REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA


Modelem DS3 Citroen zapoczątkował serię samochodów, które mają zawojować segment Premium i oderwać oczy klientów od Alfy Romeo MiTo i Audi A1. Czy nowy Citroen DS3 równie dobrze jeździ jak wygląda?

Citroeny z linii DS sprzed ponad pół wieku wyróżniały się nowatorskimi rozwiązaniami i nietuzinkowym designem. W teście redakcyjnym sprawdziliśmy, czym wyróżnia się Citroen DS3, który zapoczątkował nową linię prestiżowych aut francuskiej marki.

REKLAMA

Nadwozie/karoseria

Na pierwszy rzut oka widać, że DS3 powstał na bazie nowego Citroena C3. Oprócz zbliżonych wymiarów zdradzają go przednie reflektory. Na tym jednak podobieństwa zewnętrzne się kończą. Karoseria auta wygląda nieco futurystycznie. Trudno znaleźć inny aktualnie produkowany model, o którym można powiedzieć, że wygląda jak koncept. A w przypadku DS3 wcale nie będzie to nadużycie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroen DS3

Trzydrzwiowe nadwozie jest optycznie poszerzone poprzez masywne błotniki i ogromny gril w przednim zderzaku, po bokach którego zainstalowano rządek diod LED służących do jazdy dziennej, nadający autu agresywności. 

Im dłużej się patrzy na Citroena DS3 tym więcej smaczków stylizacyjnych można w nim znaleźć. Płaski dach, którego kolor możemy sobie wybrać, jest oparty na czarnych matowych słupkach. Słupek B w kształcie trójkąta i tylne szyby tworzące ciemny pas to tylko niektóre zabiegi projektantów dające spójną całość. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawym akcentem są nieco za duże jak na gabaryty auta lusterka boczne.


Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Wewnątrz Citroena DS3 przewidziano miejsca dla piątki pasażerów. W tylnej części kabiny pasażerskiej nie zaznamy olbrzymiej przestrzeni ale na pewno wystarczy miejsca aby przewieźć komplet pasażerów. Osoby podróżujące na tylnej kanapie mogą narzekać na ograniczoną widoczność na boki, ponieważ trójkątny słupek zabrał nieco przestrzeni szklanej. 

Przednie fotele testowanego Citroena są odpowiednio duże i wygodne. Szeroki zakres regulacji fotela kierowcy umożliwi każdemu zajęcie prawidłowej i wygodnej pozycji za kierownicą, która również można regulować.

Zobacz również: Test Suzuki Swift: wersja piąta - poprawiona

Po zajęciu miejsca za obszytą skórą kierownicą rzuca się w oczy niebanalny kokpit. Producent przewidział wiele możliwości personalizacji wnętrza, np. poprzez możliwość wyboru jednego z sześciu kolorów wykończenia tablicy przyrządów. Duży kolorowy wyświetlacz nawigacji i radioodtwarzacza i błyszczące wstawki (np. w kole kierownicy) nadają wnętrzu nowoczesności. Ergonomia stoi na bardzo wysokim poziomie a wszystkie wskaźniki są czytelne i przejrzyste. 

Panele składające się na ten wysmakowany kokpit są wykonane z dużą starannością o szczegóły. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford C-Max 1.6 TDCi – Bezkompromisowy

Przestrzeń bagażowa dla pięcioosobowego wnętrza wynosi 285 litrów. To niezły wynik jak na auto tej klasy. Dzielona i składana tylna kanapa pozwoli uzyskać aż do 980 litrów bagażnika.

Na wyposażenie testowanego egzemplarza składa się m.in. system ESP, poduszki i kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacja, tempomat czy aluminiowe felgi. Z listy dodatkowego wyposażenia dołożono nawigację za prawie 6 tysięcy złotych i skórzaną tapicerkę za 3,5 tysiąca.


Silnik i zawieszenie

REKLAMA

Pod maską testowanego Citroena pracuje turbodoładowana szesnastozaworowa benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 lita i mocy 156 KM. Jest to najmocniejszy z dostępnych seryjnie silnik i w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy. Auto w każdej chwili jest chętne do przyspieszania i potrafi zaskoczyć na drodze mocniejsze auta. Sześciobiegowa skrzynia pracuje precyzyjnie i jest odpowiednio zestopniowana. 

Turbodoładowana jednostka rasowym pomrukiem prowokuje do wciskania gazu w podłogę, a to bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa. W mieście wynosiło ono około 9-10 litrów a na trasie spadało do około 7 litrów na 100 kilometrów.

Zobacz również: Test Hyundai ix35: dla aktywnych

Zawieszenie jest nastawione tak, aby czerpać maksymalną przyjemność z jazdy, ale tylko na równych drogach. W zakrętach i na szybkich prostych auto prowadzi się pewnie i kierowca w każdej sytuacji ma poczucie kontroli na małym Citroenem. Jednak wystarczy przejechać przez większą nierówność a niewielki rozstaw osi i głośna praca zawieszenia da o sobie znać. 

Na pochwałę zasługuje także skutecznie działający układ hamulcowy.

Podsumowanie

Citroen DS3 to bardzo stylowe auto. Wiele możliwości konfiguracji kolorystycznej nadwozia i wnętrza da każdemu właścicielowi poczucie, że sam stworzył swojego „deesa” i dopasował go do własnego charakteru. Dużą zaletą tego Citroena jest jego praktyczność. Pięcioosobowe nadwozie i spory bagażnik pozwoli cieszyć się nim nie tylko w czasie dojazdów do centrów handlowych.

Zobacz również: Citroen DS3 - jakiego wybrać? Poradnik kupującego

DS3 sprawia wrażenie drogiego auta i taki właśnie jest w rzeczywistości. Podstawowa wersja auta z turbodoładowanym silnikiem benzynowym kosztuje około 78 tysięcy złotych, a doposażenie go w nawigację i skórzaną tapicerkę podnosi cenę do około 86 tysięcy.

Dane techniczne

Długość: 3948 mm

Szerokość: 1715 mm

Wysokość: 1458 mm

Rozstaw osi: 2464 mm

Masa: 1165 kg

Pojemność bagażnika: 285 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 980 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1598 ccm

Moc silnika: 156 KM/6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 214 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 sekundy

Zużycie paliwa: 9,4/5,1/6,9 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Citroen DS3 na rynku konkuruje z autami takimi jak Alfa Romeo MiTo i Audi A1. Fot. Moto.wieszjak.pl
Karoseria Citroena DS3 wygląda nieco futurystycznie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 powstał na bazie nowego Citroena C3. Oprócz zbliżonych wymiarów zdradzają go przednie reflektory. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 jest wyposażony w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Citroena DS3 pomieści 285 litrów baażu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna kanapa Citroena DS3 jest przeznaczona dla trojga pasażerów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Skórzane fotele Citroena DS3 są wygodne i zapewniają dobre trzymanie w zakrętach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 może być wyposażony w nawigację satelitarną. Fot. Moto.wieszjak.pl
Dwukolorowa tapicerka Citroena DS3 pasuje do karoserii auta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Citroena DS3 jest czytelna i przejrzysta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Citroena DS3 ma wiele możliwości personalizacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 pozwala czerpać dużo przyjemności z jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA