Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG
REKLAMA
REKLAMA
Polacy to naród, który uwielbia samochody z ogromnymi bagażnikami. Wielkość kufra przesłania często inne cechy pojazdu, które paradoksalnie wpłynąć mogą na pełne wykorzystanie jego potencjału, ale niektórzy klienci z nad Wisły zdają się patrzeć na świat motoryzacji w nieco inny sposób. Amatorzy tego swego rodzaju fetyszu mogą być jednak spokojni, producenci aut o nich pamiętają i coraz szczodrej obdarowują swoje auta pakownymi bagażnikami.
REKLAMA
Test Dacia Logan MCV : nadwozie
Dacia Logan MCV II-generacji pojawiła się na rynku na początku 2013 roku. Co ciekawe model ten, mimo dłuższego o 19 mm nadwozia, oferuje krótszy rozstaw osi i mniejszy bagażnik niż jego poprzednik. Nadal jednak jego wymiary robią wrażenie, a sylwetka pojazdu, dzięki obniżeniu wysokości auta o 121 mm, stała się bardziej harmonijna i proporcjonalna. Logan zyskał także na uroku za sprawą poważniej zaprojektowanego przedniego pasa, w którym uwagę przykuwają przezroczyste klosze reflektorów i dynamicznie stylizowany zderzak. Tylna cześć samochodu, z prawie pionową klapą bagażnika, to ukłon projektantów w stronę wysokiej funkcjonalności i maksymalnego wykorzystania przestrzeni bagażowej. Dopełnieniem całości są aluminiowe felgi w całkiem sensownym rozmiarze 15-cali.
Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych
Test Dacia Logan MCV : kokpit
Wnętrze nowej Dacii Logan przeszło wyraźną metamorfozę. Choć kokpit wykonany jest z twardego plastiku to wygląda on lepiej niż w poprzednim modelu. Kierowca doceni prostą obsługę manualnej klimatyzacji, czytelne zegary i rewelacyjny system multimedialny. Ten ostatni zachwyca nie tylko ceną (950 zł), ale przede wszystkim ogromną funkcjonalnością. Ekran świetnie reaguje na dotyk, a wchodząca w skład systemu nawigacja GPS zachwyca bardzo czytelnymi opisami map oraz intuicyjną i nieskomplikowaną obsługą. To jedno z najlepszych rozwiązań tego typu na rynku. Szkoda, że w testowanej wersji zabrakło bardziej rozbudowanego komputera pokładowego, a system audio nie wydobywa z siebie zbyt ujmującego pod względem jakości dźwięku.
Zobacz też: Pierwsza jazda: Skoda Rapid Spaceback
Test Dacia Logan MCV : kabina
Osoby, które obawiają się, że zmodernizowany Logan nie spełni się tak dobrze w roli samochodu rodzinnego jak jego poprzednik pragniemy uspokoić. Mimo zmniejszenia rozstawu osi z 2905 mm do 2634 mm kabina nowego Logana MCV nadal jest bardzo przestronna. Na tylnej kanapie bez problemu zmieszczą się dwie osoby o wzroście 185 cm, a bagażnik o pojemności 573 l i niskim progu załadunkowym, spokojnie pomieści nawet urlopowe bagaże 5-osobowej rodziny. Mankamentem są jednak niewygodne fotele i kanapa, które na dłuższych trasach wyraźnie męczą kręgosłup.
Test Dacia Logan MCV : zawieszenie
Pasażerowie podróżujący nową Dacią Logan MCV zapewne docenią wysoki komfort resorowania nierówności. Mimo prostego w budowie zawieszenia - kolumny MacPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu- auto gładko wybiera nierówności na drodze. Nawet duże ubytki w nawierzchni nie są w stanie zakłóci spokoju panującego w kabinie. Pod tym względem nawet testowane w tym samym czasie Audi A3 Limousine wypadło gorzej na tle Dacii. Ceną za wyższy komfort są jednak wyraźne przechyły auta w zakrętach, które skutecznie studzą temperament kierowcy na drodze. Nie mają one jednak większego wpływu na stabilność auta. O jeździe sportowej lepiej jednak zapomnieć, bowiem ESP bardzo szybko i gwałtownie stabilizuje pojazd.
Zobacz też: Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę
Test Dacia Logan MCV : silnik 1.2 16V 75 KM LPG
Gabaryty auta, ogromny bagażnik i przestronna kabina sugerują, że auto zdolne jest poradzić sobie nawet z dużym obciążeniem. Okazuje się jednak, że największy mankament Dacii Logan MCV kryje się pod jej maską. Silnik o pojemności 1,2 l, wyposażony w 16-zaworową głowicę dysponuje mocą 75 KM. Co więcej w celu zredukowania kosztów paliwa został fabrycznie wyposażony w instalację gazu LPG marki Landi Renzo, która nieznacznie zmniejsza jego moc (do 72 KM). Niezależnie jednak od rodzaju zasilania osiągi Logana są słabe. Sprint 0-100 km/h zajmuje mu albo 14,5 s (benzyna), albo 15,1 s (LPG). Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 162 km/h lub 154 km/h. Jadąc z czwórką pasażerów nie ma co myśleć o bezproblemowym wyprzedzaniu. To wszystko sprawia, że środowiskiem naturalnym tego auta jest miasto. Poza nim jazda Loganem MCV z silnikiem 1.2 16V LPG będzie po prostu bardzo męcząca.
Próbne jazdy na autostradzie odkryły także inny problem. W kabinie Dacii Logan MCV przy wyższych prędkościach jest po prostu głośno. Przy 120 km/h hałas zaczyna męczyć. Warto jednak zauważyć, że problemy z nadmierną głośnością i kiepską dynamiką nie dotyczą Logana wyposażonego w jednostkę 0.9 TCe.
Test Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG : zużycie paliwa
Choć silnik 1.2 16V LPG ma słabe osiągi to w wersji zasilanej LPG Logan przekonuje do siebie ogromnym zasięgiem (ok. 1100 km) jaki można uzyskać, gdy auto ma zatankowane pod korek oba baki (odpowiednio 50- i 32-litrowy). Średnie spalanie wyniosło w przypadku jazdy na benzynie 7,4 l a na gazie ok. 9,1 l. Wyniki te można nieco obniżyć, przy mało dynamicznej jeździe, do której auto po prostu zachęca.
Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP
Test Dacia Logan MCV : manualna skrzynia biegów
Z silnikiem 1.2 16V 75 KM współpracuje 5-stopniowa skrzynia biegów. Wyraźnie brakuje jej precyzji w wybieraniu poszczególnym przełożeń, przez co nie zawsze wskazany bieg trafia na swoje miejsce. Denerwuje także zbyt swawolne poruszanie się lewarku wzdłuż prowadnic.
Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 KM kombi
Test Dacia Logan MCV : hamulce
Układ hamulcowy jest całkiem skuteczny. Duży skok pedału pozwala precyzyjnie dawkować siłę z jaką auto spowalnia swoje tempo. Choć na tylnej osi pracują hamulce bębnowe, to kierowca przez cały czas ma poczucie bezpieczeństwa.
Zobacz też: Test Peugeot 2008 1.6 e-HDI/115 KM
Test Dacia Logan MCV : cena i wyposażenie
Dacia Logan MCV to auto dla osób, które poszukują pojazdu nowego oferującego przestronną kabinę i duże możliwości transportowe. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że nowy Logan na tle swojego poprzednika oferuje znacznie więcej. Nareszcie można posiadać Dacię z fabryczną nawigacją, systemem stabilizacji toru jazdy, kompletem poduszek powietrznych i tempomatem. Prezentowany egzemplarz (wersja Laureate) wyposażony dodatkowo w nawigację GPS, manualną klimatyzacje, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne czujniki parkowania został wyceniony na 49 070 zł. Cena ta obejmuje już fabryczną instalację gazu LPG.
Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D
Test Dacia Logan MCV : opinia
Dacia kilka lat temu stworzyła pojemne kombi za rozsądne pieniądze. Dziś oferuje drugą, udoskonaloną wersję tego modelu czyli Logana MCV II. Auto posiada przestronną kabinę, niezłe wyposażenie i bardzo pakowny bagażnik. Co więcej koszty eksploatacji można znacząco obniżyć dzięki instalacji LPG dostępnej jako opcja za niewygórowaną kwotę. Poza tym decydując się na nią klient nie traci 3-letniej gwarancji producenta. Najpoważniejszym mankamentem są słabe osiągi silnika 1.2 16V, które doskwierają przede wszystkim w trakcie jazdy poza miastem oraz spory hałas w kabinie. Jeśli auto ma jednak pełnić rolę stricte użytkową to trudno znaleźć rozsądniejszą propozycję w tej klasie na rynku. Rodzinom podróżującym często za miasto polecamy jednak wersję 0.9 TCe lub diesla 1.5 dCi.
Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.