REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 – Shine - 1.2 PureTech 82 KM - Test redakcyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroën C3 to efektowny i bardzo wygodny przedstawiciel miejskich aut w segmencie B. Trzycylindrowy, 82-u konny silnik pozwala na dynamiczną jazdę do 100 km/h… powyżej tej wartości to już niestety zupełnie inna historia.

Wygląd i estetyka

REKLAMA

Citroën C3 (testowany w najwyżej wersji „Shine” z kilkoma dodatkowymi elementami stylistycznymi) z pewnością jest autem nietuzinkowym. Oryginalny kształt nadwozia, ze stosunkowo masywnym przodem sprawia, że auto wydaj się większe niż jest w rzeczywistości (nadając niewielkiemu przedstawicielowi segmentu B bardziej dystyngowany charakter). Dwukolorowe nadwozie, z kontrastowym białym dachem nadaje mu też pewnej zadziorności, na uwagę zasługuje także oryginalne osadzenie świateł do jazdy dziennej i świateł drogowych. 

W opcji (w wersji Shine bez dopłaty) dostępne są także plastikowe osłony drzwi AirBump– test modelu w nie wyposażonego (a także z mocniejszym 110 konnym silnikiem benzynowym) można przeczytać tutaj: Citroen C3 110 KM).

 

Wnętrze

REKLAMA

Wykończenie wnętrza co do zasady należy uznać dobre. Niewątpliwie ciekawym detalem jest materiałowe obszycie wybranych elementów kokpitu (dobrze widocznych w jasnej tapicerce), czy walizkowy uchwyt służący do zamykania drzwi. Podobnie docenić należy m.in. wykończenie wylotów powietrza, czy dużą i „mięsistą”, skórzaną, kierownicę o dużej skali regulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzają się jednak pewne niedopatrzenia i widoczne oszczędności przy produkcji – na minus należy zaliczyć bardzo twarde i nieprzyjemne w dotyku plastiki na wykończeniu drzwi, czy brak podłokietnika (nawet opcjonalnego). Poza tym część schowków (choć licznych) wydaje się dziwnie niewymiarowych, bądź za płytkich, bądź za wąskich np. schowek pod wyświetlaczem nie mieści ani okularów (co widać na zdjęciach) ani telefonu powyżej 5 cali przekątnej ekranu. Schowki na kubki są także trudno dostępne przy wychyleniu manetki zmiany biegów na „górne” przełożenia.

 

O ile komfort jazdy jest zdecydowanie poprawny, drugi poważny mankament związany jest ze wzrostem kierowcy – stosunkowo krótkie drzwi przednie, powodują, że przy mocnym wycofaniu fotela, lewa strona jest w dużej mierze zasłonięta przez szeroki słupek środkowy, poważnie ograniczając widoczność. Miejsce z tyłu, bezpośrednio za kierowcą o wzroście powyżej 1,80 m. dostępne jest w zasadzie wyłącznie dla dziecka.

Multimedia i opcje wyposażenia

Testowany model posiadał wszystkie opcjonalne elementy wyposażenia w zakresie multimediów ( nie tylko, biorąc pod uwagę choćby tempomat). Oprócz ekranu dotykowego, stanowiącego centrum obsługi zarówno multimediów, jak i (niestety) klimatyzacji, z opcjonalnego wyposażenia należy wymienić:

- CONNECTEDCAM

Wbudowaną (i schowaną za lusterkiem środkowym) szerokokątną kamerę, nagrywającą przebieg jazdy w dwuminutowych fragmentach, oraz pozwalającą robić zdjęcia po naciśnięciu klawisza (który z uwagi na położenie, jest w zasadzie niedostępny w trakcie jazdy). Dosyć odważnym rozwiązaniem jest jednak sparowanie obsługi kamery wyłącznie z aplikacją mobilną (nie da się kierować ustawieniami za pośrednictwem samochodu), głównie nastawioną na funkcje społecznościowe (nagrane filmy i zdjęcia można udostępnić m.in. na facebooku czy youtube).

CITROËN CONNECT BOX

System łączności z centrum assistance Citroena – składający się dwóch usług: awaryjnych (na na potrzeby uzyskania pilnej pomocy, czy wypadku z automatycznym rozpoznaniem samochodu i jego położenia) i assistance ze wsparciem dotyczącym m.in. awarii). Usługa dostępna jest 24 godziny na dobę.

 

Centrum multimedialne w postaci 7-o calowego ekranu dotykowego jest czytelne i proste w nawigacji (za co należy się pochwała projektantom). Cieszy manualna regulacja głośności radia w postaci niewielkiego pokrętła – kłopotliwa może być szybka regulacja klimatyzacji, która poza klawiszem nawiewu na przednią szybę – w całości regulowana jest dotykowo. W najwyższej opcji dostępne były opcje parowania telefonu z użyciem zarówno Apple Carplay, Android Car (póki co oficjalnie niedostępny dla użytkowników w Polsce), jak i Mirrorlink, oraz 6-o głośnikowy system audio.

 

Kamera cofania (opcjonalna) umiejscowiona jest we wnęce nad tablicą rejestracyjną, przez co jest mniej narażona na ubrudzenie, „w zamian” nie oferuje jednak zbyt wysokiej rozdzielczości i nie pokazuje toru jazdy.

Podsumowując – wyposażenie multimedialne i komfortu należy ocenić na plus (automatyczna klimatyzacja czy systemy łączności nieczęsto oferowane są w samochodach segmentu B), windują one jednak cenę testowanego modelu do niespełna 70.000 zł.

Jazda i silnik

REKLAMA

Trzycylindrową, wolnossącą jednostkę napędową Citroëna C3 należy oceniać w dwóch aspektach, w których radzi sobie diametralnie różnie. Pierwszy – to jazda w warunkach miejskich i niewymagającej trasie. Mały, lekki samochód bardzo sprawnie rozpędza się zarówno do prędkości akceptowanych w mieście jak i w trasie przy prędkościach do 100 km/h. Leniwa jazda w granicach 90 km/h pozwala na utrzymanie średniego spalania na poziomie 5-u litrów na 100 km. W trybie miejskim, w zależności od „ciężaru” stopy spalanie średnie może wynosić od 6,5 do 8,5 litra, można więc zawalczyć o bardzo dobry wynik.

Drugi aspekt to prędkości wyższe – przekroczenie 100 km/h jest oporne, przełożenia skrzyni biegów utrudniają rozpędzanie samochodu powyżej 3 biegu. Osiągnięcie prędkości autostradowej zajmuje na tyle dużo czasu,  że należy zastanawiać się nad zasadnością wybierania się tym samochodem na trasę szybkiego ruchu.

Zawieszenie nastawione jest na maksymalny komfort – C3 dzielnie przedziera się przez nierówności, pozapadane studzienki, czy przejazdy przez tory tramwajowe zapewniając pełną wygodę dla pasażerów. Minusem jest relatywnie duże przechylanie się w zakrętach, nie można jednak powiedzieć, żeby psuło to komfort jazdy. Zaskakująca przy pierwszym kontakcie może być siła wspomagania kierownicy –stawia ona niewielki opór, a sam układ nie jest zbyt precyzyjny. Na plus należy zaliczyć lekko pracującą i w miarę precyzyjną dźwignię zmiany biegów.

Podsumowanie

Citroën C3 jest bardzo efektownym i bardzo miejskim samochodem segmentu B. Trudno oczekiwać od niego wyczynowej, czy szybkiej jazdy – ale doskonale radzi sobie z zadaniem jakie postawili przed nim projektanci i inżynierowie. To bardzo wygodny „mieszczuch” o niebanalnej stylistyce i ciekawych rozwiązaniach technologicznych i multimedialnych rzadko dostępnych w samochodzie tej klasy.

 

Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Deska rozdzielcza
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Systemy komunikacji
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA