REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

REKLAMA

REKLAMA

Ford Fiesta to jedno z najlepiej prowadzących się aut w klasie. Czy 1-litrowy silnik EcoBoost jest wystarczająco mocny do tego auta?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: nadwozie

Patrząc na nową wersję Forda Fiesty na usta cisną się słowa „Aston Martin”. Skojarzenia z tą marką, a zwłaszcza z modelem Cygnet, nie są bezpodstawne bowiem Aston Martin należy obecnie do Forda. Charakterystyczny wlot powietrza do silnika, ozdobiony chromowanymi belkami dodaje nieco animuszu małemu miejskiemu autu. Jak się bowiem okazuje w Fieście płyną sportowe geny, które ujawniają się już przy pierwszym kontakcie z autem.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: wnętrze

Wnętrze Forda Fiesty pozytywnie zaskakuje z kilku powodów. Po pierwsze auto jest bardzo przestronne. Zarówno kierowca jak i pasażer, nawet jeśli są wysocy, nie powinni narzekać na brak miejsca zarówno nad głową jak i na wysokości barków. Poza tym oba przednie fotele są bardzo wygodne (prawidłowe podparcie ud), a w testowanej wersji Titanium posiadały dodatkowo skutecznie działające ogrzewanie. Z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo dla dwóch osób o wzroście do 175 cm. Większym osobom zabraknie miejsca na wysokości kolan. Bagażnik przekonuje do siebie pojemnością i regularnymi kształtami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt deski rozdzielczej nowej Fiesty to rozwinięcie linii stylizacyjnej propagowanej obecnie przez Forda – jest zatem nowocześnie i przebogato. Liczba przycisków na kokpicie może z początku przytłaczać, ale z czasem można się do tego przyzwyczaić. Materiały wykończeniowe w wersji Titanium są niezłej jakości, choć spasowanie niektórych elementów można by poprawić. Rewelacyjne jest wygłuszenie kabiny. Nawet przy autostradowych (i większych) prędkościach można rozmawiać bez podnoszenia głosu. Żadnych irytujących dźwięków nie wydaje także zawieszenie Fiesty. To sprawia, że pasażerowie auta mają wrażenie podróżowania samochodem o co najmniej klasę wyższym. Wysokie noty zbiera także nieduża i poręczna kierownica. System audio mimo 8. głośników prezentuje się tylko przeciętnie.

Oprócz świetnej pozycji za niedużą kierownicą, kierowca Forda Fiesty doceni wzorową widoczność do przodu i na boki auta. Trochę gorzej wygląda obserwacja tego co znajduje w okolicach tylnych słupków samochodu.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: silnik

Pod maską prezentowanej Fiesty zagościł najlepszy silnik świata (jak reklamuje go Ford) czyli 1.0 EcoBoost w najsłabszej 100-konnej odmianie. Ten trzycylindrowy silnik to prawdziwy fenomen w motoryzacji. Mimo bardzo małej pojemności skokowej, dzięki turbosprężarce wspomaganej wydajną pracą podwójnego systemu zmiennych faz rozrządu Ti-VCT i bezpośredniemu wtryskowi paliwa, potrafi sprawnie napędzać auto od zaledwie 1700 obr./min. Co więcej dźwięk jego pracy jest  niebywale rasowy i zadziorny, przez co prowokuje kierowcę do ostrej jazdy. Na papierze osiągi nie porywają (0-100 km/hw 11,2 s) , ale w rzeczywistości auto zaskakuje werwą i ochotą do nabierania prędkości. To zasługa wysokiego momentu obrotowego (170 Nm) dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów (1400-4000 obr./min). Rewelacja!

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: skrzynia biegów

Z silnikiem współpracuje 5-cio biegowa przekładnia manualna. Zaskakuje zestopniowanie jej poszczególnych przełożeń. Na 3-cim biegu auto osiąga 168 km/h! To sprawia, że do sprawnego wyprzedzania najlepiej wykorzystywać właśnie to przełożenie. Nie jest to jednak żaden problem, bo praca samej skrzyni jest wzorowa – biegi wskakują bardzo płynnie i precyzyjnie. Co więcej, dłuższe zestopniowanie przekładni i umiejętne operowanie jej biegami pozwala zredukować spalanie w mieście do ok.  6,9 litra na 100 km. Poza miastem wynik ten waha się w przedziale 5,6-6,1 w zależności od stylu jazdy. Pamiętać należy jednak o tym, że notoryczne korzystanie z wysokich obrotów silnika z turbodoładowaniem wyraźnie podnosi spalanie. Kluczem jest utrzymywanie silnika na poziomie 2-2,2 tys. obr./min ( w trakcie jednostajnej jazdy).

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: zawieszenie

Sportowe zapędy rasowo warczącego silnika doskonale uzupełnia zawieszenie Forda Fiesty. Przekonuje wyjątkowa zwinność w zakrętach następujących błyskawicznie po sobie oraz stabilność pojazdu nawet przy bardzo dużych prędkościach. Amortyzatory przyjemnie tłumią nawet duże nierówności, a towarzyszący ich pracy dźwięk jest wyraźnie stłumiony. Dopiero naprawdę podziurawiona droga potrafi wprawić auto w lekkie podskakiwanie co jest spowodowane krótkim rozstawem osi i belką skrętną zastosowaną w tylnym zawieszeniu. Na tle klasowych rywali jest to jednak zjawisko znacznie lepiej ukryte. Trudno bowiem wskazać lepiej zachowujące się na drodze auto tym segmencie.

Ford Fiesta: cena i wyposażenie

Fiesta 5-d z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM w bogatej wersji wyposażeniowej Titanium kosztuje 58 450 zł. Cena wydaje się wysoka, ale biorąc pod uwagę nowoczesny, mocny silnik i praktycznie wszelkie niezbędne udogodnienia jakie potrzebne mogą być kierowcy w trakcie jazdy, nie jest to kwota zaporowa. Fiesta dysponuje bowiem manualną klimatyzacją, sześcioma poduszkami powietrznymi, system ABS, ESP i TC, kołem kierownicy wykończonym w skórze, elektrycznie sterowanymi przednimi szybami itd. Szkoda tyko, że w prezentowanym egzemplarzu zabrakło tempomatu, który w innym Fordach sprawuje się perfekcyjnie. Na szczęście można go nabyć za dodatkowe 1000 zł (warto). Absolutnie obowiązkowym wydaje się zakup podgrzewanym przednich foteli i szyby.

Ford Fiesta: opinia

Ford Fiesta to auto na wskroś dojrzałe. Jazda nim do złudzenia przypomina to co znamy z aut o co najmniej klasę wyższych. Jego zwinność i pewność prowadzenia po prostu zachwyca. Silnik 1.0 EcoBoost zaskakuje wysoką elastycznością, świetnym rozwijaniem mocy i rasowym brzmieniem. Do tego jego spalanie w mieście można utrzymać na poziomie 6,9 l paliwa na 100 km. Trudno znaleźć poważne braki w tym aucie jeśli uwzględnimy segment i cenę pojazdu. Kabina jest  przestronna, bagażnik pakowny a wyposażenie bardzo rozsądne i funkcjonalne. Ciężko przyczepić się nawet do stylizacji tego modelu, bo także i tu Ford nie próżnował, przeprowadzając niedawno modernizację jego nadwozia. Jeśli zatem szukasz auta do miasta, ale lubisz także szybką i dynamiczną jazdę poza nim, koniecznie zwróć uwagę na Fiestę, zwłaszcza z silnikiem z serii EcoBoost. Sądzę, że się nie zawiedziesz.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost 5d: dane techniczne

Pojemność 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12V
Maksymalna moc 100 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm/1400-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3969/1722/1495 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna 1026 kg
Maksymalna ładowność 529 kg
Średnica zawracania 11,0 m
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l
Pojemność bagażnika (złoż. kanapa) 290/(974)l
Cena od 51 450 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA