REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana KIA Sportage III

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Kia Sportage III generacji zachwyca nie tylko piękna stylistyką nadwozia, ale także praktycznością i niezłą trwałością podzespołów mechanicznych.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Używana KIA Sportage III jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 2010 roku. Zobacz jej zalety oraz typowe usterki.

Kia Sportage III generacji przebojem wkroczyła na rynek samochodowy. Ten mały kompaktowy SUV produkowany jest od 1994 roku, kiedy to miała miejsce premiera I generacji. Auto ewoluowało przez te lata z postaci małej, dzielnie radzącej sobie poza utwardzonymi drogami terenówki, do obecnej formy. To czego oczekiwano po nowym modelu to przede wszystkim poprawa wyglądu i nadanie mu „europejskich rysów" co udało się świetnie.

REKLAMA

REKLAMA

KIA Sportage: nadwozie

Sportage ma tylko jedną wersję nadwozia typową dla SUV-a. To 5-drzwiowe auto urzeka swoja linią od samego początku. Przetłoczenia oraz opadająca linia dachu powodują wrażenie, jakby auto znajdowało się w ciągłym ruchu. Niestety taka sylwetka sprawia, że bagażnik, choć nie mały bo mieszczący 465 litrów bagażu, jest mniejszy niż u konkurencji. Dodatkowo wysoki próg załadunku utrudnia zapakowanie na pokład bagażu. Z przodu uwagę zwracają zadziornie zaprojektowane reflektory wyposażone w diody LED. Całość wygląda naprawdę imponująco i przypomina paszczę drapieżnika. Nadwozie jest bezpieczne co potwierdza 5-gwiazdkowy wynik testu zderzeniowego Euro NCAP. Korozja praktycznie nie występuje. W bezwypadkowych egzemplarzach występuje ona jedynie na elementach podwozia.

Zobacz też: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

KIA Sportage: wnętrze

Z punktu widzenia funkcjonalności KIA Sportage prezentuje się dobrze. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, za to z tyłu wysokie osoby mogą narzekać na ciasnotę, ze względu na opadającą linię dachu. Wnętrze wykonano z przeciętnej jakości materiałów. Ładna i nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza jest także czytelna i łatwa w obsłudze. W najniższych wersjach wyposażeniowych wyraźnie rażą tandetne wykonane z plastiku boczki drzwi. Dopiero od wersji „L” możemy liczyć na lepsze wykończenie. Elementy są spasowane poprawnie, mogą niestety pojawiać się skrzypienia pochodzące z kabiny i stuki dobiegające z zawieszenia. Niefortunnie umieszczono przycisk służący do obsługi komputera pokładowego, znajdujący się po lewej stronie kierownicy przy zegarach. Ciekawostką jest możliwość wyłączenia podświetlenia panelu centralnego, tak aby nie oślepiał on kierowcy podczas jazdy w nocy. Fotele są obszerne i wygodne, ale słabo podtrzymują na boki.

REKLAMA

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIA Sportage: silniki

Jednostki jakie KIA oferuje w tym modelu są zróżnicowane. Silniki wysokoprężne to nowoczesne konstrukcje, wpisujące się standardy oferowane obecnie przez producentów aut. Jednostki benzynowe to z kolei konstrukcje wolnossące. Konkurencja oferuje w tym zakresie więcej - pojedyncze czy nawet podwójne systemy doładowania. Nie oznacza to jednak, że jednostki te nie sprawdzają się jako napęd Sportage’a.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

KIA Sportage: benzynowe

Spośród jednostek benzynowych do wyboru mamy wolnossące 1.6 GDI oraz 2.0 DOHC. Pierwsza z nich wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa i osiąga moc 135 KM. Wartość ta prezentuje się na papierze całkiem nieźle, jednak w rzeczywistości, po wciśnięciu pedału przyspieszenia do podłogi, niewiele się dzieje. Dynamiczna jazda możliwa jest tylko przy użyciu wysokich obrotów, co znacząco podwyższa spalanie. KIA wyposażona w ten motor świetnie nadaje się do spokojnej jazdy. Jest wtedy oszczędna (średnio 7,5-8,5 l/100km) i cicha. Trzeba jednak pochodzić do niego ostrożnie. Jak każda jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa narażona jest na odkładanie się nagaru na zworach, co może skutkować drogimi naprawami. Osoby, które oczekują lepszej dynamiki powinny wybrać wersję 2.0 163KM. Jednak i po niej nie można oczekiwać piorunujących zrywów spod świateł. Dodatkowo jest paliwożerna. Niewątpliwą jej zaletą jest za to sprawdzona konstrukcja, wysoka trwałość i raczej bezproblemowa eksploatacja (silnik wywodzi się z lata 90-tych XX-go wieku).

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

KIA Sportage: diesle

Jeśli poszukujemy wersji z silnikiem diesla, możemy zdecydować się na jeden z trzech wariantów. Pierwszy to silnik 1,7 CRDI, który występuje w odmianie 115 konnej. Nie zapewnia on sportowych wrażeń, jednak oszczędnie obchodzi się z paliwem. Także wyprzedzanie nie powinno być uciążliwe. Znacznie ciekawszą opcją jest jedna z wersji silnika 2.0 CRDI. Nawet w odmianie słabszej, dysponującej 136KM Sportage jest dynamiczny. Ponad 300 Nm momentu obrotowego z łatwością wprawia w ruch nielekkie przecież auto. Ten sam motor legitymujący się mocą 184 KM to prawdziwa gratka dla fanów szybkiej jazdy. Blisko 400NM zapewnia znakomite przyspieszenia niezależnie od obciążenia samochodu czy sytuacji na drodze. Jest przy tym oszczędny. Niestety, jak to w przypadku nowoczesnych diesli, musimy liczyć się w przyszłości z ewentualnymi drogimi w naprawie usterkami typowymi dla dzisiejszych konstrukcji. Narażonymi na awarie podzespołami są, wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbosprężarka.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

wersje benzynowe

moc [KM]

0-100km/h [s]

v-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.6 GDI

135

11,1

178

6,8

2.0 DOHC

163

10,4

184

7,5

wersje wysokoprężne

1.7 CRDI

115

12,3

173

5,3

2.0 CRDI

136

10,8

182

5,6

2.0 CRDI

184

9,4

195

5,9

Moc generowana przez jednostki przekazywana jest na 2 lub 4 koła. Napęd na obie osie dostępny jest z mocniejszymi silnikami o pojemności 2.0 litrów (zarówno w przypadku wersji benzynowej jak i diesla).

KIA Sportage: skrzynia biegów

Nie odnotowuje się poważniejszych problemów z działaniem skrzyni biegów. Lewarek ma krótki skok, biegi płynnie wskakują na swoje miejsce. W zależności od wersji silnikowej, spotkać możemy skrzynię biegów o 5 (tylko w przypadku benzynowego 2.0 DOHC) bądź 6 przełożeniach lub „automat”. Skrzynia automatyczna jest przestarzała. Działa wyjątkowo ospale, znacząco pogarsza osiągi oraz podwyższa spalanie. Jeśli zależy nam na skrzyni tego typu, lepiej połączyć ją z silnikiem wysokoprężnym.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

KIA Sportage: zawieszenie

Prowadzenie samochodu nie budzi zastrzeżeń. Auto słucha poleceń kierowcy i sprawia wrażenie bardzo stabilnego, mimo że układ kierowniczy jest mało komunikatywny. Pozytywnie zaskakuje bardzo mały promień skrętu. Dobre właściwości jezdne okupione są niskim komfortem jazdy. Zawieszenie zestrojono twardo, dlatego każda nierówność na drodze boleśnie informuje nasz kręgosłup o swoim istnieniu. Dodatkowo do naszych uszu dochodzą nieprzyjemne dźwięki z elementów układu jezdnego. Niestety nie są one trwałe. Wielu użytkowników skarży się, że pomimo wymiany wielu podzespołów problem nadmiernego hałasu nadal występuje.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

KIA Sportage: ceny części zamiennych

Z racji krótkiego stażu rynkowego, nie istnieje obecnie obszerny wybór części zamiennych.

Przykładowe ceny części dla wersji 2.0DOHC.

Typ podzespołu

Ceny [PLN]

Wahacz przód

354

Tarcza hamulcowa przód

290

Amortyzator tył

440

Filtr oleju

30

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

  KIA Sportage: podsumowanie

Kia Sportage w momencie swojego debiutu urzekła swoja dynamiczną i przede wszystkim europejską stylistyką, która nadal prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. W stosunku do poprzednika dokonał się ogromny postęp pod względem stylistyki jak i trwałości. Auto nie jest pozbawione wad. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku aut wyprodukowanych zaraz po debiucie w 2010 roku. Borykają się one z tzw. usterkami „wieku dziecięcego”. W przyszłości kłopoty może sprawiać osprzęt silników diesla i nagar odkładający się na zaworach silnika 1.6GDI. Wszystkie te usterki spotkamy jednak również u konkurencji. Poza tym Sportage to dobrze wyposażone, rekreacyjne auto nadające się zarówno na wakacyjne wypady jak i w codziennym użytkowaniu. Każda KIA III generacji objęta jest wciąż gwarancją, która wynosi 7 lat, obniżającą ryzyko zakupu. 

Kia Sportage - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Sportage - wnętrze
Kia Sportage - kokpit centralny
Kia Sportage - fotele
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA