Historia marki Dacia
REKLAMA
REKLAMA
Dacia i Renault - historia kooperacji
Obecne pokolenie młodzieży kojarzy Dacię z modelami Logan, Duster czy Sandero. Mało osób zdaje sobie sprawę, że przeszłość firmy była trudna i gdyby nie pomoc Renault zapewne dziś marki Dacii nie byłoby na rynku.
REKLAMA
1999-2004: Dacia wchodzi do Grupy Renault. Narodziny projektu produkcji Logana
- W latach 60. w Rumunii podjęto decyzję o rozwinięciu przemysłu samochodowego. Wybrano Renault, na licencji którego uruchomiona została produkcja popularnych samochodów Dacia. Rumuńska wersja Renault 8 otrzymała nazwę Dacia 1100, po niej pojawiła się Dacia 1300 (Renault 12) i jej liczne warianty.
- W 1999 roku firma Renault objęła 51% kapitału Dacii i rozpoczęła realizację dwóch projektów: modernizacji rumuńskich zakładów przemysłowych i jednocześnie opracowania samochodu przystępnego cenowo dla wszystkich oraz przygotowania jego produkcji
w Rumunii. - Logan był innowacyjnym pomysłem, „projektem, który dał początek programowi rozwoju całej gamy aut, a zwłaszcza strategicznym filarem rozwoju Renault i Aliansu”, powiedział Carlos Ghosn, prezes Grupy Renault.
- Między 1999 a 2004 rokiem Grupa Renault zainwestowała w ciągu 5 lat 489 milionów euro, przeprowadzając szeroko zakrojoną modernizację Dacii.
- Kalendarz:
1999: Prywatyzacja Dacii – Renault obejmuje 51% kapitału.
2000: Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 81,4%. Wprowadzenie na rynek Supernovej.
2001: Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 92,72%.
Zobacz też: Test Dacia Logan 0.9 TCe: optymalna konfiguracja
2003: Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 97,93%, a następnie do 99,3%. Wprowadzenie na rynek modelu Solenza.
2004: Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii.
Rozwój Dacii w Europie i w basenie Morza Śródziemnego w latach 2004-2014
- W 2004 roku, po debiucie rynkowym w Rumunii, Logan trafia do sprzedaży w innych krajach Europy Środkowej. W 2005 roku Logan pojawia się na rynkach Europy Zachodniej. Po tym błyskawicznym sukcesie rynkowym rozpoczyna się druga faza ekspansji Logana – w dwóch kierunkach:
- ekspansja na kolejnych rynkach poprzez wprowadzenie modelu do sprzedaży
w kolejnych krajach - ekspansja gamy wraz z opracowaniem nowych modeli na tej samej platformie.
- ekspansja na kolejnych rynkach poprzez wprowadzenie modelu do sprzedaży
- Kalendarz:
2004: Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii, a następnie w Czechach, na Węgrzech, w Turcji i Słowacji: natychmiastowy sukces, znacznie przekraczający oczekiwania.
2005: Na początku roku model trafia na rynki Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, Słowenii, Bułgarii i Mołdawii. W czerwcu zostaje wprowadzony na rynki Europy Zachodniej, gdzie spotyka się z równie entuzjastycznym przyjęciem.
2006: Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Rumunii i Bułgarii.
Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG
2007: Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Europie i krajach Maghrebu.
2008: Wprowadzenie Logana Pick-up, Logana Van i Sandero.
2009: Wprowadzenie Sandero Stepway.
2010: Wprowadzenie Dustera.
2012: Gama marki powiększa się o modele Lodgy, Dokker i Dokker Van. Odnowienie Logana, Sandero i Sandero Stepway.
2013: Nowy Duster.
Źródło: materiały prasowe Renault
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA