REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdziliśmy, czy odmłodzony Ford Fiesta napędzany przez nowoczesny silnik 1.0 Ecoboost, który rozwija moc maksymalną 125 KM jest jeszcze w stanie przyciągnąć klientów z taką samą siłą, jak wtedy gdy był nowością rynkową?

Lepsze jest wrogiem dobrego. Zdaje się, że to motto przyświeca szefom Forda, gdy zastanawiają się nad rozwojem projektu Fiesta. Choć obecna generacja modelu została zaprezentowana w 2008 r., producent wciąż nie wprowadził do oferty następcy. Ostatnio przeprowadzono modernizację, przy okazji której odświeżono m.in. wygląd nadwozia i wprowadzono do oferty nowe jednostki napędowe.

REKLAMA

REKLAMA

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – nadwozie

Trzeba przyznać, że niedawno przeprowadzony lifting znacznie odmłodził nadwozie małego Forda. Sylwetka, co ciekawe z przodu przypominająca Astona Martina, nie odbiega stylizacją od aktualnych trendów. Proporcjonalna bryła wciąż „cieszy oko”, a zmiana palety barw nadwozia, nowe wzory dostępnych obręczy kół, czy reflektory ze listwami LED uatrakcyjniły wygląd Fiesty.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

REKLAMA

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – wnętrze

Dostęp do przedziału pasażerskiego pięciodrzwiowej Fiesty ułatwiają szeroko uchylane drzwi. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a szeroka regulacja kolumny kierowniczej ułatwia znalezienie optymalnej pozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kokpit Forda został zaprojektowany efektownie i jest wykonany z materiałów dobrej jakości. Odpowiednia jest również jakość montażu poszczególnych elementów.

Ale choć tablica przyrządów prezentuje się interesująco, wiele osób narzeka na mnogość przycisków rozmieszczonych na środkowej konsoli. Co więcej kiepskie noty zbiera intuicyjność obsługi komputera pokładowego.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Poza tym – pozycja za kierownicą, widoczność, uchwyt kierownicy i czytelność „zegarów” zbierają pochwały od użytkowników i dziennikarzy.

Bagażnik Forda Fiesty ma objętość  281 l. Nie jest to wynik imponujący, ale biorąc pod uwagę możliwość powiększenia przedziału bagażowego poprzez złożenie części oparcia tylnej kanapy, czy demontaż tylnej półki dla większości użytkowników „kufer” jest wystarczający.

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – napęd/układ jezdny

 Najmocniejszą stroną Forda Fiesty są układy napędowy oraz jezdny. Pod maską opisywanego egzemplarza pracował trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 l, rozwijający maksymalną moc 125 KM przy 6000 obr./min. Turbodoładowana jednostka rozwija imponujący jak na jej wielkość, maksymalny moment obrotowy – 200 Nm dostępny w przedziale od 1400 do 4500 obr./min.

Jeszcze nie tak dawno czterocylindrowe wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1,8 l rozwijały maksymalny moment obrotowy 120 Nm, a dziś trzycylindrowy silnik samochodu segmentu B dysponuje momentem obrotowym o 80 Nm wyższym.

Po uruchomieniu jednostki napędowej do uszu podróżujących Fiestą dochodzi ledwie słyszalny szmer trzycylindrowego silnika. Po włączeniu biegu i zdecydowanym wciśnięciu gazu od razu czuć werwę z jaką silnik rozpędza ważące 1026 kg auto, a szmer silnika zmienia się w całkiem rasowy warkot.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

Samochód rozpędza się stosunkowo jednostajnie mniej więcej do ok. 4800 obr./min. Gdy wskazówka obrotomierza minie tę wartość następuje gwałtowny skok dynamiki, który jest wyczuwalny aż do momentu, w którym silnik zacznie się „kręcić” z prędkością ok. 6000 obr./min.

Ale 125-konna Fiesta ma w sobie dwie natury. Fani dynamicznej jazdy będą z radością wkręcać silnik na najwyższe obroty i zmieniać poszczególne biegi tuż przed odcięciem dopływu paliwa, tym bardziej że dźwignia manualnej przekładni ma krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia. Z kolei kierowcy o spokojniejszej naturze poczują się usatysfakcjonowani dużą elastycznością małego silnika Fiesty. Maksymalny moment obrotowy dostępny od 1400 obr./min sprawia, że auto pewnie przyspiesza także na wyższych biegach przy użyciu niższych obrotów. W efekcie jeżdżąc Fiestą łatwo oszczędzać paliwo.

Poruszając się bez przesadnego zwracania uwagi na zasady oszczędnej jazdy w ruchu miejskim, ale utrzymując niższe obroty silnika można osiągnąć wynik zużycia paliwa w granicach 6,7 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej „spalanie” wzrośnie o około 2-3 l/100 km. Nieźle.

Laury należą się Fieście za doskonale skonstruowany układ kierowniczy. Auto prowadzi się lepiej niż nie jeden model z wyższej klasy. Zawieszenie jest sprężyste i jednocześnie dobrze radzi sobie z pochłanianiem nierówności polskich dróg. Na szybko pokonywanych łukach małego Forda trudno wyprowadzić z równowagi, chyba że w zakręcie wpadniemy na nierówności. W takim przypadku auto staje się lekko podsterowne ale cały czas zachowuje się przewidywalnie.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – podsumowanie

Mimo, że aktualna generacja Fiesty jest dostępna na rynku od kilku lat, odświeżenie modelu znacznie uatrakcyjniło ofertę Forda. Największymi zaletami modelu są doskonała jednostka napędowa, przestronne wnętrze, precyzyjny układ kierowniczy i świetne zawieszenie. Właściwości jezdne Fiesty wydają się być niedoścignionym wzorem dla konkurentów. Nie licząc trochę zbyt skomplikowanej obsługi kokpitu i komputera pokładowego największą wadą opisywanej odmiany jest wysoka cena zakupu.

Podstawowa odmiana pięciodrzwiowej Fiesty z silnikiem 1.0/125 KM kosztuje według cennika 62 250 zł. Jak na auto segmentu B to drogo, ale wspomniana wersja silnikowa jest dostępna jedynie w bogato wyposażonej odmianie Titanium. Atrakcyjniejsze pod względem ceny zakupu są odmiany Fiesty wyposażone w starszej generacji silniki benzynowe. Co prawda nie zapewnią tak przyjemnej dynamiki jak jednostki Ecoboost, ale właściwości jezdne w słabszych Fiestach pozostają na zbliżonym poziomie.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

 Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – dane techniczne

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12V
Maksymalna moc 125 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1400-4500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 281/965 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 396,9/172,2/149,5 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l/100 km
Cena od (5d) 62 250 zł (55 650 zł promocja)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Nadwozie Forda Fiesty mimo upływu lat wciąż prezentuje się atrakcyjnie.
Redakcja
Przy okazji modernizacji Forda Fiesty zmodyfikowano wygląd tylnych lamp.
Redakcja
Bagażnik Forda Fiesty ma objętość 281 l, ale piąte drzwi i dzielona tylna kanapa podnoszą praktyczność przedziału bagażowego.
Redakcja
Tablica przyrządów Forda Fiesty jest ładna. Mnogość przycisków na konsoli centralnej nie każdemu przypadnie do gustu.
Ford
Przednia część nadwozia Forda Fiesty przypomina Astona Martina.
Redakcja
Ford Fiesta - przód
Ford
Ford Fiesta - wnętrze
Ford
Ford Fiesta - bok
Ford
Przy okazji modernizacji przednie lampy wyposażono w światła do jazdy dziennej LED.
Ford
Ford Fiesta - bok
Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA