REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Meriva A zadebiutowała w 2002 roku od razu zyskując wielu klientów. Auto zostało zbudowane na bazie Opla Corsy, jednak jako minivan, Meriva oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów. Podpowiadamy jakiej Merivy szukać i na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Kierowcy zainteresowani zakupem Merivy A, często mają dylemat, czy nie wybrać znacznie większej Zafiry. Mogłoby się wydawać, że większy Opel na pewno będzie lepszy. Jednak okazuje się, że Meriva również ma dużo do zaoferowania pomimo, że jest zbudowana na płycie podłogowej Corsy C.

REKLAMA

REKLAMA

W 2005 roku Meriva została poddana face liftingowi, co zmieniło wygląd zewnętrzny najmniejszego vana Opla. Model ten został wyposażony w system Flex Space, który umożliwia łatwe przesuwanie i składanie siedzeń. W tak szybki sposób możemy wygospodarować znacznie więcej miejsca na bagaże. Bez składania siedzeń, Meriva oferuje 360 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu jest znacznie więcej, bo aż 1420 litrów. Jak na auto bazujące na płycie Corsy, czyli auta pozycjonowania w segmencie B, jest to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Opinie kierowców o Oplu Meriva

Polski rynek jest bardzo bogaty w oferty modeli używanych. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 13 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 37 000 złotych. Polecamy wybrać wersję poliftingową. Za około 17 000 złotych możemy już kupić dobry egzemplarz. Merivy są zazwyczaj dobrze wyposażone. Klimatyzacja jest dosyć często spotykana. Warto poszukać modelu z nawigacją.

REKLAMA

Przy zakupie należy uważać na Merivy z cofanymi licznikami. Auto to „kręci się” bardzo łatwo i na ogół nie ma możliwości zweryfikowania podłączając komputer diagnostyczny. Podrobienie książki serwisowej w dzisiejszych czasach również nie należy do skomplikowanych zadań. Przechodzimy do wyboru optymalnej jednostki napędowej. Zaczniemy od silników benzynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki benzynowe

1.4 90KM – najmniejszy silnik benzynowy rozpędza Merivę do „setki” w 13.8 sekundy. Nie jest to imponujący wyniki. Spalanie na poziomie 7 litrów w cyklu mieszanym. Zdecydowanie polecamy większy silnik.

1.6 100/105KM – znacznie lepsza oferta niż 1.4. Moc rzędu 100KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Spalanie na poziomie 7.5 – 8 litrów. Jeżeli myślimy o Merivie z silnikiem benzynowym to warto zastanowić się nad tą jednostką.

1.8 125KM – najlepszy wybór jeśli chodzi o silniki benzynowe. Spalanie na poziomie 8 litrów. Taka moc daję pewną przyjemność z podróżowania tym autem. Jeżeli często będziemy podróżować w „komplecie” i z pełnym bagażnikiem, to silnik ten sprawi, że nie odczujemy zbyt dużego spadku dynamiki.

1.6 Turbo 180KM – wersja OPC, taka moc pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund pozwala na wiele. W trybie mieszanym spalanie praktycznie identyczne jak w silniku 1.8. Warto się zastanowić nad tą ofertą, jednak na rynku nie ma za dużego wyboru. Kolor niebieski również nie każdemu może się podobać. Mimo wszystko ciekawa oferta i bardzo dobra alternatywa dla silnika 1.8.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Silniki Diesla

1.3 CDTI 75KM – ten silnik można uznać za pewne nieporozumienie w Merivie. Oczywiście można spotkać się z opiniami, że to oszczędny Diesel, jednak jest to zbyt mały silnik do tego auta. Jednostki 1.3 nie przysparzają dużych problemów jednak nie są to również silniki bezawaryjne. Spalanie na poziomie 5.5 litra.

1.7 DTI 75KM – pomimo takiej samej mocy jak 1.3 zdecydowanie polecamy. Jest to prosta konstrukcja, w której nie ma dużej ilości wadliwych elementów. Nie jest to silnik Common Rail, co można w pewnym sensie uznać za zaletę. Jakość paliwa nie jest tak istotna, jak w przypadku silników Common Rail. Jeżeli chcemy mało awaryjne auto to zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 100KM – bardzo dobry silnik, spalanie na poziomie 6 litrów. Moc wystarczająca, wysoki moment obrotowy daje sporo radości z jazdy. Jednostka bardzo żywotna. Jedynym minusem może być koszt ewentualnych napraw. Silniki Isuzu są trwałe, jednak naprawy bywają bardzo drogie. Mimo wszystko zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 125KM – najmocniejszy Diesel dostępny w ofercie. Spalanie na poziomie wersji 100KM. Silnik warty polecenia. Jeżeli zależy nam na większej mocy, to warto przemyśleć zakup tej jednostki. Przyspieszenie do 100km/h zajmuje 10.9 s.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Niezależnie od tego jaką wersję wybierzemy, najlepiej szukać samochodu sprowadzanego. Takie auta są znacznie lepiej wyposażone niż nasze krajowe. Przy zakupie nowego auta z polskiego salonu trzeba było dopłacić za każdy dodatek. Zazwyczaj były to ceny bardzo wygórowane i nie wszystkie osoby decydowały się na taki zakup. Dlatego pod względem wyposażenia zdecydowanie wygrywają auta z importu.

Usterki

Opel Meriva nie ma większych problemów z usterkami. W silnikach Diesla 1.3 i 1.7 należy uważać na awarię turbiny i koła dwumasowego. Problemy z tymi podzespołami wynikają najczęściej ze złej eksploatacji auta. Dosyć często pojawiają się awarie rozrusznika i alternatora. Dostępność części jest bardzo dobra. Wszystko to dzięki samochodom z Wielkiej Brytanii przywożonym do rozbiórki na części.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy wersję 1.8 lub 1.6 turbo. Ta pierwsza jest pewnym kompromisem pomiędzy spalaniem a dobrymi osiągami. Jeśli nie zależy nam na dynamice, można zdecydowanie zakupić 1.6 100KM lub 105KM. Wersja turbodoładowana jest skierowana dla miłośników szybkiej jazdy. Również godna polecenia. Daje bardzo dużo radości z jazdy, przy niedużym spalaniu.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: sprawdzamy czy turbina poprawnie pracuje. Jeżeli jest wyczuwalny chwilowy spadek mocy lub nie czuć wyraźnego przyspieszenia to znak, że mogą być problemy z turbiną. Warto również upewnić się w jakim stanie znajduje się koło dwumasowe.

Nadwozie: szukamy ognisk korozji na wszystkich elementach. Ogniska rdzy rozwijają się bardzo szybko.

Zawieszenie: tutaj nie ma większych problemów. Jeżeli słyszymy stuki podczas jazdy to najprawdopodobniej nie są to problemy z zawieszeniem, lecz z przekładnią kierowniczą.

Elektryka: awarie alternatora i rozrusznika są często spotykane. Warto sprawdzić przed zakupem czy alternator dobrze ładuje.

Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Ceny części:

Lampa tył – około 80 złotych

Turbina używana – 800 złotych (1.7 CDTI)

Filtr oleju – około 20 złotych

Alternator – około 220 złotych

Rozrusznik – około 140 złotych

Podsumowanie:

Opel Meriva jest ciekawą oferta na rynku aut używanych. Za niewielkie pieniądze można mieć pojemne i tanie w utrzymaniu auto. Bogaty rynek używanych części zamiennych sprawia, że nie trzeba się bać skomplikowanych usterek. Mniejsza siostra Zafiry jest autem godnym polecenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA