Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny
REKLAMA
REKLAMA
Dacia Sandero Stepway: nadwozie
Dacia Sandero w wersji Stepway wyraźnie odróżnia się od standardowej odmiany. Zwiększony o 4 cm prześwit, plastikowe nakładki na błotnikach, zderzakach i progach, srebrne plastiki imitujące osłonę pod silnikiem, potężne relingi i 16-calowe koła sprawiają, że auto przyciąga wzrok. Sylwetka jest zgrabna, a uniesione nadwozie wraz z masywnymi relingami jest bardziej proporcjonalne niż w klasycznym Sandero.
REKLAMA
Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!
Dacia Sandero Stepway: wnętrze
Po zajęciu miejsca za kierownicą wyraźnie spada zachwyt nad autem. Plastiki są bardzo niskiej jakości, przez co łatwo można je zarysować. Miejscami dostrzec można też pewne braki wykończeniowe. Pozycja za kierownicą jest zbyt wyprostowana, a fotele nie podtrzymują prawidłowo ud. Ich trzymanie na boki też jest słabe. Długa dźwignia skrzyni biegów wygląda groteskowo. Do tego pokrętła od sterowania nawiewem, które posiadają bordowe znaczniki trudno dostrzegalne w trakcie jazdy w dzień. Jeśli dodać do tego niewygodnie umieszczone przyciski od sterowania bocznymi szybami z przodu na desce centralnej, to rysuje się nam obraz niezbyt udanego pod względem ergonomii i wykończenia wnętrza.
Dacia Sandero Stepway: multimedia
Aby zweryfikować swoje wstępne poglądy postanowiłem zabrać nową Dacię Sandero Stepway daleko poza miasto. Już pierwszy kontakt z pokładowym systemem multimedialnym MEDIA NAV okazał się wyjątkowo przyjemny. 7-calowy ekran znakomicie reaguje na dotyk, lepiej niż wiele tego typu wyświetlaczy stosowanych w znacznie droższych autach. Wyświetlany na nim obraz jest świetnie widoczny nawet w słoneczny dzień. Nawigacja GPS jest kapitalna. Choć ma pewne braki pod względem aktualności map, to obsługuje się ją w sposób intuicyjny. Poza tym bardzo łatwo można wytyczyć alternatywną trasę dojazdu w przypadku natrafienia na korek na drodze.
Zobacz też: Test Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: krok naprzód!
Łączność z urządzeniami peryferyjnymi poprzez Bluetooth jest wzorowa, system świetnie odczytuje też muzykę i zdjęcia z Pendrive’a. Sterowanie radiem obsługuje się za pomocą pilota stosowanego w autach Renault.
Zobacz też: Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości
Zegary są czytelne, a komputer pokładowy na tle konkurencji bardzo rozbudowany. Nie zabrakło w nim informacji o temperaturze powietrza, ilości zużytego paliwa (w litrach), zasięgu, średniego bądź chwilowego spalania.
Dacia Sandero Stepway: przestronność kabiny
Miejsca w kabinie Dacii Sandero Stepway jest dużo w obu rzędach siedzeń. 320-litrowy bagażnik, mieszczący pełnowymiarowe koło zapasowe, jest pakowny, choć przeszkadzać może jego wysoki próg załadunkowy. Niewygodne są za to zagłówki, zmuszające do wyraźnego cofnięcia głowy do tyłu.
Zobacz też: Co wybrać: koło zapasowe czy zapas w sprayu?
Dacia Sandero Stepway: silnik 1.5 dCi 90 KM
Ponad 300-kilometrowa trasa z kompletem pasażerów i ich bagażem na pokładzie to nie lada wyczyn dla auta należącego do segmentu B/C. Pod maską testowanego Sandero Stepway zagościł jednak silnik silny jak tur, który niejedno auto na drodze wprawił w żywe osłupienie. Francuski motor 1.5 dCi o mocy 90 KM ma zaledwie 8-zaworową głowicę, ale kipi ogromną energią i z łatwością wkręca się na wysokie obroty. Zaskakuje zwłaszcza jego dynamika w zakresie 70-130 km/h. Turbodziura jest ledwo wyczuwalna. Nawet mocno obciążony Stepway nie ma problemów, aby wyprzedzić ciężarówkę z naczepą. Dynamika silnika spada dopiero przy ok. 140 km/h. Mocne wciśnięcie gazu przy ok. 1800 obr./min powoduje lekkie wibracje motoru, ale mimo tego czuć jego ogromny zapał do pracy.
Dacia Sandero Stepway: spalanie
Absolutnym zaskoczeniem okazało się jednak spalanie silnika 1.5 dCi. Średnie wyniosło 5,3 l na 100 km. Biorąc pod uwagę, że auto nie miało czasu złapać wytchnienia na prawie całej długości trasy to wynik jest znakomity. Przy spokojnej jeździe udało się ograniczyć zużycie paliwa do 3,9 litra na 100 km. Pozytywny obraz dopełnia praca 6-biegowej skrzyni biegów. Jest ona dobrze zestopniowana i wykazuje się niezłą precyzją wybierania poszczególnych przełożeń.
Zobacz też: Jak można ograniczyć zużycie paliwa w silniku o dużej mocy?
Dacia Sandero Stepway: zawieszenie
Zawieszenie Dacii Sandero Stepway jest bardzo miękkie i nastawione na komfort. Auto przechyla się w zakrętach, choć jeśli są one równe, to pewnie trzyma się drogi. Stabilność auta jest jednak poddawana próbie jeśli trasa spowita jest koleinami. Nadwozie może się wtedy wyraźnie się rozbujać. Pewny chwyt kierownicy przydatny będzie także w trakcie hamownia na mokrej nawierzchni. Obciążone Sandero może wtedy „myszkować”. Przydatny w takich warunkach okazuje się standardowo montowany układ stabilizacji toru jazdy ESC. Komfort podróży jest przyzwoity, drobne poprzeczne nierówności są gładko wybierane. Jedynie naprawdę duże ubytki nawierzchni są mocniej odczuwalne.
Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM
Dacia Sandero Stepway: układ kierowniczy
Układ kierowniczy Dacii Sandero Stepway nie jest tak bezpośredni jak np. w nowym Renault Clio, ale w połączeniu z małym promienie zawracania, wynoszącym zaledwie 10,5 metra, zapewnia autu wystarczającą zwrotność. Silniejsze wspomaganie mogłoby źle wpłynąć na współpracę z miękkim zawieszeniem. Szkoda, że kolumna kierownicza regulowana jest tylko w płaszczyźnie pionowej.
Dacia Sandero Stepway: wyposażenie
Testowany egzemplarz Dacii Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM to najbogatsza odmiana Laurete za 52 100 zł. Za tą kwotę klient otrzymuje min. systemy ABS i ESC, 4 poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane przednie szyby, tempomat, manualną klimatyzację, radio z CD, MP3 i wejściem USB. Za 950 zł można doposażyć Dacię w nawigację GPS (warto), ale musimy pamiętać, że stracimy wtedy odtwarzacz płyt CD (pozostanie wejście USB i Bluetooth audio streaming). Lakier metalizowany to dodatkowe 1700 zł.
Zobacz też: Test Renault Clio IV Grandtour 0.9 Tce - funkcjonalne piękno
Dacia Sandero Stepway: opinia
Weekendowy wyjazd Dacią Sandero Stepway był bardzo udany. Auto zaskoczyło bardzo dynamicznym silnikiem i wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.Miejsca nie zabrakło zarówno dla czwórki pasażerów jak i dla ich bagaży. Wyższe nadwozie pozwala bez obawy pokonywać nierówności znajdujące się na drodze, a rewelacyjna nawigacja GPS prawidłowo wytycza najlepszą trasę dojazdu. Mankamentem są mało wygodne fotele, niskiej jakości materiały wykończeniowe i słabe prowadzenia w koleinach.Cena ok. 53 000 zł za w pełni wyposażoną Dacie Sandera Stepway z najmocniejszym silnikiem Diesla wydaje się być nieźle skalkulowana. Suzuki SX4 z dieslem 1.6 DDiS 120 KM to koszt min. 87 900 zł, a cennik Fiata 500L 1.3 JTD 85 KM w wersji Trekking rozpoczyna się kwotą 67 990 zł. Jeśli zatem jesteśmy gotowi zaakceptować wady Sandero, a zależy nam na mocnym i ekonomicznym aucie o ciekawym wyglądzie i przestronnej kabinie, to warto zwrócić uwagę na ten rumuńsko-francuski samochód.
Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1461 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8V |
Maksymalna moc | 90 KM/3750obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 220 Nm/1750 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | 5+1 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4081/1733/1559 mm |
Rozstaw osi | 2590 mm |
Masa własna | 1083 kg |
Maksymalna ładowność | - |
Średnica zawracania | 10,5 m |
V-max | 167 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Zużycie paliwa* | 4,6/3,7/4,0 l |
Pojemność bagażnika | 320/1196 l |
Cena od | 47 400 zł (wyposażenie Ambiance) |
Cena prezentowanej wersji | 55 060 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.