REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Citroen C3 II (2009 - 2016) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ma zalotne spojrzenie, 300 litrowy bagażnik, 11 wersji napędowych i ceny startujące od 13 tysięcy złotych. Używany Citroen C3 II to ciekawe auto. Tylko czy warte wyboru?

Segment B jest jednym z ważniejszych w strukturze sprzedaży w Europie. Właśnie dlatego podczas prac nad drugą generacją Citroena C3 Francuzi przykładali się szczególnie! Auto zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w roku 2009 i wzbudziło duże zainteresowanie. Temu nie można się jednak dziwić. To naprawdę udany projekt. Obłe nadwozie nawiązuje i do klasyka 2CV, i swojego poprzednika. Do tego nie brakuje mu nowoczesnych akcentów, przez co świetnie wygląda w centrum dużego miasta.

REKLAMA

REKLAMA

Po zajęciu miejsca za kierownicą Citroena C3 II prowadzący może się poczuć nieco przytłoczony. Na konsoli pojawia się kilka wyświetlaczy i spora ilość przycisków. To jednak wyłącznie wrażenie. Obsługa całości już po kilku minutach jazdy staje się bowiem intuicyjna. Co więcej, kierowca będzie miał poczucie przestrzeni, a wszystko za sprawą dużej ilości światła dostarczonej przez przednią szybę Zenith. Jako że jest ona poprowadzona aż na linię dachu, gwarantuje o 80 proc. większą widoczność i poprawia poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.

REKLAMA

Używane: Citroen C3 II - bagażnik o pojemności 300 litrów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na nietuzinkowej szybkie innowacyjność Francuzów nie kończy się. Układ wentylacyjny może być wyposażony w rozpylacz zapachów, a komfort jazdy gwarantuje potrojenie w stosunku do poprzednika ilości mat wygłuszających. Co z przestronnością? W pierwszym rzędzie foteli zasiądą nawet wysokie osoby. Nieco gorzej wygląda sytuacja w przypadku tylnej kanapy. Tam najlepiej poczują się dzieci. Dużą zaletą używanego Citroena C3 II jest spory bagażnik. Kufer ma pojemność wynoszącą od 300 do 1121 litrów.

Zobacz również: Używany Citroen C3: miejska awangarda

Mały hatchback z Francji funkcjonuje w segmencie B. To jednak nie przeszkodziło Citroenowi w zaoferowaniu kierowcom szerokiej palety silnikowej. Przed liftingiem przeprowadzonym w roku 2013 gamę otwierały dwa benzyniaki z 8-zaworową głowicą odziedziczone po poprzedniku. Mowa o 60-konnym silniku 1.1 litra oraz 75-konnym 1.4 litra. To proste konstrukcje, które choć nie są zbyt oszczędne i okazują się hałaśliwe, idealnie nadają się do zasilania gazem oraz do przebiegu na poziomie 180 - 190 tysięcy kilometrów nie psują się wcale.

W czasie liftingu najsłabsze benzyniaki zostały zamienione na nowocześniejsze konstrukcje. I tak w palecie pojawił się silnik 1.0 VTi oraz 1.2 VTi (1.2 PureTech). Mniejszy jest konstrukcją Toyoty. 3 cylindry ograniczają kulturę pracy, a 68 koni nie czyni z Citroena C3 II demona prędkości. Z drugiej strony konstrukcja jest bezawaryjna i ma bezobsługowy łańcuch rozrządu. Benzyniak 1.2 PureTech również cieszy się dobrą opinią, a do tego występuje w wariantach o mocy 82 i 110 koni mechanicznych. Główny problem? Ograniczona trwałość paska osprzętu - najlepiej wymieniać go razem z każdym przeglądem olejowym.

Używane: Citroen C3 II - silniki VTi mają pewną wadę…

Na szczycie palety benzynowej pojawiają się dwa motory typu VTi. Mniejszy ma pojemność 1.4 litra i moc 95 koni mechanicznych. Większy oferuje 120 koni i 1.6 litra pojemności. Choć silniki te gwarantują używanemu Citroenowi C3 II dynamikę jazdy, są obarczone pewnym problemem. Lubią spalać olej silnikowy, a ubytek niezauważony w porę przez kierowcę, prowadzi do powstawania dwóch usterek. Pierwszą jest wyciąganie łańcucha rozrządu. Drugą uszkodzenia kół zmiennych faz rozrządu. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów, interwał wymiany oleju warto skrócić do 10 - 12 tysięcy kilometrów.

Używany Citroen C3 II to dwa silniki wysokoprężne. 68-konna jednostka 1.4 HDi być może nie oferuje osiągów, z drugiej strony jest wybitnie oszczędny (spala około 4 litrów oleju napędowego w trasie), a do tego nie ma ani koła dwumasowego, ani często filtra cząstek stałych. Problemy? Głównym są wycieki oleju napędowego spod podkładek przy wtryskiwaczach. Motor 1.6 HDi oferuje 92, 112 lub 114 koni mechanicznych. Nadal jest oszczędny, ale zdecydowanie bardziej dynamiczny. Niestety to też konstrukcja bardziej skomplikowana, która potencjalnie może być źródłem poważniejszych awarii. Znane są przypadki zatarcia turbosprężarki oraz konieczna jest okresowa wymiana filtra FAP.

Zobacz również: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Podczas projektowania zawieszenia Citroena C3 II Francuzi postawili na prostotę. Przód resorują kolumny McPherona, a tył belka skrętna. Zestrojenie jest zdecydowanie miękkie. W ten sposób hatchback dobrze tłumi miejskie nierówności, jednak mało precyzyjnie radzi sobie np. z dynamiczniejszym pokonywaniem zakrętów. Elementy zastosowanie w zawieszeniu C-trójki drugiej generacji są trwałe. Pierwsze zazwyczaj poddają się łączniki stabilizatorów. Ich ceny startują jednak już od 28 złotych.

Używane: Citroen C3 II - prawie się nie psuje!

Jak na razie używane Citroeny C3 II nie stanowią źródła dużej ilości awarii dla właścicieli. Zdarzają się głównie problemy związane z drobiazgami. Przykład? Psuje się przycisk świateł awaryjnych. Poza tym kierowcy zgłaszali też problemy np. z szarpaniem zautomatyzowanej skrzyni biegów. Konstrukcja Citroena C3 jest nasycona elektroniką. Mechanika jest już jednak niezwykle prosta. A to pozwala nie tylko ograniczyć ilość usterek, ale również obniżyć koszty regularnego serwisu podstawowego.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Używane Citroeny C3 II kosztują minimum 13 tysięcy złotych. Za egzemplarz w dobrym stanie technicznym i godny uwagi trzeba jednak zapłacić nieco więcej - lepiej zatem a budżet przyjąć jakieś 15 - 16 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze z końca produkcji dostępne w przysalonowych komisach potrafią być wyceniane na 36 tysięcy złotych. Na wysoką cenę wpływ ma młody wiek konstrukcji oraz gwarancja jakości potwierdzona logo ASO. Jeżeli chodzi o podział wersji napędowych, silniki benzynowe i diesla występują mniej więcej w stosunku 50:50. Poza tym wśród ofert sprzedaży nie brakuje egzemplarzy dobrze wyposażonych.

Używane: Citroen C3 II - podsumowanie

Używany Citroen C3 II może stanowić naprawdę dobrą propozycję z rynku wtórnego. Na auto powinny się zdecydować osoby, które nie jeżdżą z byt dynamicznie i szukają rzucającego się w oczy środka transportu do miasta. Co poza tym oferuje Francuz? Małą ilość usterek, niskie koszty eksploatacji i naprawdę dużą oszczędność w przypadku napędu wysokoprężnego.

Citroen C3 II - dane techniczne - silniki benzynowe:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.0 VTi 68 KM 95 Nm 16,2 s. 163 km/h 5,3/4,5/4,0
1.1 8v 60 KM 95 Nm 16,5 s. 155 km/h 7,9/5,9/4,9
1.2 VTi 82 KM 118 Nm 14,2 s. 173 km/h 5,5/4,5/3,9
1.2 VTi 110 KM 205 Nm 9,6 s. 190 km/h 5,9/4,7/4,0
1.4 8v 75 KM 118 Nm 14,2 s. 163 km/h 8,0/6,1/5,0
1.4 VTi 95 KM 135 Nm 10,6 s. 184 km/h 7,6/5,8/4,8
1.6 VTi 120 KM 160 Nm 8,9 s. 190 km/h 7,9/5,9/4,8

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Citroen C3 II - dane techniczne - silniki diesla:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalane miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.4 HDi 68 KM 95 Nm 14,2 s. 162 km/h 5,1/4,3/3,8
1.6 HDi 92 KM 230 Nm 11,3 s. 180 km/h 5,3/4,3/3,7
1.6 HDi 112 KM 270 Nm 9,9 s. 190 km/h 5,5/4,4/3,8
1.6 HDi 114 KM 270 Nm 9,7 s. 190 km/h 4,6/3,8/3,4

Citroen C3 II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • filtr kabinowy - od 34 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 211 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 207 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 84 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 79 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 67 zł
  • łącznik stabilizatora - od 28 zł
  • drążki kierownicze - od 31 zł
  • amortyzator - od 104 zł
  • sprzęgło komplet - od 360 zł
  • koło dwumasowe - od 1138 zł
  • zawór EGR - od 510 zł

Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA