Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!
REKLAMA
REKLAMA
Nowy Peugeot 308 - konkurent Golfa VII
Pozycji Volkswagena Golfa w klasie aut kompaktowych jest niebywale trudno zagrozić, mimo że samochód ten nie wyróżnia się czymś wyjątkowym na tle swoich rywali. Jest poprawny w każdej badanej dziedzinie, dlatego sumaryczny wynik większości porównań, w których bierze on udział, przemawia za jego wyborem. Inni producenci zauważyli jego przeciętność i postanowili spróbować poprawić swoje auta zwłaszcza tam, gdzie tracą do niego najwięcej. Jednym z koncernów, który chce pokonać Golfa jest Peugeot, a model którym zamierza powalczyć o prym w klasie kompakt to najnowsza generacja "308-mki".
REKLAMA
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: nadwozie
Z zewnątrz Peugeot 308 prezentuje raczej zachowawczy styl, podporządkowany przede wszystkim wysokiej funkcjonalności. Linia dachu w tylnej jego części nie opada gwałtownie, dzięki czemu zajmowanie tylnych miejsc w Peugeocie jest bardzo wygodne. Zdecydowanie najciekawiej prezentuje się przednia część auta, z dynamicznie zaprojektowanymi, przyciemnionymi przednimi reflektorami wykonanymi w technologii Full LED, wydatnym przetłoczeniem na przedniej masce i bardzo udanie wkomponowanym w zderzaki światłom przeciwmgielnym. Wzdłuż bocznej linii auta przebiega wyraźne przetłoczenie, nadające pojazdowi zadziorności, które kończy się efektownie na tylnych reflektorach. Stonowany projekt tylnej części pojazdu, z masywną klapą bagażnika i nadkolami, małą szybą oraz delikatnym spoilerem umieszczonym tuż nad nią każe przypuszczać, że walory estetyczne były ważne, ale nie najważniejsze. Tym razem najważniejsza miała być jak funkcjonalność i przestronność kabiny pasażerskiej.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: wnętrze
Zajmując pozycję w głęboko wyprofilowanym, skórzanym fotelu wyposażonym w masaż i podgrzewanie kierowca może się poczuć naprawdę komfortowo. Miejsca zarówno nad jego głową jak i na wysokości barków jest naprawdę dużo, siedzisko fotela można zarówno unieść, wygodnie podpierając uda, jak i usztywnić na odcinku lędźwi. Niezłe jest też podparcie boczne obu przednich foteli. W drugim rzędzie siedzeń wygodnie podróżować będą dwie osoby o wzroście ok. 180-185 cm. Trzeci pasażer może się skarżyć na nieco zbyt małą szerokość kabiny, ale w tym segmencie aut jest to typowy mankament. Ogromny jest za to bagażnik Peugeota 308, dysponujący pojemnością 398 litrów. Do jego wnętrza nie wnikają nadkola, dzięki czemu jest ustawny i łatwy w zagospodarowaniu. Polska miłość do jak największej kubatury bagażników samochodowych nie pozostała najwyraźniej obojętną francuskim projektantom.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: materiały wykończeniowe
Materiały użyte do wykończenia kokpitu są dobrej jakości, zwłaszcza w jego górnej części. Zdecydowanie twardszy plastik został zastosowany do wykończenia centralnej części deski rozdzielczej, tuż pod dotykowym ekranem ciekłokrystalicznym. Co się tyczy 9,7” wyświetlacza, to na pewno jest on widowiskowy i przykuwa wzrok, ale obsługa radia czy przede wszystkim klimatyzacji jest niestety zbyt czasochłonna. Ustawienie konkretnej temperatury trwa zbyt długo i wymusza oderwanie wzroku od sytuacji na drodze. To samo tyczy się radia. Dlatego przydałyby się klasyczne przyciski, zwłaszcza do wybierania zapamiętanych stacji, wyszukiwania utworów muzycznych i sterowania temperaturą. Całe szczęście w najtańszej wersji wyposażeniowej sterowanie tymi funkcjami przebiega w sposób analogowy. 8-głośnikowy system Hi-Fi marki Denon gra wyśmienicie – bardzo wierne oddaje dźwięk w średnim i niskim zakresie jego częstotliwości, a zniekształcenia są prawie niesłyszalne. Wpływ na to ma zapewne także wzorowe wygłuszenie kabiny. W aucie panuje cisza nawet przy prędkościach przekraczających 140 km/h.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: i-Cockpit
Nie każdemu za to przypadną do gustu wysoko umieszczone wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza (jego wskaźnik porusza się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara). Wyższe osoby, po prawidłowym ustawieniu kierownicy, mogą mieć zasłonięte wieńcem kierownicy dane wyświetlane na komputerze pokładowym. Co się tyczy samej kierownicy, to jest ona jedną z najlepszych i najwygodniejszych jakie można spotkać w osobowym aucie. Ma małą średnicę, odpowiednią grubość i pozwala kierowcy na pewny i wygodny jej chwyt. Zarówno ona, jak i lewarek skrzyni biegów pochodzą bezpośrednio ze sportowej odmiany Peugeota 208 GTI.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: silnik wysokoprężny
Wręcz rewelacyjne noty w czasie tygodniowych jazd testowych zebrał zespół napędowy Peugeota 308. Silnik 1.6 e-HDI to rozwinięcie cenionej jednostki z serii DV6. Najnowsza jego wersja (DV6C) dysponuje mocą 115 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 270 Nm osiąganym przy 1750 obr./min. Jednostka napędowa, wyposażona we wtrysk typu Common Rail (ciśnienie 1600 barów), 8-zaworową głowicę i turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic zaskakuje wysoką elastycznością, kulturą pracy i ekonomicznością. Silnik płynnie rozpędza auto już od 1300 obr./min, a przy tym nie przeszkadza mu nawet jednostajna jazda z prędkością 1 000 obr./min. Co więcej, auto równomiernie przyspiesza do ok. 3500 obr. /min dzięki czemu zakres jego użytecznych obrotów jest całkiem szeroki jak na silnik Diesla. Układ Start&Stop działa praktycznie bezwibracyjnie, ale potrafi on zgasić silnik w korku nawet wtedy, gdy ten chwilę wcześniej był mocno obciążony.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: zużycie paliwa
Wyniki zużycia paliwa wypadły świetnie. Przy dynamicznej jeździe w zatłoczonym mieście auto zużywa ok. 5,9-6,1 l na 100 km, natomiast delikatne operowanie gazem pozwala obniżyć ten wynik do 4,8 l na 100 km. Poza miastem spalanie kształtuje się na poziomie 3,8 l na 100 km o ile pojazd nie przekracza prędkości 110 km/h. Przy 150 km/h chwilowe zużycie wahało się między 4,9 l a 5,5 l na 100 km. Rewelacja!
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: manualna skrzynia biegów
Z silnikiem 1.6 e-HDI współpracuje dobrze zestopniowana, ręczna skrzynia biegów o 6. przełożeniach. Na drugim biegu można osiągnąć 90km/h (licznikowe) a na trzecim nawet 120 km/h. Jak na auto z jednostką wysokoprężną są to bardzo dobre i rzadko spotykane wyniki. Tak skonfigurowana przekładnia pozwala rzadziej wachlować drążkiem zmiany biegów, zwłaszcza w trakcie jazdy miejskiej. Co prawda sama przekładnia mogła by działać jeszcze nieco bardziej precyzyjnie, ale ogólne wrażenia na jej temat są naprawdę bardzo dobre.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: zawieszenie i układ kierowniczy
Zawieszenie nowego Peugeota 308 pod względem budowy jest typowo francuskie – kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Zachowanie w zakrętach jest już jednak zdecydowanie bardziej niemieckie. Auto jest stabilne zarówno przy jeździe na wprost z dużymi prędkościami, jak i w szybszych zakrętach. Mimo że nadwozie Peugeota 308 przejawia tylko nieznaczne skłonności do przechyłów w dynamicznie pokonywanych wirażach, to komfort jazdy jest wysoki. Nierówności auto wybiera bardzo płynnie, nie wydając przy tym nieprzyjemnych dźwięków. Dopiero ujęcie gazu w naprawdę szybko pokonywanym łuku pozwala wyczuć delikatną nadsterowność Peugeota. Cały czas nad prawidłowym torem jazdy czuwa jednak najnowszy system ESP dziewiątej generacji.
Elektrycznie sterowany układ kierowniczy pracuje z przyjemnym oporem, jest bardzo bezpośredni i pozwala całkiem precyzyjnie obierać zadany tor jazdy. Nie przenosi też żadnych wibracji na koło kierownicy i pozwala łatwo zapanować nad autem.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: hamulce
Peugeot 308 z mocniejszym silnikiem 1.6 e-HDI, w stosunku do bazowej odmiany 1.6 HDI 90 KM, wyposażony jest w bardziej wydajny układ hamulcowy. Z przodu posiada on tarcze hamulcowe w rozmiarze 283 mm, a z tyłu 268 mm (w przypadku auta z elektrycznym hamulcem postojowym). Auto tak wyposażone skutecznie wytraca prędkość, lecz skok samego pedała mógłby być krótszy. Mankamentem jest elektroniczny hamulec postojowy, który w przypadku aut wyposażonych w ESP 9 jest mało funkcjonalny i po prostu niewygodny w użyciu.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: cena i wyposażenie
Peugeot 308 1.6 e-HDI w testowanej najbogatszej wersji Allure kosztuje min. 87 900 zł. Prezentowany egzemplarz, ze względu na dodatkowe wyposażenie, został wyceniony na 112 800 zł. Mimo naprawdę bogatego wachlarzu rozwiązań jakie posiadał, obejmujących min. dwustrefową klimatyzację, aktywny tempomat, przednie reflektory Full LED, świetny system audio marki Denon, nawigację z kamerą cofania czy skórzane fotele z podgrzewaniem i masażem (przednie), to cena auta jest wysoka. Ociera się ona już bowiem o segment aut Premium takich jak BMW 116d czy Volvo V40 D2. Co więcej, kwota ta wystarczy nawet na zakup np. świetnie wyposażonej KII Optimy z dieslem pod maską. Co ciekawe najwięksi jego rywale Peugeota 308 - Golf VII czy Honda Civic z podobnym wyposażeniem i silnikiem Diesla 1,6 l kosztują podobnie.
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: opinia
Wydając werdykt na temat Peugeota 308 trzeba jasno podkreślić, że jeszcze nigdy kompaktowy Peugeot nie zbliżył się tak mocno do VW Golfa. Najnowsza propozycja francuskiego koncernu pod pewnymi aspektami nawet przewyższa niemieckiego konkurenta. Silnik 1.6 e-HDI pracuje wręcz aksamitnie, niebywale płynnie rozwijając moc już od najniższych obrotów. Co więcej jego pracy nie towarzyszą żadne wibracje ani hałas, a jego apetyt na paliwo jest wyjątkowo mały. Zawieszenie bardzo dobrze spisuje się na polskich drogach, udanie współpracując z układem kierowniczym.Przestronność przedziału pasażerskiego i bagażnika należą do największych w klasie. Nowatorsko zaprojektowany kokpit, choć ma pewne braki w ergonomii, to prezentuje wysoką jakość i ciekawe rozwiązania. Peugeot 308 to auto dla osób szukających alternatywy dla niemieckiej czy japońskiej myśli technicznej, którzy oczekują od niego nietuzinkowości, przestronności i sporej dawki przyjemności z jazdy.
Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz
Test Peugeot 308 1.6 e-HDI: dane techniczne
Peugeot 308 1.6 e-HDI 8V 115 KM Allure | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1560 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8V |
Maksymalna moc | 115 KM/4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm/1750 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | 6+1 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4253/1804/1457 mm |
Rozstaw osi | 2620 mm |
Masa własna | 1160 kg |
Maksymalna ładowność | 620 kg |
Średnica zawracania | 10,8 m |
V-max | 188 km/h (koła 17') |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s (koła 17') |
Zużycie paliwa* | 4,4/3,5/3,8 l |
Pojemność bagażnika (wyjęte fotel.) | 398 l |
Cena od | 87 400 zł |
Cena prezentowanej wersji | 112 800 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.