Używane: Citroen C3 II (2009 - 2016) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Segment B jest jednym z ważniejszych w strukturze sprzedaży w Europie. Właśnie dlatego podczas prac nad drugą generacją Citroena C3 Francuzi przykładali się szczególnie! Auto zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w roku 2009 i wzbudziło duże zainteresowanie. Temu nie można się jednak dziwić. To naprawdę udany projekt. Obłe nadwozie nawiązuje i do klasyka 2CV, i swojego poprzednika. Do tego nie brakuje mu nowoczesnych akcentów, przez co świetnie wygląda w centrum dużego miasta.
REKLAMA
Po zajęciu miejsca za kierownicą Citroena C3 II prowadzący może się poczuć nieco przytłoczony. Na konsoli pojawia się kilka wyświetlaczy i spora ilość przycisków. To jednak wyłącznie wrażenie. Obsługa całości już po kilku minutach jazdy staje się bowiem intuicyjna. Co więcej, kierowca będzie miał poczucie przestrzeni, a wszystko za sprawą dużej ilości światła dostarczonej przez przednią szybę Zenith. Jako że jest ona poprowadzona aż na linię dachu, gwarantuje o 80 proc. większą widoczność i poprawia poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.
Używane: Citroen C3 II - bagażnik o pojemności 300 litrów!
Na nietuzinkowej szybkie innowacyjność Francuzów nie kończy się. Układ wentylacyjny może być wyposażony w rozpylacz zapachów, a komfort jazdy gwarantuje potrojenie w stosunku do poprzednika ilości mat wygłuszających. Co z przestronnością? W pierwszym rzędzie foteli zasiądą nawet wysokie osoby. Nieco gorzej wygląda sytuacja w przypadku tylnej kanapy. Tam najlepiej poczują się dzieci. Dużą zaletą używanego Citroena C3 II jest spory bagażnik. Kufer ma pojemność wynoszącą od 300 do 1121 litrów.
Zobacz również: Używany Citroen C3: miejska awangarda
Mały hatchback z Francji funkcjonuje w segmencie B. To jednak nie przeszkodziło Citroenowi w zaoferowaniu kierowcom szerokiej palety silnikowej. Przed liftingiem przeprowadzonym w roku 2013 gamę otwierały dwa benzyniaki z 8-zaworową głowicą odziedziczone po poprzedniku. Mowa o 60-konnym silniku 1.1 litra oraz 75-konnym 1.4 litra. To proste konstrukcje, które choć nie są zbyt oszczędne i okazują się hałaśliwe, idealnie nadają się do zasilania gazem oraz do przebiegu na poziomie 180 - 190 tysięcy kilometrów nie psują się wcale.
W czasie liftingu najsłabsze benzyniaki zostały zamienione na nowocześniejsze konstrukcje. I tak w palecie pojawił się silnik 1.0 VTi oraz 1.2 VTi (1.2 PureTech). Mniejszy jest konstrukcją Toyoty. 3 cylindry ograniczają kulturę pracy, a 68 koni nie czyni z Citroena C3 II demona prędkości. Z drugiej strony konstrukcja jest bezawaryjna i ma bezobsługowy łańcuch rozrządu. Benzyniak 1.2 PureTech również cieszy się dobrą opinią, a do tego występuje w wariantach o mocy 82 i 110 koni mechanicznych. Główny problem? Ograniczona trwałość paska osprzętu - najlepiej wymieniać go razem z każdym przeglądem olejowym.
Używane: Citroen C3 II - silniki VTi mają pewną wadę…
Na szczycie palety benzynowej pojawiają się dwa motory typu VTi. Mniejszy ma pojemność 1.4 litra i moc 95 koni mechanicznych. Większy oferuje 120 koni i 1.6 litra pojemności. Choć silniki te gwarantują używanemu Citroenowi C3 II dynamikę jazdy, są obarczone pewnym problemem. Lubią spalać olej silnikowy, a ubytek niezauważony w porę przez kierowcę, prowadzi do powstawania dwóch usterek. Pierwszą jest wyciąganie łańcucha rozrządu. Drugą uszkodzenia kół zmiennych faz rozrządu. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów, interwał wymiany oleju warto skrócić do 10 - 12 tysięcy kilometrów.
Używany Citroen C3 II to dwa silniki wysokoprężne. 68-konna jednostka 1.4 HDi być może nie oferuje osiągów, z drugiej strony jest wybitnie oszczędny (spala około 4 litrów oleju napędowego w trasie), a do tego nie ma ani koła dwumasowego, ani często filtra cząstek stałych. Problemy? Głównym są wycieki oleju napędowego spod podkładek przy wtryskiwaczach. Motor 1.6 HDi oferuje 92, 112 lub 114 koni mechanicznych. Nadal jest oszczędny, ale zdecydowanie bardziej dynamiczny. Niestety to też konstrukcja bardziej skomplikowana, która potencjalnie może być źródłem poważniejszych awarii. Znane są przypadki zatarcia turbosprężarki oraz konieczna jest okresowa wymiana filtra FAP.
Zobacz również: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty
Podczas projektowania zawieszenia Citroena C3 II Francuzi postawili na prostotę. Przód resorują kolumny McPherona, a tył belka skrętna. Zestrojenie jest zdecydowanie miękkie. W ten sposób hatchback dobrze tłumi miejskie nierówności, jednak mało precyzyjnie radzi sobie np. z dynamiczniejszym pokonywaniem zakrętów. Elementy zastosowanie w zawieszeniu C-trójki drugiej generacji są trwałe. Pierwsze zazwyczaj poddają się łączniki stabilizatorów. Ich ceny startują jednak już od 28 złotych.
Używane: Citroen C3 II - prawie się nie psuje!
Jak na razie używane Citroeny C3 II nie stanowią źródła dużej ilości awarii dla właścicieli. Zdarzają się głównie problemy związane z drobiazgami. Przykład? Psuje się przycisk świateł awaryjnych. Poza tym kierowcy zgłaszali też problemy np. z szarpaniem zautomatyzowanej skrzyni biegów. Konstrukcja Citroena C3 jest nasycona elektroniką. Mechanika jest już jednak niezwykle prosta. A to pozwala nie tylko ograniczyć ilość usterek, ale również obniżyć koszty regularnego serwisu podstawowego.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW
Używane Citroeny C3 II kosztują minimum 13 tysięcy złotych. Za egzemplarz w dobrym stanie technicznym i godny uwagi trzeba jednak zapłacić nieco więcej - lepiej zatem a budżet przyjąć jakieś 15 - 16 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze z końca produkcji dostępne w przysalonowych komisach potrafią być wyceniane na 36 tysięcy złotych. Na wysoką cenę wpływ ma młody wiek konstrukcji oraz gwarancja jakości potwierdzona logo ASO. Jeżeli chodzi o podział wersji napędowych, silniki benzynowe i diesla występują mniej więcej w stosunku 50:50. Poza tym wśród ofert sprzedaży nie brakuje egzemplarzy dobrze wyposażonych.
Używane: Citroen C3 II - podsumowanie
Używany Citroen C3 II może stanowić naprawdę dobrą propozycję z rynku wtórnego. Na auto powinny się zdecydować osoby, które nie jeżdżą z byt dynamicznie i szukają rzucającego się w oczy środka transportu do miasta. Co poza tym oferuje Francuz? Małą ilość usterek, niskie koszty eksploatacji i naprawdę dużą oszczędność w przypadku napędu wysokoprężnego.
Citroen C3 II - dane techniczne - silniki benzynowe:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
1.0 VTi | 68 KM | 95 Nm | 16,2 s. | 163 km/h | 5,3/4,5/4,0 |
1.1 8v | 60 KM | 95 Nm | 16,5 s. | 155 km/h | 7,9/5,9/4,9 |
1.2 VTi | 82 KM | 118 Nm | 14,2 s. | 173 km/h | 5,5/4,5/3,9 |
1.2 VTi | 110 KM | 205 Nm | 9,6 s. | 190 km/h | 5,9/4,7/4,0 |
1.4 8v | 75 KM | 118 Nm | 14,2 s. | 163 km/h | 8,0/6,1/5,0 |
1.4 VTi | 95 KM | 135 Nm | 10,6 s. | 184 km/h | 7,6/5,8/4,8 |
1.6 VTi | 120 KM | 160 Nm | 8,9 s. | 190 km/h | 7,9/5,9/4,8 |
Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Citroen C3 II - dane techniczne - silniki diesla:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalane miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
1.4 HDi | 68 KM | 95 Nm | 14,2 s. | 162 km/h | 5,1/4,3/3,8 |
1.6 HDi | 92 KM | 230 Nm | 11,3 s. | 180 km/h | 5,3/4,3/3,7 |
1.6 HDi | 112 KM | 270 Nm | 9,9 s. | 190 km/h | 5,5/4,4/3,8 |
1.6 HDi | 114 KM | 270 Nm | 9,7 s. | 190 km/h | 4,6/3,8/3,4 |
Citroen C3 II - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 24 zł
- filtr paliwa - od 14 zł
- filtr kabinowy - od 34 zł
- zestaw paska rozrządu - od 211 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 207 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 84 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 79 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 67 zł
- łącznik stabilizatora - od 28 zł
- drążki kierownicze - od 31 zł
- amortyzator - od 104 zł
- sprzęgło komplet - od 360 zł
- koło dwumasowe - od 1138 zł
- zawór EGR - od 510 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.