Używane: Ford S-Max I (2006 - 2014) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Ford S-Max zadebiutował na rynku w roku 2006. A wszystko za sprawą targów motoryzacyjnych w Paryżu. Wejście do sprzedaży wyszło amerykańskiemu autu rodzinnemu z przytupem. W końcu model praktycznie z miejsca zgarnął tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2007. Ze stylistycznego punktu widzenia S-Max był bardzo mocno inspirowany Mondeo - projektant wykorzystał praktycznie wszystkie wyznaczniki linii Kinetic Design. Duża liczba ostrych linii i dach zgięty w łuk sprawiły, że Ford prezentuje się dynamicznie, a do tego ma naprawdę zgrabne nadwozie. Nie jest toporny jak inne minivany!
REKLAMA
Za projektem karoserii Forda S-Max pierwszej generacji stoi David Hilton. Nie, nie miał on jednak nic wspólne ze słynną siecią hoteli. Jeżeli chodzi o wady karoserii, te odnoszą się głównie do aspektów produkcyjnych. Konkretnie blachy nie są najlepiej zabezpieczone przed rdzą. Skutek? Pierwsze egzemplarze mają już punktowe ogniska korozji. Pod względem jakości niewiele lepiej starzeje się wnętrze. W S-Maxach z przebiegiem ponad 200 tysięcy kilometrów ząb czasu odbił się już na plastikach - te w większości są porysowane oraz skórzanym obiciu kierownicy - to jest często złuszczone. Na szczęście Ford jest w jednej kwestii mistrzem. I chodzi o przestrzeń!
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 TDCi Ford
Używane: Ford S-Max I - przestrzeń to drugie imię
REKLAMA
W kabinie pasażerskiej używanego Forda S-Max I zmieści się nawet 7 pasażerów. Dwa dodatkowe fotele rozkładane w bagażniku ograniczają przestrzeń załadunkową do 285 litrów, a do tego nie są mocno komfortowe. Z ich użytkowania na dłuższych trasach lepiej zatem zrezygnować. Szczególnie że w takim przypadku Ford zaoferuje wystarczającą ilość miejsca dla pięciu pasażerów i przepastny bagażnik o pojemności… 854 litrów! Maksymalnie przestrzeń załadunkową da się powiększyć do 2100 litrów. S-Max I ma też serię ciekawych rozwiązań. Dobry przykład dotyczy np. konsoli centralnej przed fotelem pasażera. Ta jest wklęśnięta i wysoko zarysowana, przez to fotel można przesunąć bardziej do przodu.
Paleta silnikowa Forda S-Maxa I jest wyjątkowo szeroka. Składa się na nią w sumie 12 wersji. Benzyniaki? Cennik otwierał 145-konny motor 2.0 Duratec. Dostępna była też 161-konna jednostka 2.3 Duratec oraz znany z Focusa II ST 5-cylindrowy motor Volvo 2.5 Duratec o mocy 220 koni mechanicznych. Wszystkie benzyniaki spod maski S-Maxa miały wysoki apetyt na paliwo. Spalanie w mieście grubo przekracza 10 litrów benzyny. Poza tym topowy napęd ma problem z wyciekami oleju, a dwie pierwszej jednostki źle znoszą zasilanie gazem. Aby wydłużyć czas eksploatacji na LPG kierowca musi skrócić interwał regulacji luzu zaworowego do zaledwie 20 tysięcy kilometrów.
Używane: Ford S-Max I - diesel to dobry wybór?
Co z dieslami? Paletę otwiera silnik 1.8 TDCi. To przestarzała jednostka, która choć hałaśliwa, bywa naprawdę trwała. Jej główny problem dotyczy tego, że dziś ciężko znaleźć egzemplarz z rozsądnym przebiegiem. Diesle o pojemności 2- i 2.2-litra powstały przy współpracy z koncernem PSA. A to dało im wyższą kulturę pracy, niższe spalanie oraz dobrą trwałość. W dieslach eksploatowanych w mieście najszybciej zużywa się sprzęgło. Mechanizm nie wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów. Wtryskiwacze czy układ doładowania pokonują dużo większe przebiegi - na ogół ponad 250 tysięcy kilometrów.
Zobacz również: Test Ford S-Max: minivan w sportowej okrasie
Po liftingu przeprowadzonym w roku 2010 w gamie silnikowej Forda S-Max pojawiło się kilka nowości. Mowa chociażby o benzyniakach 1.6 EcoBoost (160 KM) czy 2.0 EcoBoost (203 lub 240 KM) oraz nowych wariantach diesli. Do sprzedaży trafiła jednostka 1.6 TDCi o mocy 115 koni mechanicznych czy 200-konny motor 2.0 TDCi. Który silnik z gamy można polecić szczególnie? Kierowcy mocno chwalą 140-konną wersję 2-litrowego ropniaka. Silnik oferuje kulturę pracy i przyzwoite osiągi. A do tego potrafi być naprawdę oszczędny i w przypadku pilnowania interwałów podstawowych wymian jest trwały.
Używane: Ford S-Max I - dane techniczne producenta:
- Ford S-Max I - silniki benzynowe:
Motor | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.6 EcoBoost | 160 KM | 240 Nm | 9,8 s. | 204 km/h | 6,8 |
2.0 Duratec | 145 KM | 190 Nm | 10,9 s. | 197 km/h | 8,1 |
2.0 EcoBoost | 203 KM | 300 Nm | 8,5 s. | 221 km/h | 8,1 |
2.0 EcoBoost | 240 KM | 340 Nm | 8,5 s. | 235 km/h | 8,1 |
2.3 Duratec | 161 KM | 208 Nm | 11,1 s. | 194 km/h | 9,7 |
2.5 Duratec | 220 KM | 320 Nm | 7,9 s. | 230 km/h | 9,4 |
- Ford S-Max I - diesle:
Motor | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.6 TDCi | 115 KM | 270 Nm | 13,0 s. | 180 km/h | 5,2 |
1.8 TDCi | 125 KM | 320 Nm | 11,4 s. | 190 km/h | 6,2 |
2.0 TDCi | 115 Km | 300 Nm | 12,2 s. | 182 km/h | 5,7 |
2.0 TDCi | 130 KM | 320 Nm | 10,9 s. | 191 km/h | 6,4 |
2.0 TDCi | 140 KM | 320 Nm | 10,2 s. | 196 km/h | 6,4 |
2.0 TDCi | 163 KM | 340 Nm | 9,5 s. | 205 km/h | 5,7 |
2.2 TDCi | 175 KM | 420 Nm | 9,4 s. | 212 km/h | 6,6 |
2.2 TDCi | 200 KM | 420 Nm | 8,6 s. | 220 km/h | 6,6 |
Bliźniakiem genetycznym Forda S-Max I stało się Mondeo. I to dość mocno widać chociażby w konstrukcji zawieszenia. Inżynierowie postawili na połączenie kolumn McPhersona na przedniej i wielowahaczy na tylnej osi. Poza tym minivan prowadzi się zupełnie jak… sedan segmentu D. Oferuje taką samą pewność prowadzenia oraz bardzo stabilnie pokonuje zakręty. W skrócie to rasowy Ford na drodze, a to zostało docenione nawet przez legendarny zespół Top Gear. May, Hammond i Clarkson jednogłośnie wskazali to auto jako najlepsze w klasie.
Zobacz również: Test Ford Galaxy 2.0 TDCI 1.8 TDCi/180 KM AWD
Używane: Ford S-Max I - główny problem dotyczy przekładni!
Awarie zawieszenia? Najtrudniejsze zadanie mają wielowahacze, a wszystko z uwagi na wysoką masę auta. Na szczęście i tak wytrzymują przebiegi oscylujące w granicy 170 - 180 tysięcy kilometrów. Do wydłużenia ich trwałości konieczne jest jednak pamiętanie o corocznej kontroli geometrii tylnej osi. W przedniej osi jako pierwsze poddają się końcówki drążków kierowniczy czy łączniki stabilizatora. Elementy są na szczęście tanie w wymianie. Dużo większy problem dotyczy przekładni kierowniczej. Jej regeneracja jest dość droga - koszt przekracza 1000 złotych. Stan mechanizmu warto zatem dokładniej sprawdzić podczas zakupu używanego S-Maxa I.
Pierwsze egzemplarze używanych Fordów S-Max I mają już kilkanaście lat. Mimo wszystko zadbane auta nie są źródłem dużej ilości usterek. Co się może popsuć w minivanie? Podstawowy problem dotyczy kalibracji opcjonalnych ksenonów. Poza tym znane są przypadki przedwczesnej korozji układu wydechowego czy drobnych problemów z układem elektrycznym. Dla przykładu winna niesprawności klimatyzacji może być np. przetarta wiązka prowadząca do panelu sterującego. Kupujący powinien uważać też na skrzynie PowerShift. Wymiana zestawu sprzęgieł w nowoczesnym automacie kosztuje 7 tysięcy złotych.
Używane: Ford S-Max I - ceny na rynku wtórnym?
Ceny używanych Fordów S-Max I startują od 10 tysięcy złotych. Za tą kwotę kierowca otrzyma w większości przypadków egzemplarz zasilany motorem diesla i z deklarowanym przebiegiem oscylującym w granicy 300 tysięcy kilometrów. Za model, który pokonał do tej pory nie więcej niż 150 tysięcy kilometrów, należy zapłacić już jakieś 18 tysięcy złotych. Najdroższe używane S-Maxy są wyceniane nad Wisłą na 75 tysięcy złotych. Wyposażenie? Ford posiada w standardzie ESP, komplet poduszek powietrznych, pakiet elektryczny i klimatyzację. Nietrudno znaleźć model, który ma też fabryczne nagłośnienie Sony czy skórzaną tapicerkę foteli.
Kierowcy poszukujący używanego samochodu dla rodziny bez wątpienia powinni wziąć pod uwagę kandydaturę Forda S-Max I. Jest wzorowo przestronny, ma ogromny bagażnik, ale łączy to wszystko ze świetnym prowadzeniem i naprawdę ładnym designem. Podczas poszukiwania egzemplarza używanego kierowca powinien jednak wykazać się uwagą. A w takim przypadku nawet zakup nowoczesnego diesla wcale nie musi oznaczać pasma drogich w usunięciu awarii.
Używane: Ford S-Max I - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 24 zł
- filtr paliwa - od 29 zł
- filtr kabinowy - od 18 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 195 zł
- zestaw paska rozrządu - od 191 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 130 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 118 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 84 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 60 zł
- łącznik stabilizatora - od 34 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 36 zł
- amortyzator - od 67 zł
- sprzęgło komplet - od 444 zł
- koło dwumasowe - od 1017 zł
- zawór EGR - od 455 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.