REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ten Volkswagen pali tylko 0,9 litra na 100 kilometrów!

Subskrybuj nas na Youtube
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Hybrydowy Volkswagen XL1 ma być nie tylko ekologiczny, ale i superoszczędny. Rekordowo niskie zużycie paliwa, a przy tym pełna moc - oto, co swoim klientom obiecuje niemiecki koncern.

Producenci aut prześcigają się w futurystycznych koncepcjach pojazdów, które mają spełnić najbardziej wygórowane oczekiwania klientów. Współczesne samochody muszą zużywać jak najmniej paliwa i być możliwie najbardziej ekologiczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Będzie nowe Mitsubishi Evo!

Propozycja Volkswagena wpisuje się w te trendy. XL1 to trzeci etap ewolucji strategii jednolitrowych aut, mających nadawać się do codziennego użytku. Wystarczyć ma mu 6,2 kW/8,4 KM, by utrzymać prędkość 100 km/h. W trybie elektrycznym do przejechania jednego kilometra XL1 potrzebuje mniej niż 0,1 kWh. Do setki, według zapowiedzi producentów, przyspiesza w 11,9 sekundy. Wysoka efektywność ma sprawić, że ekologiczne rozwiązania nie odbiorą kierowcy przyjemności z dynamicznej jazdy.

Oszczędna hybryda

REKLAMA

Prototyp Volkswagena XL1 napędza hybrydowy silnik diesla TDI plug-in o pojemności 0,8 litra, uzyskujący maksymalną moc 48 KM. Jednostka zaopatrzona została w turbodoładowanie, wtrysk Common Rail i przekładnię dwusprzęgłową DSG. Pierwowzorem dla tego silnika był diesel TDI o pojemności skokowej 1,6 litra, napędzający między innymi Golfa czy Passata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W XL1 między TDI a siedmiobiegową przekładnią zamontowany został moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym i sprzęgłem w miejscu tradycyjnego koła zamachowego. Silnik elektryczny zasilany jest energią ze zintegrowanej baterii litowo-jonowej.

Zobacz też: Volkswageny Golf i Passat najpopularniejsze w Internecie

Jednostka elektryczna wspiera silnik TDI przy przyspieszaniu, ale może również samodzielnie napędzać samochód na odcinku do 35 kilometrów. Kierowca sam decyduje, czy chce jechać tylko na prąd i w tym celu wciska odpowiedni przycisk na tablicy rozdzielczej. Ponowny rozruch silnika diesla ma następować w sposób płynny i komfortowy, poprzez doprowadzenie wirnika silnika elektrycznego do wysokiej prędkości obrotowej i błyskawiczne zamknięcie sprzęgła po stronie silnika.

By możliwie zredukować emisję CO2, producenci zastosowali recyrkulację spalin oraz katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych. W ten sposób silnik spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Do redukcji zużycia paliwa przyczynia się natomiast również układ chłodzenia. Sterowana elektrycznie pompa wody aktywowana jest tylko wówczas, gdy wymagają tego warunki pracy silnika - w tym celu w przedniej części auta zamontowany został automatycznie otwierany kanał powietrza chłodzącego silnik. Również druga pompa elektryczna, służąca do chłodzenia generatora rozruchowego i elektroniki mocy aktywowana jest tylko w razie potrzeby.

Nowoczesny design

Volkswagen XL1 waży zaledwie 795 kilogramów. Ma 3,9 metra długości, aż 1,66 metra szerokości i tylko 1,15 metra wysokości. Do samochodów sportowych nawiązywać mają również drzwi boczne, otwierane nie tylko pionowo w górę, ale również lekko do przodu i sięgające daleko na dach.

Nowoczesna linia nadwozia zwężającemu się ku tyłowi, została według producentów podporządkowana całkowicie zasadom aerodynamiki i ma zapewnić minimalny opór powietrza. Auto nie posiada lusterek zewnętrznych, jedynie specjalne kamery zamontowane w drzwiach i wyświetlające obraz w kabinie. Tylne koła są całkowicie osłonięte, by uniknąć zawirowań powietrza.

Nadwozie składa się z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym CFK.

Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA