REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia marki Dacia

Dacia Duster 1,6 16V 105 KM
Dacia Duster 1,6 16V 105 KM
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Dacia jest burzliwa, ale kończy się szczęśliwie bowiem nadal trwa. Co się stało, że ta rumuńska marka nie podzieliła losu polskiego FSO?

Dacia i Renault - historia kooperacji

Obecne pokolenie młodzieży kojarzy Dacię z modelami Logan, Duster czy Sandero. Mało osób zdaje sobie sprawę, że przeszłość firmy była trudna i gdyby nie pomoc Renault zapewne dziś marki Dacii nie byłoby na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

1999-2004: Dacia wchodzi do Grupy Renault. Narodziny projektu produkcji Logana

  • W latach 60. w Rumunii podjęto decyzję o rozwinięciu przemysłu samochodowego. Wybrano Renault, na licencji którego uruchomiona została produkcja popularnych samochodów Dacia. Rumuńska wersja Renault 8 otrzymała nazwę Dacia 1100, po niej pojawiła się Dacia 1300 (Renault 12) i jej liczne warianty.
  • W 1999 roku firma Renault objęła 51% kapitału Dacii i rozpoczęła realizację dwóch projektów: modernizacji rumuńskich zakładów przemysłowych i jednocześnie opracowania samochodu przystępnego cenowo dla wszystkich oraz przygotowania jego produkcji
    w Rumunii.
  • Logan był innowacyjnym pomysłem, „projektem, który dał początek programowi rozwoju całej gamy aut, a zwłaszcza strategicznym filarem rozwoju Renault i Aliansu”,  powiedział Carlos Ghosn, prezes Grupy Renault.
  • Między 1999 a 2004 rokiem Grupa Renault zainwestowała w ciągu 5 lat 489 milionów euro, przeprowadzając szeroko zakrojoną modernizację Dacii.
  • Kalendarz:

1999:    Prywatyzacja Dacii – Renault obejmuje  51% kapitału.

2000:    Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 81,4%. Wprowadzenie na rynek Supernovej.

REKLAMA

2001:    Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 92,72%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Dacia Logan 0.9 TCe: optymalna konfiguracja

2003:    Renault zwiększa swoje udziały w kapitale Dacii do 97,93%, a następnie do 99,3%. Wprowadzenie na rynek modelu Solenza.

2004:   Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii.

Rozwój Dacii w Europie i w basenie Morza Śródziemnego w latach 2004-2014

  • W 2004 roku, po debiucie rynkowym w Rumunii, Logan trafia do sprzedaży w innych krajach Europy Środkowej. W 2005 roku Logan pojawia się na rynkach Europy Zachodniej. Po tym błyskawicznym sukcesie rynkowym rozpoczyna się druga faza ekspansji Logana – w dwóch kierunkach:
    • ekspansja na kolejnych rynkach poprzez wprowadzenie modelu do sprzedaży
      w kolejnych krajach
    • ekspansja gamy wraz z opracowaniem nowych modeli na tej samej platformie.
  • Kalendarz:

2004:    Powstanie Logana i jego debiut rynkowy w Rumunii, a następnie w Czechach, na Węgrzech, w Turcji i Słowacji: natychmiastowy sukces, znacznie przekraczający oczekiwania.

2005:    Na początku roku model trafia na rynki Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, Słowenii, Bułgarii i Mołdawii. W czerwcu zostaje wprowadzony na rynki Europy Zachodniej, gdzie spotyka się z równie entuzjastycznym   przyjęciem.

2006:    Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Rumunii i Bułgarii.

Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG

2007:    Wprowadzenie do sprzedaży Logana MCV w Europie i krajach Maghrebu.

2008:    Wprowadzenie Logana Pick-up, Logana Van i Sandero.

2009:    Wprowadzenie Sandero Stepway.

2010:    Wprowadzenie Dustera.

2012:    Gama marki powiększa się o modele Lodgy, Dokker i Dokker Van. Odnowienie Logana, Sandero i  Sandero Stepway.

2013:    Nowy Duster.

Źródło: materiały prasowe Renault

Dacia Logan MCV LPG
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Logan 0.9 TCe
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Sandero Stepway
Kamil Fraszkiewicz
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA