REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Stepway to pakiet stylistyczny, który upodabnia Dacie Sandero do auta terenowego. Jak spisuje się najnowszy model rumuńskiego producenta jako auto na co dzień? Czego można się po nim spodziewać?

Dacia Sandero Stepway: nadwozie

Dacia Sandero w wersji Stepway wyraźnie odróżnia się od standardowej odmiany. Zwiększony o 4 cm prześwit, plastikowe nakładki na błotnikach, zderzakach i progach, srebrne plastiki imitujące osłonę pod silnikiem, potężne relingi i 16-calowe koła sprawiają, że auto przyciąga wzrok. Sylwetka jest zgrabna, a uniesione nadwozie wraz z masywnymi relingami jest bardziej proporcjonalne niż w klasycznym Sandero.

REKLAMA

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Dacia Sandero Stepway: wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą wyraźnie spada zachwyt nad autem. Plastiki są bardzo niskiej jakości, przez co łatwo można je zarysować. Miejscami dostrzec można też pewne braki wykończeniowe. Pozycja za kierownicą jest zbyt wyprostowana, a fotele nie podtrzymują prawidłowo ud. Ich trzymanie na boki też jest słabe. Długa dźwignia skrzyni biegów wygląda groteskowo. Do tego pokrętła od sterowania nawiewem, które posiadają bordowe znaczniki trudno dostrzegalne w trakcie jazdy w dzień. Jeśli dodać do tego niewygodnie umieszczone przyciski od sterowania bocznymi szybami z przodu na desce centralnej, to rysuje się nam obraz niezbyt udanego pod względem ergonomii i wykończenia wnętrza.

Dacia Sandero Stepway: multimedia

Aby zweryfikować swoje wstępne poglądy postanowiłem zabrać nową Dacię Sandero Stepway daleko poza miasto. Już pierwszy kontakt z pokładowym systemem multimedialnym MEDIA NAV okazał się wyjątkowo przyjemny. 7-calowy ekran znakomicie reaguje na dotyk, lepiej niż wiele tego typu wyświetlaczy stosowanych w znacznie droższych autach. Wyświetlany na nim obraz jest świetnie widoczny nawet w słoneczny dzień. Nawigacja GPS jest kapitalna. Choć ma pewne braki pod względem aktualności map, to obsługuje się ją w sposób intuicyjny. Poza tym bardzo łatwo można wytyczyć alternatywną trasę dojazdu w przypadku natrafienia na korek na drodze.

Zobacz też: Test Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: krok naprzód!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łączność z urządzeniami peryferyjnymi poprzez Bluetooth jest wzorowa, system świetnie odczytuje też muzykę i zdjęcia z Pendrive’a. Sterowanie radiem obsługuje się za pomocą pilota stosowanego w autach Renault.

Zobacz też: Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości

Zegary są czytelne, a komputer pokładowy na tle konkurencji bardzo rozbudowany. Nie zabrakło w nim informacji o temperaturze powietrza, ilości zużytego paliwa (w litrach), zasięgu, średniego bądź chwilowego spalania.

Dacia Sandero Stepway: przestronność kabiny

Miejsca w kabinie Dacii Sandero Stepway jest dużo w obu rzędach siedzeń. 320-litrowy bagażnik, mieszczący pełnowymiarowe koło zapasowe, jest pakowny, choć przeszkadzać może jego wysoki próg załadunkowy. Niewygodne są za to zagłówki, zmuszające do wyraźnego cofnięcia głowy do tyłu.

Zobacz też: Co wybrać: koło zapasowe czy zapas w sprayu?

Dacia Sandero Stepway: silnik 1.5 dCi 90 KM

Ponad 300-kilometrowa trasa z kompletem pasażerów i ich bagażem na pokładzie to nie lada wyczyn dla auta należącego do segmentu B/C. Pod maską testowanego Sandero Stepway zagościł jednak silnik silny jak tur, który niejedno auto na drodze wprawił w żywe osłupienie. Francuski motor 1.5 dCi o mocy 90 KM ma zaledwie 8-zaworową głowicę, ale kipi ogromną energią i z łatwością wkręca się na wysokie obroty. Zaskakuje zwłaszcza jego dynamika w zakresie 70-130 km/h. Turbodziura jest ledwo wyczuwalna. Nawet mocno obciążony Stepway nie ma problemów, aby wyprzedzić ciężarówkę z naczepą. Dynamika silnika spada dopiero przy ok. 140 km/h. Mocne wciśnięcie gazu przy ok. 1800 obr./min powoduje lekkie wibracje motoru, ale mimo tego czuć jego ogromny zapał do pracy.

Dacia Sandero Stepway: spalanie

Absolutnym zaskoczeniem okazało się jednak spalanie silnika 1.5 dCi. Średnie wyniosło 5,3 l na 100 km. Biorąc pod uwagę, że auto nie miało czasu złapać wytchnienia na prawie całej długości trasy to wynik jest znakomity. Przy spokojnej jeździe udało się ograniczyć zużycie paliwa do 3,9 litra na 100 km. Pozytywny obraz dopełnia praca 6-biegowej skrzyni biegów. Jest ona dobrze zestopniowana i wykazuje się niezłą precyzją wybierania poszczególnych przełożeń.

Zobacz też: Jak można ograniczyć zużycie paliwa w silniku o dużej mocy?

Dacia Sandero Stepway: zawieszenie

Zawieszenie Dacii Sandero Stepway jest bardzo miękkie i nastawione na komfort. Auto przechyla się w zakrętach, choć jeśli są one równe, to pewnie trzyma się drogi. Stabilność auta jest jednak poddawana próbie jeśli trasa spowita jest koleinami. Nadwozie może się wtedy wyraźnie się rozbujać. Pewny chwyt kierownicy przydatny będzie także w trakcie hamownia na mokrej nawierzchni. Obciążone Sandero może wtedy „myszkować”. Przydatny w takich warunkach okazuje się standardowo montowany układ stabilizacji toru jazdy ESC. Komfort podróży jest przyzwoity, drobne poprzeczne nierówności są gładko wybierane. Jedynie naprawdę duże ubytki nawierzchni są mocniej odczuwalne.

Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Dacia Sandero Stepway: układ kierowniczy

Układ kierowniczy Dacii Sandero Stepway nie jest tak bezpośredni jak np. w nowym Renault Clio, ale w połączeniu z małym promienie zawracania, wynoszącym zaledwie 10,5 metra,  zapewnia autu wystarczającą zwrotność. Silniejsze wspomaganie mogłoby źle wpłynąć na współpracę z miękkim zawieszeniem. Szkoda, że kolumna kierownicza regulowana jest tylko w płaszczyźnie pionowej.

Dacia Sandero Stepway: wyposażenie

Testowany egzemplarz Dacii Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM to najbogatsza odmiana Laurete za 52 100 zł. Za tą kwotę klient otrzymuje min. systemy ABS i ESC, 4 poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane przednie szyby, tempomat, manualną klimatyzację, radio z CD, MP3 i wejściem USB. Za 950 zł można doposażyć Dacię w nawigację GPS (warto), ale musimy pamiętać, że stracimy wtedy odtwarzacz płyt CD (pozostanie wejście USB i Bluetooth audio streaming). Lakier metalizowany to dodatkowe 1700 zł.

Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno

Dacia Sandero Stepway: opinia

Weekendowy wyjazd Dacią Sandero Stepway był bardzo udany. Auto zaskoczyło bardzo dynamicznym silnikiem i wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.Miejsca nie zabrakło zarówno dla czwórki pasażerów jak i dla ich bagaży. Wyższe nadwozie pozwala bez obawy pokonywać nierówności znajdujące się na drodze, a rewelacyjna nawigacja GPS prawidłowo wytycza najlepszą trasę dojazdu. Mankamentem są mało wygodne fotele, niskiej jakości materiały wykończeniowe i słabe prowadzenia w koleinach.Cena ok. 53 000 zł za w pełni wyposażoną Dacie Sandera Stepway z najmocniejszym silnikiem Diesla wydaje się być nieźle skalkulowana. Suzuki SX4 z dieslem 1.6 DDiS 120 KM to koszt min. 87 900 zł, a cennik Fiata 500L 1.3 JTD 85 KM w wersji Trekking rozpoczyna się kwotą 67 990 zł. Jeśli zatem jesteśmy gotowi zaakceptować wady Sandero, a zależy nam na mocnym i ekonomicznym aucie o ciekawym wyglądzie i przestronnej kabinie, to warto zwrócić uwagę na ten rumuńsko-francuski samochód.

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1461 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 90 KM/3750obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 220 Nm/1750 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4081/1733/1559 mm
Rozstaw osi 2590 mm
Masa własna 1083 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 10,5 m
V-max 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Zużycie paliwa* 4,6/3,7/4,0 l
Pojemność bagażnika 320/1196 l
Cena od 47 400 zł (wyposażenie Ambiance)
Cena prezentowanej wersji 55 060 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway deska rodzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway kokpit nawigacja
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA