REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 – Shine - 1.2 PureTech 82 KM - Test redakcyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroën C3 to efektowny i bardzo wygodny przedstawiciel miejskich aut w segmencie B. Trzycylindrowy, 82-u konny silnik pozwala na dynamiczną jazdę do 100 km/h… powyżej tej wartości to już niestety zupełnie inna historia.

Wygląd i estetyka

REKLAMA

Citroën C3 (testowany w najwyżej wersji „Shine” z kilkoma dodatkowymi elementami stylistycznymi) z pewnością jest autem nietuzinkowym. Oryginalny kształt nadwozia, ze stosunkowo masywnym przodem sprawia, że auto wydaj się większe niż jest w rzeczywistości (nadając niewielkiemu przedstawicielowi segmentu B bardziej dystyngowany charakter). Dwukolorowe nadwozie, z kontrastowym białym dachem nadaje mu też pewnej zadziorności, na uwagę zasługuje także oryginalne osadzenie świateł do jazdy dziennej i świateł drogowych. 

W opcji (w wersji Shine bez dopłaty) dostępne są także plastikowe osłony drzwi AirBump– test modelu w nie wyposażonego (a także z mocniejszym 110 konnym silnikiem benzynowym) można przeczytać tutaj: Citroen C3 110 KM).

 

Wnętrze

REKLAMA

Wykończenie wnętrza co do zasady należy uznać dobre. Niewątpliwie ciekawym detalem jest materiałowe obszycie wybranych elementów kokpitu (dobrze widocznych w jasnej tapicerce), czy walizkowy uchwyt służący do zamykania drzwi. Podobnie docenić należy m.in. wykończenie wylotów powietrza, czy dużą i „mięsistą”, skórzaną, kierownicę o dużej skali regulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzają się jednak pewne niedopatrzenia i widoczne oszczędności przy produkcji – na minus należy zaliczyć bardzo twarde i nieprzyjemne w dotyku plastiki na wykończeniu drzwi, czy brak podłokietnika (nawet opcjonalnego). Poza tym część schowków (choć licznych) wydaje się dziwnie niewymiarowych, bądź za płytkich, bądź za wąskich np. schowek pod wyświetlaczem nie mieści ani okularów (co widać na zdjęciach) ani telefonu powyżej 5 cali przekątnej ekranu. Schowki na kubki są także trudno dostępne przy wychyleniu manetki zmiany biegów na „górne” przełożenia.

 

O ile komfort jazdy jest zdecydowanie poprawny, drugi poważny mankament związany jest ze wzrostem kierowcy – stosunkowo krótkie drzwi przednie, powodują, że przy mocnym wycofaniu fotela, lewa strona jest w dużej mierze zasłonięta przez szeroki słupek środkowy, poważnie ograniczając widoczność. Miejsce z tyłu, bezpośrednio za kierowcą o wzroście powyżej 1,80 m. dostępne jest w zasadzie wyłącznie dla dziecka.

Multimedia i opcje wyposażenia

Testowany model posiadał wszystkie opcjonalne elementy wyposażenia w zakresie multimediów ( nie tylko, biorąc pod uwagę choćby tempomat). Oprócz ekranu dotykowego, stanowiącego centrum obsługi zarówno multimediów, jak i (niestety) klimatyzacji, z opcjonalnego wyposażenia należy wymienić:

- CONNECTEDCAM

Wbudowaną (i schowaną za lusterkiem środkowym) szerokokątną kamerę, nagrywającą przebieg jazdy w dwuminutowych fragmentach, oraz pozwalającą robić zdjęcia po naciśnięciu klawisza (który z uwagi na położenie, jest w zasadzie niedostępny w trakcie jazdy). Dosyć odważnym rozwiązaniem jest jednak sparowanie obsługi kamery wyłącznie z aplikacją mobilną (nie da się kierować ustawieniami za pośrednictwem samochodu), głównie nastawioną na funkcje społecznościowe (nagrane filmy i zdjęcia można udostępnić m.in. na facebooku czy youtube).

CITROËN CONNECT BOX

System łączności z centrum assistance Citroena – składający się dwóch usług: awaryjnych (na na potrzeby uzyskania pilnej pomocy, czy wypadku z automatycznym rozpoznaniem samochodu i jego położenia) i assistance ze wsparciem dotyczącym m.in. awarii). Usługa dostępna jest 24 godziny na dobę.

 

Centrum multimedialne w postaci 7-o calowego ekranu dotykowego jest czytelne i proste w nawigacji (za co należy się pochwała projektantom). Cieszy manualna regulacja głośności radia w postaci niewielkiego pokrętła – kłopotliwa może być szybka regulacja klimatyzacji, która poza klawiszem nawiewu na przednią szybę – w całości regulowana jest dotykowo. W najwyższej opcji dostępne były opcje parowania telefonu z użyciem zarówno Apple Carplay, Android Car (póki co oficjalnie niedostępny dla użytkowników w Polsce), jak i Mirrorlink, oraz 6-o głośnikowy system audio.

 

Kamera cofania (opcjonalna) umiejscowiona jest we wnęce nad tablicą rejestracyjną, przez co jest mniej narażona na ubrudzenie, „w zamian” nie oferuje jednak zbyt wysokiej rozdzielczości i nie pokazuje toru jazdy.

Podsumowując – wyposażenie multimedialne i komfortu należy ocenić na plus (automatyczna klimatyzacja czy systemy łączności nieczęsto oferowane są w samochodach segmentu B), windują one jednak cenę testowanego modelu do niespełna 70.000 zł.

Jazda i silnik

REKLAMA

Trzycylindrową, wolnossącą jednostkę napędową Citroëna C3 należy oceniać w dwóch aspektach, w których radzi sobie diametralnie różnie. Pierwszy – to jazda w warunkach miejskich i niewymagającej trasie. Mały, lekki samochód bardzo sprawnie rozpędza się zarówno do prędkości akceptowanych w mieście jak i w trasie przy prędkościach do 100 km/h. Leniwa jazda w granicach 90 km/h pozwala na utrzymanie średniego spalania na poziomie 5-u litrów na 100 km. W trybie miejskim, w zależności od „ciężaru” stopy spalanie średnie może wynosić od 6,5 do 8,5 litra, można więc zawalczyć o bardzo dobry wynik.

Drugi aspekt to prędkości wyższe – przekroczenie 100 km/h jest oporne, przełożenia skrzyni biegów utrudniają rozpędzanie samochodu powyżej 3 biegu. Osiągnięcie prędkości autostradowej zajmuje na tyle dużo czasu,  że należy zastanawiać się nad zasadnością wybierania się tym samochodem na trasę szybkiego ruchu.

Zawieszenie nastawione jest na maksymalny komfort – C3 dzielnie przedziera się przez nierówności, pozapadane studzienki, czy przejazdy przez tory tramwajowe zapewniając pełną wygodę dla pasażerów. Minusem jest relatywnie duże przechylanie się w zakrętach, nie można jednak powiedzieć, żeby psuło to komfort jazdy. Zaskakująca przy pierwszym kontakcie może być siła wspomagania kierownicy –stawia ona niewielki opór, a sam układ nie jest zbyt precyzyjny. Na plus należy zaliczyć lekko pracującą i w miarę precyzyjną dźwignię zmiany biegów.

Podsumowanie

Citroën C3 jest bardzo efektownym i bardzo miejskim samochodem segmentu B. Trudno oczekiwać od niego wyczynowej, czy szybkiej jazdy – ale doskonale radzi sobie z zadaniem jakie postawili przed nim projektanci i inżynierowie. To bardzo wygodny „mieszczuch” o niebanalnej stylistyce i ciekawych rozwiązaniach technologicznych i multimedialnych rzadko dostępnych w samochodzie tej klasy.

 

Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Deska rozdzielcza
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Systemy komunikacji
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA