REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdziliśmy, czy odmłodzony Ford Fiesta napędzany przez nowoczesny silnik 1.0 Ecoboost, który rozwija moc maksymalną 125 KM jest jeszcze w stanie przyciągnąć klientów z taką samą siłą, jak wtedy gdy był nowością rynkową?

Lepsze jest wrogiem dobrego. Zdaje się, że to motto przyświeca szefom Forda, gdy zastanawiają się nad rozwojem projektu Fiesta. Choć obecna generacja modelu została zaprezentowana w 2008 r., producent wciąż nie wprowadził do oferty następcy. Ostatnio przeprowadzono modernizację, przy okazji której odświeżono m.in. wygląd nadwozia i wprowadzono do oferty nowe jednostki napędowe.

REKLAMA

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – nadwozie

Trzeba przyznać, że niedawno przeprowadzony lifting znacznie odmłodził nadwozie małego Forda. Sylwetka, co ciekawe z przodu przypominająca Astona Martina, nie odbiega stylizacją od aktualnych trendów. Proporcjonalna bryła wciąż „cieszy oko”, a zmiana palety barw nadwozia, nowe wzory dostępnych obręczy kół, czy reflektory ze listwami LED uatrakcyjniły wygląd Fiesty.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – wnętrze

Dostęp do przedziału pasażerskiego pięciodrzwiowej Fiesty ułatwiają szeroko uchylane drzwi. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a szeroka regulacja kolumny kierowniczej ułatwia znalezienie optymalnej pozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kokpit Forda został zaprojektowany efektownie i jest wykonany z materiałów dobrej jakości. Odpowiednia jest również jakość montażu poszczególnych elementów.

Ale choć tablica przyrządów prezentuje się interesująco, wiele osób narzeka na mnogość przycisków rozmieszczonych na środkowej konsoli. Co więcej kiepskie noty zbiera intuicyjność obsługi komputera pokładowego.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Poza tym – pozycja za kierownicą, widoczność, uchwyt kierownicy i czytelność „zegarów” zbierają pochwały od użytkowników i dziennikarzy.

Bagażnik Forda Fiesty ma objętość  281 l. Nie jest to wynik imponujący, ale biorąc pod uwagę możliwość powiększenia przedziału bagażowego poprzez złożenie części oparcia tylnej kanapy, czy demontaż tylnej półki dla większości użytkowników „kufer” jest wystarczający.

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – napęd/układ jezdny

REKLAMA

 Najmocniejszą stroną Forda Fiesty są układy napędowy oraz jezdny. Pod maską opisywanego egzemplarza pracował trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 l, rozwijający maksymalną moc 125 KM przy 6000 obr./min. Turbodoładowana jednostka rozwija imponujący jak na jej wielkość, maksymalny moment obrotowy – 200 Nm dostępny w przedziale od 1400 do 4500 obr./min.

Jeszcze nie tak dawno czterocylindrowe wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1,8 l rozwijały maksymalny moment obrotowy 120 Nm, a dziś trzycylindrowy silnik samochodu segmentu B dysponuje momentem obrotowym o 80 Nm wyższym.

Po uruchomieniu jednostki napędowej do uszu podróżujących Fiestą dochodzi ledwie słyszalny szmer trzycylindrowego silnika. Po włączeniu biegu i zdecydowanym wciśnięciu gazu od razu czuć werwę z jaką silnik rozpędza ważące 1026 kg auto, a szmer silnika zmienia się w całkiem rasowy warkot.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

REKLAMA

Samochód rozpędza się stosunkowo jednostajnie mniej więcej do ok. 4800 obr./min. Gdy wskazówka obrotomierza minie tę wartość następuje gwałtowny skok dynamiki, który jest wyczuwalny aż do momentu, w którym silnik zacznie się „kręcić” z prędkością ok. 6000 obr./min.

Ale 125-konna Fiesta ma w sobie dwie natury. Fani dynamicznej jazdy będą z radością wkręcać silnik na najwyższe obroty i zmieniać poszczególne biegi tuż przed odcięciem dopływu paliwa, tym bardziej że dźwignia manualnej przekładni ma krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia. Z kolei kierowcy o spokojniejszej naturze poczują się usatysfakcjonowani dużą elastycznością małego silnika Fiesty. Maksymalny moment obrotowy dostępny od 1400 obr./min sprawia, że auto pewnie przyspiesza także na wyższych biegach przy użyciu niższych obrotów. W efekcie jeżdżąc Fiestą łatwo oszczędzać paliwo.

Poruszając się bez przesadnego zwracania uwagi na zasady oszczędnej jazdy w ruchu miejskim, ale utrzymując niższe obroty silnika można osiągnąć wynik zużycia paliwa w granicach 6,7 l na 100 km. Jeżdżąc dynamiczniej „spalanie” wzrośnie o około 2-3 l/100 km. Nieźle.

Laury należą się Fieście za doskonale skonstruowany układ kierowniczy. Auto prowadzi się lepiej niż nie jeden model z wyższej klasy. Zawieszenie jest sprężyste i jednocześnie dobrze radzi sobie z pochłanianiem nierówności polskich dróg. Na szybko pokonywanych łukach małego Forda trudno wyprowadzić z równowagi, chyba że w zakręcie wpadniemy na nierówności. W takim przypadku auto staje się lekko podsterowne ale cały czas zachowuje się przewidywalnie.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – podsumowanie

Mimo, że aktualna generacja Fiesty jest dostępna na rynku od kilku lat, odświeżenie modelu znacznie uatrakcyjniło ofertę Forda. Największymi zaletami modelu są doskonała jednostka napędowa, przestronne wnętrze, precyzyjny układ kierowniczy i świetne zawieszenie. Właściwości jezdne Fiesty wydają się być niedoścignionym wzorem dla konkurentów. Nie licząc trochę zbyt skomplikowanej obsługi kokpitu i komputera pokładowego największą wadą opisywanej odmiany jest wysoka cena zakupu.

Podstawowa odmiana pięciodrzwiowej Fiesty z silnikiem 1.0/125 KM kosztuje według cennika 62 250 zł. Jak na auto segmentu B to drogo, ale wspomniana wersja silnikowa jest dostępna jedynie w bogato wyposażonej odmianie Titanium. Atrakcyjniejsze pod względem ceny zakupu są odmiany Fiesty wyposażone w starszej generacji silniki benzynowe. Co prawda nie zapewnią tak przyjemnej dynamiki jak jednostki Ecoboost, ale właściwości jezdne w słabszych Fiestach pozostają na zbliżonym poziomie.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

 Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM – dane techniczne

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM 
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12V
Maksymalna moc 125 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1400-4500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 281/965 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 396,9/172,2/149,5 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l/100 km
Cena od (5d) 62 250 zł (55 650 zł promocja)
*miasto/trasa/cykl mieszany

Nadwozie Forda Fiesty mimo upływu lat wciąż prezentuje się atrakcyjnie.
Redakcja
Przy okazji modernizacji Forda Fiesty zmodyfikowano wygląd tylnych lamp.
Redakcja
Bagażnik Forda Fiesty ma objętość 281 l, ale piąte drzwi i dzielona tylna kanapa podnoszą praktyczność przedziału bagażowego.
Redakcja
Tablica przyrządów Forda Fiesty jest ładna. Mnogość przycisków na konsoli centralnej nie każdemu przypadnie do gustu.
Ford
Przednia część nadwozia Forda Fiesty przypomina Astona Martina.
Redakcja
Ford Fiesta - przód
Ford
Ford Fiesta - wnętrze
Ford
Ford Fiesta - bok
Ford
Przy okazji modernizacji przednie lampy wyposażono w światła do jazdy dziennej LED.
Ford
Ford Fiesta - bok
Ford
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA