REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rodzinne auto z napędem 4x4. Co wybrać?

Volkswagen Passat B5 również był oferowany z napędem na cztery koła 4motion. Fot. Volkswagen
Volkswagen Passat B5 również był oferowany z napędem na cztery koła 4motion. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Są duże, często mocne i cieszą się opinią bezpieczniejszych. Mimo tego, że są droższe w zakupie i użytkowaniu od „jednonapędowców”, zyskują coraz większą popularność – mowa o rodzinnych samochodach z napędem na cztery koła. Eksperci serwisu otoMoto.pl sprawdzają, jakie ciekawe egzemplarze można „upolować” w przedziale 35-40 tys. złotych.

Od pewnego czasu obserwujemy wzrost popularności rodzinnych samochodów osobowych z napędem na obie osie. Świadczy o tym chociażby fakt, że obecnie każdy szanujący się producent oferuje takie rozwiązanie w swoich modelach. Są one duże i pakowne, co nie odbija się na ich estetyce – często posiadają atrakcyjną linię.

REKLAMA

REKLAMA

Napęd przenoszony na wszystkie koła jest często jedyną rzeczą, która odróżnia je od modeli „jedonapędowych”. Najbardziej chyba znanym i rozpoznawanym rozwiązaniem technicznym w tej kategorii jest system Quattro, pierwszy raz seryjnie zastosowany przez Audi w modelach na początku lat 80. ubiegłego wieku. Mówi się, że to właśnie Audi odpowiada za popularyzację takiego rozwiązania w „cywilnych” pojazdach. Mimo wielu różnic pomiędzy poszczególnymi technologiami, idea stosowania 4x4 w osobówkach jest ciągle taka sama – uzyskanie jak największego komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, poprzez możliwie maksymalne wykorzystanie przyczepności drogi.

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagenie Passacie

Producenci samochodów proponują różne mechanizmy – m.in. klasyczny stały napęd na cztery koła (stosowany m.in. w części samochodów Audi z systemem Quattro, w Subaru Imprezie, starszych modelach BMW z systemem xDrive, czy SUVie Porsche – Cayenne) lub różnego rodzaju układy z dołączanym napędem drugiej osi (w taki sposób jeżdżą np. Golfy z systemem 4motion, Skody Octavia 4x4 oraz część tańszych SUV-ów). Sugerując się stale rosnącą popularnością tego typu pojazdów, postanowiliśmy sprawdzić, jakie oferty sprzedaży rodzinnych modeli z napędem na obie osie można znaleźć w sieci. Biorąc pod uwagę, że na rynku można znaleźć wiele modeli w różnych klasach i poziomach cenowych, za kryterium przyjęliśmy koszt pojazdu mieszczący się w przedziale 35-40 tys. złotych, czyli kwocie, za którą zdaniem ekspertów otoMoto.pl można nabyć kilkuletnie, przyzwoicie wyposażone auto klasy średniej.

REKLAMA

Solidny „Pasek”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volkswagen Passat to zdecydowanie jeden z najpopularniejszych samochodów w segmencie. Kojarzony z solidnością i niezawodnością, jest chętnie wybierany przez kierowców w Polsce. W serwisie otoMoto.pl prawie wszystkie oferowane modele w tym przedziale cenowym  z napędem na obie osie to wersja B6 (produkowana od 2005 do 2010 roku) z 140-konnym dieslem, często z bogatym wyposażeniem dodatkowym. Jest to jedyny silnik wysokoprężny dla tej wersji Passata, który był dostępny z napędem 4motion. Jeśli zależy nam na silniku benzynowym, do wyboru mamy dwulitrowy motor o mocy 150 koni mechanicznych oraz dwa bardzo mocne sześciocylindrowce o pojemności 3.2 (250 KM) i 3.6 (300 KM – wersja R32) litra – te dwa ostatnie oferowane wyłącznie z napędem 4motion.

W serwisie otoMoto.pl znaleźliśmy Passata z nadwoziem kombi i silnikiem diesla z 2007 roku z przebiegiem ok. 165 tys. km za 38,5 tys. zł. Auto jest wyposażone m.in. w dwustrefową klimatyzację, 10 poduszek powietrznych i system audio ze zmieniarką CD. Posiada także skórzaną tapicerkę oraz ksenonowe reflektory. Podobnie wyposażony model z automatyczną skrzynią DSG z 2006 roku kosztuje 37 tys. zł, a 150-konny model benzynowy z 2007 roku – 39 tys. zł.

Zobacz też: Luksusowa limuzyna z dieslem za mniej niż 35 tysięcy – co można kupić?

Trochę drożej niż VW

Gdybyśmy chcieli się stać właścicielami Audi z napędem Quattro, np. modelu A4, będziemy musieli się przygotować na to, że w przedziale 35-40 tys. zł dostaniemy najprawdopodobniej samochód trochę starszy od Passata, z większym przebiegiem i bardziej ubogim wyposażeniem. Jednak wybór jednostek napędowych będzie zdecydowanie większy niż w przypadku Volkswagena. W serwisie otoMoto.pl znaleźliśmy wersje benzynowe: 1.8 z turbosprężarką (170 KM), 2.0 (130 KM), 3.0 (220 KM) i 3.2 (265 KM) oraz diesle: 1.9 tdi (130, 131 i 150 KM), 2.0 tdi (140 KM) i 2.5 tdi (180 KM) w różnych wersjach nadwozia (sedan, kombi i cabrio).

Przykładowo, dwulitrowy 140-konny model A4 B7 (produkowany w latach 2004-2008) z 2006 roku i z przebiegiem nieco ponad 160 tys. km kosztuje niespełna 40 tys. zł. Samochód posiada wersję stylizacyjną „S”, czyli m.in. sportowe zderzaki i spojlery oraz 18-calowe, aluminiowe felgi, a także tempomat, dwustrefową klimatyzację, reflektory przeciwmgielne, czy elektrycznie zamykane wszystkie szyby. Dla porównania – trzylitrowe, 220-konne, sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych cabrio z tego samego roku, z bogatym wyposażeniem dodatkowym i automatyczną skrzynią biegów można nabyć za 40 tys. zł.

Dla kierowców z oktanami we krwi

Fanom motoryzacji tego samochodu przedstawiać nie trzeba – Subaru Impreza to już z pewnością legenda. Od wielu lat pojazdy te stanowią czołówkę, jeśli chodzi o wyścigi klasy WRC (własna Impreza jest marzeniem chyba każdego początkującego rajdowca). Budowane są także ich „cywilne” wersje – chociaż często pod ich maskami znajdują się motory o mocy porównywalnej do tych z torów wyścigowych i tras rajdowych. Fenomen Subaru Imprezy wiąże się między innymi z jej doskonałymi właściwościami jezdnymi, za które odpowiada stały napęd na wszystkie koła. Takie rozwiązanie sprawia, że samochód jest bardzo przewidywalny i niesamowicie przyjemny (co nie znaczy łatwy!) w prowadzeniu. Z kolei jego rozmiar pozwala nawet na zamontowanie w środku dwóch fotelików oraz włożenie do bagażnika dziecięcego wózka, jeżeli tylko potrzeba. Jeśli chodzi o silniki, każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystkie motory to jednostki zbudowane w układzie bokser, o pojemności od 1.5 do 2.5 litra i mocy od 105 do 300 koni mechanicznych.

W serwisie otoMoto.pl znaleźliśmy wiele egzemplarzy, np. model z 2006 roku z najmniejszym silnikiem 1.5 litra i przebiegu niecałych 80 tys. km kosztuje 36 tys. zł. Tyle samo trzeba zapłacić za starszą o dwa lata wersję z dwulirowym, 225-konnym motorem, a za trzystukonną wersję STI z 2005 roku, właściciel życzy sobie 39,5 tys. zł.

Zobacz też: Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Jest w czym wybierać

Opisane powyżej trzy modele rozpoczynają jedynie długą listę „osobówek” z napędem na cztery koła, które są dostępne na polskim rynku. W zależności od naszych potrzeb, możemy poszukać pojazdu o różnym rodzaju i wielkości nadwozia, silnika, wyposażeniu, koszcie eksploatacji. W serwisie otoMoto.pl w przedziale cenowym 35-40 tys. zł, warto również zwrócić uwagę m.in. na pojazdy Alfa Romeo (np. uterenowiony Crosswagon), Audi (oprócz A4, także modele A3, czy A6), BMW serii 3 i 5, Mercedesa klasy C i E, Subaru Forester, Legacy i Outback, VW Golfa, Bora i Sharana, Skodę Octavia, czy kilka modeli Volvo.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA