REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Skoda Rapid Spaceback

REKLAMA

REKLAMA

Na polski rynek wkroczył nowy model Skody - Rapid Spaceback. Jego możliwości sprawdzaliśmy na włoskich asfaltach, które pozwoliły wysnuć ciekawe wnioski.

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się osobiście jak sprawuje się najnowszy model Skody jakim jest Rapid Spaceback. Czeski koncern wybrał na miejsce testów prasowych okolice włoskiej Werony, które charakteryzują się stromymi zboczami, ozdobionymi krętymi drogami bogatymi w ciasne i wymagające serpentyny.

REKLAMA

Skoda Rapid Spaceback: nadwozie

Z zewnątrz krótsza o 179 mm od liftbacka wersja Spaceback przypomina nieco auta typu kombi, jednak jej bryła jest bardziej zwarta. Trudno mówić tu o przełomowych zmianach w stylizacji tego modelu. Jego sylwetka jest stonowana i bogata w proste aczkolwiek nadające autu dynamiki linie. Wyjątkowo ciekawie Rapid Spaceback prezentuje się z opcjonalnym, panoramicznym szklanym dachem – największym, jaki zastosowano do tej pory w Skodzie (1713x1155 mm, a samo okno ma 1210x780 mm).

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Skoda Rapid Spaceback: wnętrze

Wnętrze Skody Rapid Spaceback wygląda praktycznie tak samo jak w odmianie liftback. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana choć wykonana z twardych plastików. Spasowanie poszczególnych elementów kokpitu nie daje powodów do narzekań, podobnie pozycja i widoczność z miejsca kierowcy. Dotykowy ekran jest czytelny, ale obsługiwanie za jego pomocą poszczególnych funkcji radia jest mało wygodne. Także nawigacja ma pewne braki w dokładności map.

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Skoda Rapid Spaceback: przestronność

Mimo że Rapid Spaceback ma długość zaledwie 4304 mm, to auto zaskakuje zarówno dużym bagażnikiem o pojemności aż 415 litrów (jednym z największych w klasie), jak i przestronnym wnętrzem. Szczególnie zadowolenie powinni być pasażerowie tylnej kanapy, bowiem miejsca na nogi i nad głową jest tam naprawdę dużo. Zarówno bowiem w klasycznym Rapidzie, jak i w odmianie Spaceback, rozstaw osi jest identyczny – 2602 mm. Szkoda tylko, że na tylnej kanapie wygodnie podróżować będzie tylko dwójka dorosłych osób. Cieszy za to wysoka funkcjonalność kabiny Spaceback. Nie brakuje schowków na drobne przedmioty, a w kieszeniach przednich drzwi mieszczą się nawet 1,5 litrowe butelki napoju. Świetnym pomysłem okazał się także przenośny uchwyt na smartphone’a. Proste i niezwykle funkcjonalne rozwiązanie.

W jednym  z testowanych przez nas modeli Skody Rapid Spaceback zainstalowano, opcjonalne sportowe fotele, które świetnie trzymają w zakrętach i oferują prawidłowe podparcie ud, barków oraz odcinka lędźwiowego. Stanowią one świetne rozwiązanie dla osób, które lubią pokonywać zakręty w sposób dynamiczny, ale nie chcą przy tym odczuwać zmęczenia po kilkugodzinnej jeździe.

Skoda Rapid Spaceback: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze ocenić należy także pracę zawieszenia Skody Rapid Spacebacjk, które jak na tak prostą konstrukcję, oferuje naprawdę udany kompromis pomiędzy komfortem a stabilnym zachowaniem pojazdu nawet w ciasnych zakrętach. Z układem zawieszenia udanie komponuje się praca przekładni kierowniczej. Kierownica usztywnia swą pracę przy większych prędkościach, pozwala bardzo precyzyjnie obierać tor jazdy i pozbawiona jest irytującego luzu w pierwszej fazie obrotu, charakterystycznego m.in. dla tanich, francuskich aut.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Skoda Rapid Spaceback: hamulce

Kręte, górskie drogi w okolicach Werony odkryły pewny mankament nowej Skody Rapid Spaceback. Skuteczność hamulców wyraźnie spada wraz ze wzrostem częstotliwości hamowania. W skrajnych sytuacjach łatwo o przegrzanie klocków hamulcowych i wyraźne ograniczenie skuteczności hamowania.

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.2 TSI

Pozytywnie zaskoczyła dynamika obu silników, które napędzały testowane przez nas auta. Nawet niewielki, czterocylindrowy silnik 1.2 TSI o mocy 85 KM współpracujący z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów, naprawdę sprawnie radził sobie z rozpędzaniem Skody nawet na stromych wzniesieniach. Decydujący wpływ na to miał równomiernie rozwijany moment obrotowy silnika (160 Nm) w zakresie 1500-3500 obr/min oraz prawidłowo zestopniowana skrzynia biegów. Jej praca wyróżnia się także wysoką precyzją wybierania biegów. Co ciekawe nawet jazda na autostradzie nie jest meczącą, mimo braku szóstego przełożenia. Jest to prawdopodobnie efekt m.in. mniejszych zawirowań powietrza wokół tylnej części auta, które w liftbacku zwiększały wyraźnie poziom hałasu we wnętrzu. Średnie spalanie na wymagającym odcinku w górach wyniosło 8,2l ale na autostradzie spadło do 6,3 l na 100 km. Na terenie miasta nie przekraczało 7,0 litrów na 100 km.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.6 TDI

Wyższą ekonomicznością wykazała jednostka wysokoprężna 1.6 TDI o mocy 105 KM. Średnie spalanie w mieście to ok. 5,2 litrów na 100 km. Przy spokojnej jeździe na autostradzie można ten wynik ograniczyć nawet do 4,0 l na 100 km. Co ciekawe także i ta jednostka nie przepada za stromymi i krętymi odcinkami dróg – w takich warunkach zużyła ona prawie 8 litrów na 100 km. Obie wersje silnikowe różniły się osiągami. Rapid Spaceback z jednostką 1.6 TDI rozpędza się 0-100 km/h w czasie 10,3 sekundy, natomiast słabszy o 20 KM motor 1.2 TSI potrzebuje na to 11,7 sekundy. Różnica w prędkości maksymalnej obu wersji to zaledwie 10 km/h (190 km/h wobec 180 km/h).

Skoda Rapid Spaceback: opinia

Rapid Spaceback to auto do bólu poprawne, funkcjonalne, któremu trudno zarzucić wyraźne niedomagania biorąc pod uwagę jego cenę. Przekonuje do siebie przestronnością kabiny, precyzyjnym układem kierowniczym i dobrze zestrojonym zawieszeniem. Świetna jest także skrzynia biegów oraz wyciszenie kabiny. Poprawie mogłyby ulec materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej oraz hamulce. Skoda pozycjonuje to auto jako alternatywę dla odmiany liftback, a nie jej tańszą wersją. Oba modele Rapida kosztują bowiem tyle samo na polskim rynku, a ich cena rozpoczyna się kwotą 48 500 zł.

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback reflektor tylny
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback bagażnik dachowy
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback - bagażnik ma aż 415 litrów
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    REKLAMA