REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ten Volkswagen pali tylko 0,9 litra na 100 kilometrów!

Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Hybrydowy Volkswagen XL1 ma być nie tylko ekologiczny, ale i superoszczędny. Rekordowo niskie zużycie paliwa, a przy tym pełna moc - oto, co swoim klientom obiecuje niemiecki koncern.

Producenci aut prześcigają się w futurystycznych koncepcjach pojazdów, które mają spełnić najbardziej wygórowane oczekiwania klientów. Współczesne samochody muszą zużywać jak najmniej paliwa i być możliwie najbardziej ekologiczne.

REKLAMA

Zobacz też: Będzie nowe Mitsubishi Evo!

Propozycja Volkswagena wpisuje się w te trendy. XL1 to trzeci etap ewolucji strategii jednolitrowych aut, mających nadawać się do codziennego użytku. Wystarczyć ma mu 6,2 kW/8,4 KM, by utrzymać prędkość 100 km/h. W trybie elektrycznym do przejechania jednego kilometra XL1 potrzebuje mniej niż 0,1 kWh. Do setki, według zapowiedzi producentów, przyspiesza w 11,9 sekundy. Wysoka efektywność ma sprawić, że ekologiczne rozwiązania nie odbiorą kierowcy przyjemności z dynamicznej jazdy.

Oszczędna hybryda

REKLAMA

Prototyp Volkswagena XL1 napędza hybrydowy silnik diesla TDI plug-in o pojemności 0,8 litra, uzyskujący maksymalną moc 48 KM. Jednostka zaopatrzona została w turbodoładowanie, wtrysk Common Rail i przekładnię dwusprzęgłową DSG. Pierwowzorem dla tego silnika był diesel TDI o pojemności skokowej 1,6 litra, napędzający między innymi Golfa czy Passata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W XL1 między TDI a siedmiobiegową przekładnią zamontowany został moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym i sprzęgłem w miejscu tradycyjnego koła zamachowego. Silnik elektryczny zasilany jest energią ze zintegrowanej baterii litowo-jonowej.

Zobacz też: Volkswageny Golf i Passat najpopularniejsze w Internecie

Jednostka elektryczna wspiera silnik TDI przy przyspieszaniu, ale może również samodzielnie napędzać samochód na odcinku do 35 kilometrów. Kierowca sam decyduje, czy chce jechać tylko na prąd i w tym celu wciska odpowiedni przycisk na tablicy rozdzielczej. Ponowny rozruch silnika diesla ma następować w sposób płynny i komfortowy, poprzez doprowadzenie wirnika silnika elektrycznego do wysokiej prędkości obrotowej i błyskawiczne zamknięcie sprzęgła po stronie silnika.

By możliwie zredukować emisję CO2, producenci zastosowali recyrkulację spalin oraz katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych. W ten sposób silnik spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Do redukcji zużycia paliwa przyczynia się natomiast również układ chłodzenia. Sterowana elektrycznie pompa wody aktywowana jest tylko wówczas, gdy wymagają tego warunki pracy silnika - w tym celu w przedniej części auta zamontowany został automatycznie otwierany kanał powietrza chłodzącego silnik. Również druga pompa elektryczna, służąca do chłodzenia generatora rozruchowego i elektroniki mocy aktywowana jest tylko w razie potrzeby.

Nowoczesny design

REKLAMA

Volkswagen XL1 waży zaledwie 795 kilogramów. Ma 3,9 metra długości, aż 1,66 metra szerokości i tylko 1,15 metra wysokości. Do samochodów sportowych nawiązywać mają również drzwi boczne, otwierane nie tylko pionowo w górę, ale również lekko do przodu i sięgające daleko na dach.

Nowoczesna linia nadwozia zwężającemu się ku tyłowi, została według producentów podporządkowana całkowicie zasadom aerodynamiki i ma zapewnić minimalny opór powietrza. Auto nie posiada lusterek zewnętrznych, jedynie specjalne kamery zamontowane w drzwiach i wyświetlające obraz w kabinie. Tylne koła są całkowicie osłonięte, by uniknąć zawirowań powietrza.

Nadwozie składa się z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym CFK.

Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Superoszczędny Volkswagen XL1, fot. volkswagen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA