Używany Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja
REKLAMA
REKLAMA
W 2003 roku Scenic II zastąpił wprowadzonego na rynek 7 lat wcześniej Scenica I. Druga generacja modelu nie była rewolucyjna, większość rozwiązań pozostała zachowana z poprzedniego modelu. Najważniejsza różnica to podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Nowy Scenic II w teście EURO – NCAP otrzymał maksymalną ilość gwiazdek. Auto zyskało na wygodzie, komforcie jazdy. Scenic II zdecydowanie lepiej się prowadzi.
REKLAMA
Jednak największą różnicą jest wprowadzenie modelu Grand Scenic II. Od podstawowej wersji wyróżnia go znacznie bardziej przestronne wnętrze. Krótszy Scenic oferuje dużą przestrzeń bagażową. Minimalna pojemność to 430 litrów, maksymalna 1840 litrów. W przedłużanym modelu po rozłożeniu dwóch ostatnich siedzeń pozostaje nam na bagaże tylko 200 litrów. Mamy jednak 2 miejsca więcej. Maksymalna pojemność to 1920 litrów. Taka przestrzeń bagażowa robi wrażenie.
Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Scenic
REKLAMA
Model Grand Scenic jest przeznaczony dla rodzin, którym jest potrzebnych więcej niż 5 miejsc. Przedłużona wersja ma na wyposażeniu 7 foteli, co odróżniało ją od krótszego Scenica do października 2006 roku. Wtedy nastąpił facelifting modelu. Przede wszystkim zostały zmienione światła i zderzaki. Dla klientów były dostępne nowe kolory nadwozia i wzory felg. Paleta silników również uległa zmianie.
Wtedy również został wprowadzony Grand Scenic 5 osobowy. Miał on wypełnić lukę pomiędzy tradycyjnym Scenicem a przedłużoną, 7 osobową wersją. Dobra oferta dla rodzin z dziećmi. Duży bagażnik o płaskiej podłodze bez problemu pozwala nam na przewiezienie wózka. Duża ilość schowków zdecydowanie poprawia funkcjonalność.
Zobacz też: Renault – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach
Na polskim rynku jest duża oferta modeli Scenic. Ceny zaczynają się od około 16 000 za egzemplarze z początku produkcji. Najdroższe modele wyceniane są na około 38 000 złotych. Duża oferta aut importowanych daje możliwość kupna wymarzonego auta. Scenic, jak przystało na auto rodzinne, jest dobrze wyposażone. Climatronic, elektryczne szyby, elektryczne lusterka nie powinny nikogo dziwić.
Jaki silnik wybrać do Renault Scenic II ?
Renault oferuje stosunkowo duży wybór pod względem silników. Miłośnicy Diesla jak i jednostek benzynowych znajdą dla siebie idealną ofertę.
Zobacz też: Renault: historia marki
Silniki benzynowe w Renault Scenic II
REKLAMA
1.4 98KM – podstawowy silnik w ofercie Scenica. Pomimo mocy 100KM jest to mało trafiony wybór. Samochód z tym silnikiem nie jest dynamiczny i z kompletem pasażerów oraz bagaży nie radzi sobie zbyt dobrze. Jednostka ta jest montowana tylko do krótszego Scenica. Spalanie na poziomie 7 litrów. Jeżeli zdecydujemy się na taki zakup to należy natychmiast wymienić pasek rozrządu, ponieważ dużą wadą tych silników są pękające paski rozrządu.
1.6 115KM – Przyzwoita jednostka, która spala około 1 litr paliwa więcej niż 1.4, a oferuje znacznie lepszą dynamikę. Tutaj również należy uważać na pękający pasek rozrządu. Dobry wybór, jeśli auto ma nam służyć do zwyczajnego codziennego przemieszczania się. Jednostka 1.6 jest podstawowym silnikiem w modelu Grand Scenic.
Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf
2.0 136KM – Spalanie na poziomie 9.5 litra nie czyni tego silnika atrakcyjnym. W porównaniu z jednostką turbodoładowaną, która legitymuje się znacznie większą mocą przy podobnym spalaniu, jest to mało atrakcyjna oferta. Dynamika na dobrym poziomie. Jeżeli wysokie spalanie nie ma dla nas znaczenia, a silniki turbodoładowane nas nie interesują, to jest to rozsądny wybór.
2.0 163KM – Silnik turbodoładowany przeznaczony dla miłośników szybszej jazdy. Spalanie podobne jak w wersji bez turbosprężarki. Bardzo dobre przyspieszenie jak na rodzinne auto – 8.6 do „setki”. Podczas zakupu należy szczególnie przyjrzeć się turbosprężarce. Często można spotkać modele z uszkodzoną lub „kończącą się” turbiną. Pomimo spalania na poziomie około 9 litrów, bardzo dobra oferta. Niestety na naszym rynku ciężko trafić na taki egzemplarz.
Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa
Silniki Diesla w Renault Scenic II
1.5 80KM – podstawowa jednostka Diesla. Średnie spalanie na poziomie 5.5 litra. Zdecydowanie za dużo. Silnik ten jest dobry do mniejszego modelu Clio. Z dużym Scenicem po prostu sobie nie radzi. Podróżowanie załadowanym autem z tym silnikiem jest nie lada wyzwaniem. Przy takim spalaniu, zdecydowanie lepiej wybrać mocniejszy silnik. Nie polecamy.
1.5 100/103KM – spalanie praktycznie na takim samym poziomie jak w wersji 80KM. Z tym silnikiem auto dysponuje jakąkolwiek dynamiką. Jeżeli nie mamy sportowego zacięcia i spalanie nie pozostaje dla nas bez znaczenia to jest to dobry wybór. Silnik ten przysporzy nam znacznie mniej problemów niż pozostałe jednostki wysokoprężne. Jednostka 103KM wprowadzona została po liftingu.
1.9 100KM – minusem tego silnika jest duże spalanie na poziomie 7 – 7.5 litra. W porównaniu z jednostką 1.5 to zdecydowanie za dużo. Należy pamiętać, że jednostki 1.9, które były produkowane w latach 2003 – 2006 były narażone na częste awarie turbosprężarki. Niestety pomimo większej pojemności wypada blado w porównaniu z 1.5. Nie polecamy.
Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka
1.9 110KM – silnik z filtrem FAP. Dla większość osób jest to jeden z głównych powodów do rezygnacji z tego silnika. Koszty jakie mogą zostać wygenerowane przez awarię tego filtra są bardzo duże. Wymiana jest bardzo kosztowna, alternatywą pozostaje wycięcie go na stałe. Spalanie na poziomie 7 litrów. Kupno francuskiego auta z filtrem FAP do duże ryzyko.
1.9 120KM – spalanie również na poziomie 7 litrów. Jest to dobra alternatywa dla silników 1.5 i 2.0 DCI. Dynamika na przyzwoitym poziomie, przy zachowaniu umiarkowanego spalania. Dobra alternatywa dla jednostki 1.5. Warto przemyśleć zakup.
1.9 130KM – kolejny silnik z filtrem FAP. Spalanie również na poziomie 7 litrów. Bardzo ciekawa oferta, jednak filtr cząstek stałych sprawia, że wiele osób zniechęca się do zakupu tego silnika. Jeżeli mamy możliwość kupna takiego auta ze sprawdzonego źródła, to warto się zdecydować. Jednak należy liczyć się z faktem wymiany filtra FAP.
Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan
2.0 150KM – Najmocniejszy Diesel, który jest oferowany dla Scenic II. Auto dla osób pragnących czuć pewien zapas mocy pod pedałem gazu. Dynamika na bardzo dobrym poziomie. Przy tym silniku należy liczyć się z pewną awaryjnością. Pojawiają się opinie, że jest to najbardziej awaryjna jednostka. Oczywiście nie jest to regułą, wszystko zależy od danego egzemplarza. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki i ewentualne wycieki
W silnikach Diesla należy stosować się do najważniejszej zasady, bez względu na pojemność. Auto tankujmy tylko i wyłącznie na dobrych, markowych stacjach. Silniki Renault są bardzo wyczulone na jakość paliwa.
Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą
Jaką wersję wybrać w przypadku Renault Scenic II ?
Dobrym wyborem są silniki 1.5 o mocy 100/105KM i benzynowy 1.6 115KM. Jednostki te dobrze radzą sobie z tym ciężkim autem. Silnik benzynowy 2.0 i wysokoprężne 1.9 mają większe zapotrzebowanie na paliwo. Dobra oferta, jednak należy liczyć się z większymi kosztami paliwa i utrzymania samochodu. Dla osób o sportowym zacięciu powinni wybrać wersję 2.0 turbo 163KM lub 2.0 DCI 150KM.
W obu przypadkach należy uważać na stan turbosprężarki. Jednak należy pamiętać, że Scenic ma wysokie nadwozie, a do tego układ kierowniczy nie reaguje zbyt szybko. Te dwa czynniki sprawią, że dynamiczna jazda może okazać się ryzykowna.
Na naszym rynku można spotkać egzemplarze zasilane instalacją gazową. To również ciekawa oferta i alternatywa dla „kapryśnego” Diesla. Podstawa to dobry montaż, dlatego przed zakupem warto udać się do sprawdzonego warsztatu, gdzie montują instalacje gazowe. Warto też wymagać od sprzedającego dokumentów świadczących o instalacji w dobrym zakładzie.
Zobacz też: Używana Toyota Avensis I: jakość ponad wszystko
Usterki Renault Scenic II
Liczba usterek i awarii jakie występują w Scenicu jest duża. W raporcie TUV francuskie auto rodzinne zajmuje bardzo odległe miejsce. Wprowadzenie drugiej generacji nie wyeliminowało usterek znanych z poprzedniej wersji. Największą bolączką tego auta są awarie układu elektrycznego i elektroniki. Zazwyczaj da się jeździć z takimi usterkami, jednak na pewno nadejdzie czas kiedy nasze auto znajdzie się w warsztacie.
O problemach tego auta z elektroniką mogą świadczyć powtarzające się akcje serwisowe. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na to, czy taka naprawa była odnotowana w książce serwisowej i jest poparta stosowanymi fakturami. Przeprogramowanie komputera sterującego (usunięcie problemu z układem kierowniczym) oraz usunięcie problemu z elektroniką hamulca ręcznego, to jedne z dwóch najpoważniejszym powodów do akcji serwisowych.
Pomimo tych wielu awarii druga generacja Scenica jest dopracowana lepiej niż jej poprzednik – liczba akcji serwisowych jest zdecydowanie mniejsza.
Zobacz też: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę
Na co zwrócić uwagę w przypadku Renault Scenic II?
Nadwozie: Scenic jest wyjątkowo odporny na korozję, wyróżnia się bardzo dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. O ile na zewnątrz producent się postarał, to wnętrze pozostaje do poprawki. W autach używanych z początku produkcji występuje problem z trzeszczeniem i „strzelaniem” niektórych elementów. Podczas jazdy jest to wyjątkowo uciążliwe.
Zawieszenie: Niestety Scenic nie jest odporny na stan naszych dróg. Luzy w układzie kierowniczym, wybite łożyska amortyzatorów, wybite sworznie wahaczy to jedne z najczęstszych przypadłości tego modelu. Należy zwrócić na to uwagę przy zakupie. Dużym plusem jest koszt naprawy takiego zawieszenia. Nie należy wymieniać całego wahacza, wystarczy poszczególne elementy. Standardowo przyglądamy się amortyzatorom, czy nie mają śladów uszkodzeń. W przypadku usterki jest to dobry powód do obniżenia ceny.
Silnik: Silniki benzynowe są zdecydowanie najmniej awaryjne. Zdarzają się problemy z cewkami zapłonowymi. W silnikach 1.4 i 1.6 bardzo ważny jest pasek rozrządu. Jeżeli sprzedający się zarzeka, że była wymiana, a nie ma na to żadnego dowodu to należy bezwzględnie wymienić pasek. W silnikach pęka on bardzo łatwo, co generuje bardzo duże koszty naprawy.
Silniki Diesla mają znacznie więcej problemów. Zaoszczędzone pieniądze na paliwie będzie na co wydawać. Niestety nie będziemy mogli zweryfikować na jakim paliwie jeździł poprzedni właściciel. Większość problemów jakie występują w silniku wysokoprężnym jest wywołanych z powodu kiepskiej jakość paliwa. W silnikach 1.9 DCI z lat 2003 – 2006 należy uważać na turbosprężarki, bardzo często ulegały awariom. W późniejszych latach również występował ten problem, ale znacznie rzadziej.
Zobacz też: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan
Na koniec kontrolujemy silnik pod względem wycieków oleju i paliwa – objaw, który najczęściej występuje w Dieslach.
Elektryka: Tutaj psuje się prawie wszystko. Ciężko wskazać element lub grupę elementów, na które należy zwrócić największą uwagę. Jeżeli w książce serwisowej wyczytamy, że były naprawiane usterki elektryczne to nie oznacza, że one nie powrócą. Do najczęściej spotykanych należą:
- problemy z cewkami w silniku benzynowym
- awaria wycieraczek
- problemy z kartą (brak możliwości otwarcia i uruchomienia samochodu)
- problemy z wspomaganiem
- problemy z hamulcem ręcznym
- usterka czujników ciśnienia powietrza w kołach
Podczas zakupu należy się upewnić czy były wykonywane naprawy tych usterek.
Zobacz też: Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik
Ceny części do Renault Scenic II
Pompa wtryskowa – około 450 złotych
Oryginalne tarcze hamulcowe tył – 500 złotych
Cewka zapłonowa – 55 złotych
Tarcze + klocki przód (zamienniki) – od 300 złotych
Zobacz też: Używany Ford Focus I: tania niespodzianka
Podsumowanie
Liczne usterki i awarie sprawiają, że francuska marka nadal jest kojarzona z wiecznie psującymi się samochodami. Wyeliminowanie wielu usterek sprawiłoby, że Scenic II byłby bardzo mocna pozycją na rynku rodzinnych aut używanych. Pamiętajmy jednak, psucie się francuskich aut nie jest regułą. Jeżeli mamy auto z pewnego źródła, a co najważniejsze prawidłowo serwisowane i ze sprawdzona historią serwisową, to warto przemyśleć taki zakup.U
REKLAMA
REKLAMA