REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka

Robert Kuśpiel
Skoda Fabia pierwszej generacji jest bliźniaczym modelem Volkswagena Polo trzeciej generacji.
Skoda Fabia pierwszej generacji jest bliźniaczym modelem Volkswagena Polo trzeciej generacji.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda do 1994 roku była niewielką, niezbyt liczącą się firmą. Przejęcie większości akcji Skody przez Volkswagena dało nowe życie Skodzie.

Czeski Volkswagen, tak można w skrócie przedstawić wszystkie auta, które wyjechały z Mlada Boleslav w Czechach. Za przejściowy model można uznać Skodę Felicię. W większości miała elementy z poprzedniczki – Favorit, jednak powoli zaczęto wdrażać rozwiązania znane z Volkswagena. Dopiero podczas produkcji modelu Fabia I została wykorzystana w pełni niemiecka technologia.

REKLAMA

REKLAMA

Fabia doczekała się face liftingu, który nastąpił w 2004 roku. Zmiany stylistyczne zdecydowanie poprawiły wygląd tego auta. Zmieniono przedni zderzak razem z grillem. Modyfikacji zostały również poddane tylne lampy. W ofercie pojawiły się nowe felgi, a także kołpaki kół. Wprowadzono nową wersję wyposażenia – Easy. Wersja Comfort została zmieniona na Ambiente.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Fabii

Skoda Fabia okazała się idealnym autem na polski rynek. Pomimo małej przestronności szybko zyskała miano auta rodzinnego. Potwierdzały to wersje sedan i kombi, które wyróżniają się dłuższym o 20 cm nadwoziem. Fabia jest dobrą ofertą na rynku aut używanych. Za stosunkowo nie dużą kwotę kupujemy auto, które bądź co bądź, korzysta z technologii Volkswagena.

REKLAMA

Najmniej zakupów zapakujemy do hatchbacka. Pojemność bagażnika to tylko 260 litrów. Znacznie większym przedziałem ładunkowym może wylegitymować się sedan. Tutaj jest to już 438 litrów. Nie wiele mniejszy bagażnik jest w kombi – 426 litrów. Jednak maksymalna objętość po złożeniu tylnych foteli to 1225 litrów. Jednak są elementy, które mogą zniechęcić estetów. Jednym z nich jest wykończenie wnętrza. W tej cenie, w tym roczniku, można znaleźć auta o lepszym standardzie wykonania. Stylizacja również pozostawia wiele do życzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Fabia: demontaż pompy wspomagania

Ceny używanych modeli zaczynają się od 9 000 złotych. Modele z końca produkcji są wyceniane nawet na 27 000 złotych. Dużo jest egzemplarzy poflotowych. Fabia I była jednym z najchętniej wybieranych aut do firm.

Pod względem wyposażenia Fabia wypada dość dobrze. Nietrudno o egzemplarz z klimatyzacją i przyzwoitym wyposażeniem.

Jaki silnik wybrać do Skody Fabii I?

Gama silników jest bardzo bogata, zarówno wśród jednostek benzynowych jak i wysokoprężnych.

Zobacz też: Skoda Fabia I: czyszczenie potencjometru przepustnicy

Silniki benzynowe w Skodzie Fabii I:

1.0 50KM – Totalne nieporozumienie, jazda takim samochodem to zwykła męka. Przyspieszenie do „setki” w prawie 22 sekundy. Pod żadnym względem nie warto interesować się tym silnikiem. Plus jest taki, że silniki te nie były oferowane w Polsce. Najczęściej są to egzemplarze  z prywatnego importu.

1.2 64KM – trochę większa moc niż w podstawowym wariancie, jednak nie jest to jeszcze na tyle duży przyrost, żeby swobodnie się przemieszczać. Spalanie na poziomie 7 litrów jest zdecydowanie za duże. Nie polecamy.

1.4 60/68KM – Pomimo zwiększonej pojemności jeszcze nie ma poprawy. Te dwa silniki znane są z wcześniejszych modeli Skody, chociażby Favorit. Szereg usterek tego silnika sprawia, że należy się dobrze zastanowić zanim kupimy Fabię z tym silnikiem. Pojawiają się problemy z układem chłodzenia, co powoduje przegrzanie silnika. Zdarza się, że efektem tego jest wypalenie uszczelki pod głowicą. Jeżeli samochód jeździ w większości po mieście, należy wymieniać łańcuch rozrządu razem z kołami co 50 000 kilometrów. Na naszym rynku jest dużo aut z silnikami o mocy 68KM. Zaletą tych silników jest to, że bez problemów przyjmują instalację gazową.

1.4 75/80KM – spalanie na poziomie 6 – 7 litrów. Propozycja warta przemyślenia, biorąc pod uwagę jakie zapotrzebowanie na paliwo ma wersja 1.2. Moc rzędu 75 – 80KM pozwala na stosunkowo sprawne przemieszczanie się. Oferta warta zainteresowania.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

1.4 101KM – Z czystym sumieniem można powiedzieć, że dopiero z tym silnikiem auto zaczyna jechać. Przyspieszenie 11.5 przy rozsądnym spalaniu – 7 litrów, sprawia, że jest to atrakcyjna oferta dla fanów jednostek benzynowych.

115KM – spalanie na poziomie 9 litrów. Porównując z 1.4, silnik ten wypada znacznie gorzej. Na pewno jest bardziej dynamiczny, szybciej osiąga „setkę”. Jednak 1.3 sekundy różnicy to chyba trochę za mało. Większe spalanie o 2 litry niż w 1.4

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Silniki Diesla w Skodzie Fabii I

1.4 75KM – silnik na pompowtryskiwaczach, został wprowadzony do oferty na wiosnę 2003 roku. W niektórych silnikach występowała fabryczna usterka – wadliwa obudowa pompy paliwa. Efektem tej usterki było pękanie paska napędzającego pompę. Decydując się na ten silnik należy dowiedzieć się, czy dany egzemplarz podlegał takiej wymianie. Spalanie na poziomie 5 litrów. Warto przemyśleć zakup Fabii z tym silnikiem.

1.4 80KM – spalanie również na poziomie 5 litrów. Pod względem dynamiki i jakości jazdy można porównać z wersją 75KM. (wersja 80KM szybsza o 0.7 sekundy).

1.9 64KM – silnik legenda. Jeśli szukamy bezawaryjnego Diesla o prostej konstrukcji to jest to dobry wybór. Oferta skierowana jest do tych, którym nie zależy na przyspieszeniu i dynamice. Spalanie na poziomie 4.5 – 5 litrów. Jeżeli nie chcemy nowoczesnego „kapryśnego” Diesla to warto zastanowić się nad zakupem Fabii z tym silnikiem.

1.9 101KM – jeden z popularniejszych silników Volkswagena. Auta z tymi jednostkami potrafią przejechać wiele tysięcy kilometrów. Przebieg rzędu 300 000 nie sprawia mu żadnych problemów. Spalanie około 5 litrów, czyni ten silnik poważnym konkurentem dla jednostki 1.4. Zdecydowanie polecamy z jednego powodu. Jest to sprawdzona jednostka i potencjalny nabywca zna wszystkie zalety i wady tego silnika.

Zobacz też: Daewoo Lanos: dobry wybór

1.9 130KM – najmocniejszy Diesel w ofercie Skody Fabii. Spalanie na poziomie 6 litrów. Zazwyczaj są to dobrze wyposażone auta, zdarzają się modele z oryginalną nawigacją. Jeżeli chcemy mieć „coś” więcej niż cywilną Fabię to warto zastanowić się nad tym silnikiem. On również nie ma większych problemów w eksploatacji. Należy uważać na wyjątkowo zamęczone egzemplarze. Może się okazać, że na wstępie będzie trzeba wymienić turbosprężarkę.

Usterki

Pomimo, że Skoda Fabia ma pewne usterki to w rankingach bezawaryjności znajduje się na stosunkowo wysokiej pozycji. Wśród aut 4 – 5 lat zajmuje 37 lokatę. Było kilka akcji serwisowych( wymiana poduszki powietrznej pasażera, wymiana obudowy pompy paliwa), jednak nie wpłynęły one zbyt negatywnie na całkowitą ocenę. Podczas zakupu jednostki benzynowej należy uważać na silniki 1.4 60 i 68KM - nie jest to konstrukcja Volkswagena i posiada kilka znaczących wad, które zostały opisane powyżej.

W przypadku Diesla należy uważać na wycieki, które zdarzają się w autach o dużym przebiegu. Stan turbosprężarki również nie pozostaje bez znaczenia.

Zobacz też: Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik

Jaką wersję wybrać do Skody Fabii I ?

Spośród silników benzynowych zdecydowanie polecamy jednostkę 100KM. Jeżeli znajdziemy dobrze utrzymany egzemplarz to posłuży nam przez wiele lat. Jest to najlepszy wybór pod względem osiągów i spalania. Alternatywą może pozostać mocniejsza jednostka 1.4.

Jeśli zdecydujemy się na zakup Diesla, to warto zapoznać się dokładniej z ofertą silników 1.9. Polecamy wersję 100KM - jest to dobra i sprawdzona jednostka. Ciekawą ofertą jest 1.9 SDI. Prosta budowa zapewnia możliwość przejechania kilkuset tysięcy kilometrów bez usterki. Miłośnikom mniejszych silników polecamy 1.4 TDI.

Na co zwrócić uwagę w przypadku Skody Fabii I ?

Silnik: Sprawdzamy historię serwisową wszystkich napraw jakie zostały wykonane. Tyczy się to przede wszystkim silnika. W modelach 1.4 60 i 68KM kontrolujemy wnikliwie każdy szczegół. Silniki wysokoprężne słyną z niezawodności, jednak turbosprężarki nie są wieczne i warto sprawdzić czy działają one prawidłowo. Jeśli będą nosić widoczne ślady oleju, a auto będzie zostawiać za sobą czarną chmurę dymu, to radzimy odpuścić dalsze oględziny. W silnikach 3-cylindrowych występuje problem z przeskakiwaniem łańcucha rozrządu

Układ kierowniczy: W pierwszych modelach były często spotykane usterki elektrohydraulicznego wspomagania. Źródło problemu najczęściej tkwiło w czujniku kąta skrętu. Wymiana nie jest droga.

Nadwozie: Z korozją nie ma większych problemów. Jednak warto przejrzeć całą karoserię. Poważnym problemem może być uszczelnienie tylnych drzwi. Jeśli wyczuwamy mokre wykładziny po jeździe w deszczu to znak, że uszczelnienie wymaga naprawy.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Zawieszenie: Nie należy do najtrwalszych, szybko zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy i to właśnie pod tym kątem należy wykonać kontrolę. Piszczenie stabilizatora jest często spotykane. Najłatwiej poznać po smarze na tulejach – jest to najtańsza metoda na chwilowe zniwelowanie hałasu. Zerwane odboje amortyzatorów tylnych również są dosyć częstą usterką.

Układ napędowy: sama skrzynia biegów zazwyczaj pracuje prawidłowo. Pojawiają się problemy z siłownikiem sprzęgła i łożyskami kół. W przypadku tych drugich czeka nas wymiana kompletnej piasty.

Ceny części do Skody Fabii I

Piasta przednia – 150 złotych

Tarcze + klocki tył – od 100złotych

Alternator – około 400 złotych

Rozrusznik – 200 złotych

Klocki przód – od 70 złotych

Zobacz też: Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Podsumowanie

Pomimo, że Skoda Fabia jest bardzo dobrą ofertą na rynku aut używanych, chyba nigdy nie wyjdzie z cienia Volkswagena. Mimo wszystko polecamy zakup Skody. Powszechnie znana opinia, że „Skoda to Volkswagen dla ubogich” nie ma w tym przypadku uzasadnienia. Po co przepłacać za VW Polo, skoro w mniejszej cenie mamy taką samą jakość.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA