REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Skoda Rapid Spaceback

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Na polski rynek wkroczył nowy model Skody - Rapid Spaceback. Jego możliwości sprawdzaliśmy na włoskich asfaltach, które pozwoliły wysnuć ciekawe wnioski.

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się osobiście jak sprawuje się najnowszy model Skody jakim jest Rapid Spaceback. Czeski koncern wybrał na miejsce testów prasowych okolice włoskiej Werony, które charakteryzują się stromymi zboczami, ozdobionymi krętymi drogami bogatymi w ciasne i wymagające serpentyny.

REKLAMA

Skoda Rapid Spaceback: nadwozie

Z zewnątrz krótsza o 179 mm od liftbacka wersja Spaceback przypomina nieco auta typu kombi, jednak jej bryła jest bardziej zwarta. Trudno mówić tu o przełomowych zmianach w stylizacji tego modelu. Jego sylwetka jest stonowana i bogata w proste aczkolwiek nadające autu dynamiki linie. Wyjątkowo ciekawie Rapid Spaceback prezentuje się z opcjonalnym, panoramicznym szklanym dachem – największym, jaki zastosowano do tej pory w Skodzie (1713x1155 mm, a samo okno ma 1210x780 mm).

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Skoda Rapid Spaceback: wnętrze

Wnętrze Skody Rapid Spaceback wygląda praktycznie tak samo jak w odmianie liftback. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana choć wykonana z twardych plastików. Spasowanie poszczególnych elementów kokpitu nie daje powodów do narzekań, podobnie pozycja i widoczność z miejsca kierowcy. Dotykowy ekran jest czytelny, ale obsługiwanie za jego pomocą poszczególnych funkcji radia jest mało wygodne. Także nawigacja ma pewne braki w dokładności map.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Skoda Rapid Spaceback: przestronność

Mimo że Rapid Spaceback ma długość zaledwie 4304 mm, to auto zaskakuje zarówno dużym bagażnikiem o pojemności aż 415 litrów (jednym z największych w klasie), jak i przestronnym wnętrzem. Szczególnie zadowolenie powinni być pasażerowie tylnej kanapy, bowiem miejsca na nogi i nad głową jest tam naprawdę dużo. Zarówno bowiem w klasycznym Rapidzie, jak i w odmianie Spaceback, rozstaw osi jest identyczny – 2602 mm. Szkoda tylko, że na tylnej kanapie wygodnie podróżować będzie tylko dwójka dorosłych osób. Cieszy za to wysoka funkcjonalność kabiny Spaceback. Nie brakuje schowków na drobne przedmioty, a w kieszeniach przednich drzwi mieszczą się nawet 1,5 litrowe butelki napoju. Świetnym pomysłem okazał się także przenośny uchwyt na smartphone’a. Proste i niezwykle funkcjonalne rozwiązanie.

W jednym  z testowanych przez nas modeli Skody Rapid Spaceback zainstalowano, opcjonalne sportowe fotele, które świetnie trzymają w zakrętach i oferują prawidłowe podparcie ud, barków oraz odcinka lędźwiowego. Stanowią one świetne rozwiązanie dla osób, które lubią pokonywać zakręty w sposób dynamiczny, ale nie chcą przy tym odczuwać zmęczenia po kilkugodzinnej jeździe.

Skoda Rapid Spaceback: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze ocenić należy także pracę zawieszenia Skody Rapid Spacebacjk, które jak na tak prostą konstrukcję, oferuje naprawdę udany kompromis pomiędzy komfortem a stabilnym zachowaniem pojazdu nawet w ciasnych zakrętach. Z układem zawieszenia udanie komponuje się praca przekładni kierowniczej. Kierownica usztywnia swą pracę przy większych prędkościach, pozwala bardzo precyzyjnie obierać tor jazdy i pozbawiona jest irytującego luzu w pierwszej fazie obrotu, charakterystycznego m.in. dla tanich, francuskich aut.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Skoda Rapid Spaceback: hamulce

Kręte, górskie drogi w okolicach Werony odkryły pewny mankament nowej Skody Rapid Spaceback. Skuteczność hamulców wyraźnie spada wraz ze wzrostem częstotliwości hamowania. W skrajnych sytuacjach łatwo o przegrzanie klocków hamulcowych i wyraźne ograniczenie skuteczności hamowania.

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.2 TSI

Pozytywnie zaskoczyła dynamika obu silników, które napędzały testowane przez nas auta. Nawet niewielki, czterocylindrowy silnik 1.2 TSI o mocy 85 KM współpracujący z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów, naprawdę sprawnie radził sobie z rozpędzaniem Skody nawet na stromych wzniesieniach. Decydujący wpływ na to miał równomiernie rozwijany moment obrotowy silnika (160 Nm) w zakresie 1500-3500 obr/min oraz prawidłowo zestopniowana skrzynia biegów. Jej praca wyróżnia się także wysoką precyzją wybierania biegów. Co ciekawe nawet jazda na autostradzie nie jest meczącą, mimo braku szóstego przełożenia. Jest to prawdopodobnie efekt m.in. mniejszych zawirowań powietrza wokół tylnej części auta, które w liftbacku zwiększały wyraźnie poziom hałasu we wnętrzu. Średnie spalanie na wymagającym odcinku w górach wyniosło 8,2l ale na autostradzie spadło do 6,3 l na 100 km. Na terenie miasta nie przekraczało 7,0 litrów na 100 km.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.6 TDI

Wyższą ekonomicznością wykazała jednostka wysokoprężna 1.6 TDI o mocy 105 KM. Średnie spalanie w mieście to ok. 5,2 litrów na 100 km. Przy spokojnej jeździe na autostradzie można ten wynik ograniczyć nawet do 4,0 l na 100 km. Co ciekawe także i ta jednostka nie przepada za stromymi i krętymi odcinkami dróg – w takich warunkach zużyła ona prawie 8 litrów na 100 km. Obie wersje silnikowe różniły się osiągami. Rapid Spaceback z jednostką 1.6 TDI rozpędza się 0-100 km/h w czasie 10,3 sekundy, natomiast słabszy o 20 KM motor 1.2 TSI potrzebuje na to 11,7 sekundy. Różnica w prędkości maksymalnej obu wersji to zaledwie 10 km/h (190 km/h wobec 180 km/h).

Skoda Rapid Spaceback: opinia

Rapid Spaceback to auto do bólu poprawne, funkcjonalne, któremu trudno zarzucić wyraźne niedomagania biorąc pod uwagę jego cenę. Przekonuje do siebie przestronnością kabiny, precyzyjnym układem kierowniczym i dobrze zestrojonym zawieszeniem. Świetna jest także skrzynia biegów oraz wyciszenie kabiny. Poprawie mogłyby ulec materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej oraz hamulce. Skoda pozycjonuje to auto jako alternatywę dla odmiany liftback, a nie jej tańszą wersją. Oba modele Rapida kosztują bowiem tyle samo na polskim rynku, a ich cena rozpoczyna się kwotą 48 500 zł.

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback reflektor tylny
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback bagażnik dachowy
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback - bagażnik ma aż 415 litrów
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA