REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Robert Kuśpiel
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Meriva A zadebiutowała w 2002 roku od razu zyskując wielu klientów. Auto zostało zbudowane na bazie Opla Corsy, jednak jako minivan, Meriva oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów. Podpowiadamy jakiej Merivy szukać i na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Kierowcy zainteresowani zakupem Merivy A, często mają dylemat, czy nie wybrać znacznie większej Zafiry. Mogłoby się wydawać, że większy Opel na pewno będzie lepszy. Jednak okazuje się, że Meriva również ma dużo do zaoferowania pomimo, że jest zbudowana na płycie podłogowej Corsy C.

REKLAMA

REKLAMA

W 2005 roku Meriva została poddana face liftingowi, co zmieniło wygląd zewnętrzny najmniejszego vana Opla. Model ten został wyposażony w system Flex Space, który umożliwia łatwe przesuwanie i składanie siedzeń. W tak szybki sposób możemy wygospodarować znacznie więcej miejsca na bagaże. Bez składania siedzeń, Meriva oferuje 360 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu jest znacznie więcej, bo aż 1420 litrów. Jak na auto bazujące na płycie Corsy, czyli auta pozycjonowania w segmencie B, jest to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Opinie kierowców o Oplu Meriva

Polski rynek jest bardzo bogaty w oferty modeli używanych. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 13 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 37 000 złotych. Polecamy wybrać wersję poliftingową. Za około 17 000 złotych możemy już kupić dobry egzemplarz. Merivy są zazwyczaj dobrze wyposażone. Klimatyzacja jest dosyć często spotykana. Warto poszukać modelu z nawigacją.

REKLAMA

Przy zakupie należy uważać na Merivy z cofanymi licznikami. Auto to „kręci się” bardzo łatwo i na ogół nie ma możliwości zweryfikowania podłączając komputer diagnostyczny. Podrobienie książki serwisowej w dzisiejszych czasach również nie należy do skomplikowanych zadań. Przechodzimy do wyboru optymalnej jednostki napędowej. Zaczniemy od silników benzynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki benzynowe

1.4 90KM – najmniejszy silnik benzynowy rozpędza Merivę do „setki” w 13.8 sekundy. Nie jest to imponujący wyniki. Spalanie na poziomie 7 litrów w cyklu mieszanym. Zdecydowanie polecamy większy silnik.

1.6 100/105KM – znacznie lepsza oferta niż 1.4. Moc rzędu 100KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Spalanie na poziomie 7.5 – 8 litrów. Jeżeli myślimy o Merivie z silnikiem benzynowym to warto zastanowić się nad tą jednostką.

1.8 125KM – najlepszy wybór jeśli chodzi o silniki benzynowe. Spalanie na poziomie 8 litrów. Taka moc daję pewną przyjemność z podróżowania tym autem. Jeżeli często będziemy podróżować w „komplecie” i z pełnym bagażnikiem, to silnik ten sprawi, że nie odczujemy zbyt dużego spadku dynamiki.

1.6 Turbo 180KM – wersja OPC, taka moc pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund pozwala na wiele. W trybie mieszanym spalanie praktycznie identyczne jak w silniku 1.8. Warto się zastanowić nad tą ofertą, jednak na rynku nie ma za dużego wyboru. Kolor niebieski również nie każdemu może się podobać. Mimo wszystko ciekawa oferta i bardzo dobra alternatywa dla silnika 1.8.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Silniki Diesla

1.3 CDTI 75KM – ten silnik można uznać za pewne nieporozumienie w Merivie. Oczywiście można spotkać się z opiniami, że to oszczędny Diesel, jednak jest to zbyt mały silnik do tego auta. Jednostki 1.3 nie przysparzają dużych problemów jednak nie są to również silniki bezawaryjne. Spalanie na poziomie 5.5 litra.

1.7 DTI 75KM – pomimo takiej samej mocy jak 1.3 zdecydowanie polecamy. Jest to prosta konstrukcja, w której nie ma dużej ilości wadliwych elementów. Nie jest to silnik Common Rail, co można w pewnym sensie uznać za zaletę. Jakość paliwa nie jest tak istotna, jak w przypadku silników Common Rail. Jeżeli chcemy mało awaryjne auto to zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 100KM – bardzo dobry silnik, spalanie na poziomie 6 litrów. Moc wystarczająca, wysoki moment obrotowy daje sporo radości z jazdy. Jednostka bardzo żywotna. Jedynym minusem może być koszt ewentualnych napraw. Silniki Isuzu są trwałe, jednak naprawy bywają bardzo drogie. Mimo wszystko zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 125KM – najmocniejszy Diesel dostępny w ofercie. Spalanie na poziomie wersji 100KM. Silnik warty polecenia. Jeżeli zależy nam na większej mocy, to warto przemyśleć zakup tej jednostki. Przyspieszenie do 100km/h zajmuje 10.9 s.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Niezależnie od tego jaką wersję wybierzemy, najlepiej szukać samochodu sprowadzanego. Takie auta są znacznie lepiej wyposażone niż nasze krajowe. Przy zakupie nowego auta z polskiego salonu trzeba było dopłacić za każdy dodatek. Zazwyczaj były to ceny bardzo wygórowane i nie wszystkie osoby decydowały się na taki zakup. Dlatego pod względem wyposażenia zdecydowanie wygrywają auta z importu.

Usterki

Opel Meriva nie ma większych problemów z usterkami. W silnikach Diesla 1.3 i 1.7 należy uważać na awarię turbiny i koła dwumasowego. Problemy z tymi podzespołami wynikają najczęściej ze złej eksploatacji auta. Dosyć często pojawiają się awarie rozrusznika i alternatora. Dostępność części jest bardzo dobra. Wszystko to dzięki samochodom z Wielkiej Brytanii przywożonym do rozbiórki na części.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy wersję 1.8 lub 1.6 turbo. Ta pierwsza jest pewnym kompromisem pomiędzy spalaniem a dobrymi osiągami. Jeśli nie zależy nam na dynamice, można zdecydowanie zakupić 1.6 100KM lub 105KM. Wersja turbodoładowana jest skierowana dla miłośników szybkiej jazdy. Również godna polecenia. Daje bardzo dużo radości z jazdy, przy niedużym spalaniu.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: sprawdzamy czy turbina poprawnie pracuje. Jeżeli jest wyczuwalny chwilowy spadek mocy lub nie czuć wyraźnego przyspieszenia to znak, że mogą być problemy z turbiną. Warto również upewnić się w jakim stanie znajduje się koło dwumasowe.

Nadwozie: szukamy ognisk korozji na wszystkich elementach. Ogniska rdzy rozwijają się bardzo szybko.

Zawieszenie: tutaj nie ma większych problemów. Jeżeli słyszymy stuki podczas jazdy to najprawdopodobniej nie są to problemy z zawieszeniem, lecz z przekładnią kierowniczą.

Elektryka: awarie alternatora i rozrusznika są często spotykane. Warto sprawdzić przed zakupem czy alternator dobrze ładuje.

Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Ceny części:

Lampa tył – około 80 złotych

Turbina używana – 800 złotych (1.7 CDTI)

Filtr oleju – około 20 złotych

Alternator – około 220 złotych

Rozrusznik – około 140 złotych

Podsumowanie:

Opel Meriva jest ciekawą oferta na rynku aut używanych. Za niewielkie pieniądze można mieć pojemne i tanie w utrzymaniu auto. Bogaty rynek używanych części zamiennych sprawia, że nie trzeba się bać skomplikowanych usterek. Mniejsza siostra Zafiry jest autem godnym polecenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA