REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: krok naprzód!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM to pojazd nafaszerowany nowoczesną elektroniką. Sprawdzamy co oferuje nowy SUV Forda i czy systemy bezpieczeństwa w nim zastosowane mają rację bytu w polskich warunkach.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: nadowozie

Nowy Ford Kuga przekonuje do siebie już przy pierwszym kontakcie wzrokowym. Zmiany zewnętrzne są wyraźne, zwłaszcza w tylnej części nadwozia. Teraz auto nareszcie wygląda jak pojazd terenowy, a nie miejski crossover. Uwagę zwracają dynamicznie narysowane przednie reflektory, tylny zderzak z podwójnym tłumikiem, maska silnika z wyraźnymi przetłoczeniami w jej centralnej części oraz czarny, panoramiczny dach. Interesujący jest fakt, że przednie błotniki wykonano podobnie jak w Renault Lagunie II z tworzywa sztucznego.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Nie każdy jednak jest przekonany do aut typu SUV. Nawet najbardziej wyszukana linia nadwozia nie przekona do siebie osób, oczekujących czegoś nowego od pojazdu za przeszło 100 000 zł. Właśnie dlatego postaram się pokazać Forda Kugę od trochę innej strony. Warto bowiem wiedzieć, że Kuga dysponuje rozwiązaniami, spotykanymi raczej w pojazdach klasy premium niż w miejskich SUV-ach, a stopień ich zaawansowania robi ogromne wrażenie.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Na pokładzie testowanego Forda Kugi w wersji Titatnium zainstalowano wiele nowatorskich rozwiązań, znacząco poprawiających bezpieczeństwo i wygodę jego użytkowania. Do najciekawszych zaliczyć trzeba system zapobiegający kolizjom, który automatycznie uruchomi hamulce jeśli jadąc z prędkością nie większą niż 30 km/h nie zareagujemy na gwałtownie zbliżającą się przed nami przeszkodę, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorujący koncentrację kierowcy czy system LKA utrzymujący pojazd na pasie ruchu (koryguje położenie pojazdu poruszając kierownicą auta). Bardzo pomocny i skuteczny w działaniu jest asystent parkowania SAPP, który potrafi wykonać Kugą manewr parkowania równoległego. Nie zabrakło oczywiście reklamowanego systemu KeeFree, służącego otwieraniu drzwi i bagażnika w sposób bezdotykowy (np. bagażnik otwierany ruchem nogi pod tylnym zderzakiem)

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród standardowego wyposażenia odmiany Titanium nie zabrakło klimatyzacji automatycznej, systemu ESP rozszerzonego o funkcję stabilizacji toru jazdy przyczepy oraz o algorytm zapobiegający wywróceniu pojazdu (tylko w wersji Titanium). Do tego 7 poduszek powietrznych, 6 głośnikowy system audio (testowana wersja posiadała 9-głośnikowy system muzyczny rozszerzony o 5” ekran i kamerę cofania) czy aktywny tempomat (przyciskami można zwiększać/zmniejszać prędkość o 5 km/h).

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: silnik wysokoprężny

Testowany Ford Kuga wyposażony był w wysokoprężny silnik 2.0 Duratorq TDCI o mocy 163 KM.  Motor zapewnia bardzo dobre osiągi i sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem auta nawet przy komplecie pasażerów. Turbosprężarka pobudza jednostkę napędową przy ok. 1800 obr./ min. dlatego nie warto schodzić z jej obrotami poniżej tej wartości. Spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 9,5-9,9 l na 100 km, na trasie spada do ok. 6,5 litra. Biorąc pod uwagę masę auta (1617kg), elektroniczny napęd czterech kół i wysokość pojazdu (Cx = 0,34) wyniki te są dobre.

Zobacz też: Test Peugeot 3008 HYbrid4

Z silnikiem nowego Forda Kugi świetnie współpracuje sześciobiegowa, ręczna skrzynia biegów. Jest precyzyjna i dobrze zestopniowana (wyprzedzać można nawet na 6-tym przełożeniu), choć do perfekcji tej stosowanej np. w Mazdzie CX-5 trochę jeszcze jej brakuje.

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: wnętrze

Wnętrza nowych Fordów mogą do siebie przekonywać bądź nie. Mnie akurat masywna i futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nowej Kugi bardzo przypadła do gustu (podobnie jak obecnego Focusa). Choć odnalezienie na niej niektórych przycisków funkcyjnych bywa z początku czasochłonne, to mnogość przycisków i pokręteł nie pozwala zapomnieć jak wiele możliwości skrywa ten pojazd. W porównaniu do wcześniej wspomnianej Mazdy CX-5 Kuga zdaje się być autem z przyszłości. Ciekawie zaaranżowano wewnętrzne oświetlenie Kugi. Oprócz jego dwubarwnej kolorystyki, dodatkowo każdy z pasażerów posiada indywidualną lampkę do czytania. Minusem w mojej ocenie są błyszczące plastiki na desce rozdzielczej, zwłaszcza w dolnej części kokpitu. Są podatne na zarysowania oraz na refleksy światła. Świetne są za to fotele Kugi i tapicerka, które je pokrywa. Wyglądają atrakcyjnie, są bardzo wygodne i zapobiegają ruchom ciała w szybkich zakrętach. Dodatkowo, nawet w najtańszej odmianie, są wyposażone w podgrzewanie.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Przedział pasażerski nowego Forda Kugi urósł nieznacznie w stosunku do jego poprzedniej generacji. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu może go brakować wyższym pasażerom na wysokości kolan. Istotnej poprawie uległa kubatura bagażnika. Ma on regularne kształty, podwójną podłogę i znacznie większą pojemność niż w poprzednim wcieleniu – aż 456 litrów (w poprzedniku 410 l z czego 50 l znajdowało się w schowku pod podłogą).

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zawieszenie i układ kierowniczy.

Zawieszenie Forda Kugi to mocny punkt auta. W połączeniu z elektrycznie sterowanym, ale bardzo precyzyjnym układem kierowniczym (2,6 obr.) pozwala niezwykle dynamicznie prowadzić auto, nawet w szybkich zakrętach. Opowieści o tym, że prowadzi się tak samo dobrze jak Focus, na którego płycie podłogowej bazuje, możecie od razu włożyć miedzy bajki, ale na tle konkurencji jest naprawdę bardzo dobrze (Focus to klasa sama dla siebie). W trakcie szybkiego wejścia w ciasny zakręt czuć co prawda lekkie wychylenie nadwozia, ale po chwili okazuje się, że zawieszenie rewelacyjnie utrzymuje konstrukcję w prawidłowym torze jazdy. Poza tym, komfort jazdy, mimo zastosowania 18-calowych kół, pozostaje nadal duży. Układ hamulcowy zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mimo sporej masy dobrze radzi sobie z zatrzymywaniem Kugi.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: cena

Ford Kuga nie jest autem dla przeciętnego Kowalskiego. Cena prezentowanej wersji przekracza 150 tys. zł. Jej wyposażenie jest jednak nie tyle kompletne, co raczej przebogate. W miarę zapoznawania się z autem, kierowca odkrywa coraz to nowsze i ciekawsze gadżety. Jeśli jednak nie dysponujecie tak dużą kwotą na zakup auta, to jest inna dobra wiadomość. Podstawowa wersja, z silnikiem 1.6 EcoBoost 150 KM i z przednim napędem kosztuje 89 100 zł. Wersja Titanium to min. 97 100 zł. Warto jednak dobrze przejrzeć cennik bo może się okazać, że za dodatkową, niedużą kwotę, doposażycie auto w ciekawe pakiety wyposażenia. Istnieje więc realna szansa, że wyjedzie z salonu nową Kugą za okrągłe 100 000 zł.

Podsumowanie

Ford Kuga to SUV adresowany do osób znudzonych niemieckim porządkiem i brakiem emocji. Jego wnętrze jest nietuzinkowe, obszerne, pełne nowoczesnych form i gadżetów. Układ kierowniczy Kugi potwierdza prymat Forda w swojej klasie, a zaawansowane układy wspomagające pracę kierowcy, często niespotykane nawet w SUV-ach klasy wyższej, zwiększają poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Projektanci Forda udowodnili, że zaawansowana technologia może autentycznie służyć ludziom, czyniąc to w sposób prosty i nieskomplikowany. I właśnie za to polubiłem Kugę, za to, że poszła o krok dalej od konkurentów!

Dane techniczne Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Ttanium

Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Titanium
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 163 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 340 Nm/2000-3250 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4524/1838/1702 (1745 z relingami) mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna 1617 kg
Maksymalna ładowność 558 kg
Średnica zawracania 11,1 m
V-max 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa* 7,2/5,1/5,9 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 456 (1653) l
Cena od 89 100 zł (1.6 EcoBoost 150 KM FWD)
Cena prezentowanej wersji 151 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Kuga 2.0 TDCI tył
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI kierownica
Ford Kuga 2.0 TDCI fotele
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI klamka
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI każdy z pasażerów posiada indywidualną lampką do czytania.
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI przód
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI na drodze
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA