REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Dacia Sandero I (2008 - 2012) - tanio, taniej, Dacia!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używane: Dacia Sandero I (2008 - 2012) - tanio, taniej, Dacia!
Używane: Dacia Sandero I (2008 - 2012) - tanio, taniej, Dacia!
Materiały prasowe Dacia

REKLAMA

REKLAMA

Sandero ma dość mocne braki na tle rywali z segmentu B. Brakuje mu urody, nie ma wiele do powiedzenia w kwestii jakości wykonania, a zaawansowanie technologiczne byłoby dobrym słowem, gdyby Dacia zadebiutowała w latach dziewięćdziesiątych. Czemu zatem kierowcy w Polsce potrafią wybierać ten model? Bo jest naprawdę tani i w zakupie, i eksploatacji. Tylko czy tanio oznacza też bezproblemowo?

Francuzi wymyślili sobie dość zgrabny plan biznesowy. Na początku nowego millenium wskrzesili markę Dacia tylko po to, aby móc zaoferować światu ofertę niskobudżetowych aut. Jedną z propozycji stało się właśnie Sandero. Model ujrzał światło dzienne podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w roku 2007 i do sprzedaży w Europie wszedł rok później. Hatchback był produkowany w rumuńskiej fabryce marki i tak naprawdę okazywał się technologicznym bratem bliźniakiem nieco większego Logana. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że pod względem poziomu zaawansowania pamiętał jeszcze czasy np. Clio drugiej generacji.

REKLAMA

Dacia Sandero nie miała być jednak autem rozpalającym wyobraźnię milionów. Miała po prostu jeździć z punktu do punktu i robić to w wyjątkowo tani sposób. Taką filozofię dość mocno widać m.in. w nadwoziu hatchbacka. Duże oczy rumuńskiego auta przypominają Renault Thalię drugiej generacji. Jeżeli chodzi o linię boczną, ta jest prosta do granic możliwości. Wąskie i wysokie nadwozie otrzymało wyłącznie jeden ciekawy akcent stylistyczny. W wersji Stepway są nim czarne plastiki w dolnej części nadwozia. W połączeniu ze zwiększonym o 4 cm prześwitem sprawiają, że Rumun wygląda trochę jak prawdziwy, europejski crossover.

Używane: Dacia Sandero I - jakość nie jest największą zaletą!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Twórcy kabiny pasażerskiej Dacii Sandero chyba nie mogli się zdecydować na jedną linię stylistyczną. Elementy takie jak konsola centralna czy kierownica zostały oparte o zaokrąglenia i obłości. Zegary z kolei stawiają na iście geometryczną prostotę. I choć stylizacja rzeczywiście może stanowić problem, jeszcze większym jest jakość. Materiały wykończeniowe w postaci twardych i trzeszczących plastików pamiętają modele Renault z początku lat dziewięćdziesiątych. Do tego tapicerka foteli i np. mieszek przy gałce zmiany biegów bardzo szybko wycierają się.

Co z ergonomią? Używana Dacia Sandero I ma z nią pewne problemy. Aby się o tym przekonać, wystarczy powołać się chociażby na zlokalizowanie przycisków do sterowania elektryką szyb na konsoli centralnej. I choć kabinie pasażerskiej rumuńskiego hatchbacka można wiele zarzucić, ma ona też swoje zalety. Wnętrze jest całkiem przestronne - może poradzić sobie z przewiezieniem czterech dorosłych osób. Bardzo dobrze na tle konkurencji wypada też pojemność bagażnika. Bez składania oparcia tylnej kanapy, kufer mieści 320 litrów. Po złożeniu oparcia przestrzeń rośnie do 1200 litrów.

Używana Dacia Sandero I nie jest mocno zaawansowana technologicznie. Inżynierowie nie chcieli zatem zmieniać formuły na proste zawieszenie w segmencie B. Identycznie jak inny gracze w tej klasie model jest resorowany za pomocą kolumn McPhersona na przedniej osi i belki skrętnej na tylnej. Zawieszenie jest miękko zestrojone. A to świetna informacja dla polskich kierowców. Co więcej, okazuje się też względnie trwałe. Dobrze znosi jazdę po nierównościach i jeżeli już pojawią się w nim luzy, w pierwszej kolejności dotyczą drążków kierowniczych.

Używane: Dacia Sandero I - 95 proc. to benzyniaki

Dacia Sandero pierwszej generacji z rynku wtórnego w 95 proc. przypadków jest napędzana silnikiem benzynowym. Największą popularnością cieszy się 75-konny motor 1.4 litra posiadający 8-zaworową głowicę. Jednostka rozpędza hatchbacka do pierwszej setki w 13 sekund, w tym samym czasie spala w mieście około 9 litrów benzyny. Alternatywę może stanowić 16-zaworowy silnik 1.2 litra (75 KM), 8-zaworowy 1.6 litra (84 i 87 KM) oraz 16-zaworowy 1.6 litra (105 KM). Benzyniaki z oferty Dacii to sprawdzone i proste jednostki. W efekcie lista ich awarii nie jest nadmiernie długa - psują się przede wszystkim tanie w wymianie cewki i czujniki.

Silniki z oferty Sandero I mają też serię innych zaleta. A podstawową jest m.in. bezproblemowa praca na zasilaniu LPG. Przejście na gaz sprawia, że wydatki na paliwo w Dacii zaczynają być groszowe - np. pokonanie 100 kilometrów w mieście kosztuje nieco ponad 20 złotych. Co z wadami? Benzyniaki o francuskim rodowodzie przede wszystkim mają wyraźne braki mocy - nawet w topowej wersji auto nie osiąga 100 km/h szybciej niż w 11,3 sekundy. Poza tym na wysokich obrotach są potwornie hałaśliwe.

Paleta silnikowa używanej Dacii Sandero I składa się także z diesli. Na rynku spotykany jest jeden motor o oznaczeniu 1.5 dCi. Występuje on jednak w czterech wersjach mocy - 68, 75, 85 i 90 KM. Jednostki wysokoprężne niestety też nie grzeszą dynamiką. Dla przykładu najsłabszy motor rozpędza hatchbacka do setki dopiero w 15 sekund. Z drugiej strony są wybitnie oszczędne. Francuski diesel nawet w cyklu miejskim nie jest w stanie spalić więcej niż nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Podczas spokojnej jazdy w trasie da się osiągnąć wynik poniżej 4 litrów!

Diesle pod maską Dacii Sandero I z polskiego rynku wtórnego występują ekstremalnie rzadko i na ogół mają poflotową przeszłość. A to może oznaczać ich kiepski stan techniczny. Na takie motory lepiej uważać. Bo choć oszczędność silnika ucieszy kierowcę, koszty ewentualnych napraw już nie. Jednostki dCi są bardzo nowoczesne i mają np. wrażliwe układy wtryskowe oraz panewki wału korbowego. Kompleksowa naprawa obydwu tych elementów potrafi kosztować mniej więcej tyle, co używana Dacia.

Używane: Dacia Sandero I - ADAC dobrze ocenia model

Dacia Sandero I jest tania i raczej kiepsko wykonana. Czy to oznacza, że będzie się psuć na każdym kroku? Na szczęście nie. A dowód na poparcie tezy może stanowić chociażby raport ADAC. Niemieccy mechanicy zauważyli przede wszystkim dwie usterki w aucie - problemy z alternatorem i włącznikiem świateł. A to nie są uszkodzenia z kategorii zasadniczej czy zagrażającej bezpieczeństwu.

Kierowcy eksploatujący Sandero I na co dzień mogą nieco rozszerzyć listę. Ich zdaniem w Dacii dość szybko koroduje też układ wydechowy, zdarzają się przypadki rozszczelnienia obudowy skrzyni biegów oraz uszkodzenia osłon przegubów. Warto pamiętać o tym, że za sprawą tanich części zamiennych i prostej technologii ewentualne naprawy rumuńskiego hatchbacka nie powinny być drogie. A to dość ważny powód, dla którego przeciętny Polak mógłby chcieć kupić używaną Dacię.

Używane Dacie Sandero I w wersji bazowej praktycznie nie mają wyposażenia. Standardem jest poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego i immobiliser. Co ciekawe, nawet topowej wersji nie dało się doposażyć np. w czujniki parkowania. Ile kosztuje używany hatchback? Ceny na rynku wtórnym zaczynają się od 6,5 tysiąca złotych. Zadbany egzemplarz z przebiegiem w granicy 70 tysięcy kilometrów kosztuje już około 10 tysięcy. Najdroższe modele na polskim rynku wtórnym są wyceniane nawet na 18 tysięcy złotych - są dość dobrze wyposażone i pochodzą z 2012 roku.

Używane: Dacia Sandero I - podsumowanie

W kategoriach charakterystycznych dla motomaniaków, ciężko byłoby mieć pozytywne zdanie o Dacii Sandero I. Auto nie prezentuje się najlepiej, nie daje dużej przyjemności z jazdy, a jej silniki są hałaśliwe i po prostu słabe. Tylko to auto nie powstało z myślą o motomaniakach. Jej grupą docelową są kierowcy, którzy chcą przemieszczać się z punktu A do punktu B i robić to tanio. A w tej kwestii Sandero pierwszej generacji sprawdzi się świetnie.

Używane: Dacia Sandero I - dane techniczne producenta:

Moc Moment obrotowy

Przyspieszenie

0 - 100 km/h

Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.2 16v 75 KM 107 Nm 13,6 s. 161 km/h 7,6/5,9/4,9
1.4 8v 75 KM 112 Nm 13,0 s. 161 km/h 9,0/6,5/5,1
1.6 8v 84 KM 135 Nm 13,6 s. 169 km/h 9,4/7,0/5,6
1.6 8v 87 KM 128 Nm 11,5 s. 174 km/h 9,7/7,0/5,4
1.6 16v 105 KM 148 Nm 11,3 s. 181 km/h 9,5/6,8/5,5

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.5 dCi 68 KM 160 Nm 15,0 s. 157 km/h 5,0/4,5/4,3
1.5 dCi 75 KM 180 Nm 14,2 s. 163 km/h 4,9/4,0/3,6
1.5 dCi 85 KM 200 Nm 13,0 s. 167 km/h 5,3/4,6/4,2
1.5 dCi 90 KM 200 Nm 12,8 s. 173 km/h 4,9/4,0/3,6

Używane: Dacia Sandero I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 20 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • filtr kabinowy - od 12 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 87 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 170 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 51 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 53 zł
  • bęben hamulcowy tył - od 97 zł
  • szczęka hamulcowa tył - od 47 zł
  • łącznik stabilizatora - od 15 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 25 zł
  • sworzeń wahacza - od 24 zł
  • amortyzator - od 77 zł
  • sprzęgło komplet - od 163 zł
  • koło dwumasowe - od 735 zł
  • zawór EGR - od 562 zł

Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero Stepway I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero Stepway I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero Stepway I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA