REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 Aircross – pierwsza jazda francuskim crossoverem

Łukasz Kuźmiuk
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross to kolejny przedstawiciel ciągle modnych crossoverów i SUV-ów. Francuzi stając do walki z takimi rywalami jak Renault Captur lub Seat Arona postawili na nietuzinkowość. Czy słusznie?
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Nowy Citroen C3 Aircross zastąpił model C3 Picasso, tym samym potwierdzając stale nasilającą się modę na SUV-y i crossovery. Francuzi postanowili zamienić małego minivana na crossovera z segmentu B i z logicznego punktu widzenia był to bardzo dobry ruch, wszak należy tworzyć pojazdy zgodnie z obowiązującą modą. W obecnych czasach wielu klientów kupuje auta oczami, a trzeba przyznać, że C3 Aircross prezentuje się ciekawie. Z pewnością nie jest to piękny model, ale najnowszy Citroen po prostu ma coś w sobie. Nie sposób nie zauważyć go na ulicy i swoją dość ekstrawagancką stylistyką przyciąga spojrzenia, zwłaszcza wtedy, gdy karoseria jest upiększona pomarańczowymi dodatkami. Francuzi chwalą się, że w Polsce klienci będą mogli skonfigurować wygląd Citroena C3 Aircross na 85 sposobów, a to za sprawą 8 lakierów, 3 kolorów dachu i 4 pakietów kolorystycznych (czarnego, srebrnego, białego i pomarańczowego). W ramach pakietów kolorystycznych znalazły się kolorowe relingi, „żaluzje” na szybach pomiędzy słupkami C i D, ramki przednich świateł oraz kwadraty w felgach.

REKLAMA

Ciekawostką jest fakt, że nowy crossover nie został wyposażony w tzw. airbumpy, czyli gumowe osłony karoserii wypełnione powietrzem, które zastosowano w modelach C3 i C4 Cactus. Przedstawiciele firmy tłumaczą to tym, że C3 Aircross otrzymał więcej elementów z szarego, odpornego na zarysowania tworzywa, umieszczonych w newralgicznych miejscach. Warto również wspomnieć o wymiarach – nowy Citroen C3 Aircross mierzy 4150 mm długości, 1640 mm wysokości i 1760 mm szerokości, a rozstaw osi to 2600 mm (o 60 mm więcej niż w przypadku C3 Picasso). Prześwit wynosi 17,5 cm, co jest nie bez znaczenie w codziennej walce z wysokimi miejskimi krawężnikami.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Wnętrze Citroena C3 Aircross również prezentuje się interesująco. W zależności od konfiguracji, do wyboru mamy 5 tonacji kabiny pasażerskiej, a fotele mogą być obszyte materiałową tapicerką lub ekologiczną skórą. Niektóre elementy, jak np. prostokąty w nawiewach lub na kierownicy, mogą być pokryte różnymi kolorami, dzięki temu ciemne plastiki nie przytłaczają, zaś jaśniejsze kolory tapicerki wprowadzają więcej życia do środka auta. Niestety, tworzywa sztuczne są bardzo twarde, a niektóre elementy mogłyby zostać zamontowane solidniej. Za kierownicą siedzi się wyżej niż w przeciętnej osobówce, co przekłada się na lepszą widoczność do przodu. Fotele są przyjemnie twarde i wygodne, jednak wypadają przeciętnie pod względem trzymania bocznego. Sterowanie oparciami nie jest najwygodniejsze – pokrętło zostało ciasno umieszczone pomiędzy siedziskiem a słupkiem B, w zamian za to wygospodarowano sporo przestrzeni dla pasażerów zasiadających z przodu. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40:60 i można ją przesuwać w zakresie 15 cm, natomiast kąt pochylenia oparcia można regulować w zakresie 21-29 stopni. Po złożeniu tylnej kanapy i prawego przedniego fotela można przewieźć przedmioty o długości do 2,4 m, a bagażnik ma pojemności 410-520 l. Miejsca na głowę jest sporo, jednak wysokie osoby nie powinny zamawiać przeszklonego dachu, ponieważ ten zabiera kilka cennych centymetrów.

Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

Gama jednostek napędowych dostępnych w nowym Citroenie C3 Aircross składa się z pięciu propozycji. Trzy z nich to benzynowe silniki 1.2 PureTech o mocy 82 KM, 110 KM i 130 KM, przy czym pierwszy z wymienionych nie dysponuje turbosprężarką, natomiast dwa pozostałe wspomagane są turbodoładowaniem. Pozostałe dwa motory to turbodiesle 1.6 BlueHDi o mocy 100 i 120 KM. W zależności od konfiguracji jednostki napędowe mogą być połączone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, zaś przekładnia automatyczna z sześcioma przełożeniami jest dostępna tylko z silnikiem 1.2 PureTech w 110-konnej wersji. We wszystkich wariantach napęd jest przekazywany na przednią oś.

Podczas tzw. pierwszej jazdy miałem do czynienia z najmocniejszym benzyniakiem. Trzeba przyznać, że ten silnik bardzo dobrze sprawuje się w niewielkim crossoverze. 130-konna jednostka napędowa ma dużo „poweru” i jest to bardzo wyczuwalne. 205 Nm dostępne przy 2000 obr./min wyraźnie daje o sobie znać – poniżej tej prędkości obrotowej dzieje się stosunkowo niewiele. Wejście do gry turbosprężarki jest mocne i po prostu czuć, że pod maską pracuje niewielki silnik z doładowaniem. Jednostkę napędową połączono z manualną 6-biegową skrzynią biegów, która nie do końca zadowoliła mnie pod względem precyzji działania – miewałem problemy przy redukcjach, a sam pedał sprzęgła ma duży skok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Citroen C3 Aircross, SUV, Crossover

Citroen C3 Aircross

Citroen

Citroen

REKLAMA

Czas wspomnieć co nieco o prowadzeniu. Zawieszenie nowego Citroena C3 Aircross zestrojono bardzo przyjemnie – jest na tyle sprężyste, że dobrze tłumi nierówności i nie dobija na większych uskokach, a jednocześnie zapewnia sporą dawkę komfortu. Oczywiście nie jest to samochód do bardzo szybkiej jazdy po zakrętach, ponieważ środek ciężkości ulokowany wyżej niż w zwykłej osobówce czasami daje o sobie znać i nadwozie trochę się wychyla. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i komunikatywny, a jego przełożenie jest na tyle bezpośrednie, że nie trzeba nadmiernie kręcić kierownicą. Chociaż nowy crossover francuskiego producenta wygląda jakby mógł śmiało zjechać z utwardzonej drogi, to lepiej nie przesadzać w nim z off-roadowymi zapędami. Amortyzatory mają krótki stosunkowo krótki skok, więc nawet przejazd przez głębsze dziury może wytłuc pasażerów, a napęd tylko na przednią oś nie daje zbyt dużego poczucia pewności podczas przejeżdżania przez błoto lub głębszy piasek. Owszem, bogatsze wersje mogą mieć na pokładzie system GripControl, który dobiera ustawienia ESP, kontroli trakcji i działanie przepustnicy do wybranego trybu jazdy, np. po błocie lub śniegu, ale nie zastąpi to napędu na wszystkie koła. C3 Aircross to typowe miejskie auto stworzone do walki z krawężnikami i ewentualnego dojazdu na działkę, a nie do wjeżdżania na strome podjazdy lub pokonywania głębokich kałuż.

Nowy Citroen C3 Aircross jest ciekawą alternatywą dla przeciętnych aut segmentu B oraz takich modeli jak np. Seat Arona, Opel Crossland X, Renault Captur lub Peugeot 2008. Wygląda nietuzinkowo, prowadzi się całkiem nieźle, ma spory prześwit jak na warunki miejskie i daje szerokie możliwości personalizacji. Francuzi idealnie wstrzelili się w rynkowe zapotrzebowanie i jest duża szansa, że Aircrossa będziemy mijać na ulicach stosunkowo często. Dodajmy, że polski cennik C3 Aircrossa startuje od 52 900 zł za auto w podstawowej konfiguracji.

Citroen C3 Aircross - polski cennik

Silnik/Wersja Live Feel Shine
1.2 PureTech 82 KM 52 900 zł 58 900 zł 66 500 zł
1.2 PureTech 110 KM 58 900 zł 64 900 zł 72 500 zł
1.2 PureTech 110 KM (6A) - 70 650 zł 78 250 zł
1.2 PureTech 130 KM - 69 300 zł 76 900 zł
1.6 BlueHDi 100 KM 66 900 zł 72 900 zł 80 500 zł
1.6 BlueHDi 120 KM - 78 100 zł 85 700 zł
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Citroen C3 Aircross / fot. Citroen
Citroen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA