REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Fiesta to jedno z najlepiej prowadzących się aut w klasie. Czy 1-litrowy silnik EcoBoost jest wystarczająco mocny do tego auta?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: nadwozie

Patrząc na nową wersję Forda Fiesty na usta cisną się słowa „Aston Martin”. Skojarzenia z tą marką, a zwłaszcza z modelem Cygnet, nie są bezpodstawne bowiem Aston Martin należy obecnie do Forda. Charakterystyczny wlot powietrza do silnika, ozdobiony chromowanymi belkami dodaje nieco animuszu małemu miejskiemu autu. Jak się bowiem okazuje w Fieście płyną sportowe geny, które ujawniają się już przy pierwszym kontakcie z autem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: wnętrze

Wnętrze Forda Fiesty pozytywnie zaskakuje z kilku powodów. Po pierwsze auto jest bardzo przestronne. Zarówno kierowca jak i pasażer, nawet jeśli są wysocy, nie powinni narzekać na brak miejsca zarówno nad głową jak i na wysokości barków. Poza tym oba przednie fotele są bardzo wygodne (prawidłowe podparcie ud), a w testowanej wersji Titanium posiadały dodatkowo skutecznie działające ogrzewanie. Z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo dla dwóch osób o wzroście do 175 cm. Większym osobom zabraknie miejsca na wysokości kolan. Bagażnik przekonuje do siebie pojemnością i regularnymi kształtami.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt deski rozdzielczej nowej Fiesty to rozwinięcie linii stylizacyjnej propagowanej obecnie przez Forda – jest zatem nowocześnie i przebogato. Liczba przycisków na kokpicie może z początku przytłaczać, ale z czasem można się do tego przyzwyczaić. Materiały wykończeniowe w wersji Titanium są niezłej jakości, choć spasowanie niektórych elementów można by poprawić. Rewelacyjne jest wygłuszenie kabiny. Nawet przy autostradowych (i większych) prędkościach można rozmawiać bez podnoszenia głosu. Żadnych irytujących dźwięków nie wydaje także zawieszenie Fiesty. To sprawia, że pasażerowie auta mają wrażenie podróżowania samochodem o co najmniej klasę wyższym. Wysokie noty zbiera także nieduża i poręczna kierownica. System audio mimo 8. głośników prezentuje się tylko przeciętnie.

Oprócz świetnej pozycji za niedużą kierownicą, kierowca Forda Fiesty doceni wzorową widoczność do przodu i na boki auta. Trochę gorzej wygląda obserwacja tego co znajduje w okolicach tylnych słupków samochodu.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: silnik

Pod maską prezentowanej Fiesty zagościł najlepszy silnik świata (jak reklamuje go Ford) czyli 1.0 EcoBoost w najsłabszej 100-konnej odmianie. Ten trzycylindrowy silnik to prawdziwy fenomen w motoryzacji. Mimo bardzo małej pojemności skokowej, dzięki turbosprężarce wspomaganej wydajną pracą podwójnego systemu zmiennych faz rozrządu Ti-VCT i bezpośredniemu wtryskowi paliwa, potrafi sprawnie napędzać auto od zaledwie 1700 obr./min. Co więcej dźwięk jego pracy jest  niebywale rasowy i zadziorny, przez co prowokuje kierowcę do ostrej jazdy. Na papierze osiągi nie porywają (0-100 km/hw 11,2 s) , ale w rzeczywistości auto zaskakuje werwą i ochotą do nabierania prędkości. To zasługa wysokiego momentu obrotowego (170 Nm) dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów (1400-4000 obr./min). Rewelacja!

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: skrzynia biegów

Z silnikiem współpracuje 5-cio biegowa przekładnia manualna. Zaskakuje zestopniowanie jej poszczególnych przełożeń. Na 3-cim biegu auto osiąga 168 km/h! To sprawia, że do sprawnego wyprzedzania najlepiej wykorzystywać właśnie to przełożenie. Nie jest to jednak żaden problem, bo praca samej skrzyni jest wzorowa – biegi wskakują bardzo płynnie i precyzyjnie. Co więcej, dłuższe zestopniowanie przekładni i umiejętne operowanie jej biegami pozwala zredukować spalanie w mieście do ok.  6,9 litra na 100 km. Poza miastem wynik ten waha się w przedziale 5,6-6,1 w zależności od stylu jazdy. Pamiętać należy jednak o tym, że notoryczne korzystanie z wysokich obrotów silnika z turbodoładowaniem wyraźnie podnosi spalanie. Kluczem jest utrzymywanie silnika na poziomie 2-2,2 tys. obr./min ( w trakcie jednostajnej jazdy).

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: zawieszenie

Sportowe zapędy rasowo warczącego silnika doskonale uzupełnia zawieszenie Forda Fiesty. Przekonuje wyjątkowa zwinność w zakrętach następujących błyskawicznie po sobie oraz stabilność pojazdu nawet przy bardzo dużych prędkościach. Amortyzatory przyjemnie tłumią nawet duże nierówności, a towarzyszący ich pracy dźwięk jest wyraźnie stłumiony. Dopiero naprawdę podziurawiona droga potrafi wprawić auto w lekkie podskakiwanie co jest spowodowane krótkim rozstawem osi i belką skrętną zastosowaną w tylnym zawieszeniu. Na tle klasowych rywali jest to jednak zjawisko znacznie lepiej ukryte. Trudno bowiem wskazać lepiej zachowujące się na drodze auto tym segmencie.

Ford Fiesta: cena i wyposażenie

Fiesta 5-d z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM w bogatej wersji wyposażeniowej Titanium kosztuje 58 450 zł. Cena wydaje się wysoka, ale biorąc pod uwagę nowoczesny, mocny silnik i praktycznie wszelkie niezbędne udogodnienia jakie potrzebne mogą być kierowcy w trakcie jazdy, nie jest to kwota zaporowa. Fiesta dysponuje bowiem manualną klimatyzacją, sześcioma poduszkami powietrznymi, system ABS, ESP i TC, kołem kierownicy wykończonym w skórze, elektrycznie sterowanymi przednimi szybami itd. Szkoda tyko, że w prezentowanym egzemplarzu zabrakło tempomatu, który w innym Fordach sprawuje się perfekcyjnie. Na szczęście można go nabyć za dodatkowe 1000 zł (warto). Absolutnie obowiązkowym wydaje się zakup podgrzewanym przednich foteli i szyby.

Ford Fiesta: opinia

Ford Fiesta to auto na wskroś dojrzałe. Jazda nim do złudzenia przypomina to co znamy z aut o co najmniej klasę wyższych. Jego zwinność i pewność prowadzenia po prostu zachwyca. Silnik 1.0 EcoBoost zaskakuje wysoką elastycznością, świetnym rozwijaniem mocy i rasowym brzmieniem. Do tego jego spalanie w mieście można utrzymać na poziomie 6,9 l paliwa na 100 km. Trudno znaleźć poważne braki w tym aucie jeśli uwzględnimy segment i cenę pojazdu. Kabina jest  przestronna, bagażnik pakowny a wyposażenie bardzo rozsądne i funkcjonalne. Ciężko przyczepić się nawet do stylizacji tego modelu, bo także i tu Ford nie próżnował, przeprowadzając niedawno modernizację jego nadwozia. Jeśli zatem szukasz auta do miasta, ale lubisz także szybką i dynamiczną jazdę poza nim, koniecznie zwróć uwagę na Fiestę, zwłaszcza z silnikiem z serii EcoBoost. Sądzę, że się nie zawiedziesz.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost 5d: dane techniczne

Pojemność 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12V
Maksymalna moc 100 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm/1400-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3969/1722/1495 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna 1026 kg
Maksymalna ładowność 529 kg
Średnica zawracania 11,0 m
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,7/4,3 l
Pojemność bagażnika (złoż. kanapa) 290/(974)l
Cena od 51 450 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA