REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 Aircross – pierwsza jazda francuskim crossoverem

Łukasz Kuźmiuk
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross to kolejny przedstawiciel ciągle modnych crossoverów i SUV-ów. Francuzi stając do walki z takimi rywalami jak Renault Captur lub Seat Arona postawili na nietuzinkowość. Czy słusznie?
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross zastąpił model C3 Picasso, tym samym potwierdzając stale nasilającą się modę na SUV-y i crossovery. Francuzi postanowili zamienić małego minivana na crossovera z segmentu B i z logicznego punktu widzenia był to bardzo dobry ruch, wszak należy tworzyć pojazdy zgodnie z obowiązującą modą. W obecnych czasach wielu klientów kupuje auta oczami, a trzeba przyznać, że C3 Aircross prezentuje się ciekawie. Z pewnością nie jest to piękny model, ale najnowszy Citroen po prostu ma coś w sobie. Nie sposób nie zauważyć go na ulicy i swoją dość ekstrawagancką stylistyką przyciąga spojrzenia, zwłaszcza wtedy, gdy karoseria jest upiększona pomarańczowymi dodatkami. Francuzi chwalą się, że w Polsce klienci będą mogli skonfigurować wygląd Citroena C3 Aircross na 85 sposobów, a to za sprawą 8 lakierów, 3 kolorów dachu i 4 pakietów kolorystycznych (czarnego, srebrnego, białego i pomarańczowego). W ramach pakietów kolorystycznych znalazły się kolorowe relingi, „żaluzje” na szybach pomiędzy słupkami C i D, ramki przednich świateł oraz kwadraty w felgach.

REKLAMA

Ciekawostką jest fakt, że nowy crossover nie został wyposażony w tzw. airbumpy, czyli gumowe osłony karoserii wypełnione powietrzem, które zastosowano w modelach C3 i C4 Cactus. Przedstawiciele firmy tłumaczą to tym, że C3 Aircross otrzymał więcej elementów z szarego, odpornego na zarysowania tworzywa, umieszczonych w newralgicznych miejscach. Warto również wspomnieć o wymiarach – nowy Citroen C3 Aircross mierzy 4150 mm długości, 1640 mm wysokości i 1760 mm szerokości, a rozstaw osi to 2600 mm (o 60 mm więcej niż w przypadku C3 Picasso). Prześwit wynosi 17,5 cm, co jest nie bez znaczenie w codziennej walce z wysokimi miejskimi krawężnikami.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Wnętrze Citroena C3 Aircross również prezentuje się interesująco. W zależności od konfiguracji, do wyboru mamy 5 tonacji kabiny pasażerskiej, a fotele mogą być obszyte materiałową tapicerką lub ekologiczną skórą. Niektóre elementy, jak np. prostokąty w nawiewach lub na kierownicy, mogą być pokryte różnymi kolorami, dzięki temu ciemne plastiki nie przytłaczają, zaś jaśniejsze kolory tapicerki wprowadzają więcej życia do środka auta. Niestety, tworzywa sztuczne są bardzo twarde, a niektóre elementy mogłyby zostać zamontowane solidniej. Za kierownicą siedzi się wyżej niż w przeciętnej osobówce, co przekłada się na lepszą widoczność do przodu. Fotele są przyjemnie twarde i wygodne, jednak wypadają przeciętnie pod względem trzymania bocznego. Sterowanie oparciami nie jest najwygodniejsze – pokrętło zostało ciasno umieszczone pomiędzy siedziskiem a słupkiem B, w zamian za to wygospodarowano sporo przestrzeni dla pasażerów zasiadających z przodu. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40:60 i można ją przesuwać w zakresie 15 cm, natomiast kąt pochylenia oparcia można regulować w zakresie 21-29 stopni. Po złożeniu tylnej kanapy i prawego przedniego fotela można przewieźć przedmioty o długości do 2,4 m, a bagażnik ma pojemności 410-520 l. Miejsca na głowę jest sporo, jednak wysokie osoby nie powinny zamawiać przeszklonego dachu, ponieważ ten zabiera kilka cennych centymetrów.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Gama jednostek napędowych dostępnych w nowym Citroenie C3 Aircross składa się z pięciu propozycji. Trzy z nich to benzynowe silniki 1.2 PureTech o mocy 82 KM, 110 KM i 130 KM, przy czym pierwszy z wymienionych nie dysponuje turbosprężarką, natomiast dwa pozostałe wspomagane są turbodoładowaniem. Pozostałe dwa motory to turbodiesle 1.6 BlueHDi o mocy 100 i 120 KM. W zależności od konfiguracji jednostki napędowe mogą być połączone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, zaś przekładnia automatyczna z sześcioma przełożeniami jest dostępna tylko z silnikiem 1.2 PureTech w 110-konnej wersji. We wszystkich wariantach napęd jest przekazywany na przednią oś.

Podczas tzw. pierwszej jazdy miałem do czynienia z najmocniejszym benzyniakiem. Trzeba przyznać, że ten silnik bardzo dobrze sprawuje się w niewielkim crossoverze. 130-konna jednostka napędowa ma dużo „poweru” i jest to bardzo wyczuwalne. 205 Nm dostępne przy 2000 obr./min wyraźnie daje o sobie znać – poniżej tej prędkości obrotowej dzieje się stosunkowo niewiele. Wejście do gry turbosprężarki jest mocne i po prostu czuć, że pod maską pracuje niewielki silnik z doładowaniem. Jednostkę napędową połączono z manualną 6-biegową skrzynią biegów, która nie do końca zadowoliła mnie pod względem precyzji działania – miewałem problemy przy redukcjach, a sam pedał sprzęgła ma duży skok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Czas wspomnieć co nieco o prowadzeniu. Zawieszenie nowego Citroena C3 Aircross zestrojono bardzo przyjemnie – jest na tyle sprężyste, że dobrze tłumi nierówności i nie dobija na większych uskokach, a jednocześnie zapewnia sporą dawkę komfortu. Oczywiście nie jest to samochód do bardzo szybkiej jazdy po zakrętach, ponieważ środek ciężkości ulokowany wyżej niż w zwykłej osobówce czasami daje o sobie znać i nadwozie trochę się wychyla. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i komunikatywny, a jego przełożenie jest na tyle bezpośrednie, że nie trzeba nadmiernie kręcić kierownicą. Chociaż nowy crossover francuskiego producenta wygląda jakby mógł śmiało zjechać z utwardzonej drogi, to lepiej nie przesadzać w nim z off-roadowymi zapędami. Amortyzatory mają krótki stosunkowo krótki skok, więc nawet przejazd przez głębsze dziury może wytłuc pasażerów, a napęd tylko na przednią oś nie daje zbyt dużego poczucia pewności podczas przejeżdżania przez błoto lub głębszy piasek. Owszem, bogatsze wersje mogą mieć na pokładzie system GripControl, który dobiera ustawienia ESP, kontroli trakcji i działanie przepustnicy do wybranego trybu jazdy, np. po błocie lub śniegu, ale nie zastąpi to napędu na wszystkie koła. C3 Aircross to typowe miejskie auto stworzone do walki z krawężnikami i ewentualnego dojazdu na działkę, a nie do wjeżdżania na strome podjazdy lub pokonywania głębokich kałuż.

Nowy Citroen C3 Aircross jest ciekawą alternatywą dla przeciętnych aut segmentu B oraz takich modeli jak np. Seat Arona, Opel Crossland X, Renault Captur lub Peugeot 2008. Wygląda nietuzinkowo, prowadzi się całkiem nieźle, ma spory prześwit jak na warunki miejskie i daje szerokie możliwości personalizacji. Francuzi idealnie wstrzelili się w rynkowe zapotrzebowanie i jest duża szansa, że Aircrossa będziemy mijać na ulicach stosunkowo często. Dodajmy, że polski cennik C3 Aircrossa startuje od 52 900 zł za auto w podstawowej konfiguracji.

Citroen C3 Aircross - polski cennik

Silnik/Wersja Live Feel Shine
1.2 PureTech 82 KM 52 900 zł 58 900 zł 66 500 zł
1.2 PureTech 110 KM 58 900 zł 64 900 zł 72 500 zł
1.2 PureTech 110 KM (6A) - 70 650 zł 78 250 zł
1.2 PureTech 130 KM - 69 300 zł 76 900 zł
1.6 BlueHDi 100 KM 66 900 zł 72 900 zł 80 500 zł
1.6 BlueHDi 120 KM - 78 100 zł 85 700 zł
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA