REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana KIA Sportage III

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Używana KIA Sportage III jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 2010 roku. Zobacz jej zalety oraz typowe usterki.

Kia Sportage III generacji przebojem wkroczyła na rynek samochodowy. Ten mały kompaktowy SUV produkowany jest od 1994 roku, kiedy to miała miejsce premiera I generacji. Auto ewoluowało przez te lata z postaci małej, dzielnie radzącej sobie poza utwardzonymi drogami terenówki, do obecnej formy. To czego oczekiwano po nowym modelu to przede wszystkim poprawa wyglądu i nadanie mu „europejskich rysów" co udało się świetnie.

REKLAMA

KIA Sportage: nadwozie

Sportage ma tylko jedną wersję nadwozia typową dla SUV-a. To 5-drzwiowe auto urzeka swoja linią od samego początku. Przetłoczenia oraz opadająca linia dachu powodują wrażenie, jakby auto znajdowało się w ciągłym ruchu. Niestety taka sylwetka sprawia, że bagażnik, choć nie mały bo mieszczący 465 litrów bagażu, jest mniejszy niż u konkurencji. Dodatkowo wysoki próg załadunku utrudnia zapakowanie na pokład bagażu. Z przodu uwagę zwracają zadziornie zaprojektowane reflektory wyposażone w diody LED. Całość wygląda naprawdę imponująco i przypomina paszczę drapieżnika. Nadwozie jest bezpieczne co potwierdza 5-gwiazdkowy wynik testu zderzeniowego Euro NCAP. Korozja praktycznie nie występuje. W bezwypadkowych egzemplarzach występuje ona jedynie na elementach podwozia.

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

KIA Sportage: wnętrze

Z punktu widzenia funkcjonalności KIA Sportage prezentuje się dobrze. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, za to z tyłu wysokie osoby mogą narzekać na ciasnotę, ze względu na opadającą linię dachu. Wnętrze wykonano z przeciętnej jakości materiałów. Ładna i nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza jest także czytelna i łatwa w obsłudze. W najniższych wersjach wyposażeniowych wyraźnie rażą tandetne wykonane z plastiku boczki drzwi. Dopiero od wersji „L” możemy liczyć na lepsze wykończenie. Elementy są spasowane poprawnie, mogą niestety pojawiać się skrzypienia pochodzące z kabiny i stuki dobiegające z zawieszenia. Niefortunnie umieszczono przycisk służący do obsługi komputera pokładowego, znajdujący się po lewej stronie kierownicy przy zegarach. Ciekawostką jest możliwość wyłączenia podświetlenia panelu centralnego, tak aby nie oślepiał on kierowcy podczas jazdy w nocy. Fotele są obszerne i wygodne, ale słabo podtrzymują na boki.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIA Sportage: silniki

Jednostki jakie KIA oferuje w tym modelu są zróżnicowane. Silniki wysokoprężne to nowoczesne konstrukcje, wpisujące się standardy oferowane obecnie przez producentów aut. Jednostki benzynowe to z kolei konstrukcje wolnossące. Konkurencja oferuje w tym zakresie więcej - pojedyncze czy nawet podwójne systemy doładowania. Nie oznacza to jednak, że jednostki te nie sprawdzają się jako napęd Sportage’a.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

KIA Sportage: benzynowe

Spośród jednostek benzynowych do wyboru mamy wolnossące 1.6 GDI oraz 2.0 DOHC. Pierwsza z nich wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa i osiąga moc 135 KM. Wartość ta prezentuje się na papierze całkiem nieźle, jednak w rzeczywistości, po wciśnięciu pedału przyspieszenia do podłogi, niewiele się dzieje. Dynamiczna jazda możliwa jest tylko przy użyciu wysokich obrotów, co znacząco podwyższa spalanie. KIA wyposażona w ten motor świetnie nadaje się do spokojnej jazdy. Jest wtedy oszczędna (średnio 7,5-8,5 l/100km) i cicha. Trzeba jednak pochodzić do niego ostrożnie. Jak każda jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa narażona jest na odkładanie się nagaru na zworach, co może skutkować drogimi naprawami. Osoby, które oczekują lepszej dynamiki powinny wybrać wersję 2.0 163KM. Jednak i po niej nie można oczekiwać piorunujących zrywów spod świateł. Dodatkowo jest paliwożerna. Niewątpliwą jej zaletą jest za to sprawdzona konstrukcja, wysoka trwałość i raczej bezproblemowa eksploatacja (silnik wywodzi się z lata 90-tych XX-go wieku).

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

KIA Sportage: diesle

Jeśli poszukujemy wersji z silnikiem diesla, możemy zdecydować się na jeden z trzech wariantów. Pierwszy to silnik 1,7 CRDI, który występuje w odmianie 115 konnej. Nie zapewnia on sportowych wrażeń, jednak oszczędnie obchodzi się z paliwem. Także wyprzedzanie nie powinno być uciążliwe. Znacznie ciekawszą opcją jest jedna z wersji silnika 2.0 CRDI. Nawet w odmianie słabszej, dysponującej 136KM Sportage jest dynamiczny. Ponad 300 Nm momentu obrotowego z łatwością wprawia w ruch nielekkie przecież auto. Ten sam motor legitymujący się mocą 184 KM to prawdziwa gratka dla fanów szybkiej jazdy. Blisko 400NM zapewnia znakomite przyspieszenia niezależnie od obciążenia samochodu czy sytuacji na drodze. Jest przy tym oszczędny. Niestety, jak to w przypadku nowoczesnych diesli, musimy liczyć się w przyszłości z ewentualnymi drogimi w naprawie usterkami typowymi dla dzisiejszych konstrukcji. Narażonymi na awarie podzespołami są, wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbosprężarka.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

wersje benzynowe

moc [KM]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.6 GDI

135

11,1

178

6,8

2.0 DOHC

163

10,4

184

7,5

wersje wysokoprężne

1.7 CRDI

115

12,3

173

5,3

2.0 CRDI

136

10,8

182

5,6

2.0 CRDI

184

9,4

195

5,9

Moc generowana przez jednostki przekazywana jest na 2 lub 4 koła. Napęd na obie osie dostępny jest z mocniejszymi silnikami o pojemności 2.0 litrów (zarówno w przypadku wersji benzynowej jak i diesla).

KIA Sportage: skrzynia biegów

Nie odnotowuje się poważniejszych problemów z działaniem skrzyni biegów. Lewarek ma krótki skok, biegi płynnie wskakują na swoje miejsce. W zależności od wersji silnikowej, spotkać możemy skrzynię biegów o 5 (tylko w przypadku benzynowego 2.0 DOHC) bądź 6 przełożeniach lub „automat”. Skrzynia automatyczna jest przestarzała. Działa wyjątkowo ospale, znacząco pogarsza osiągi oraz podwyższa spalanie. Jeśli zależy nam na skrzyni tego typu, lepiej połączyć ją z silnikiem wysokoprężnym.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

KIA Sportage: zawieszenie

Prowadzenie samochodu nie budzi zastrzeżeń. Auto słucha poleceń kierowcy i sprawia wrażenie bardzo stabilnego, mimo że układ kierowniczy jest mało komunikatywny. Pozytywnie zaskakuje bardzo mały promień skrętu. Dobre właściwości jezdne okupione są niskim komfortem jazdy. Zawieszenie zestrojono twardo, dlatego każda nierówność na drodze boleśnie informuje nasz kręgosłup o swoim istnieniu. Dodatkowo do naszych uszu dochodzą nieprzyjemne dźwięki z elementów układu jezdnego. Niestety nie są one trwałe. Wielu użytkowników skarży się, że pomimo wymiany wielu podzespołów problem nadmiernego hałasu nadal występuje.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

KIA Sportage: ceny części zamiennych

Z racji krótkiego stażu rynkowego, nie istnieje obecnie obszerny wybór części zamiennych.

Przykładowe ceny części dla wersji 2.0DOHC.

Typ podzespołu

Ceny [PLN]

Wahacz przód

354

Tarcza hamulcowa przód

290

Amortyzator tył

440

Filtr oleju

30

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

  KIA Sportage: podsumowanie

Kia Sportage w momencie swojego debiutu urzekła swoja dynamiczną i przede wszystkim europejską stylistyką, która nadal prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. W stosunku do poprzednika dokonał się ogromny postęp pod względem stylistyki jak i trwałości. Auto nie jest pozbawione wad. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku aut wyprodukowanych zaraz po debiucie w 2010 roku. Borykają się one z tzw. usterkami „wieku dziecięcego”. W przyszłości kłopoty może sprawiać osprzęt silników diesla i nagar odkładający się na zaworach silnika 1.6GDI. Wszystkie te usterki spotkamy jednak również u konkurencji. Poza tym Sportage to dobrze wyposażone, rekreacyjne auto nadające się zarówno na wakacyjne wypady jak i w codziennym użytkowaniu. Każda KIA III generacji objęta jest wciąż gwarancją, która wynosi 7 lat, obniżającą ryzyko zakupu. 

Kia Sportage - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - wnętrze
Kia Sportage - kokpit centralny
Kia Sportage - fotele
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA