Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM
REKLAMA
REKLAMA
Lepsze jest wrogiem dobrego. Zdaje się, że to motto przyświeca szefom Forda, gdy zastanawiają się nad rozwojem projektu Fiesta. Choć obecna generacja modelu została zaprezentowana w 2008 r., producent wciąż nie wprowadził do oferty następcy. Ostatnio przeprowadzono modernizację, przy okazji której odświeżono m.in. wygląd nadwozia i wprowadzono do oferty nowe jednostki napędowe.
REKLAMA
Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – nadwozie
Trzeba przyznać, że niedawno przeprowadzony lifting znacznie odmłodził nadwozie małego Forda. Sylwetka, co ciekawe z przodu przypominająca Astona Martina, nie odbiega stylizacją od aktualnych trendów. Proporcjonalna bryła wciąż „cieszy oko”, a zmiana palety barw nadwozia, nowe wzory dostępnych obręczy kół, czy reflektory ze listwami LED uatrakcyjniły wygląd Fiesty.
Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!
Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – wnętrze
Dostęp do przedziału pasażerskiego pięciodrzwiowej Fiesty ułatwiają szeroko uchylane drzwi. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a szeroka regulacja kolumny kierowniczej ułatwia znalezienie optymalnej pozycji.
Kokpit Forda został zaprojektowany efektownie i jest wykonany z materiałów dobrej jakości. Odpowiednia jest również jakość montażu poszczególnych elementów.
Ale choć tablica przyrządów prezentuje się interesująco, wiele osób narzeka na mnogość przycisków rozmieszczonych na środkowej konsoli. Co więcej kiepskie noty zbiera intuicyjność obsługi komputera pokładowego.
Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM
Poza tym – pozycja za kierownicą, widoczność, uchwyt kierownicy i czytelność „zegarów” zbierają pochwały od użytkowników i dziennikarzy.
Bagażnik Forda Fiesty ma objętość 281 l. Nie jest to wynik imponujący, ale biorąc pod uwagę możliwość powiększenia przedziału bagażowego poprzez złożenie części oparcia tylnej kanapy, czy demontaż tylnej półki dla większości użytkowników „kufer” jest wystarczający.
Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – napęd/układ jezdny
REKLAMA
Najmocniejszą stroną Forda Fiesty są układy napędowy oraz jezdny. Pod maską opisywanego egzemplarza pracował trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 l, rozwijający maksymalną moc 125 KM przy 6000 obr./min. Turbodoładowana jednostka rozwija imponujący jak na jej wielkość, maksymalny moment obrotowy – 200 Nm dostępny w przedziale od 1400 do 4500 obr./min.
Jeszcze nie tak dawno czterocylindrowe wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1,8 l rozwijały maksymalny moment obrotowy 120 Nm, a dziś trzycylindrowy silnik samochodu segmentu B dysponuje momentem obrotowym o 80 Nm wyższym.
Po uruchomieniu jednostki napędowej do uszu podróżujących Fiestą dochodzi ledwie słyszalny szmer trzycylindrowego silnika. Po włączeniu biegu i zdecydowanym wciśnięciu gazu od razu czuć werwę z jaką silnik rozpędza ważące 1026 kg auto, a szmer silnika zmienia się w całkiem rasowy warkot.
Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch
REKLAMA
Samochód rozpędza się stosunkowo jednostajnie mniej więcej do ok. 4800 obr./min. Gdy wskazówka obrotomierza minie tę wartość następuje gwałtowny skok dynamiki, który jest wyczuwalny aż do momentu, w którym silnik zacznie się „kręcić” z prędkością ok. 6000 obr./min.
Ale 125-konna Fiesta ma w sobie dwie natury. Fani dynamicznej jazdy będą z radością wkręcać silnik na najwyższe obroty i zmieniać poszczególne biegi tuż przed odcięciem dopływu paliwa, tym bardziej że dźwignia manualnej przekładni ma krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia. Z kolei kierowcy o spokojniejszej naturze poczują się usatysfakcjonowani dużą elastycznością małego silnika Fiesty. Maksymalny moment obrotowy dostępny od 1400 obr./min sprawia, że auto pewnie przyspiesza także na wyższych biegach przy użyciu niższych obrotów. W efekcie jeżdżąc Fiestą łatwo oszczędzać paliwo.
Poruszając się bez przesadnego zwracania uwagi na zasady oszczędnej jazdy w ruchu miejskim, ale utrzymując niższe obroty silnika można osiągnąć wynik zużycia paliwa w granicach 6,7 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej „spalanie” wzrośnie o około 2-3 l/100 km. Nieźle.
Laury należą się Fieście za doskonale skonstruowany układ kierowniczy. Auto prowadzi się lepiej niż nie jeden model z wyższej klasy. Zawieszenie jest sprężyste i jednocześnie dobrze radzi sobie z pochłanianiem nierówności polskich dróg. Na szybko pokonywanych łukach małego Forda trudno wyprowadzić z równowagi, chyba że w zakręcie wpadniemy na nierówności. W takim przypadku auto staje się lekko podsterowne ale cały czas zachowuje się przewidywalnie.
Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D
Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – podsumowanie
Mimo, że aktualna generacja Fiesty jest dostępna na rynku od kilku lat, odświeżenie modelu znacznie uatrakcyjniło ofertę Forda. Największymi zaletami modelu są doskonała jednostka napędowa, przestronne wnętrze, precyzyjny układ kierowniczy i świetne zawieszenie. Właściwości jezdne Fiesty wydają się być niedoścignionym wzorem dla konkurentów. Nie licząc trochę zbyt skomplikowanej obsługi kokpitu i komputera pokładowego największą wadą opisywanej odmiany jest wysoka cena zakupu.
Podstawowa odmiana pięciodrzwiowej Fiesty z silnikiem 1.0/125 KM kosztuje według cennika 62 250 zł. Jak na auto segmentu B to drogo, ale wspomniana wersja silnikowa jest dostępna jedynie w bogato wyposażonej odmianie Titanium. Atrakcyjniejsze pod względem ceny zakupu są odmiany Fiesty wyposażone w starszej generacji silniki benzynowe. Co prawda nie zapewnią tak przyjemnej dynamiki jak jednostki Ecoboost, ale właściwości jezdne w słabszych Fiestach pozostają na zbliżonym poziomie.
Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – dane techniczne
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12V |
Maksymalna moc | 125 KM/6000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/1400-4500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg. |
Pojemność bagażnika | 281/965 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 396,9/172,2/149,5 cm |
Rozstaw osi | 248,9 cm |
V-max | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 |
Zużycie paliwa* | 5,3/3,7/4,3 l/100 km |
Cena od (5d) | 62 250 zł (55 650 zł promocja) |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.