REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Robert Kuśpiel
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
Opel Meriva był sprzedawany na rynku brytyjskim jako Vauxhall Meriva Fot. Newspress.co.uk
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Meriva A zadebiutowała w 2002 roku od razu zyskując wielu klientów. Auto zostało zbudowane na bazie Opla Corsy, jednak jako minivan, Meriva oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów. Podpowiadamy jakiej Merivy szukać i na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Kierowcy zainteresowani zakupem Merivy A, często mają dylemat, czy nie wybrać znacznie większej Zafiry. Mogłoby się wydawać, że większy Opel na pewno będzie lepszy. Jednak okazuje się, że Meriva również ma dużo do zaoferowania pomimo, że jest zbudowana na płycie podłogowej Corsy C.

REKLAMA

REKLAMA

W 2005 roku Meriva została poddana face liftingowi, co zmieniło wygląd zewnętrzny najmniejszego vana Opla. Model ten został wyposażony w system Flex Space, który umożliwia łatwe przesuwanie i składanie siedzeń. W tak szybki sposób możemy wygospodarować znacznie więcej miejsca na bagaże. Bez składania siedzeń, Meriva oferuje 360 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu jest znacznie więcej, bo aż 1420 litrów. Jak na auto bazujące na płycie Corsy, czyli auta pozycjonowania w segmencie B, jest to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Opinie kierowców o Oplu Meriva

Polski rynek jest bardzo bogaty w oferty modeli używanych. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 13 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 37 000 złotych. Polecamy wybrać wersję poliftingową. Za około 17 000 złotych możemy już kupić dobry egzemplarz. Merivy są zazwyczaj dobrze wyposażone. Klimatyzacja jest dosyć często spotykana. Warto poszukać modelu z nawigacją.

REKLAMA

Przy zakupie należy uważać na Merivy z cofanymi licznikami. Auto to „kręci się” bardzo łatwo i na ogół nie ma możliwości zweryfikowania podłączając komputer diagnostyczny. Podrobienie książki serwisowej w dzisiejszych czasach również nie należy do skomplikowanych zadań. Przechodzimy do wyboru optymalnej jednostki napędowej. Zaczniemy od silników benzynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Silniki benzynowe

1.4 90KM – najmniejszy silnik benzynowy rozpędza Merivę do „setki” w 13.8 sekundy. Nie jest to imponujący wyniki. Spalanie na poziomie 7 litrów w cyklu mieszanym. Zdecydowanie polecamy większy silnik.

1.6 100/105KM – znacznie lepsza oferta niż 1.4. Moc rzędu 100KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Spalanie na poziomie 7.5 – 8 litrów. Jeżeli myślimy o Merivie z silnikiem benzynowym to warto zastanowić się nad tą jednostką.

1.8 125KM – najlepszy wybór jeśli chodzi o silniki benzynowe. Spalanie na poziomie 8 litrów. Taka moc daję pewną przyjemność z podróżowania tym autem. Jeżeli często będziemy podróżować w „komplecie” i z pełnym bagażnikiem, to silnik ten sprawi, że nie odczujemy zbyt dużego spadku dynamiki.

1.6 Turbo 180KM – wersja OPC, taka moc pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund pozwala na wiele. W trybie mieszanym spalanie praktycznie identyczne jak w silniku 1.8. Warto się zastanowić nad tą ofertą, jednak na rynku nie ma za dużego wyboru. Kolor niebieski również nie każdemu może się podobać. Mimo wszystko ciekawa oferta i bardzo dobra alternatywa dla silnika 1.8.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Silniki Diesla

1.3 CDTI 75KM – ten silnik można uznać za pewne nieporozumienie w Merivie. Oczywiście można spotkać się z opiniami, że to oszczędny Diesel, jednak jest to zbyt mały silnik do tego auta. Jednostki 1.3 nie przysparzają dużych problemów jednak nie są to również silniki bezawaryjne. Spalanie na poziomie 5.5 litra.

1.7 DTI 75KM – pomimo takiej samej mocy jak 1.3 zdecydowanie polecamy. Jest to prosta konstrukcja, w której nie ma dużej ilości wadliwych elementów. Nie jest to silnik Common Rail, co można w pewnym sensie uznać za zaletę. Jakość paliwa nie jest tak istotna, jak w przypadku silników Common Rail. Jeżeli chcemy mało awaryjne auto to zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 100KM – bardzo dobry silnik, spalanie na poziomie 6 litrów. Moc wystarczająca, wysoki moment obrotowy daje sporo radości z jazdy. Jednostka bardzo żywotna. Jedynym minusem może być koszt ewentualnych napraw. Silniki Isuzu są trwałe, jednak naprawy bywają bardzo drogie. Mimo wszystko zdecydowanie polecamy.

1.7 CDTI 125KM – najmocniejszy Diesel dostępny w ofercie. Spalanie na poziomie wersji 100KM. Silnik warty polecenia. Jeżeli zależy nam na większej mocy, to warto przemyśleć zakup tej jednostki. Przyspieszenie do 100km/h zajmuje 10.9 s.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Niezależnie od tego jaką wersję wybierzemy, najlepiej szukać samochodu sprowadzanego. Takie auta są znacznie lepiej wyposażone niż nasze krajowe. Przy zakupie nowego auta z polskiego salonu trzeba było dopłacić za każdy dodatek. Zazwyczaj były to ceny bardzo wygórowane i nie wszystkie osoby decydowały się na taki zakup. Dlatego pod względem wyposażenia zdecydowanie wygrywają auta z importu.

Usterki

Opel Meriva nie ma większych problemów z usterkami. W silnikach Diesla 1.3 i 1.7 należy uważać na awarię turbiny i koła dwumasowego. Problemy z tymi podzespołami wynikają najczęściej ze złej eksploatacji auta. Dosyć często pojawiają się awarie rozrusznika i alternatora. Dostępność części jest bardzo dobra. Wszystko to dzięki samochodom z Wielkiej Brytanii przywożonym do rozbiórki na części.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy wersję 1.8 lub 1.6 turbo. Ta pierwsza jest pewnym kompromisem pomiędzy spalaniem a dobrymi osiągami. Jeśli nie zależy nam na dynamice, można zdecydowanie zakupić 1.6 100KM lub 105KM. Wersja turbodoładowana jest skierowana dla miłośników szybkiej jazdy. Również godna polecenia. Daje bardzo dużo radości z jazdy, przy niedużym spalaniu.

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: sprawdzamy czy turbina poprawnie pracuje. Jeżeli jest wyczuwalny chwilowy spadek mocy lub nie czuć wyraźnego przyspieszenia to znak, że mogą być problemy z turbiną. Warto również upewnić się w jakim stanie znajduje się koło dwumasowe.

Nadwozie: szukamy ognisk korozji na wszystkich elementach. Ogniska rdzy rozwijają się bardzo szybko.

Zawieszenie: tutaj nie ma większych problemów. Jeżeli słyszymy stuki podczas jazdy to najprawdopodobniej nie są to problemy z zawieszeniem, lecz z przekładnią kierowniczą.

Elektryka: awarie alternatora i rozrusznika są często spotykane. Warto sprawdzić przed zakupem czy alternator dobrze ładuje.

Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko

Ceny części:

Lampa tył – około 80 złotych

Turbina używana – 800 złotych (1.7 CDTI)

Filtr oleju – około 20 złotych

Alternator – około 220 złotych

Rozrusznik – około 140 złotych

Podsumowanie:

Opel Meriva jest ciekawą oferta na rynku aut używanych. Za niewielkie pieniądze można mieć pojemne i tanie w utrzymaniu auto. Bogaty rynek używanych części zamiennych sprawia, że nie trzeba się bać skomplikowanych usterek. Mniejsza siostra Zafiry jest autem godnym polecenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA