REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Duster (2010 - 2018)- tani sposób na hit

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
SUV nie musi być drogi w zakupie i eksploatacji. Przekonuje o tym Dacia Duster, która stała się jednym z chętniej kupowanych
SUV nie musi być drogi w zakupie i eksploatacji. Przekonuje o tym Dacia Duster, która stała się jednym z chętniej kupowanych "miejskich terenówek" w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster to rumuńska propozycja na tanie auto typu SUV. Jak się sprawdza kilkuletni egzemplarz? Jakie są typowe usterki Dacii Duster?

Rumuńska marka znana jest od lat, jednak ponownie wkroczyła na rynek w 2004 roku. Dacia korzystając ze sprawdzonej techniki Renault od razu odniosła ogromny sukces, oferując samochody tanie, proste konstrukcyjnie, a przez to stosunkowo bezawaryjne. Chcąc iść za ciosem, marka postanowiła wprowadzić do sprzedaży w 2010 roku auto klasy SUV. Duster został ciepło przyjęty i stał się hitem sprzedażowym w Europie. Czy po 3 latach nadal prezentuje się tak atrakcyjnie?

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster: Nadwozie

Zobacz też: Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

Celem projektantów nadwozia było stworzenie karoserii, która będzie przyjemna dla oka oraz tania w produkcji. Wygląd samochodu nie powala, jednak nie można stwierdzić, że Dacia jest brzydka. Mocno „napompowane” nadkola sprawiają wrażenie, że Duster to poważny samochód o niezłych właściwościach terenowych. Dzięki dużemu prześwitowi i kątom natarcia rzeczywiście nieźle radzi sobie w terenie. Po nadwoziu nie widać szczególnie, iż mamy do czynienia z autem, które projektowano pod baczną uwagą księgowych. Mogą zdarzyć się elementy, które nie są idealnie spasowane, lakier wykazuje dużą podatność na zarysowania, ale ogólnie auto nie zdradza swoich plebejskich korzeni. Przeciętnie wypada zabezpieczenie antykorozyjne. Nawet w rocznych egzemplarzach pojawiają się pierwsze wykwity rdzy na klapie bagażnika, korozja atakuje także wydech. Zdarzają się auta z ogniskami korozji na nadkolach, jednak jest to wywołane błędem w procesie produkcyjnym. Problemy mogą pojawić się także z uszczelkami drzwi, niechlujnie zamontowanymi, przez które potrafi przeciekać woda.  

REKLAMA

Dacia Duster: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

We wnętrzu jest już znacznie gorzej. Oszczędności w produkcji samochodu widać na każdym kroku. Pierwsze co rzuca się w oczy to tandetne plastiki, które są kiepsko spasowane i trzeszczą podczas jazdy . Lepiej się zbytnio nie rozglądać, zapiąć pas i po prostu ruszyć. W podstawowej wersji we wnętrzu nie znajdziemy praktycznie nic. Na rynku co prawda nie ma wiele takich samochodów, większość klientów decydowała się albo na wyższe opcje bądź dokupowała przygotowane pakiety, aby uzupełnić wyposażenie. Mimo tego poziom oszczędności we wnętrzu auta jest zatrważający. Użytkowników najbardziej razi roleta bagażnika, bez możliwości jej zwijania. Koszmar. Bez odpowiedniego przeszkolenia nie powinno się dopuszczać właścicieli tych aut do nierównej walki z tym „wynalazkiem”. Sam bagażnik o pojemności 408 l nie rozpieszcza rozmiarami, ale jest bardzo ustawny. Oszczędności objęły także materiały wyciszające kabinę. Podczas jazdy we wnętrzu jest dość głośno. Oprócz tego słyszeć możemy świst wiatru obijającego karoserię. Komputer pokładowy posiada tylko podstawowe funkcje, czasem wyświetla błędne komunikaty. Podobnie rzecz się ma ze wskaźnikiem paliwa, który jest niedokładny.

Dacia Duster: Silnik

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Jednostki służące napędzaniu rumuńskiego SUV-a to stosowane od wielu lat silniki Renault. Z ich trwałością bywało różnie (zwłaszcza w przypadku diesli), ale z czasem poprawiono ich czułe punkty. Dacia ograniczyła się tylko do dwóch silników, jednego benzynowego i Diesla (w dwóch wariantach mocy).

Dacia Duster: benzynowe

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Jeśli zależy nam na tym, aby pod maską mieć silnik benzynowy nie mamy wyboru. Dacia proponuje nam jedyny właściwy wybór czyli 1.6 16v (105KM). Motor ten zapewnia autu wystarczające osiągi (11.8 do „setki”), niestety dużo pali (w mieście ok. 10l/100km to raczej norma). Jego zaletą jest to, że od lat napędza różne modele koncernu Renault i robi to bezawaryjnie. Jedynym od lat powtarzającym się kłopotem są awarie cewek zapłonowych. Ryzyko usterki wzrasta zwłaszcza w silnikach wyposażonych w instalacje LPG. Warto jednak nad taką instalacją się zastanowić, bo „zagazowany” 1.6 świetnie się spisuje. W ogłoszeniach spokojnie znajdziemy auta z instalacją zamontowaną fabrycznie, co obniża ryzyko zakupu i późniejszej eksploatacji.

Dacia Duster: Diesle

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Silniki wysokoprężne to dobrze znane 1.5 dCi w dwóch odmianach mocy 90-110KM. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (odpowiednio 200Nm i 240Nm) zapewniają dużo lepsze wrażenia z jazdy niż silnik benzynowy. Przy tym są rekordowo oszczędne i ciche. Problemy tej jednostki są od lat znane. Mało wytrzymały układ wtryskowy czy zużywająca się turbosprężarka to typowe usterki nękające dzisiejsze diesle. Jednak usterką, która okryła złą sławą silniki 1.5 dCi są obracające się panewki wału korbowego, co prowadzi do uszkodzenia silnika i bardzo kosztownej naprawy. Nie należy się jednak nadmiernie obawiać tej jednostki, gdyż obecnie większość niedomagań zostało wyeliminowanych, a przypadki uszkodzenia panewek są raczej incydentalne. Każdy diesel seryjnie wyposażony jest w filtr FAP, który może zapychać się jeśli auto użytkujemy głównie w mieście.

silnik

moc [KM]

moment obrotowy [Nm]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

1.5dci

90

200

13,8

156

1.5dci

110

240

11,8

171

Dacia Duster: zawieszenie

Zobacz też: Używana Honda CR-V: miejska terenówka

Zawieszenie jest skonstruowane wprost na polskie drogi. Duży prześwit i skok sprężyn zapewnia znakomite wybieranie wybojów i wysoki komfort jazdy. Ta „miękkość” nie powoduje też ograniczeń w trakcie szybszej jazdy po krętej drodze. Auto wychyla się na łukach, ale jest to typowa przypadłość dla samochodów wyżej zawieszonych. Duster może być wyposażony w napęd 4x4. Staje się wtedy bardzo dzielnym samochodem do jazdy po bezdrożach. Układ trapi jedna usterka, wynikająca z niepoprawnego działania elektroniki, a mianowicie zdarza się, że zostaje on rozłączony podczas jazdy. Naprawa polega na aktualizacji sterownika sterującego. Elementy mechaniczne zawieszenia są odporne na zużycie.

Dacia Duster: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Skrzynia biegów nie sprawia szczególnych kłopotów. Istnieją incydentalne przypadki jej głośnej pracy. Denerwować mogą krótkie przełożenia, zmuszające zwłaszcza w mieście do częstego używania dźwigni zmiany biegów. Precyzja z jaką pracuje lewarek jest wystarczająca.

   Przykładowe ceny części zamiennych Dacia Duster 1.6 16v

części cena [pln]
zestaw paska rozrządu + pompa wody 596
sprzęgło kompletne 481
cewka zapłonowa 154
klocki hamulcowe komplet 148
filtr oleju 15

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Podsumowanie

Znakomita relacja ceny i jakości zdecydowały o sukcesie Dacii na rynku europejskim. Czas pokaże czy podobny wynik osiągnie już jako auto używane. Ma na to ogromne szanse ponieważ oprócz ceny, ma wiele innych zalet do zaoferowania. Posiada dobre walory użytkowe i nie jest bardziej awaryjna od klasowych rywali.  Jeśli więc przymkniemy oko na pewne niedoskonałości i brak prestiżu marki, możemy cieszyć się solidnym samochodem za rozsądne pieniądze. Ważny jest także spory zasób części zamiennych i ich niewygórowane ceny.

Dacia Duster - tył
Dacia Duster - wnętrze
Dacia Duster w terenie
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA