotyczą głównie czujników i pojawiają się w modelach z przebiegiem przekraczającym 100 tysięcy kilometrów. Co z dieslem 1.6 TDCi? To jednostka podwyższonego ryzyka. Jest oszczędna i dynamiczna, mimo wszystko jej wadą bywa zatykający się przewód olejowy turbosprężarki. Element wymaga regularnego czyszczenia lub wymiany. W jednostce zdarzają się też wymiany koła pasowego.
Zobacz również: Test Forda Fiesta 1.0 125 KM Titanium 3d
O ile nadwozie Forda Fiesty Mk7 wyglądało w roku 2008 nowatorsko, o tyle w kwestii zawieszenia Amerykanie postawili na klasykę. W efekcie przednią oś hatchbacka resorują kolumny McPhersona. Tylna natomiast utrzymuje auto za pomocą belki skrętnej. Fiesta ma bez wątpienia dobre właściwości jezdne. Są tacy, którzy twierdzą że na drodze zachowuje się trochę jak miniaturowa wersja Focusa - a to bardzo dobre rekomendacja! Dodatkowo resorowanie poprawnie znosi próbę czasu. Tak właściwie jedynymi elementami, w przypadku których można mówić o ograniczonej trwałości są łączniki i gumy stabilizatorów.
Używane: Ford Fiesta Mk7 - denerwują drobne awarie
Używany Ford Fiesta Mk7 nie jest autem nadmiernie awaryjnym. Jeżeli już coś się psuje w hatchbacku, to są to głównie drobiazgi. Denerwujące mogą być usterki np. modułu głosowego wybierania numerów. Ten podczas nocnego postoju potrafi wyładować akumulator. Moduły były jednak wymieniane na gwarancji. Poza tym Fiesta ma tendencję do palenia żarówek przednich świateł, problemów z centralnym zamkiem i parujących reflektorów. Najpoważniejsze usterki? Po pierwsze znane są przypadki stuków przekładni kierowniczej. Wynikają one z luzu na krzyżaku. Po drugie zdarzają się awarie przełącznika tylnej klapy, w wyniku których bagażnik po prostu przestaje się otwierać.
Używany Ford Fiesta Mk7 jest jednym z popularniejszych modeli na rynku wtórnym. Podczas opracowywania tego materiału znalazłem przeszło 1300 ogłoszeń sprzedaży! Połowa egzemplarzy korzystała z napędu benzynowego, a połowa wysokoprężnego. Wśród ogłoszeń nie brakuje zarówno modeli w bazowych wersjach wyposażenia - np. bez klimatyzacji, jak i posiadających pełną listę opcji. Jeżeli chodzi o ceny, te startują już od niespełna 9 tysięcy złotych. Za co najmniej 12 tysięcy złotych kupujący kupi auto w przyzwoitym stanie, podczas gdy trzylatek zostanie wyceniony na minimum 22 - 23 tysiące złotych.
Używane: Ford Fiesta Mk7 - podsumowanie:
Na polu emocji używany Ford Fiesta Mk7 spisuje się idealnie! Wygląda agresywnie, jest zwarty, dobrze się prowadzi i idealnie się czuje w miejskim gąszczu. To samochód, w którym codzienna eksploatacja nie będzie męcząca, ale który w tym samym czasie wychodzi z rynkowej sztampy i wyróżnia się w tłumie. A to w połączeniu z awaryjnością głównie drobiazgów sprawia, że w odpowiedniej wersji silnikowej Fiesta może być naprawdę ciekawym wyborem z rynku wtórnego.
Zobacz również: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa
Używane: Ford Fiesta Mk7 - dane techniczne producenta:
- Ford Fiesta Mk7 - silniki benzynowe:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
1.25 16v | 60 KM | 109 Nm | 16,9 s. | 152 km/h | 7,3/5,5/4,4 |
1.25 16v | 82 KM | 114 Nm | 13,3 s. | 168 km/h | 7,4/5,6/4,5 |
1.0 Duratec | 80 KM | 105 Nm | 14,9 s. | 165 km/h | 5,8/4,6/3,8 |
1.0 EcoBoost | 100 KM | 170 Nm | 11,2 s. | 180 km/h | 5,3/4,3/3,7 |
1.0 EcoBoost | 125 KM | 200 Nm | 9,4 s. | 196 km/h | 5,3/4,3/3,7 |
1.0 EcoBoost | 140 KM | 240 Nm | 9,0 s. | 201 km/h | 5,5/4,5/3,9 |
1.4 16v | 96 KM | 125 Nm | 12,2 s. | 175 km/h | 7,6/5,8/4,7 |
1.6 16v | 105 KM | 150 Nm | 10,5 s. | 184 km/h | 8,4/5,9/4,5 |
1.6 16v | 120 KM | 152 Nm | 9,9 s. | 193 km/h | 7,9/5,8/4,6 |
1.6 EcoBoost | 182 KM | 240 Nm | 6,9 s. | 223 km/h | 7,9/5,9/4,8 |
1.6 EcoBoost | 200 KM | 290 Nm | 6,7 s. | 225 km/h | 8,2/6,1/4,9 |
- Ford Fiesta Mk7 - silniki diesla:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
1.4 TDCi | 68 KM | 160 Nm | 14,9 s. | 162 km/h | 5,3/4,2/3,5 |
1.6 TDCI | 95 KM | 205 Nm | 11,8 s. | 175 km/h | 4,9/4,1/3,6 |
Używane: Ford Fiesta Mk7 - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 12 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 81 zł
- filtr kabinowy - od 17 zł
- zestaw paska rozrządu - od 160 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 75 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 87 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 67 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 64 zł
- szczęki hamulcowe - od 80 zł
- bęben hamulcowy - od 106 zł
- łącznik stabilizatora - od 28 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 40 zł
- amortyzator - od 144 zł
- sprzęgło komplet - od 416 zł
- zawór EGR - od 702 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.