Nissan Leaf - opis modelu
REKLAMA
REKLAMA
Nissan Leaf - brzydal, którego pragną tysiące
Według informacji producenta, do końca lipca bieżącego roku na świecie sprzedano 70 tys. nowych Nissanów Leaf. Zważywszy na fakt, że samochód nie jest tani, nie powala na kolana wyglądem, wolumen sprzedaży jest zaskakujący.
REKLAMA
W czym zatem tkwi sekret sukcesu Leafa? Wydaje się, że w nowatorskiej technologi. Okazuje się, że według badań marketingowych, które przytoczyli przedstawiciele Nissana na konferencji prasowej, osoby zainteresowane zakupem samochodu elektrycznego głównie zwracają uwagę na nowatorskość i zaawansowanie technologiczne konstrukcji, w dużo mniejszym stopniu interesuje ich wygląd samochodu. Kontrowersyjny, nowatorski design idzie w parze z technologią wybiegającą w przyszłość toteż mało, który potencjalny klient zawraca sobie w tym przypadku głowę proporcjami nadwozia. W tym przypadku afrodyzjakiem są gadżety, wyświetlacze i kanty.
Obecnie jest dostępna na rynku druga generacja modelu Leaf, przy konstruowaniu której uwzględniono m.in. sugestie użytkowników modelu pierwszej generacji.
Zobacz też: Test Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM
Nissan Leaf - wnętrze
Przedział pasażerski w najnowszym Nissanie Leaf zmienił kolor na czarny (w poprzedniej generacji we wnętrzu królowały jasne kolory). Pod europejskie gusta przeprojektowano fotele. Nowatorsko wyglądająca tablica przyrządów jest intuicyjna w obsłudze i przejrzysta. Sercem Nissana LEAF jest system telematyczno-informatyczny CarWings, który łączy się ze światem zewnętrznym za pomocą dedykowanej pokładowej karty SIM. Dzięki temu kierowcy nie muszą podłączać własnych smartfonów, aby systemy znajdujące się w samochodzie mogły uzyskać łączność ze światem, a wszystko kontrolowane jest za pomocą ekranu dotykowego o przekątnej 7 cali umieszczonym na konsoli centralnej.
Bagażnik Nissana Leaf ma obecnie objętość 370 l, co jest wynikiem lepszym o 40 l od bagażnika Leafa pierwszej generacji.
Zobacz też: Test Chevrolet Malibu 2.0D/160 KM
Nissan Leaf - napęd/układ jezdny
Prąd niezbędny do napędu Nissana Leaf dostarczany jest z akumulatora składającego się ze 192 ogniw o napięciu 380 V i łącznej masie 250 kg. Akumulator może otrzymywać prąd z różnych źródeł dzięki układowi falowników, które dokonują odpowiedniego ukierunkowania i przekształcenia. Przykładowo prąd zmienny pochodzi ze standardowego gniazdka domowego i następnie jest zamieniany na prąd stały, który zasila akumulator. Ogólnodostępne szybkie ładowarki podłącza się bezpośrednio do gniazda prądu stałego w Nissanie LEAF, umożliwiając w ten sposób naładowanie akumulatora od 0 do 80% w czasie ok. 30 minut.
Akumulator umieszczony jest pod podłogą samochodu, tak aby obniżyć jego środek ciężkości. Nowy hamulec rekuperacyjny przekazuje około 94% energii do akumulatora. Przewód do ładowarki może odblokowywać się automatycznie po całkowitym naładowaniu akumulatora, jednak w nowym modelu dostępna jest blokada elektromagnetyczna, która chroni przed dostępem osób niepowołanych.
Zobacz też: Test Toyota Prius: Sposób na ekojazdę. Wersja 3.1
REKLAMA
Ładowanie za pomocą standardowego gniazdka domowego trwa do 12 godzin. Marka zaleca właścicielom Nissana LEAF przeprowadzenie przeglądu domowej instalacji elektrycznej przez wykwalifikowanego elektryka w ramach minimalnych wymagań przed pierwszą próbą ładowania pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem do ładowania akumulatora w warunkach domowych jest zestaw naścienny dostarczający prąd o natężeniu 16 lub 32 A (w zależności od przepisów lokalnych), który umożliwia naładowanie Nissana LEAF odpowiednio w ciągu ośmiu lub czterech godzin.
Pełne naładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora do Nissana LEAF o mocy 24 kW kosztuje ok. 2,50 EUR / 2,15 GBP z kolei koszt przejechania 100 km Nissanem LEAF wynosi mniej niż 1/4 kosztu przejechania tej samej odległości podobnej wielkości samochodem z silnikiem spalinowym.
Cena Nissana Leaf to 126 tys. zł.
Źródło: Materiały prasowe Nissan
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.