REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 Aircross – pierwsza jazda francuskim crossoverem

Łukasz Kuźmiuk
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross to kolejny przedstawiciel ciągle modnych crossoverów i SUV-ów. Francuzi stając do walki z takimi rywalami jak Renault Captur lub Seat Arona postawili na nietuzinkowość. Czy słusznie?
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross zastąpił model C3 Picasso, tym samym potwierdzając stale nasilającą się modę na SUV-y i crossovery. Francuzi postanowili zamienić małego minivana na crossovera z segmentu B i z logicznego punktu widzenia był to bardzo dobry ruch, wszak należy tworzyć pojazdy zgodnie z obowiązującą modą. W obecnych czasach wielu klientów kupuje auta oczami, a trzeba przyznać, że C3 Aircross prezentuje się ciekawie. Z pewnością nie jest to piękny model, ale najnowszy Citroen po prostu ma coś w sobie. Nie sposób nie zauważyć go na ulicy i swoją dość ekstrawagancką stylistyką przyciąga spojrzenia, zwłaszcza wtedy, gdy karoseria jest upiększona pomarańczowymi dodatkami. Francuzi chwalą się, że w Polsce klienci będą mogli skonfigurować wygląd Citroena C3 Aircross na 85 sposobów, a to za sprawą 8 lakierów, 3 kolorów dachu i 4 pakietów kolorystycznych (czarnego, srebrnego, białego i pomarańczowego). W ramach pakietów kolorystycznych znalazły się kolorowe relingi, „żaluzje” na szybach pomiędzy słupkami C i D, ramki przednich świateł oraz kwadraty w felgach.

REKLAMA

Ciekawostką jest fakt, że nowy crossover nie został wyposażony w tzw. airbumpy, czyli gumowe osłony karoserii wypełnione powietrzem, które zastosowano w modelach C3 i C4 Cactus. Przedstawiciele firmy tłumaczą to tym, że C3 Aircross otrzymał więcej elementów z szarego, odpornego na zarysowania tworzywa, umieszczonych w newralgicznych miejscach. Warto również wspomnieć o wymiarach – nowy Citroen C3 Aircross mierzy 4150 mm długości, 1640 mm wysokości i 1760 mm szerokości, a rozstaw osi to 2600 mm (o 60 mm więcej niż w przypadku C3 Picasso). Prześwit wynosi 17,5 cm, co jest nie bez znaczenie w codziennej walce z wysokimi miejskimi krawężnikami.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Wnętrze Citroena C3 Aircross również prezentuje się interesująco. W zależności od konfiguracji, do wyboru mamy 5 tonacji kabiny pasażerskiej, a fotele mogą być obszyte materiałową tapicerką lub ekologiczną skórą. Niektóre elementy, jak np. prostokąty w nawiewach lub na kierownicy, mogą być pokryte różnymi kolorami, dzięki temu ciemne plastiki nie przytłaczają, zaś jaśniejsze kolory tapicerki wprowadzają więcej życia do środka auta. Niestety, tworzywa sztuczne są bardzo twarde, a niektóre elementy mogłyby zostać zamontowane solidniej. Za kierownicą siedzi się wyżej niż w przeciętnej osobówce, co przekłada się na lepszą widoczność do przodu. Fotele są przyjemnie twarde i wygodne, jednak wypadają przeciętnie pod względem trzymania bocznego. Sterowanie oparciami nie jest najwygodniejsze – pokrętło zostało ciasno umieszczone pomiędzy siedziskiem a słupkiem B, w zamian za to wygospodarowano sporo przestrzeni dla pasażerów zasiadających z przodu. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40:60 i można ją przesuwać w zakresie 15 cm, natomiast kąt pochylenia oparcia można regulować w zakresie 21-29 stopni. Po złożeniu tylnej kanapy i prawego przedniego fotela można przewieźć przedmioty o długości do 2,4 m, a bagażnik ma pojemności 410-520 l. Miejsca na głowę jest sporo, jednak wysokie osoby nie powinny zamawiać przeszklonego dachu, ponieważ ten zabiera kilka cennych centymetrów.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Gama jednostek napędowych dostępnych w nowym Citroenie C3 Aircross składa się z pięciu propozycji. Trzy z nich to benzynowe silniki 1.2 PureTech o mocy 82 KM, 110 KM i 130 KM, przy czym pierwszy z wymienionych nie dysponuje turbosprężarką, natomiast dwa pozostałe wspomagane są turbodoładowaniem. Pozostałe dwa motory to turbodiesle 1.6 BlueHDi o mocy 100 i 120 KM. W zależności od konfiguracji jednostki napędowe mogą być połączone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, zaś przekładnia automatyczna z sześcioma przełożeniami jest dostępna tylko z silnikiem 1.2 PureTech w 110-konnej wersji. We wszystkich wariantach napęd jest przekazywany na przednią oś.

Podczas tzw. pierwszej jazdy miałem do czynienia z najmocniejszym benzyniakiem. Trzeba przyznać, że ten silnik bardzo dobrze sprawuje się w niewielkim crossoverze. 130-konna jednostka napędowa ma dużo „poweru” i jest to bardzo wyczuwalne. 205 Nm dostępne przy 2000 obr./min wyraźnie daje o sobie znać – poniżej tej prędkości obrotowej dzieje się stosunkowo niewiele. Wejście do gry turbosprężarki jest mocne i po prostu czuć, że pod maską pracuje niewielki silnik z doładowaniem. Jednostkę napędową połączono z manualną 6-biegową skrzynią biegów, która nie do końca zadowoliła mnie pod względem precyzji działania – miewałem problemy przy redukcjach, a sam pedał sprzęgła ma duży skok.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Czas wspomnieć co nieco o prowadzeniu. Zawieszenie nowego Citroena C3 Aircross zestrojono bardzo przyjemnie – jest na tyle sprężyste, że dobrze tłumi nierówności i nie dobija na większych uskokach, a jednocześnie zapewnia sporą dawkę komfortu. Oczywiście nie jest to samochód do bardzo szybkiej jazdy po zakrętach, ponieważ środek ciężkości ulokowany wyżej niż w zwykłej osobówce czasami daje o sobie znać i nadwozie trochę się wychyla. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i komunikatywny, a jego przełożenie jest na tyle bezpośrednie, że nie trzeba nadmiernie kręcić kierownicą. Chociaż nowy crossover francuskiego producenta wygląda jakby mógł śmiało zjechać z utwardzonej drogi, to lepiej nie przesadzać w nim z off-roadowymi zapędami. Amortyzatory mają krótki stosunkowo krótki skok, więc nawet przejazd przez głębsze dziury może wytłuc pasażerów, a napęd tylko na przednią oś nie daje zbyt dużego poczucia pewności podczas przejeżdżania przez błoto lub głębszy piasek. Owszem, bogatsze wersje mogą mieć na pokładzie system GripControl, który dobiera ustawienia ESP, kontroli trakcji i działanie przepustnicy do wybranego trybu jazdy, np. po błocie lub śniegu, ale nie zastąpi to napędu na wszystkie koła. C3 Aircross to typowe miejskie auto stworzone do walki z krawężnikami i ewentualnego dojazdu na działkę, a nie do wjeżdżania na strome podjazdy lub pokonywania głębokich kałuż.

Nowy Citroen C3 Aircross jest ciekawą alternatywą dla przeciętnych aut segmentu B oraz takich modeli jak np. Seat Arona, Opel Crossland X, Renault Captur lub Peugeot 2008. Wygląda nietuzinkowo, prowadzi się całkiem nieźle, ma spory prześwit jak na warunki miejskie i daje szerokie możliwości personalizacji. Francuzi idealnie wstrzelili się w rynkowe zapotrzebowanie i jest duża szansa, że Aircrossa będziemy mijać na ulicach stosunkowo często. Dodajmy, że polski cennik C3 Aircrossa startuje od 52 900 zł za auto w podstawowej konfiguracji.

Citroen C3 Aircross - polski cennik

Silnik/Wersja Live Feel Shine
1.2 PureTech 82 KM 52 900 zł 58 900 zł 66 500 zł
1.2 PureTech 110 KM 58 900 zł 64 900 zł 72 500 zł
1.2 PureTech 110 KM (6A) - 70 650 zł 78 250 zł
1.2 PureTech 130 KM - 69 300 zł 76 900 zł
1.6 BlueHDi 100 KM 66 900 zł 72 900 zł 80 500 zł
1.6 BlueHDi 120 KM - 78 100 zł 85 700 zł
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Jest wytłumaczenie dlaczego PKN Orlen legalnie sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. 

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA