REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Citroen C3: miejska awangarda

Kalinowski Marcin
Citroen C3 w wersji pięciodrzwiowej
Citroen C3 w wersji pięciodrzwiowej
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C3 pierwszej generacji to małe, praktyczne i niepospolite miejskie autko. Wyglądem nawiązuje do słynnego modelu 2CV, zwanego kaczką. Nie jest to drogie auto, choć czasami koszty napraw elektroniki mogą nas zadziwić.

Citroen C3 pojawił się na rynku w 2002 roku. Od razu wzbudził sporo emocji: wyglądał nietuzinkowo, jak na małe auto był bardzo obszerny w środku, dość pojemny jest też bagażnik (mieści aż 305 litrów!), a silniki oszczędne. Niestety z czasem okazało się, że auto wcale nie jest niezawodne, stąd wiele egzemplarzy kusi dziś niską ceną.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C3

Od wprowadzenia na rynek w 2002 roku Citroen C3 dostępny był tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Dopiero rok później pojawił się model Pluriel, czyli kabriolet. W 2004 roku Citroen wprowadził na rynek uterenowioną wersję XTR. W 2005 roku C3 przeszedł facelifting: zmodernizowano zarówno wnętrze jak i nadwozie, pojawił się też nowy silnik diesla 1,6 HDi o mocy 109 KM. W 2008 roku wprowadzono kolejną nowinkę: w silniku 1,4 litra pojawił się system Start&Stop. C3 pierwszej generacji produkowano do 2009 roku. W 2010 pojawił się Citroen C3 drugiej generacji.

Silniki

W Citroenie C3 spotkać można silniki benzynowe i Diesla. W benzynach zdarzają się drobne wycieki oleju, awaryjne są też silniki krokowe i cewki zapłonowe.

Benzynowe:

1,1 60 KM - słabe osiągi, a zużycie paliwa wcale nie jest aż tak niższe od nieco mocniejszych wersji. Raczej nie polecamy, choć silnik jest raczej bezawaryjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,4 75 KM - ośmiozaworowy silnik wolnossący, niezawodny i trwały. Ze względu na ośmiozaworową głowicę jest to silnik tani w naprawie i eksploatacji. Zużywa średnio 6,2 litra na 100 kilometrów.

1,4 16V 90 KM - szesnastozaworowa wersja poprzedniego silnika. Większe osiągi przekładają się na... nieco mniejsze spalanie (średnio 6 litrów na 100 km). Silnik równie trwały co wersja 75-konna, choć ze względu na szesnastozaworową głowicę jego konstrukcja jest nieco bardziej skomplikowana, przez co droższa w naprawie.

1,6 16V 110 KM - najszybsza wersja, 110 KM mocy. Auto setkę osiąga w 9,7 sekundy.

Diesle

REKLAMA

Silniki Diesla cieszą się w Citroenie C3 ogromnym zainteresowaniem. Są dynamiczne i oszczędne. Niestety trzeba też być przygotowanym na wysokie wydatki w przypadku awarii. A o tą niestety łatwiej niż w przypadku silników benzynowych. Najczęściej w Dieslach zawodzi turbosprężarka, układ wtrysku i dwumasowe koło zamachowe. Silniki Diesla nie różnią się od siebie znacząco. Dostępne są następujące wersje: 1,4 HDi 68 KM (wersja ośmiozaworowa), 1,4 HDi 16V 92 KM (wersja szesnastozaworowa) oraz 1,6 HDi 16v 92 KM (najmniej trwały wariant). Zdecydowanie najlepszym wyborem jest 68-konny Diesel HDi o pojemności 1,4 litra.

Jak to w przypadku aut francuskich, Diesle w Citroenie C3 pełne są różnego rodzaju technologicznych innowacji. Dopóki działają to dobrze, ale jeśli przestaną, musimy liczyć się z wysokimi kosztami napraw. Kupując Diesla koniecznie odwiedźmy autoryzowany serwis i przeprowadźmy kontrolę silnika i kupujmy auto dopiero kiedy otrzymamy potwierdzenie, że wszystko jest w porządku. Bardzo wrażliwe w tych silnikach są zwłaszcza układy wtryskowe. Osprzęt do Diesli to właściwie jedyne drogie części zamienne. Przy regularnym serwisowaniu i kulturalnej jeździe nie powinno być jednak zbyt wiele problemów.

Na co uważać?

Zawieszenie: niestety nie jest zbyt trwałe. Warto sprawdzić, czy nie ciekną tylne amortyzatory (a lubią). Szybko też zużywają się sworznie przednich wahaczy i łaczniki stabilizatora.

Zobacz też: Test Citroen C3: pojazd dla artysty

Elektryka i elektronika: pięta achillesowa Citroena C3. Części mechaniczne są tanie i łatwo dostępne, jednak naprawy układów elektrycznych są po prostu bardzo trudne i mało warsztatów potrafi je wykonać. Zawodne są tu zwłaszcza elementy wyposażenia (klimatyzacja), a im bogatsza wersja, tym większe prawdopodobieństwo, że coś będzie "nie tak". Układ elektryczny w Citroenie C3 nie lubi też wilgoci.

Cena

Citroeny C3 z początku produkcji są tanie. Wersję z silnikiem benzynowym można kupić już za 8 tysięcy złotych. O ile silniki benzynowe są raczej bezproblemowe i można pokusić się o oszczędności (zwłaszcza w przypadku aut słabo wyposażonych), to jednak już na wersję z silnikiem Diesla powinniśmy przygotować 15 tysięcy złotych i koniecznie sprawdzić auto w autoryzowanym serwisie. Najlepiej celować jest w egzemplarze maksymalnie trzyletnie, wydamy wtedy jednak nawet 20 tysięcy złotych.

Przykładowe ceny części

  • Filtr oleju: od 20 złotych
  • Filtr powietrza: od 30 złotych
  • Klocki hamulcowe komplet na przód: 65 złotych
Citroen C3 Pluriel kabriolet
Citroen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA