REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Sandero: auto dla Polaka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Dla większości Polaków kupujących nowe auta, to właśnie cena jest kluczowym kryterium wyboru. Sandero okazuje się jednym z najtańszych sposobów na miejski samochód prosto z salonu.

Przeciętny zjadacz chleba, gdy wspólnie z żoną uskłada juz około 50 tysięcy złotych, zaczyna myśleć nowym aucie. Najlepiej takim, którym będzie mógł jeździć przynajmniej przez kolejne 10 lat. W dodatku tanio i bezawaryjnie. Jeśli wybierze Sandero – zostanie mu jeszcze na wakacje w Tunezji. Wysokie rachunki na stacjach benzynowych spowodowały, że o zużycie paliwa w konkretnych modelach klienci salonów pytają częściej niż dawniej. Testowane Sandero zaopatrzono w instalację gazową LPG. Czy dzięki temu jest to dobra alternatywa dla autobusu.

REKLAMA

REKLAMA

Nasze pierwsze spotkanie z Sandero odbyło się za pośrednictwem wersji Stepway. Zrobiła bardzo dobre wrażenie – tani sposób na jazdę po słabych drogach i niezbyt trudnych bezdrożach. Tym razem wersja, która przy Stepway’u wygląda budżetowo. Jednak w rzeczywistości to najbogatsza odmiana Laureate, ale zasilana za pomocą wspomnianej instalacji LPG produkcji Landi Renzo. Z zewnątrz ciemnoszary kolor i alufelgi o nienachalnej stylizacji pozwalają doskonale wtopić się w uliczny ruch.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacii Sandero

Wnętrze wersji Laureate Black Line jest niemal identyczne jak w odmianie Stepway. Różni się jedynie kolorystyką. Prosty i czytelny kokpit ograniczony został do niezbędnego minimum. Materiały, choć twarde, spasowane bardzo porządnie. Funkcjonalna różnica to możliwość regulacji wysokości fotela kierowcy oraz kolumny kierowniczej. Odmiana Laureate ma też komputer pokładowy - ale nie w momencie, gdy na pokładzie znajduje się instalacja gazowa - oraz białe zegary. Jest za to wskaźnik ilości gazu - tuż obok lewarka. Dzięki skromnej desce rozdzielczej z przodu miejsca jest sporo. Z tyłu również nie jest źle, jednak najlepsze wrażenie robi bagażnik – 320 litrów w aucie klasy B to świetny wynik.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mazda5: zoom zoom van

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowaną wersję napędzał znany z Clio benzynowy silnik 1.2 16v o mocy 75 koni. Wystarczy on jedynie do miasta. W praktyce jest także dość głośny. Wynika to z faktu, że aby przyśpieszać, trzeba go wysoko kręcić. Dzięki dobrze dobranej i porządnie zestrojonej instalacji gazowej, nie ma tu różnicy przy jeździe na gazie lub benzynie. Źródło zasilania można zmienić w dowolnym momencie, przyciskiem na wskaźniku poziomu gazu, co również odbywa się całkowicie płynnie. Gdy skończy się gaz, instalacja automatycznie przełącza się na benzynę. Wszystko niezauważalnie i bez szarpnięć. Łączny zasięg Sandero z podwójnym zasilaniem może być imponujący (zbiornik paliwa ma 50 litrów, a gazu – 34). Spalanie gazu przy miejskiej jeździe na wysokich obrotach to mniej więcej 10 litrów na setkę.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowa Honda Civic 2012

W aktualnej ofercie na rok 2012 wersja 1.2 16v z LGP dostępna jest jedynie w wyposażeniu Arctica. Kosztuje 38 700 zł. Chcąc kupić odmianę Laureate, trzeba zdecydować się na jednostkę 1.6 84 KM. Takie auto kosztuje 41 350 zł. To i tak niewiele jak na model klasy B prosto z salonu. Dla osób, które oczekują jedynie taniej jazdy i koniecznie chcą mieć nowe auto (3-letnia gwarancja) - jest to ciekawa propozycja. A już na pewno dobra alternatywa dla zatłoczonego autobusu i biletu miesięcznego, który w Warszawie kosztuje mniej więcej tyle, ile pełny zbiornik gazu do Sandero

Dacia Sandero 1.2 16v LPG -przód. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -tył. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -bok. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -przód. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -tył. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -bok/przód. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -deska rozdzielcza. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -fotel kierowcy. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -tylna kanapa. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG bagażnik. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -bagażnik. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -deska rozdzielcza. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -zegary. fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG -silnik. fot. Maciek Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA