REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ten Volkswagen pali tylko 0,9 litra na 100 kilometrów!

Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Hybrydowy Volkswagen XL1 ma być nie tylko ekologiczny, ale i superoszczędny. Rekordowo niskie zużycie paliwa, a przy tym pełna moc - oto, co swoim klientom obiecuje niemiecki koncern.

Producenci aut prześcigają się w futurystycznych koncepcjach pojazdów, które mają spełnić najbardziej wygórowane oczekiwania klientów. Współczesne samochody muszą zużywać jak najmniej paliwa i być możliwie najbardziej ekologiczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Będzie nowe Mitsubishi Evo!

Propozycja Volkswagena wpisuje się w te trendy. XL1 to trzeci etap ewolucji strategii jednolitrowych aut, mających nadawać się do codziennego użytku. Wystarczyć ma mu 6,2 kW/8,4 KM, by utrzymać prędkość 100 km/h. W trybie elektrycznym do przejechania jednego kilometra XL1 potrzebuje mniej niż 0,1 kWh. Do setki, według zapowiedzi producentów, przyspiesza w 11,9 sekundy. Wysoka efektywność ma sprawić, że ekologiczne rozwiązania nie odbiorą kierowcy przyjemności z dynamicznej jazdy.

Oszczędna hybryda

REKLAMA

Prototyp Volkswagena XL1 napędza hybrydowy silnik diesla TDI plug-in o pojemności 0,8 litra, uzyskujący maksymalną moc 48 KM. Jednostka zaopatrzona została w turbodoładowanie, wtrysk Common Rail i przekładnię dwusprzęgłową DSG. Pierwowzorem dla tego silnika był diesel TDI o pojemności skokowej 1,6 litra, napędzający między innymi Golfa czy Passata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W XL1 między TDI a siedmiobiegową przekładnią zamontowany został moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym i sprzęgłem w miejscu tradycyjnego koła zamachowego. Silnik elektryczny zasilany jest energią ze zintegrowanej baterii litowo-jonowej.

Zobacz też: Volkswageny Golf i Passat najpopularniejsze w Internecie

Jednostka elektryczna wspiera silnik TDI przy przyspieszaniu, ale może również samodzielnie napędzać samochód na odcinku do 35 kilometrów. Kierowca sam decyduje, czy chce jechać tylko na prąd i w tym celu wciska odpowiedni przycisk na tablicy rozdzielczej. Ponowny rozruch silnika diesla ma następować w sposób płynny i komfortowy, poprzez doprowadzenie wirnika silnika elektrycznego do wysokiej prędkości obrotowej i błyskawiczne zamknięcie sprzęgła po stronie silnika.

By możliwie zredukować emisję CO2, producenci zastosowali recyrkulację spalin oraz katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych. W ten sposób silnik spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Do redukcji zużycia paliwa przyczynia się natomiast również układ chłodzenia. Sterowana elektrycznie pompa wody aktywowana jest tylko wówczas, gdy wymagają tego warunki pracy silnika - w tym celu w przedniej części auta zamontowany został automatycznie otwierany kanał powietrza chłodzącego silnik. Również druga pompa elektryczna, służąca do chłodzenia generatora rozruchowego i elektroniki mocy aktywowana jest tylko w razie potrzeby.

Nowoczesny design

Volkswagen XL1 waży zaledwie 795 kilogramów. Ma 3,9 metra długości, aż 1,66 metra szerokości i tylko 1,15 metra wysokości. Do samochodów sportowych nawiązywać mają również drzwi boczne, otwierane nie tylko pionowo w górę, ale również lekko do przodu i sięgające daleko na dach.

Nowoczesna linia nadwozia zwężającemu się ku tyłowi, została według producentów podporządkowana całkowicie zasadom aerodynamiki i ma zapewnić minimalny opór powietrza. Auto nie posiada lusterek zewnętrznych, jedynie specjalne kamery zamontowane w drzwiach i wyświetlające obraz w kabinie. Tylne koła są całkowicie osłonięte, by uniknąć zawirowań powietrza.

Nadwozie składa się z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym CFK.

Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA