REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Citroen C3: miejska awangarda

Kalinowski Marcin
Citroen C3 w wersji pięciodrzwiowej
Citroen C3 w wersji pięciodrzwiowej
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C3 pierwszej generacji to małe, praktyczne i niepospolite miejskie autko. Wyglądem nawiązuje do słynnego modelu 2CV, zwanego kaczką. Nie jest to drogie auto, choć czasami koszty napraw elektroniki mogą nas zadziwić.

Citroen C3 pojawił się na rynku w 2002 roku. Od razu wzbudził sporo emocji: wyglądał nietuzinkowo, jak na małe auto był bardzo obszerny w środku, dość pojemny jest też bagażnik (mieści aż 305 litrów!), a silniki oszczędne. Niestety z czasem okazało się, że auto wcale nie jest niezawodne, stąd wiele egzemplarzy kusi dziś niską ceną.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C3

Od wprowadzenia na rynek w 2002 roku Citroen C3 dostępny był tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Dopiero rok później pojawił się model Pluriel, czyli kabriolet. W 2004 roku Citroen wprowadził na rynek uterenowioną wersję XTR. W 2005 roku C3 przeszedł facelifting: zmodernizowano zarówno wnętrze jak i nadwozie, pojawił się też nowy silnik diesla 1,6 HDi o mocy 109 KM. W 2008 roku wprowadzono kolejną nowinkę: w silniku 1,4 litra pojawił się system Start&Stop. C3 pierwszej generacji produkowano do 2009 roku. W 2010 pojawił się Citroen C3 drugiej generacji.

Silniki

W Citroenie C3 spotkać można silniki benzynowe i Diesla. W benzynach zdarzają się drobne wycieki oleju, awaryjne są też silniki krokowe i cewki zapłonowe.

Benzynowe:

1,1 60 KM - słabe osiągi, a zużycie paliwa wcale nie jest aż tak niższe od nieco mocniejszych wersji. Raczej nie polecamy, choć silnik jest raczej bezawaryjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,4 75 KM - ośmiozaworowy silnik wolnossący, niezawodny i trwały. Ze względu na ośmiozaworową głowicę jest to silnik tani w naprawie i eksploatacji. Zużywa średnio 6,2 litra na 100 kilometrów.

1,4 16V 90 KM - szesnastozaworowa wersja poprzedniego silnika. Większe osiągi przekładają się na... nieco mniejsze spalanie (średnio 6 litrów na 100 km). Silnik równie trwały co wersja 75-konna, choć ze względu na szesnastozaworową głowicę jego konstrukcja jest nieco bardziej skomplikowana, przez co droższa w naprawie.

1,6 16V 110 KM - najszybsza wersja, 110 KM mocy. Auto setkę osiąga w 9,7 sekundy.

Diesle

REKLAMA

Silniki Diesla cieszą się w Citroenie C3 ogromnym zainteresowaniem. Są dynamiczne i oszczędne. Niestety trzeba też być przygotowanym na wysokie wydatki w przypadku awarii. A o tą niestety łatwiej niż w przypadku silników benzynowych. Najczęściej w Dieslach zawodzi turbosprężarka, układ wtrysku i dwumasowe koło zamachowe. Silniki Diesla nie różnią się od siebie znacząco. Dostępne są następujące wersje: 1,4 HDi 68 KM (wersja ośmiozaworowa), 1,4 HDi 16V 92 KM (wersja szesnastozaworowa) oraz 1,6 HDi 16v 92 KM (najmniej trwały wariant). Zdecydowanie najlepszym wyborem jest 68-konny Diesel HDi o pojemności 1,4 litra.

Jak to w przypadku aut francuskich, Diesle w Citroenie C3 pełne są różnego rodzaju technologicznych innowacji. Dopóki działają to dobrze, ale jeśli przestaną, musimy liczyć się z wysokimi kosztami napraw. Kupując Diesla koniecznie odwiedźmy autoryzowany serwis i przeprowadźmy kontrolę silnika i kupujmy auto dopiero kiedy otrzymamy potwierdzenie, że wszystko jest w porządku. Bardzo wrażliwe w tych silnikach są zwłaszcza układy wtryskowe. Osprzęt do Diesli to właściwie jedyne drogie części zamienne. Przy regularnym serwisowaniu i kulturalnej jeździe nie powinno być jednak zbyt wiele problemów.

Na co uważać?

Zawieszenie: niestety nie jest zbyt trwałe. Warto sprawdzić, czy nie ciekną tylne amortyzatory (a lubią). Szybko też zużywają się sworznie przednich wahaczy i łaczniki stabilizatora.

Zobacz też: Test Citroen C3: pojazd dla artysty

Elektryka i elektronika: pięta achillesowa Citroena C3. Części mechaniczne są tanie i łatwo dostępne, jednak naprawy układów elektrycznych są po prostu bardzo trudne i mało warsztatów potrafi je wykonać. Zawodne są tu zwłaszcza elementy wyposażenia (klimatyzacja), a im bogatsza wersja, tym większe prawdopodobieństwo, że coś będzie "nie tak". Układ elektryczny w Citroenie C3 nie lubi też wilgoci.

Cena

Citroeny C3 z początku produkcji są tanie. Wersję z silnikiem benzynowym można kupić już za 8 tysięcy złotych. O ile silniki benzynowe są raczej bezproblemowe i można pokusić się o oszczędności (zwłaszcza w przypadku aut słabo wyposażonych), to jednak już na wersję z silnikiem Diesla powinniśmy przygotować 15 tysięcy złotych i koniecznie sprawdzić auto w autoryzowanym serwisie. Najlepiej celować jest w egzemplarze maksymalnie trzyletnie, wydamy wtedy jednak nawet 20 tysięcy złotych.

Przykładowe ceny części

  • Filtr oleju: od 20 złotych
  • Filtr powietrza: od 30 złotych
  • Klocki hamulcowe komplet na przód: 65 złotych
Citroen C3 Pluriel kabriolet
Citroen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA