REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana KIA Sportage III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
/
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Używana KIA Sportage III jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 2010 roku. Zobacz jej zalety oraz typowe usterki.

Kia Sportage III generacji przebojem wkroczyła na rynek samochodowy. Ten mały kompaktowy SUV produkowany jest od 1994 roku, kiedy to miała miejsce premiera I generacji. Auto ewoluowało przez te lata z postaci małej, dzielnie radzącej sobie poza utwardzonymi drogami terenówki, do obecnej formy. To czego oczekiwano po nowym modelu to przede wszystkim poprawa wyglądu i nadanie mu „europejskich rysów" co udało się świetnie.

REKLAMA

KIA Sportage: nadwozie

Sportage ma tylko jedną wersję nadwozia typową dla SUV-a. To 5-drzwiowe auto urzeka swoja linią od samego początku. Przetłoczenia oraz opadająca linia dachu powodują wrażenie, jakby auto znajdowało się w ciągłym ruchu. Niestety taka sylwetka sprawia, że bagażnik, choć nie mały bo mieszczący 465 litrów bagażu, jest mniejszy niż u konkurencji. Dodatkowo wysoki próg załadunku utrudnia zapakowanie na pokład bagażu. Z przodu uwagę zwracają zadziornie zaprojektowane reflektory wyposażone w diody LED. Całość wygląda naprawdę imponująco i przypomina paszczę drapieżnika. Nadwozie jest bezpieczne co potwierdza 5-gwiazdkowy wynik testu zderzeniowego Euro NCAP. Korozja praktycznie nie występuje. W bezwypadkowych egzemplarzach występuje ona jedynie na elementach podwozia.

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

KIA Sportage: wnętrze

Z punktu widzenia funkcjonalności KIA Sportage prezentuje się dobrze. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, za to z tyłu wysokie osoby mogą narzekać na ciasnotę, ze względu na opadającą linię dachu. Wnętrze wykonano z przeciętnej jakości materiałów. Ładna i nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza jest także czytelna i łatwa w obsłudze. W najniższych wersjach wyposażeniowych wyraźnie rażą tandetne wykonane z plastiku boczki drzwi. Dopiero od wersji „L” możemy liczyć na lepsze wykończenie. Elementy są spasowane poprawnie, mogą niestety pojawiać się skrzypienia pochodzące z kabiny i stuki dobiegające z zawieszenia. Niefortunnie umieszczono przycisk służący do obsługi komputera pokładowego, znajdujący się po lewej stronie kierownicy przy zegarach. Ciekawostką jest możliwość wyłączenia podświetlenia panelu centralnego, tak aby nie oślepiał on kierowcy podczas jazdy w nocy. Fotele są obszerne i wygodne, ale słabo podtrzymują na boki.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIA Sportage: silniki

Jednostki jakie KIA oferuje w tym modelu są zróżnicowane. Silniki wysokoprężne to nowoczesne konstrukcje, wpisujące się standardy oferowane obecnie przez producentów aut. Jednostki benzynowe to z kolei konstrukcje wolnossące. Konkurencja oferuje w tym zakresie więcej - pojedyncze czy nawet podwójne systemy doładowania. Nie oznacza to jednak, że jednostki te nie sprawdzają się jako napęd Sportage’a.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

KIA Sportage: benzynowe

Spośród jednostek benzynowych do wyboru mamy wolnossące 1.6 GDI oraz 2.0 DOHC. Pierwsza z nich wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa i osiąga moc 135 KM. Wartość ta prezentuje się na papierze całkiem nieźle, jednak w rzeczywistości, po wciśnięciu pedału przyspieszenia do podłogi, niewiele się dzieje. Dynamiczna jazda możliwa jest tylko przy użyciu wysokich obrotów, co znacząco podwyższa spalanie. KIA wyposażona w ten motor świetnie nadaje się do spokojnej jazdy. Jest wtedy oszczędna (średnio 7,5-8,5 l/100km) i cicha. Trzeba jednak pochodzić do niego ostrożnie. Jak każda jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa narażona jest na odkładanie się nagaru na zworach, co może skutkować drogimi naprawami. Osoby, które oczekują lepszej dynamiki powinny wybrać wersję 2.0 163KM. Jednak i po niej nie można oczekiwać piorunujących zrywów spod świateł. Dodatkowo jest paliwożerna. Niewątpliwą jej zaletą jest za to sprawdzona konstrukcja, wysoka trwałość i raczej bezproblemowa eksploatacja (silnik wywodzi się z lata 90-tych XX-go wieku).

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

KIA Sportage: diesle

Jeśli poszukujemy wersji z silnikiem diesla, możemy zdecydować się na jeden z trzech wariantów. Pierwszy to silnik 1,7 CRDI, który występuje w odmianie 115 konnej. Nie zapewnia on sportowych wrażeń, jednak oszczędnie obchodzi się z paliwem. Także wyprzedzanie nie powinno być uciążliwe. Znacznie ciekawszą opcją jest jedna z wersji silnika 2.0 CRDI. Nawet w odmianie słabszej, dysponującej 136KM Sportage jest dynamiczny. Ponad 300 Nm momentu obrotowego z łatwością wprawia w ruch nielekkie przecież auto. Ten sam motor legitymujący się mocą 184 KM to prawdziwa gratka dla fanów szybkiej jazdy. Blisko 400NM zapewnia znakomite przyspieszenia niezależnie od obciążenia samochodu czy sytuacji na drodze. Jest przy tym oszczędny. Niestety, jak to w przypadku nowoczesnych diesli, musimy liczyć się w przyszłości z ewentualnymi drogimi w naprawie usterkami typowymi dla dzisiejszych konstrukcji. Narażonymi na awarie podzespołami są, wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbosprężarka.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

wersje benzynowe

moc [KM]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.6 GDI

135

11,1

178

6,8

2.0 DOHC

163

10,4

184

7,5

wersje wysokoprężne

1.7 CRDI

115

12,3

173

5,3

2.0 CRDI

136

10,8

182

5,6

2.0 CRDI

184

9,4

195

5,9

Moc generowana przez jednostki przekazywana jest na 2 lub 4 koła. Napęd na obie osie dostępny jest z mocniejszymi silnikami o pojemności 2.0 litrów (zarówno w przypadku wersji benzynowej jak i diesla).

KIA Sportage: skrzynia biegów

Nie odnotowuje się poważniejszych problemów z działaniem skrzyni biegów. Lewarek ma krótki skok, biegi płynnie wskakują na swoje miejsce. W zależności od wersji silnikowej, spotkać możemy skrzynię biegów o 5 (tylko w przypadku benzynowego 2.0 DOHC) bądź 6 przełożeniach lub „automat”. Skrzynia automatyczna jest przestarzała. Działa wyjątkowo ospale, znacząco pogarsza osiągi oraz podwyższa spalanie. Jeśli zależy nam na skrzyni tego typu, lepiej połączyć ją z silnikiem wysokoprężnym.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

KIA Sportage: zawieszenie

Prowadzenie samochodu nie budzi zastrzeżeń. Auto słucha poleceń kierowcy i sprawia wrażenie bardzo stabilnego, mimo że układ kierowniczy jest mało komunikatywny. Pozytywnie zaskakuje bardzo mały promień skrętu. Dobre właściwości jezdne okupione są niskim komfortem jazdy. Zawieszenie zestrojono twardo, dlatego każda nierówność na drodze boleśnie informuje nasz kręgosłup o swoim istnieniu. Dodatkowo do naszych uszu dochodzą nieprzyjemne dźwięki z elementów układu jezdnego. Niestety nie są one trwałe. Wielu użytkowników skarży się, że pomimo wymiany wielu podzespołów problem nadmiernego hałasu nadal występuje.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

KIA Sportage: ceny części zamiennych

Z racji krótkiego stażu rynkowego, nie istnieje obecnie obszerny wybór części zamiennych.

Przykładowe ceny części dla wersji 2.0DOHC.

Typ podzespołu

Ceny [PLN]

Wahacz przód

354

Tarcza hamulcowa przód

290

Amortyzator tył

440

Filtr oleju

30

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

  KIA Sportage: podsumowanie

Kia Sportage w momencie swojego debiutu urzekła swoja dynamiczną i przede wszystkim europejską stylistyką, która nadal prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. W stosunku do poprzednika dokonał się ogromny postęp pod względem stylistyki jak i trwałości. Auto nie jest pozbawione wad. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku aut wyprodukowanych zaraz po debiucie w 2010 roku. Borykają się one z tzw. usterkami „wieku dziecięcego”. W przyszłości kłopoty może sprawiać osprzęt silników diesla i nagar odkładający się na zaworach silnika 1.6GDI. Wszystkie te usterki spotkamy jednak również u konkurencji. Poza tym Sportage to dobrze wyposażone, rekreacyjne auto nadające się zarówno na wakacyjne wypady jak i w codziennym użytkowaniu. Każda KIA III generacji objęta jest wciąż gwarancją, która wynosi 7 lat, obniżającą ryzyko zakupu. 

Kia Sportage - tył
/
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - reflektor
/
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - wnętrze
Kia Sportage - kokpit centralny
Kia Sportage - fotele
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA