REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia marki Dacia

Dacia Duster 1,6 16V 105 KM
Dacia Duster 1,6 16V 105 KM
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Dacia jest burzliwa, ale kończy się szczęśliwie bowiem nadal trwa. Co się stało, że ta rumuńska marka nie podzieliła losu polskiego FSO?

Dacia i Renault - historia kooperacji

Obecne pokolenie młodzieży kojarzy Dacię z modelami Logan, Duster czy Sandero. Mało osób zdaje sobie sprawę, że przeszłość firmy była trudna i gdyby nie pomoc Renault zapewne dziś marki Dacii nie byłoby na rynku.

REKLAMA

1999-2004: Dacia wchodzi do Grupy Renault. Narodziny projektu produkcji Logana

  • W latach 60. w Rumunii podjęto decyzję o rozwinięciu przemysłu samochodowego. Wybrano Renault, na licencji którego uruchomiona została produkcja popularnych samochodów Dacia. Rumuńska wersja Renault 8 otrzymała nazwę Dacia 1100, po niej pojawiła się Dacia 1300 (Renault 12) i jej liczne warianty.
  • W 1999 roku firma Renault objęła 51% kapitału Dacii i rozpoczęła realizację dwóch projektów: modernizacji rumuńskich zakładów przemysłowych i jednocześnie opracowania samochodu przystępnego cenowo dla wszystkich oraz przygotowania jego produkcji
    w Rumunii.
  • Logan był innowacyjnym pomysłem, „projektem, który dał początek programowi rozwoju całej gamy aut, a zwłaszcza strategicznym filarem rozwoju Renault i Aliansu”,  powiedział Carlos Ghosn, prezes Grupy Renault.
  • Między 1999 a 2004 rokiem Grupa Renault zainwestowała w ciągu 5 lat 489 milionów euro, przeprowadzając szeroko zakrojoną modernizację Dacii.
  • Kalendarz:

1999:    Prywatyzacja Dacii – Renault obejmuje  51% kapitału.

2000:    Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 81,4%. Wprowadzenie na rynek Supernovej.

2001:    Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 92,72%.

Zobacz też: Test Dacia Logan 0.9 TCe: optymalna konfiguracja

2003:    Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 97,93%, a następnie do 99,3%. Wprowadzenie na rynek modelu Solenza.

2004:   Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii.

Rozwój Dacii w Europie i w basenie Morza Śródziemnego w latach 2004-2014

  • W 2004 roku, po debiucie rynkowym w Rumunii, Logan trafia do sprzedaży w innych krajach Europy Środkowej. W 2005 roku Logan pojawia się na rynkach Europy Zachodniej. Po tym błyskawicznym sukcesie rynkowym rozpoczyna się druga faza ekspansji Logana – w dwóch kierunkach:
    • ekspansja na kolejnych rynkach poprzez wprowadzenie modelu do sprzedaży
      w kolejnych krajach
    • ekspansja gamy wraz z opracowaniem nowych modeli na tej samej platformie.
  • Kalendarz:

2004:    Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii, a następnie w Czechach, na Węgrzech, w Turcji i Słowacji: natychmiastowy sukces, znacznie przekraczający oczekiwania.

2005:    Na początku roku model trafia na rynki Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, Słowenii, Bułgarii i Mołdawii. W czerwcu zostaje wprowadzony na rynki Europy Zachodniej, gdzie spotyka się z równie entuzjastycznym   przyjęciem.

2006:    Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Rumunii i Bułgarii.

Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG

2007:    Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Europie i krajach Maghrebu.

2008:    Wprowadzenie Logana Pick-up, Logana Van i Sandero.

2009:    Wprowadzenie Sandero Stepway.

2010:    Wprowadzenie Dustera.

2012:    Gama marki powiększa się o modele Lodgy, Dokker i Dokker Van. Odnowienie Logana, Sandero i  Sandero Stepway.

2013:    Nowy Duster.

Źródło: materiały prasowe Renault

Dacia Logan MCV LPG
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    REKLAMA

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA