REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM to pojazd nafaszerowany nowoczesną elektroniką. Sprawdzamy co oferuje nowy SUV Forda i czy systemy bezpieczeństwa w nim zastosowane mają rację bytu w polskich warunkach.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: nadowozie

Nowy Ford Kuga przekonuje do siebie już przy pierwszym kontakcie wzrokowym. Zmiany zewnętrzne są wyraźne, zwłaszcza w tylnej części nadwozia. Teraz auto nareszcie wygląda jak pojazd terenowy, a nie miejski crossover. Uwagę zwracają dynamicznie narysowane przednie reflektory, tylny zderzak z podwójnym tłumikiem, maska silnika z wyraźnymi przetłoczeniami w jej centralnej części oraz czarny, panoramiczny dach. Interesujący jest fakt, że przednie błotniki wykonano podobnie jak w Renault Lagunie II z tworzywa sztucznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Nie każdy jednak jest przekonany do aut typu SUV. Nawet najbardziej wyszukana linia nadwozia nie przekona do siebie osób, oczekujących czegoś nowego od pojazdu za przeszło 100 000 zł. Właśnie dlatego postaram się pokazać Forda Kugę od trochę innej strony. Warto bowiem wiedzieć, że Kuga dysponuje rozwiązaniami, spotykanymi raczej w pojazdach klasy premium niż w miejskich SUV-ach, a stopień ich zaawansowania robi ogromne wrażenie.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Na pokładzie testowanego Forda Kugi w wersji Titatnium zainstalowano wiele nowatorskich rozwiązań, znacząco poprawiających bezpieczeństwo i wygodę jego użytkowania. Do najciekawszych zaliczyć trzeba system zapobiegający kolizjom, który automatycznie uruchomi hamulce jeśli jadąc z prędkością nie większą niż 30 km/h nie zareagujemy na gwałtownie zbliżającą się przed nami przeszkodę, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorujący koncentrację kierowcy czy system LKA utrzymujący pojazd na pasie ruchu (koryguje położenie pojazdu poruszając kierownicą auta). Bardzo pomocny i skuteczny w działaniu jest asystent parkowania SAPP, który potrafi wykonać Kugą manewr parkowania równoległego. Nie zabrakło oczywiście reklamowanego systemu KeeFree, służącego otwieraniu drzwi i bagażnika w sposób bezdotykowy (np. bagażnik otwierany ruchem nogi pod tylnym zderzakiem)

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród standardowego wyposażenia odmiany Titanium nie zabrakło klimatyzacji automatycznej, systemu ESP rozszerzonego o funkcję stabilizacji toru jazdy przyczepy oraz o algorytm zapobiegający wywróceniu pojazdu (tylko w wersji Titanium). Do tego 7 poduszek powietrznych, 6 głośnikowy system audio (testowana wersja posiadała 9-głośnikowy system muzyczny rozszerzony o 5” ekran i kamerę cofania) czy aktywny tempomat (przyciskami można zwiększać/zmniejszać prędkość o 5 km/h).

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: silnik wysokoprężny

Testowany Ford Kuga wyposażony był w wysokoprężny silnik 2.0 Duratorq TDCI o mocy 163 KM.  Motor zapewnia bardzo dobre osiągi i sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem auta nawet przy komplecie pasażerów. Turbosprężarka pobudza jednostkę napędową przy ok. 1800 obr./ min. dlatego nie warto schodzić z jej obrotami poniżej tej wartości. Spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 9,5-9,9 l na 100 km, na trasie spada do ok. 6,5 litra. Biorąc pod uwagę masę auta (1617kg), elektroniczny napęd czterech kół i wysokość pojazdu (Cx = 0,34) wyniki te są dobre.

Zobacz też: Test Peugeot 3008 HYbrid4

Z silnikiem nowego Forda Kugi świetnie współpracuje sześciobiegowa, ręczna skrzynia biegów. Jest precyzyjna i dobrze zestopniowana (wyprzedzać można nawet na 6-tym przełożeniu), choć do perfekcji tej stosowanej np. w Mazdzie CX-5 trochę jeszcze jej brakuje.

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: wnętrze

Wnętrza nowych Fordów mogą do siebie przekonywać bądź nie. Mnie akurat masywna i futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nowej Kugi bardzo przypadła do gustu (podobnie jak obecnego Focusa). Choć odnalezienie na niej niektórych przycisków funkcyjnych bywa z początku czasochłonne, to mnogość przycisków i pokręteł nie pozwala zapomnieć jak wiele możliwości skrywa ten pojazd. W porównaniu do wcześniej wspomnianej Mazdy CX-5 Kuga zdaje się być autem z przyszłości. Ciekawie zaaranżowano wewnętrzne oświetlenie Kugi. Oprócz jego dwubarwnej kolorystyki, dodatkowo każdy z pasażerów posiada indywidualną lampkę do czytania. Minusem w mojej ocenie są błyszczące plastiki na desce rozdzielczej, zwłaszcza w dolnej części kokpitu. Są podatne na zarysowania oraz na refleksy światła. Świetne są za to fotele Kugi i tapicerka, które je pokrywa. Wyglądają atrakcyjnie, są bardzo wygodne i zapobiegają ruchom ciała w szybkich zakrętach. Dodatkowo, nawet w najtańszej odmianie, są wyposażone w podgrzewanie.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Przedział pasażerski nowego Forda Kugi urósł nieznacznie w stosunku do jego poprzedniej generacji. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu może go brakować wyższym pasażerom na wysokości kolan. Istotnej poprawie uległa kubatura bagażnika. Ma on regularne kształty, podwójną podłogę i znacznie większą pojemność niż w poprzednim wcieleniu – aż 456 litrów (w poprzedniku 410 l z czego 50 l znajdowało się w schowku pod podłogą).

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zawieszenie i układ kierowniczy.

Zawieszenie Forda Kugi to mocny punkt auta. W połączeniu z elektrycznie sterowanym, ale bardzo precyzyjnym układem kierowniczym (2,6 obr.) pozwala niezwykle dynamicznie prowadzić auto, nawet w szybkich zakrętach. Opowieści o tym, że prowadzi się tak samo dobrze jak Focus, na którego płycie podłogowej bazuje, możecie od razu włożyć miedzy bajki, ale na tle konkurencji jest naprawdę bardzo dobrze (Focus to klasa sama dla siebie). W trakcie szybkiego wejścia w ciasny zakręt czuć co prawda lekkie wychylenie nadwozia, ale po chwili okazuje się, że zawieszenie rewelacyjnie utrzymuje konstrukcję w prawidłowym torze jazdy. Poza tym, komfort jazdy, mimo zastosowania 18-calowych kół, pozostaje nadal duży. Układ hamulcowy zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mimo sporej masy dobrze radzi sobie z zatrzymywaniem Kugi.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: cena

Ford Kuga nie jest autem dla przeciętnego Kowalskiego. Cena prezentowanej wersji przekracza 150 tys. zł. Jej wyposażenie jest jednak nie tyle kompletne, co raczej przebogate. W miarę zapoznawania się z autem, kierowca odkrywa coraz to nowsze i ciekawsze gadżety. Jeśli jednak nie dysponujecie tak dużą kwotą na zakup auta, to jest inna dobra wiadomość. Podstawowa wersja, z silnikiem 1.6 EcoBoost 150 KM i z przednim napędem kosztuje 89 100 zł. Wersja Titanium to min. 97 100 zł. Warto jednak dobrze przejrzeć cennik bo może się okazać, że za dodatkową, niedużą kwotę, doposażycie auto w ciekawe pakiety wyposażenia. Istnieje więc realna szansa, że wyjedzie z salonu nową Kugą za okrągłe 100 000 zł.

Podsumowanie

Ford Kuga to SUV adresowany do osób znudzonych niemieckim porządkiem i brakiem emocji. Jego wnętrze jest nietuzinkowe, obszerne, pełne nowoczesnych form i gadżetów. Układ kierowniczy Kugi potwierdza prymat Forda w swojej klasie, a zaawansowane układy wspomagające pracę kierowcy, często niespotykane nawet w SUV-ach klasy wyższej, zwiększają poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Projektanci Forda udowodnili, że zaawansowana technologia może autentycznie służyć ludziom, czyniąc to w sposób prosty i nieskomplikowany. I właśnie za to polubiłem Kugę, za to, że poszła o krok dalej od konkurentów!

Dane techniczne Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Ttanium

Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Titanium
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 163 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 340 Nm/2000-3250 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4524/1838/1702 (1745 z relingami) mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna 1617 kg
Maksymalna ładowność 558 kg
Średnica zawracania 11,1 m
V-max 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa* 7,2/5,1/5,9 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 456 (1653) l
Cena od 89 100 zł (1.6 EcoBoost 150 KM FWD)
Cena prezentowanej wersji 151 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Kuga 2.0 TDCI tył
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI kierownica
Ford Kuga 2.0 TDCI fotele
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI klamka
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI każdy z pasażerów posiada indywidualną lampką do czytania.
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI przód
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI na drodze
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA