REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM to pojazd nafaszerowany nowoczesną elektroniką. Sprawdzamy co oferuje nowy SUV Forda i czy systemy bezpieczeństwa w nim zastosowane mają rację bytu w polskich warunkach.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: nadowozie

Nowy Ford Kuga przekonuje do siebie już przy pierwszym kontakcie wzrokowym. Zmiany zewnętrzne są wyraźne, zwłaszcza w tylnej części nadwozia. Teraz auto nareszcie wygląda jak pojazd terenowy, a nie miejski crossover. Uwagę zwracają dynamicznie narysowane przednie reflektory, tylny zderzak z podwójnym tłumikiem, maska silnika z wyraźnymi przetłoczeniami w jej centralnej części oraz czarny, panoramiczny dach. Interesujący jest fakt, że przednie błotniki wykonano podobnie jak w Renault Lagunie II z tworzywa sztucznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Nie każdy jednak jest przekonany do aut typu SUV. Nawet najbardziej wyszukana linia nadwozia nie przekona do siebie osób, oczekujących czegoś nowego od pojazdu za przeszło 100 000 zł. Właśnie dlatego postaram się pokazać Forda Kugę od trochę innej strony. Warto bowiem wiedzieć, że Kuga dysponuje rozwiązaniami, spotykanymi raczej w pojazdach klasy premium niż w miejskich SUV-ach, a stopień ich zaawansowania robi ogromne wrażenie.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Na pokładzie testowanego Forda Kugi w wersji Titatnium zainstalowano wiele nowatorskich rozwiązań, znacząco poprawiających bezpieczeństwo i wygodę jego użytkowania. Do najciekawszych zaliczyć trzeba system zapobiegający kolizjom, który automatycznie uruchomi hamulce jeśli jadąc z prędkością nie większą niż 30 km/h nie zareagujemy na gwałtownie zbliżającą się przed nami przeszkodę, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorujący koncentrację kierowcy czy system LKA utrzymujący pojazd na pasie ruchu (koryguje położenie pojazdu poruszając kierownicą auta). Bardzo pomocny i skuteczny w działaniu jest asystent parkowania SAPP, który potrafi wykonać Kugą manewr parkowania równoległego. Nie zabrakło oczywiście reklamowanego systemu KeeFree, służącego otwieraniu drzwi i bagażnika w sposób bezdotykowy (np. bagażnik otwierany ruchem nogi pod tylnym zderzakiem)

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród standardowego wyposażenia odmiany Titanium nie zabrakło klimatyzacji automatycznej, systemu ESP rozszerzonego o funkcję stabilizacji toru jazdy przyczepy oraz o algorytm zapobiegający wywróceniu pojazdu (tylko w wersji Titanium). Do tego 7 poduszek powietrznych, 6 głośnikowy system audio (testowana wersja posiadała 9-głośnikowy system muzyczny rozszerzony o 5” ekran i kamerę cofania) czy aktywny tempomat (przyciskami można zwiększać/zmniejszać prędkość o 5 km/h).

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: silnik wysokoprężny

Testowany Ford Kuga wyposażony był w wysokoprężny silnik 2.0 Duratorq TDCI o mocy 163 KM.  Motor zapewnia bardzo dobre osiągi i sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem auta nawet przy komplecie pasażerów. Turbosprężarka pobudza jednostkę napędową przy ok. 1800 obr./ min. dlatego nie warto schodzić z jej obrotami poniżej tej wartości. Spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 9,5-9,9 l na 100 km, na trasie spada do ok. 6,5 litra. Biorąc pod uwagę masę auta (1617kg), elektroniczny napęd czterech kół i wysokość pojazdu (Cx = 0,34) wyniki te są dobre.

Zobacz też: Test Peugeot 3008 HYbrid4

Z silnikiem nowego Forda Kugi świetnie współpracuje sześciobiegowa, ręczna skrzynia biegów. Jest precyzyjna i dobrze zestopniowana (wyprzedzać można nawet na 6-tym przełożeniu), choć do perfekcji tej stosowanej np. w Mazdzie CX-5 trochę jeszcze jej brakuje.

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: wnętrze

Wnętrza nowych Fordów mogą do siebie przekonywać bądź nie. Mnie akurat masywna i futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nowej Kugi bardzo przypadła do gustu (podobnie jak obecnego Focusa). Choć odnalezienie na niej niektórych przycisków funkcyjnych bywa z początku czasochłonne, to mnogość przycisków i pokręteł nie pozwala zapomnieć jak wiele możliwości skrywa ten pojazd. W porównaniu do wcześniej wspomnianej Mazdy CX-5 Kuga zdaje się być autem z przyszłości. Ciekawie zaaranżowano wewnętrzne oświetlenie Kugi. Oprócz jego dwubarwnej kolorystyki, dodatkowo każdy z pasażerów posiada indywidualną lampkę do czytania. Minusem w mojej ocenie są błyszczące plastiki na desce rozdzielczej, zwłaszcza w dolnej części kokpitu. Są podatne na zarysowania oraz na refleksy światła. Świetne są za to fotele Kugi i tapicerka, które je pokrywa. Wyglądają atrakcyjnie, są bardzo wygodne i zapobiegają ruchom ciała w szybkich zakrętach. Dodatkowo, nawet w najtańszej odmianie, są wyposażone w podgrzewanie.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Przedział pasażerski nowego Forda Kugi urósł nieznacznie w stosunku do jego poprzedniej generacji. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu może go brakować wyższym pasażerom na wysokości kolan. Istotnej poprawie uległa kubatura bagażnika. Ma on regularne kształty, podwójną podłogę i znacznie większą pojemność niż w poprzednim wcieleniu – aż 456 litrów (w poprzedniku 410 l z czego 50 l znajdowało się w schowku pod podłogą).

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zawieszenie i układ kierowniczy.

Zawieszenie Forda Kugi to mocny punkt auta. W połączeniu z elektrycznie sterowanym, ale bardzo precyzyjnym układem kierowniczym (2,6 obr.) pozwala niezwykle dynamicznie prowadzić auto, nawet w szybkich zakrętach. Opowieści o tym, że prowadzi się tak samo dobrze jak Focus, na którego płycie podłogowej bazuje, możecie od razu włożyć miedzy bajki, ale na tle konkurencji jest naprawdę bardzo dobrze (Focus to klasa sama dla siebie). W trakcie szybkiego wejścia w ciasny zakręt czuć co prawda lekkie wychylenie nadwozia, ale po chwili okazuje się, że zawieszenie rewelacyjnie utrzymuje konstrukcję w prawidłowym torze jazdy. Poza tym, komfort jazdy, mimo zastosowania 18-calowych kół, pozostaje nadal duży. Układ hamulcowy zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mimo sporej masy dobrze radzi sobie z zatrzymywaniem Kugi.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: cena

Ford Kuga nie jest autem dla przeciętnego Kowalskiego. Cena prezentowanej wersji przekracza 150 tys. zł. Jej wyposażenie jest jednak nie tyle kompletne, co raczej przebogate. W miarę zapoznawania się z autem, kierowca odkrywa coraz to nowsze i ciekawsze gadżety. Jeśli jednak nie dysponujecie tak dużą kwotą na zakup auta, to jest inna dobra wiadomość. Podstawowa wersja, z silnikiem 1.6 EcoBoost 150 KM i z przednim napędem kosztuje 89 100 zł. Wersja Titanium to min. 97 100 zł. Warto jednak dobrze przejrzeć cennik bo może się okazać, że za dodatkową, niedużą kwotę, doposażycie auto w ciekawe pakiety wyposażenia. Istnieje więc realna szansa, że wyjedzie z salonu nową Kugą za okrągłe 100 000 zł.

Podsumowanie

Ford Kuga to SUV adresowany do osób znudzonych niemieckim porządkiem i brakiem emocji. Jego wnętrze jest nietuzinkowe, obszerne, pełne nowoczesnych form i gadżetów. Układ kierowniczy Kugi potwierdza prymat Forda w swojej klasie, a zaawansowane układy wspomagające pracę kierowcy, często niespotykane nawet w SUV-ach klasy wyższej, zwiększają poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Projektanci Forda udowodnili, że zaawansowana technologia może autentycznie służyć ludziom, czyniąc to w sposób prosty i nieskomplikowany. I właśnie za to polubiłem Kugę, za to, że poszła o krok dalej od konkurentów!

Dane techniczne Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Ttanium

Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Titanium
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 163 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 340 Nm/2000-3250 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4524/1838/1702 (1745 z relingami) mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna 1617 kg
Maksymalna ładowność 558 kg
Średnica zawracania 11,1 m
V-max 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa* 7,2/5,1/5,9 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 456 (1653) l
Cena od 89 100 zł (1.6 EcoBoost 150 KM FWD)
Cena prezentowanej wersji 151 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Kuga 2.0 TDCI tył
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI kierownica
Ford Kuga 2.0 TDCI fotele
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI klamka
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI każdy z pasażerów posiada indywidualną lampką do czytania.
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI przód
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI na drodze
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA