REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Na polski rynek wkroczył nowy model Skody - Rapid Spaceback. Jego możliwości sprawdzaliśmy na włoskich asfaltach, które pozwoliły wysnuć ciekawe wnioski.

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się osobiście jak sprawuje się najnowszy model Skody jakim jest Rapid Spaceback. Czeski koncern wybrał na miejsce testów prasowych okolice włoskiej Werony, które charakteryzują się stromymi zboczami, ozdobionymi krętymi drogami bogatymi w ciasne i wymagające serpentyny.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Rapid Spaceback: nadwozie

Z zewnątrz krótsza o 179 mm od liftbacka wersja Spaceback przypomina nieco auta typu kombi, jednak jej bryła jest bardziej zwarta. Trudno mówić tu o przełomowych zmianach w stylizacji tego modelu. Jego sylwetka jest stonowana i bogata w proste aczkolwiek nadające autu dynamiki linie. Wyjątkowo ciekawie Rapid Spaceback prezentuje się z opcjonalnym, panoramicznym szklanym dachem – największym, jaki zastosowano do tej pory w Skodzie (1713x1155 mm, a samo okno ma 1210x780 mm).

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

REKLAMA

Skoda Rapid Spaceback: wnętrze

Wnętrze Skody Rapid Spaceback wygląda praktycznie tak samo jak w odmianie liftback. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana choć wykonana z twardych plastików. Spasowanie poszczególnych elementów kokpitu nie daje powodów do narzekań, podobnie pozycja i widoczność z miejsca kierowcy. Dotykowy ekran jest czytelny, ale obsługiwanie za jego pomocą poszczególnych funkcji radia jest mało wygodne. Także nawigacja ma pewne braki w dokładności map.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Skoda Rapid Spaceback: przestronność

Mimo że Rapid Spaceback ma długość zaledwie 4304 mm, to auto zaskakuje zarówno dużym bagażnikiem o pojemności aż 415 litrów (jednym z największych w klasie), jak i przestronnym wnętrzem. Szczególnie zadowolenie powinni być pasażerowie tylnej kanapy, bowiem miejsca na nogi i nad głową jest tam naprawdę dużo. Zarówno bowiem w klasycznym Rapidzie, jak i w odmianie Spaceback, rozstaw osi jest identyczny – 2602 mm. Szkoda tylko, że na tylnej kanapie wygodnie podróżować będzie tylko dwójka dorosłych osób. Cieszy za to wysoka funkcjonalność kabiny Spaceback. Nie brakuje schowków na drobne przedmioty, a w kieszeniach przednich drzwi mieszczą się nawet 1,5 litrowe butelki napoju. Świetnym pomysłem okazał się także przenośny uchwyt na smartphone’a. Proste i niezwykle funkcjonalne rozwiązanie.

W jednym  z testowanych przez nas modeli Skody Rapid Spaceback zainstalowano, opcjonalne sportowe fotele, które świetnie trzymają w zakrętach i oferują prawidłowe podparcie ud, barków oraz odcinka lędźwiowego. Stanowią one świetne rozwiązanie dla osób, które lubią pokonywać zakręty w sposób dynamiczny, ale nie chcą przy tym odczuwać zmęczenia po kilkugodzinnej jeździe.

Skoda Rapid Spaceback: zawieszenie i układ kierowniczy

Bardzo dobrze ocenić należy także pracę zawieszenia Skody Rapid Spacebacjk, które jak na tak prostą konstrukcję, oferuje naprawdę udany kompromis pomiędzy komfortem a stabilnym zachowaniem pojazdu nawet w ciasnych zakrętach. Z układem zawieszenia udanie komponuje się praca przekładni kierowniczej. Kierownica usztywnia swą pracę przy większych prędkościach, pozwala bardzo precyzyjnie obierać tor jazdy i pozbawiona jest irytującego luzu w pierwszej fazie obrotu, charakterystycznego m.in. dla tanich, francuskich aut.

Zobacz też: Pierwsza jazda- Audi A3 Limousine

Skoda Rapid Spaceback: hamulce

Kręte, górskie drogi w okolicach Werony odkryły pewny mankament nowej Skody Rapid Spaceback. Skuteczność hamulców wyraźnie spada wraz ze wzrostem częstotliwości hamowania. W skrajnych sytuacjach łatwo o przegrzanie klocków hamulcowych i wyraźne ograniczenie skuteczności hamowania.

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.2 TSI

Pozytywnie zaskoczyła dynamika obu silników, które napędzały testowane przez nas auta. Nawet niewielki, czterocylindrowy silnik 1.2 TSI o mocy 85 KM współpracujący z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów, naprawdę sprawnie radził sobie z rozpędzaniem Skody nawet na stromych wzniesieniach. Decydujący wpływ na to miał równomiernie rozwijany moment obrotowy silnika (160 Nm) w zakresie 1500-3500 obr/min oraz prawidłowo zestopniowana skrzynia biegów. Jej praca wyróżnia się także wysoką precyzją wybierania biegów. Co ciekawe nawet jazda na autostradzie nie jest meczącą, mimo braku szóstego przełożenia. Jest to prawdopodobnie efekt m.in. mniejszych zawirowań powietrza wokół tylnej części auta, które w liftbacku zwiększały wyraźnie poziom hałasu we wnętrzu. Średnie spalanie na wymagającym odcinku w górach wyniosło 8,2l ale na autostradzie spadło do 6,3 l na 100 km. Na terenie miasta nie przekraczało 7,0 litrów na 100 km.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Skoda Rapid Spaceback: silnik 1.6 TDI

Wyższą ekonomicznością wykazała jednostka wysokoprężna 1.6 TDI o mocy 105 KM. Średnie spalanie w mieście to ok. 5,2 litrów na 100 km. Przy spokojnej jeździe na autostradzie można ten wynik ograniczyć nawet do 4,0 l na 100 km. Co ciekawe także i ta jednostka nie przepada za stromymi i krętymi odcinkami dróg – w takich warunkach zużyła ona prawie 8 litrów na 100 km. Obie wersje silnikowe różniły się osiągami. Rapid Spaceback z jednostką 1.6 TDI rozpędza się 0-100 km/h w czasie 10,3 sekundy, natomiast słabszy o 20 KM motor 1.2 TSI potrzebuje na to 11,7 sekundy. Różnica w prędkości maksymalnej obu wersji to zaledwie 10 km/h (190 km/h wobec 180 km/h).

Skoda Rapid Spaceback: opinia

Rapid Spaceback to auto do bólu poprawne, funkcjonalne, któremu trudno zarzucić wyraźne niedomagania biorąc pod uwagę jego cenę. Przekonuje do siebie przestronnością kabiny, precyzyjnym układem kierowniczym i dobrze zestrojonym zawieszeniem. Świetna jest także skrzynia biegów oraz wyciszenie kabiny. Poprawie mogłyby ulec materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej oraz hamulce. Skoda pozycjonuje to auto jako alternatywę dla odmiany liftback, a nie jej tańszą wersją. Oba modele Rapida kosztują bowiem tyle samo na polskim rynku, a ich cena rozpoczyna się kwotą 48 500 zł.

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback reflektor tylny
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback bagażnik dachowy
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback - bagażnik ma aż 415 litrów
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid Spaceback
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA