REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Zabiera na pokład nawet 7 osób, w konfiguracji 5-miejscowej ma 645-litrowy bagażnik, a do tego oferuje sprawdzoną technologię z Astry III. Czy to oznacza, że używany Opel Zafira B to ideał?

Opel Zafira pierwszej generacji okazał się potężnym sukcesem sprzedażowym. Auto choć miało spartańsko prostą stylizację, ujęło kierowców za sprawą wysokiego poziomu funkcjonalności i ogromnej przestrzeni. Następca modelu został zaprezentowany w roku 2005. I również spotkał się z ciepłym przyjęciem rynku. A informacja ta cieszyła nie tylko Niemców, ale i… Polaków. W końcu aż do roku 2014 samochód był produkowany m.in. w nadwiślańskiej fabryce w Gliwicach.

REKLAMA

REKLAMA

Stylistyka Opla Zafiry B stanowi połączenie dwóch trendów. Z jednej strony widać w niej inspirację prostym designersko poprzednikiem. Z drugiej do bryły zaczynają zaglądać nowocześniejsze elementy chociażby w postaci „wytrzeszczonych” lamp przednich. Zafira drugiej generacji z całą pewnością nie jest brzydka. Nie jest też autem, które można kupić tylko i wyłącznie dla wyglądu. I identycznie sprawa ma się w przypadku kabiny pasażerskiej. Konsola robi nowoczesne wrażenie. Przeraża jednak potężną ilością przycisków i manetkami kierunkowskazów, które po wciśnięciu wracają do położenia początkowego.

Używane: Opel Zafira B - bagażnik jest wręcz przepastny

Wnętrze w przeciwieństwie do nadwozia ma jednak serię innych zalet, których kierowca nie będzie w stanie zignorować. A podstawową jest duża ilość przestrzeni. Używany Opel Zafira B to trzy rzędy foteli. W ostatnim co prawda zmieszczą się głównie dzieci lub osoby niskie, mimo wszystko powiększają one funkcjonalność auta. Co więcej, w konfiguracji 5-osobowej kufer mieści 645 litrów. To wynik, który miażdży nawet większość dużych SUV-ów! Przy komplecie pasażerów bagażnik maleje do 140 litrów, a maksymalnie może przewieźć nawet 1820 litrów.

Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

REKLAMA

Standardowo dla Opla model otrzymał szeroką paletę silnikową. Nie brakuje w niej zarówno wersji wolnossący, jak i doładowanych czy dysponujących wielopunktowym lub bezpośredni wtryskiem paliwa. Modele bazowe były napędzane benzyniakiem o pojemności 1.6 litra. Motor dysponuje stadem 105 lub 115 koni mechanicznych. Główna wada? Bardzo słabe osiągi. Przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje około 14 sekund. Zaleta? Potrafi niemalże bezawaryjnie pokonać 300 - 350 tysięcy kilometrów. Motor boryka się głównie z przypadkami zabrudzenia zaworu EGR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy poszukujący większej dawki mocy mogli zdecydować się na silnik o pojemności 1.8 lub 2-litrów. Pierwszy wariant oferuje 120 lub 140 koni mechanicznych. Drugi 200 lub 240 koni mechanicznych. Benzyniak 1.8 to prosta i świetnie znana konstrukcja. Jest bezawaryjna, a kierowca powinien pamiętać przede wszystkim o skróceniu zalecanego przez producenta interwału wymiany paska rozrządu. Jednostka 2.0 T oferuje wybitną dynamikę (wariant 240 KM przyspiesza jak hothatch!), ale jest potwornie paliwożerna. W mieście spala ponad 13 litrów benzyny! Całe szczęście za sprawą wielopunktowego wtrysku paliwa dobrze współpracuje z instalacją LPG.

Używane: Opel Zafira B - bezpośredni wtrysk sprawdza się w… dieslach!

Jednym z topowych wariantów dostępnych w używanych Oplach Zafira B jest silnik 2.2 Direct. To wolnossąca konstrukcja, która została doposażona przez inżynierów w bezpośredni wtrysk. I choć silnik oferuje 150 koni mechanicznych, osiągi są raczej mizerne. Jeszcze gorzej wypadają jednak wyniki spalania i kwestia trwałości. W cyklu mieszanym minivan potrzebuje ponad 8 litrów benzyny na pokonanie stu kilometrów. To więcej niż przeciętne osiągnięcie. Co do awaryjności, próby czasu nie wytrzymuje nie tylko łańcuch rozrządu, ale i wtryskiwacze paliwa.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel

Paleta silników wysokoprężnych pracujących pod maską Zafiry B składa się 5 pozycji. Dwie pierwsze są zajęte przez diesla wywodzącego się jeszcze z konstrukcji Isuzu - mowa o motorze 1.7 CDTi. Słabszy wariant ma 110, a mocniejszy 125 koni mechanicznych. Obydwa oferują przeciętną dynamikę i wyniki spalania. Do tego są mniej trwałe od pozostałych ropniaków dostępnych w Zafirze. Charakterystyczne usterki w tym silniku dotyczą zaworu EGR i wtryskiwaczy typu common rail. Na szczęście te drugie są stosunkowo tanie w regeneracji.

Alternatywę stanowi jednostka 1.9 CDTi konstrukcji Fiata. Włoski rodowód w tym przypadku jest naprawdę dobrą rekomendacją. Bo choć wersja o mocy 100 koni mechanicznych być może nie jest specjalnie dynamiczna, to modele 120- i 150-konne sprawują się na drodze bardzo dobrze. A do tego okazują się całkiem oszczędne. Spalanie w cyklu mieszanym oscyluje w granicy 6 litrów oleju napędowego. Co z awaryjnością? Kosztowne bywają awarie zaworu EGR. Poza tym przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów może dość do zablokowania klap wirowych w kolektorze dolotowym. Reszta osprzętu - a w tym wtryskiwacze i turbo - spisuje się bez zarzutów. Uwaga, lepiej unikać wersji wyposażonych w filtr cząstek stałych. Osadnik może być zapchany i wymagać wymiany zaraz po zakupie.

Używane: Opel Zafira B - wiek robi swoje…

Przednie zawieszenie Opla Zafiry B zostało oparte o kolumny McPhersona. Tył to belka skrętna. Klasyczna konstrukcja gwarantuje bezawaryjność. W zasadzie najsłabszym jej elementem są tanie w wymianie łączniki stabilizatora. Z drugiej strony problemem są nastawy. Inżynierom zależało trochę na komforcie, a trochę na precyzji prowadzenia. Skutek jest taki, że choć minivan miękko tłumi nierówności, zdecydowanie nie nadaje się do dynamiczniejszej jazdy. Nadwozie mocno wychyla się w zakręcie i ogranicza komfort jazdy pasażerom.

Pierwsze wyprodukowane egzemplarze używanego Opla Zafiry B mają już blisko półtorej dekady. Jako że auta mają już duże przebiegi, a do tego niemiecka marka z Russelsheim nigdy nie słynęła z inżynieryjnej precyzji na mistrzowskim poziomie, właściciele skarżą się na coraz poważniejsze usterki. Przykład? Znaną usterką są korodujące przewody hamulcowe. Poważny wyciek może zagrozić bezpieczeństwu pasażerów. Stan przewodów warto zatem wnikliwie kontrolować dość regularnie. Poza tym zdarzają się awarie modułu kolumny kierowniczej, elektronicznych pomp wspomagania i łożysk w manualnej skrzyni biegów.

Zobacz również: Opel Zafira A (1999-2005)

Opal Zafira B to też problemy z fabrycznym radoodbiornikiem, korodującym skraplaczem klimatyzacji czy przegubami. Znanym zmartwieniem eksploatacyjnym jest też rdza. Rudawy nalot w pierwszej kolejności pojawia się na nadkolach, w dolnej części drzwi oraz na powierzchni układu wydechowego. Podczas serwisowania Zafiry B kierowca powinien docenić jedną rzecz - części zamienne są nie tylko łatwo dostępne, ale często mają również bardzo rozsądne ceny. Sytuacji ciężko się jednak dziwić. W końcu minivan jest bliźniakiem bardzo popularnej Astry III.

Ceny używanych Opli Zafira B zaczynają się od 7 tysięcy złotych. Przy aucie za tą sumę stan techniczny z pewnością będzie jednak mocno dyskusyjny! Żeby móc kupić pojazd w dość dobrej kondycji, lepiej przygotować budżet na poziomie 10 tysięcy złotych. Najdroższe minivany drugiej generacji są wyceniane nawet na 38 tysięcy złotych. W tej kwocie kupujący dostanie 5 - 6 letni model z rozsądnym przebiegiem, dobrym wyposażeniem i często pochodzący z polskiej dystrybucji. Opel Zafira B pamięta jeszcze czasy, w których na rynku europejskim dominowały silniki wysokoprężne. Nie ma się zatem co dziwić, że aż 60 proc. ogłoszeń sprzedaży dotyczy właśnie ropniaków.

Używane: Opel Zafira B - podsumowanie:

Kierowca poszukujący taniego, przestronnego i taniego w naprawach samochodu rodzinnego powinien rozważyć kandydaturę używanego Opla Zafiry B. Minivan z Niemiec ma potężny bagażnik i awaryjnie potrafi przewieźć nawet siedem osób. Do tego jako że bazuje na modelu segmentu C, części zamienne są i łatwo dostępne, i stosunkowo tanie. A czego więcej wymagać od praktycznego samochodu rodzinnego z drugiej ręki.

Używane: Opel Zafira B - silniki benzynowe:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.6 16v 105 KM 150 Nm 14,3 s. 177 km/h 9,3/7,1/5,8
1.6 16v 115 KM 155 Nm 13,4 s. 185 km/h 8,9/6,7/5,4
1.8 16v 120 KM 175 Nm 12,1 s. 186 km/h 9,5/7,2/5,6
1.8 16v 140 KM 175 Nm 11,5 s. 197 km/h 9,6/7,3/5,7
2.0 T 200 KM 262 Nm 9,0 s. 225 km/h 13,3/9,5/7,3
2.0 T 240 KM 320 Nm 7,8 s. 231 km/h 13,4/9,6/7,4
2.2 Direct 150 KM 215 Nm 10,6 s. 200 km/h 11,3/8,2/6,4

Używane: Opel Zafira B - silniki diesla:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.7 CDTi 110 KM 260 Nm 13,4 s. 179 km/h 7,1/5,7/4,9
1.7 CDTi 125 KM 280 Nm 12,3 s. 189 km/h 6,1/5,1/4,5
1.9 CDTi 100 KM 260 Nm 14,1 s. 174 km/h 7,5/5,9/5,0
1.9 CDTi 120 KM 280 Nm 12,2 s. 186 km/h 7,5/5,9/5,0
1.9 CDTi 150 KM 320 Nm 10,4 s. 202 km/h 7,8/6,2/5,3

Używane: Opel Zafira B - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 15 zł
  • filtr kabinowy - od 16 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 291 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 225 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 70 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 58 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 45 zł
  • łącznik stabilizatora - od 25 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 30 zł
  • amortyzator - od 104 zł
  • sprzęgło komplet - od 474 zł
  • koło dwumasowe - od 898 zł
  • zawór EGR - od 509 zł

Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Opel
Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Opel
Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Opel
Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Opel
Używane: Opel Zafira B (2005 - 2014) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA