REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Duster (2010 - 2018)- tani sposób na hit

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
SUV nie musi być drogi w zakupie i eksploatacji. Przekonuje o tym Dacia Duster, która stała się jednym z chętniej kupowanych
SUV nie musi być drogi w zakupie i eksploatacji. Przekonuje o tym Dacia Duster, która stała się jednym z chętniej kupowanych "miejskich terenówek" w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster to rumuńska propozycja na tanie auto typu SUV. Jak się sprawdza kilkuletni egzemplarz? Jakie są typowe usterki Dacii Duster?

Rumuńska marka znana jest od lat, jednak ponownie wkroczyła na rynek w 2004 roku. Dacia korzystając ze sprawdzonej techniki Renault od razu odniosła ogromny sukces, oferując samochody tanie, proste konstrukcyjnie, a przez to stosunkowo bezawaryjne. Chcąc iść za ciosem, marka postanowiła wprowadzić do sprzedaży w 2010 roku auto klasy SUV. Duster został ciepło przyjęty i stał się hitem sprzedażowym w Europie. Czy po 3 latach nadal prezentuje się tak atrakcyjnie?

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Duster: Nadwozie

Zobacz też: Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

Celem projektantów nadwozia było stworzenie karoserii, która będzie przyjemna dla oka oraz tania w produkcji. Wygląd samochodu nie powala, jednak nie można stwierdzić, że Dacia jest brzydka. Mocno „napompowane” nadkola sprawiają wrażenie, że Duster to poważny samochód o niezłych właściwościach terenowych. Dzięki dużemu prześwitowi i kątom natarcia rzeczywiście nieźle radzi sobie w terenie. Po nadwoziu nie widać szczególnie, iż mamy do czynienia z autem, które projektowano pod baczną uwagą księgowych. Mogą zdarzyć się elementy, które nie są idealnie spasowane, lakier wykazuje dużą podatność na zarysowania, ale ogólnie auto nie zdradza swoich plebejskich korzeni. Przeciętnie wypada zabezpieczenie antykorozyjne. Nawet w rocznych egzemplarzach pojawiają się pierwsze wykwity rdzy na klapie bagażnika, korozja atakuje także wydech. Zdarzają się auta z ogniskami korozji na nadkolach, jednak jest to wywołane błędem w procesie produkcyjnym. Problemy mogą pojawić się także z uszczelkami drzwi, niechlujnie zamontowanymi, przez które potrafi przeciekać woda.  

REKLAMA

Dacia Duster: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

We wnętrzu jest już znacznie gorzej. Oszczędności w produkcji samochodu widać na każdym kroku. Pierwsze co rzuca się w oczy to tandetne plastiki, które są kiepsko spasowane i trzeszczą podczas jazdy . Lepiej się zbytnio nie rozglądać, zapiąć pas i po prostu ruszyć. W podstawowej wersji we wnętrzu nie znajdziemy praktycznie nic. Na rynku co prawda nie ma wiele takich samochodów, większość klientów decydowała się albo na wyższe opcje bądź dokupowała przygotowane pakiety, aby uzupełnić wyposażenie. Mimo tego poziom oszczędności we wnętrzu auta jest zatrważający. Użytkowników najbardziej razi roleta bagażnika, bez możliwości jej zwijania. Koszmar. Bez odpowiedniego przeszkolenia nie powinno się dopuszczać właścicieli tych aut do nierównej walki z tym „wynalazkiem”. Sam bagażnik o pojemności 408 l nie rozpieszcza rozmiarami, ale jest bardzo ustawny. Oszczędności objęły także materiały wyciszające kabinę. Podczas jazdy we wnętrzu jest dość głośno. Oprócz tego słyszeć możemy świst wiatru obijającego karoserię. Komputer pokładowy posiada tylko podstawowe funkcje, czasem wyświetla błędne komunikaty. Podobnie rzecz się ma ze wskaźnikiem paliwa, który jest niedokładny.

Dacia Duster: Silnik

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Jednostki służące napędzaniu rumuńskiego SUV-a to stosowane od wielu lat silniki Renault. Z ich trwałością bywało różnie (zwłaszcza w przypadku diesli), ale z czasem poprawiono ich czułe punkty. Dacia ograniczyła się tylko do dwóch silników, jednego benzynowego i Diesla (w dwóch wariantach mocy).

Dacia Duster: benzynowe

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Jeśli zależy nam na tym, aby pod maską mieć silnik benzynowy nie mamy wyboru. Dacia proponuje nam jedyny właściwy wybór czyli 1.6 16v (105KM). Motor ten zapewnia autu wystarczające osiągi (11.8 do „setki”), niestety dużo pali (w mieście ok. 10l/100km to raczej norma). Jego zaletą jest to, że od lat napędza różne modele koncernu Renault i robi to bezawaryjnie. Jedynym od lat powtarzającym się kłopotem są awarie cewek zapłonowych. Ryzyko usterki wzrasta zwłaszcza w silnikach wyposażonych w instalacje LPG. Warto jednak nad taką instalacją się zastanowić, bo „zagazowany” 1.6 świetnie się spisuje. W ogłoszeniach spokojnie znajdziemy auta z instalacją zamontowaną fabrycznie, co obniża ryzyko zakupu i późniejszej eksploatacji.

Dacia Duster: Diesle

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Silniki wysokoprężne to dobrze znane 1.5 dCi w dwóch odmianach mocy 90-110KM. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (odpowiednio 200Nm i 240Nm) zapewniają dużo lepsze wrażenia z jazdy niż silnik benzynowy. Przy tym są rekordowo oszczędne i ciche. Problemy tej jednostki są od lat znane. Mało wytrzymały układ wtryskowy czy zużywająca się turbosprężarka to typowe usterki nękające dzisiejsze diesle. Jednak usterką, która okryła złą sławą silniki 1.5 dCi są obracające się panewki wału korbowego, co prowadzi do uszkodzenia silnika i bardzo kosztownej naprawy. Nie należy się jednak nadmiernie obawiać tej jednostki, gdyż obecnie większość niedomagań zostało wyeliminowanych, a przypadki uszkodzenia panewek są raczej incydentalne. Każdy diesel seryjnie wyposażony jest w filtr FAP, który może zapychać się jeśli auto użytkujemy głównie w mieście.

silnik

moc [KM]

moment obrotowy [Nm]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

1.5dci

90

200

13,8

156

1.5dci

110

240

11,8

171

Dacia Duster: zawieszenie

Zobacz też: Używana Honda CR-V: miejska terenówka

Zawieszenie jest skonstruowane wprost na polskie drogi. Duży prześwit i skok sprężyn zapewnia znakomite wybieranie wybojów i wysoki komfort jazdy. Ta „miękkość” nie powoduje też ograniczeń w trakcie szybszej jazdy po krętej drodze. Auto wychyla się na łukach, ale jest to typowa przypadłość dla samochodów wyżej zawieszonych. Duster może być wyposażony w napęd 4x4. Staje się wtedy bardzo dzielnym samochodem do jazdy po bezdrożach. Układ trapi jedna usterka, wynikająca z niepoprawnego działania elektroniki, a mianowicie zdarza się, że zostaje on rozłączony podczas jazdy. Naprawa polega na aktualizacji sterownika sterującego. Elementy mechaniczne zawieszenia są odporne na zużycie.

Dacia Duster: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Skrzynia biegów nie sprawia szczególnych kłopotów. Istnieją incydentalne przypadki jej głośnej pracy. Denerwować mogą krótkie przełożenia, zmuszające zwłaszcza w mieście do częstego używania dźwigni zmiany biegów. Precyzja z jaką pracuje lewarek jest wystarczająca.

   Przykładowe ceny części zamiennych Dacia Duster 1.6 16v

części cena [pln]
zestaw paska rozrządu + pompa wody 596
sprzęgło kompletne 481
cewka zapłonowa 154
klocki hamulcowe komplet 148
filtr oleju 15

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Podsumowanie

Znakomita relacja ceny i jakości zdecydowały o sukcesie Dacii na rynku europejskim. Czas pokaże czy podobny wynik osiągnie już jako auto używane. Ma na to ogromne szanse ponieważ oprócz ceny, ma wiele innych zalet do zaoferowania. Posiada dobre walory użytkowe i nie jest bardziej awaryjna od klasowych rywali.  Jeśli więc przymkniemy oko na pewne niedoskonałości i brak prestiżu marki, możemy cieszyć się solidnym samochodem za rozsądne pieniądze. Ważny jest także spory zasób części zamiennych i ich niewygórowane ceny.

Dacia Duster - tył
Dacia Duster - wnętrze
Dacia Duster w terenie
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA