REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Duster (2010 - 2018)- tani sposób na hit

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
SUV nie musi być drogi w zakupie i eksploatacji. Przekonuje o tym Dacia Duster, która stała się jednym z chętniej kupowanych
SUV nie musi być drogi w zakupie i eksploatacji. Przekonuje o tym Dacia Duster, która stała się jednym z chętniej kupowanych "miejskich terenówek" w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster to rumuńska propozycja na tanie auto typu SUV. Jak się sprawdza kilkuletni egzemplarz? Jakie są typowe usterki Dacii Duster?

Rumuńska marka znana jest od lat, jednak ponownie wkroczyła na rynek w 2004 roku. Dacia korzystając ze sprawdzonej techniki Renault od razu odniosła ogromny sukces, oferując samochody tanie, proste konstrukcyjnie, a przez to stosunkowo bezawaryjne. Chcąc iść za ciosem, marka postanowiła wprowadzić do sprzedaży w 2010 roku auto klasy SUV. Duster został ciepło przyjęty i stał się hitem sprzedażowym w Europie. Czy po 3 latach nadal prezentuje się tak atrakcyjnie?

REKLAMA

Dacia Duster: Nadwozie

Zobacz też: Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

Celem projektantów nadwozia było stworzenie karoserii, która będzie przyjemna dla oka oraz tania w produkcji. Wygląd samochodu nie powala, jednak nie można stwierdzić, że Dacia jest brzydka. Mocno „napompowane” nadkola sprawiają wrażenie, że Duster to poważny samochód o niezłych właściwościach terenowych. Dzięki dużemu prześwitowi i kątom natarcia rzeczywiście nieźle radzi sobie w terenie. Po nadwoziu nie widać szczególnie, iż mamy do czynienia z autem, które projektowano pod baczną uwagą księgowych. Mogą zdarzyć się elementy, które nie są idealnie spasowane, lakier wykazuje dużą podatność na zarysowania, ale ogólnie auto nie zdradza swoich plebejskich korzeni. Przeciętnie wypada zabezpieczenie antykorozyjne. Nawet w rocznych egzemplarzach pojawiają się pierwsze wykwity rdzy na klapie bagażnika, korozja atakuje także wydech. Zdarzają się auta z ogniskami korozji na nadkolach, jednak jest to wywołane błędem w procesie produkcyjnym. Problemy mogą pojawić się także z uszczelkami drzwi, niechlujnie zamontowanymi, przez które potrafi przeciekać woda.  

Dacia Duster: wnętrze

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

We wnętrzu jest już znacznie gorzej. Oszczędności w produkcji samochodu widać na każdym kroku. Pierwsze co rzuca się w oczy to tandetne plastiki, które są kiepsko spasowane i trzeszczą podczas jazdy . Lepiej się zbytnio nie rozglądać, zapiąć pas i po prostu ruszyć. W podstawowej wersji we wnętrzu nie znajdziemy praktycznie nic. Na rynku co prawda nie ma wiele takich samochodów, większość klientów decydowała się albo na wyższe opcje bądź dokupowała przygotowane pakiety, aby uzupełnić wyposażenie. Mimo tego poziom oszczędności we wnętrzu auta jest zatrważający. Użytkowników najbardziej razi roleta bagażnika, bez możliwości jej zwijania. Koszmar. Bez odpowiedniego przeszkolenia nie powinno się dopuszczać właścicieli tych aut do nierównej walki z tym „wynalazkiem”. Sam bagażnik o pojemności 408 l nie rozpieszcza rozmiarami, ale jest bardzo ustawny. Oszczędności objęły także materiały wyciszające kabinę. Podczas jazdy we wnętrzu jest dość głośno. Oprócz tego słyszeć możemy świst wiatru obijającego karoserię. Komputer pokładowy posiada tylko podstawowe funkcje, czasem wyświetla błędne komunikaty. Podobnie rzecz się ma ze wskaźnikiem paliwa, który jest niedokładny.

Dacia Duster: Silnik

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Jednostki służące napędzaniu rumuńskiego SUV-a to stosowane od wielu lat silniki Renault. Z ich trwałością bywało różnie (zwłaszcza w przypadku diesli), ale z czasem poprawiono ich czułe punkty. Dacia ograniczyła się tylko do dwóch silników, jednego benzynowego i Diesla (w dwóch wariantach mocy).

Dacia Duster: benzynowe

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Jeśli zależy nam na tym, aby pod maską mieć silnik benzynowy nie mamy wyboru. Dacia proponuje nam jedyny właściwy wybór czyli 1.6 16v (105KM). Motor ten zapewnia autu wystarczające osiągi (11.8 do „setki”), niestety dużo pali (w mieście ok. 10l/100km to raczej norma). Jego zaletą jest to, że od lat napędza różne modele koncernu Renault i robi to bezawaryjnie. Jedynym od lat powtarzającym się kłopotem są awarie cewek zapłonowych. Ryzyko usterki wzrasta zwłaszcza w silnikach wyposażonych w instalacje LPG. Warto jednak nad taką instalacją się zastanowić, bo „zagazowany” 1.6 świetnie się spisuje. W ogłoszeniach spokojnie znajdziemy auta z instalacją zamontowaną fabrycznie, co obniża ryzyko zakupu i późniejszej eksploatacji.

Dacia Duster: Diesle

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Silniki wysokoprężne to dobrze znane 1.5 dCi w dwóch odmianach mocy 90-110KM. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (odpowiednio 200Nm i 240Nm) zapewniają dużo lepsze wrażenia z jazdy niż silnik benzynowy. Przy tym są rekordowo oszczędne i ciche. Problemy tej jednostki są od lat znane. Mało wytrzymały układ wtryskowy czy zużywająca się turbosprężarka to typowe usterki nękające dzisiejsze diesle. Jednak usterką, która okryła złą sławą silniki 1.5 dCi są obracające się panewki wału korbowego, co prowadzi do uszkodzenia silnika i bardzo kosztownej naprawy. Nie należy się jednak nadmiernie obawiać tej jednostki, gdyż obecnie większość niedomagań zostało wyeliminowanych, a przypadki uszkodzenia panewek są raczej incydentalne. Każdy diesel seryjnie wyposażony jest w filtr FAP, który może zapychać się jeśli auto użytkujemy głównie w mieście.

silnik

moc [KM]

moment obrotowy [Nm]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

1.5dci

90

200

13,8

156

1.5dci

110

240

11,8

171

Dacia Duster: zawieszenie

Zobacz też: Używana Honda CR-V: miejska terenówka

Zawieszenie jest skonstruowane wprost na polskie drogi. Duży prześwit i skok sprężyn zapewnia znakomite wybieranie wybojów i wysoki komfort jazdy. Ta „miękkość” nie powoduje też ograniczeń w trakcie szybszej jazdy po krętej drodze. Auto wychyla się na łukach, ale jest to typowa przypadłość dla samochodów wyżej zawieszonych. Duster może być wyposażony w napęd 4x4. Staje się wtedy bardzo dzielnym samochodem do jazdy po bezdrożach. Układ trapi jedna usterka, wynikająca z niepoprawnego działania elektroniki, a mianowicie zdarza się, że zostaje on rozłączony podczas jazdy. Naprawa polega na aktualizacji sterownika sterującego. Elementy mechaniczne zawieszenia są odporne na zużycie.

Dacia Duster: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Skrzynia biegów nie sprawia szczególnych kłopotów. Istnieją incydentalne przypadki jej głośnej pracy. Denerwować mogą krótkie przełożenia, zmuszające zwłaszcza w mieście do częstego używania dźwigni zmiany biegów. Precyzja z jaką pracuje lewarek jest wystarczająca.

   Przykładowe ceny części zamiennych Dacia Duster 1.6 16v

części cena [pln]
zestaw paska rozrządu + pompa wody 596
sprzęgło kompletne 481
cewka zapłonowa 154
klocki hamulcowe komplet 148
filtr oleju 15

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Podsumowanie

Znakomita relacja ceny i jakości zdecydowały o sukcesie Dacii na rynku europejskim. Czas pokaże czy podobny wynik osiągnie już jako auto używane. Ma na to ogromne szanse ponieważ oprócz ceny, ma wiele innych zalet do zaoferowania. Posiada dobre walory użytkowe i nie jest bardziej awaryjna od klasowych rywali.  Jeśli więc przymkniemy oko na pewne niedoskonałości i brak prestiżu marki, możemy cieszyć się solidnym samochodem za rozsądne pieniądze. Ważny jest także spory zasób części zamiennych i ich niewygórowane ceny.

Dacia Duster - tył
Dacia Duster - wnętrze
Dacia Duster w terenie
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    REKLAMA

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA