Koszt wymiany świec żarowych - Citroen C3, Skoda Octavia II i BMW 520d
REKLAMA
REKLAMA
Samochody z silnikami wysokoprężnymi w obiegowej opinii uważane są za trwalsze od tych z jednostkami benzynowymi. Ostatnie lata pokazują jednak, że diesle wyprodukowane po 1998 roku uległy znaczącemu spadkowi jakości. Niezależnie jednak od tego czy auto ma pod maską nowoczesny czy już nieco przestarzały rodzaj silnika Diesla, zawsze użytkownik takiego auta powinien być przygotowany na okresową wymianę świec żarowych.
REKLAMA
Świeca żarowa - funkcja
Świeca żarowa zastępuje w pewnym sensie świecę iskrową. W silniku wysokoprężny mieszanka paliwowo-powietrzna ulega detonacji pod wpływem gwałtownego jej sprężenia, które podnosi jej temperaturę. Nie zawsze jednak ta temperatura jest na tyle wysoka aby doszło do zapłonu mieszanki, dlatego inżynierowie zaopatrują silnik dodatkowo w świece żarowe.
Trwałość świec żarowych
Przeciętna trwałość świec żarowych obecnie produkowanych silników to ok. 100-200 tys. km. W zależności od warunków w jakich pracują (jazda w mieście czy na trasie) oraz ich jakości interwał ich wymiany potrafi się dość znacznie różnić. Warto pamiętać, że jeśli uszkodzeniu uległa tylko jednak świeca, to zaleca się wymianę wszystkich czterech. Związane jest to z kosztem robocizny oraz potencjalnie dużym ryzykiem awarii kolejnej świecy w krótkim odstępie czasowym.
Wymiana świec żarowych - Citroen C3, Skoda Octavia II, BMW 520d (e60)
Na przykładzie popularnych aut wyposażonych w silniki Diesla postanowiliśmy sprawdzić koszt ich wymiany w ASO. Okazuje się bowiem, że cena samych świec jest bardzo zbliżona niezależnie od segmentu do jakiego należy auto. Znacznie większe rozbieżności dotyczą jednak kosztów robocizny. Warto bowiem pamiętać, że w zależności od silnika dostęp do świec może się diametralnie różnić (np. Citroen C3 1.4 HDI i 1.6 HDI), co przekłada się na większą cenę za wykonaną usługę.
samochód | Citroen C3 1.4 68 KM HDI 2006 r. | Skoda Octavia II 2.0 TDI 140 KM 2010 r. | BMW 520d 177 KM 2008 r. |
koszt 1 świecy żarowej | 110 zł | 110 zł | 170 zł |
koszt robocizny | 300 zł | 70 zł | 660 zł |
koszt całkowity wymiany | 740 zł | 510 zł | 1 340 zł |
Najwyższe koszty generuje BMW 520d. Problem dotyczy wysokich kosztów robocizny, co w przypadku tej marki ma miejsce w przypadku większości napraw (zobacz koszt wymiany turbosprężarek w BMW 335i). Co ciekawe relatywnie drogi w serwisowaniu okazuje się również Citroen C3. Mimo że auto należy do niskiej klasy to pod względem koszów potrafi poważnie zaskoczyć.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.