Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan
REKLAMA
REKLAMA
Kierowcy zainteresowani zakupem Merivy A, często mają dylemat, czy nie wybrać znacznie większej Zafiry. Mogłoby się wydawać, że większy Opel na pewno będzie lepszy. Jednak okazuje się, że Meriva również ma dużo do zaoferowania pomimo, że jest zbudowana na płycie podłogowej Corsy C.
REKLAMA
W 2005 roku Meriva została poddana face liftingowi, co zmieniło wygląd zewnętrzny najmniejszego vana Opla. Model ten został wyposażony w system Flex Space, który umożliwia łatwe przesuwanie i składanie siedzeń. W tak szybki sposób możemy wygospodarować znacznie więcej miejsca na bagaże. Bez składania siedzeń, Meriva oferuje 360 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu jest znacznie więcej, bo aż 1420 litrów. Jak na auto bazujące na płycie Corsy, czyli auta pozycjonowania w segmencie B, jest to bardzo dobry wynik.
Zobacz też: Opinie kierowców o Oplu Meriva
REKLAMA
Polski rynek jest bardzo bogaty w oferty modeli używanych. Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za około 13 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 37 000 złotych. Polecamy wybrać wersję poliftingową. Za około 17 000 złotych możemy już kupić dobry egzemplarz. Merivy są zazwyczaj dobrze wyposażone. Klimatyzacja jest dosyć często spotykana. Warto poszukać modelu z nawigacją.
Przy zakupie należy uważać na Merivy z cofanymi licznikami. Auto to „kręci się” bardzo łatwo i na ogół nie ma możliwości zweryfikowania podłączając komputer diagnostyczny. Podrobienie książki serwisowej w dzisiejszych czasach również nie należy do skomplikowanych zadań. Przechodzimy do wyboru optymalnej jednostki napędowej. Zaczniemy od silników benzynowych.
Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa
Silniki benzynowe
1.4 90KM – najmniejszy silnik benzynowy rozpędza Merivę do „setki” w 13.8 sekundy. Nie jest to imponujący wyniki. Spalanie na poziomie 7 litrów w cyklu mieszanym. Zdecydowanie polecamy większy silnik.
1.6 100/105KM – znacznie lepsza oferta niż 1.4. Moc rzędu 100KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Spalanie na poziomie 7.5 – 8 litrów. Jeżeli myślimy o Merivie z silnikiem benzynowym to warto zastanowić się nad tą jednostką.
REKLAMA
1.8 125KM – najlepszy wybór jeśli chodzi o silniki benzynowe. Spalanie na poziomie 8 litrów. Taka moc daję pewną przyjemność z podróżowania tym autem. Jeżeli często będziemy podróżować w „komplecie” i z pełnym bagażnikiem, to silnik ten sprawi, że nie odczujemy zbyt dużego spadku dynamiki.
1.6 Turbo 180KM – wersja OPC, taka moc pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Przyspieszenie na poziomie 8 sekund pozwala na wiele. W trybie mieszanym spalanie praktycznie identyczne jak w silniku 1.8. Warto się zastanowić nad tą ofertą, jednak na rynku nie ma za dużego wyboru. Kolor niebieski również nie każdemu może się podobać. Mimo wszystko ciekawa oferta i bardzo dobra alternatywa dla silnika 1.8.
Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka
Silniki Diesla
1.3 CDTI 75KM – ten silnik można uznać za pewne nieporozumienie w Merivie. Oczywiście można spotkać się z opiniami, że to oszczędny Diesel, jednak jest to zbyt mały silnik do tego auta. Jednostki 1.3 nie przysparzają dużych problemów jednak nie są to również silniki bezawaryjne. Spalanie na poziomie 5.5 litra.
1.7 DTI 75KM – pomimo takiej samej mocy jak 1.3 zdecydowanie polecamy. Jest to prosta konstrukcja, w której nie ma dużej ilości wadliwych elementów. Nie jest to silnik Common Rail, co można w pewnym sensie uznać za zaletę. Jakość paliwa nie jest tak istotna, jak w przypadku silników Common Rail. Jeżeli chcemy mało awaryjne auto to zdecydowanie polecamy.
1.7 CDTI 100KM – bardzo dobry silnik, spalanie na poziomie 6 litrów. Moc wystarczająca, wysoki moment obrotowy daje sporo radości z jazdy. Jednostka bardzo żywotna. Jedynym minusem może być koszt ewentualnych napraw. Silniki Isuzu są trwałe, jednak naprawy bywają bardzo drogie. Mimo wszystko zdecydowanie polecamy.
1.7 CDTI 125KM – najmocniejszy Diesel dostępny w ofercie. Spalanie na poziomie wersji 100KM. Silnik warty polecenia. Jeżeli zależy nam na większej mocy, to warto przemyśleć zakup tej jednostki. Przyspieszenie do 100km/h zajmuje 10.9 s.
Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan
Niezależnie od tego jaką wersję wybierzemy, najlepiej szukać samochodu sprowadzanego. Takie auta są znacznie lepiej wyposażone niż nasze krajowe. Przy zakupie nowego auta z polskiego salonu trzeba było dopłacić za każdy dodatek. Zazwyczaj były to ceny bardzo wygórowane i nie wszystkie osoby decydowały się na taki zakup. Dlatego pod względem wyposażenia zdecydowanie wygrywają auta z importu.
Usterki
Opel Meriva nie ma większych problemów z usterkami. W silnikach Diesla 1.3 i 1.7 należy uważać na awarię turbiny i koła dwumasowego. Problemy z tymi podzespołami wynikają najczęściej ze złej eksploatacji auta. Dosyć często pojawiają się awarie rozrusznika i alternatora. Dostępność części jest bardzo dobra. Wszystko to dzięki samochodom z Wielkiej Brytanii przywożonym do rozbiórki na części.
Jaką wersję wybrać?
Wśród silników benzynowych polecamy wersję 1.8 lub 1.6 turbo. Ta pierwsza jest pewnym kompromisem pomiędzy spalaniem a dobrymi osiągami. Jeśli nie zależy nam na dynamice, można zdecydowanie zakupić 1.6 100KM lub 105KM. Wersja turbodoładowana jest skierowana dla miłośników szybkiej jazdy. Również godna polecenia. Daje bardzo dużo radości z jazdy, przy niedużym spalaniu.
Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą
Na co zwrócić uwagę?
Silnik: sprawdzamy czy turbina poprawnie pracuje. Jeżeli jest wyczuwalny chwilowy spadek mocy lub nie czuć wyraźnego przyspieszenia to znak, że mogą być problemy z turbiną. Warto również upewnić się w jakim stanie znajduje się koło dwumasowe.
Nadwozie: szukamy ognisk korozji na wszystkich elementach. Ogniska rdzy rozwijają się bardzo szybko.
Zawieszenie: tutaj nie ma większych problemów. Jeżeli słyszymy stuki podczas jazdy to najprawdopodobniej nie są to problemy z zawieszeniem, lecz z przekładnią kierowniczą.
Elektryka: awarie alternatora i rozrusznika są często spotykane. Warto sprawdzić przed zakupem czy alternator dobrze ładuje.
Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko
Ceny części:
Lampa tył – około 80 złotych
Turbina używana – 800 złotych (1.7 CDTI)
Filtr oleju – około 20 złotych
Alternator – około 220 złotych
Rozrusznik – około 140 złotych
Podsumowanie:
Opel Meriva jest ciekawą oferta na rynku aut używanych. Za niewielkie pieniądze można mieć pojemne i tanie w utrzymaniu auto. Bogaty rynek używanych części zamiennych sprawia, że nie trzeba się bać skomplikowanych usterek. Mniejsza siostra Zafiry jest autem godnym polecenia.
REKLAMA
REKLAMA