REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Na polski rynek wkroczył nowy model Skody - Rapid Spaceback. Jego możliwości sprawdzaliśmy na włoskich asfaltach, które pozwoliły wysnuć ciekawe wnioski.

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się osobiście jak sprawuje się najnowszy model Skody jakim jest Rapid Spaceback. Czeski koncern wybrał na miejsce testów prasowych okolice włoskiej Werony, które charakteryzują się stromymi zboczami, ozdobionymi krętymi drogami bogatymi w ciasne i wymagające serpentyny.

REKLAMA

Skoda Rapid Spaceback: nadwozie

Z zewnątrz krótsza o 179 mm od liftbacka wersja Spaceback przypomina nieco auta typu kombi, jednak jej bryła jest bardziej zwarta. Trudno mówić tu o przełomowych zmianach w stylizacji tego modelu. Jego sylwetka jest stonowana i bogata w proste aczkolwiek nadające autu dynamiki linie. Wyjątkowo ciekawie Rapid Spaceback prezentuje się z opcjonalnym, panoramicznym szklanym dachem – największym, jaki zastosowano do tej pory w Skodzie (1713x1155 mm, a samo okno ma 1210x780 mm).

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Skoda Rapid Spaceback: wnętrze

Wnętrze Skody Rapid Spaceback wygląda praktycznie tak samo jak w odmianie liftback. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana choć wykonana z twardych plastików. Spasowanie poszczególnych elementów kokpitu nie daje powodów do narzekań, podobnie pozycja i widoczność z miejsca kierowcy. Dotykowy ekran jest czytelny, ale obsługiwanie za jego pomocą poszczególnych funkcji radia jest mało wygodne. Także nawigacja ma pewne braki w dokładności map.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Skoda Rapid Spaceback: przestronność

Mimo że Rapid Spaceback ma długość zaledwie 4304 mm, to auto zaskakuje zarówno dużym bagażnikiem o pojemności aż 415 litrów (jednym z największych w klasie), jak i przestronnym wnętrzem. Szczególnie zadowolenie powinni być pasażerowie tylnej kanapy, bowiem miejsca na nogi i nad głową jest tam naprawdę dużo. Zarówno bowiem w klasycznym Rapidzie, jak i w odmianie Spaceback, rozstaw osi jest identyczny – 2602 mm. Szkoda tylko, że na tylnej kanapie wygodnie podróżować będzie tylko dwójka dorosłych osób. Cieszy za to wysoka funkcjonalność kabiny Spaceback. Nie brakuje schowków na drobne przedmioty, a w kieszeniach przednich drzwi mieszczą się nawet 1,5 litrowe butelki napoju. Świetnym pomysłem okazał się także przenośny uchwyt na smartphone’a. Proste i niezwykle funkcjonalne rozwiązanie.

W jednym  z testowanych przez nas modeli Skody Rapid Spaceback zainstalowano, opcjonalne sportowe fotele, które świetnie trzymają w zakrętach i oferują prawidłowe podparcie ud, barków oraz odcinka lędźwiowego. Stanowią one świetne rozwiązanie dla osób, które lubią pokonywać zakręty w sposób dynamiczny, ale nie chcą przy tym odczuwać zmęczenia po kilkugodzinnej jeździe.

Skoda Rapid Spaceback: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze ocenić należy także pracę zawieszenia Skody Rapid Spacebacjk, które jak na tak prostą konstrukcję, oferuje naprawdę udany kompromis pomiędzy komfortem a stabilnym zachowaniem pojazdu nawet w ciasnych zakrętach. Z układem zawieszenia udanie komponuje się praca przekładni kierowniczej. Kierownica usztywnia swą pracę przy większych prędkościach, pozwala bardzo precyzyjnie obierać tor jazdy i pozbawiona jest irytującego luzu w pierwszej fazie obrotu, charakterystycznego m.in. dla tanich, francuskich aut.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Skoda Rapid Spaceback: hamulce

Kręte, górskie drogi w okolicach Werony odkryły pewny mankament nowej Skody Rapid Spaceback. Skuteczność hamulców wyraźnie spada wraz ze wzrostem częstotliwości hamowania. W skrajnych sytuacjach łatwo o przegrzanie klocków hamulcowych i wyraźne ograniczenie skuteczności hamowania.

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.2 TSI

Pozytywnie zaskoczyła dynamika obu silników, które napędzały testowane przez nas auta. Nawet niewielki, czterocylindrowy silnik 1.2 TSI o mocy 85 KM współpracujący z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów, naprawdę sprawnie radził sobie z rozpędzaniem Skody nawet na stromych wzniesieniach. Decydujący wpływ na to miał równomiernie rozwijany moment obrotowy silnika (160 Nm) w zakresie 1500-3500 obr/min oraz prawidłowo zestopniowana skrzynia biegów. Jej praca wyróżnia się także wysoką precyzją wybierania biegów. Co ciekawe nawet jazda na autostradzie nie jest meczącą, mimo braku szóstego przełożenia. Jest to prawdopodobnie efekt m.in. mniejszych zawirowań powietrza wokół tylnej części auta, które w liftbacku zwiększały wyraźnie poziom hałasu we wnętrzu. Średnie spalanie na wymagającym odcinku w górach wyniosło 8,2l ale na autostradzie spadło do 6,3 l na 100 km. Na terenie miasta nie przekraczało 7,0 litrów na 100 km.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.6 TDI

Wyższą ekonomicznością wykazała jednostka wysokoprężna 1.6 TDI o mocy 105 KM. Średnie spalanie w mieście to ok. 5,2 litrów na 100 km. Przy spokojnej jeździe na autostradzie można ten wynik ograniczyć nawet do 4,0 l na 100 km. Co ciekawe także i ta jednostka nie przepada za stromymi i krętymi odcinkami dróg – w takich warunkach zużyła ona prawie 8 litrów na 100 km. Obie wersje silnikowe różniły się osiągami. Rapid Spaceback z jednostką 1.6 TDI rozpędza się 0-100 km/h w czasie 10,3 sekundy, natomiast słabszy o 20 KM motor 1.2 TSI potrzebuje na to 11,7 sekundy. Różnica w prędkości maksymalnej obu wersji to zaledwie 10 km/h (190 km/h wobec 180 km/h).

Skoda Rapid Spaceback: opinia

Rapid Spaceback to auto do bólu poprawne, funkcjonalne, któremu trudno zarzucić wyraźne niedomagania biorąc pod uwagę jego cenę. Przekonuje do siebie przestronnością kabiny, precyzyjnym układem kierowniczym i dobrze zestrojonym zawieszeniem. Świetna jest także skrzynia biegów oraz wyciszenie kabiny. Poprawie mogłyby ulec materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej oraz hamulce. Skoda pozycjonuje to auto jako alternatywę dla odmiany liftback, a nie jej tańszą wersją. Oba modele Rapida kosztują bowiem tyle samo na polskim rynku, a ich cena rozpoczyna się kwotą 48 500 zł.

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback reflektor tylny
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback bagażnik dachowy
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback - bagażnik ma aż 415 litrów
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA