REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzinne kombi za jak najmniejsze pieniądze

Max Trela
Ford Mondeo fot. Newspress
Ford Mondeo fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Duże rodzinne kombi można mieć już za 5 – 6 tysięcy złotych. Samochód będzie miał wtedy przebieg rzędu 200 – 300 tysięcy kilometrów i nawet 18 lat. To dużo, ale wciąż można trafić całkiem ciekawe auto, pod jednym jednak warunkiem: Pamiętajmy, że rynek kombi pełen jest bardzo zjeżdżonych aut służbowych.

Kupujemy kombi...

REKLAMA

REKLAMA

Rodzinne auto musi mieć 5 miejsc i przestrzeń na bagaż, bardzo pokaźną przestrzeń, bo takie auto z założenia ma zaspakajać potrzeby wszystkich, których zabieramy na pokład. Gdy zapadnie decyzja, że taki właśnie samochód kupujemy, zaczynamy przeglądać ogłoszenia i... nagle okazuje się, że niby jest w czym wybierać, ale za naprawdę dobre zadbane auta trzeba wcale nie mało zapłacić.

To niestety specyfika tego segmentu. Auta kombi klasy średniej i średniej wyższej niestety często wjeżdżają na polskie drogi jako służbówki, później jeszcze dwa razy zmieniają właściciela „po znajomości” i w końcu trafiają na portale z ogłoszeniami. Efekt? Duża liczba z nich jest wręcz skrajnie zużyta, albo (co chyba jeszcze gorsze) są starannie odpicowane za jak najmniejsze pieniądze i mimo niezłego wyglądu nie przechodzą badania technicznego.

Dlatego kupując kombi warto uzbroić się w cierpliwość i... szukać, sprawdzać, znów szukać i tak do skutku.

REKLAMA

Co można znaleźć?

Jeśli chodzi o „segment” najtańszy powinniśmy skupić się przede wszystkim na 4 markach: Ford, Renault, Fiat i Peugeot.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszym przypadku chodzi o Mondeo II generacji, w drugim o Lagunę Grand Tour I. W ofercie Fiata znajdziemy Mareę Weekend, a Peugeot z segmencie dużych tanich kombi oferuje 406 break.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Mondeo

Ford Mondeo mk I i II

To absolutnie najtańsze z aut klasy średniej, które można kupić już za 3,5 tysiąca złotych. Dobre egzemplarze z realnym przebiegiem, to jednak wydatek rzędu 6-8 tysięcy. Do wyboru są cztery silniki benzynowe 1,6 – 1,8 – 2.0 i 2,5 litra oraz diesel 1,8 (występujący w różnych wariantach mocy w zależności od rocznika).

Główne zalety? Przede wszystkim olbrzymia przestrzeń zarówno w kabinie pasażerskiej jak i ta na bagaże. Ponad 520 litrów wolnego miejsca za tylną kanapą i ponad 1000 litów po rozłożeniu siedzeń (składane oparcia są seryjne) robiło z mondeo w swoim czasie największe auto w klasie.

Na plus trzeba wpisać fordowi również wszystkie silniki benzynowe z 4 cylindrami. Moce nie są rewelacyjne, ale rozsądny moment obrotowy powoduje, że nawet podstawowe 1,6 pozwala na sprawne poruszanie się poza miastem. Pamiętajmy, ze w raz pojemnością auto jeździ coraz sprawniej, ale pochlania też większe ilości paliwa. Przy 1,6 będzie się ono wahać w średniej 8-10 litów, silnik 2,0 może palić już 10 – 13 litrów na 100 km.

Topowa jednostka 2,5 V6 jest wyborem tylko dla bogatych. Silnik jest bardzo trwały i mocny, a do tego cichy i elastyczny. Fordowska v-ka potrafi jednak spalić w mieście nawet 18 litrów paliwa!

Diesel 1,8 przekonuje do siebie spalaniem na poziomie 8 litrów na 100 kilometrów i... to niestety tyle. Głównie dlatego, że przy przebiegach powyżej 200 tysięcy zdarzają się w fordowskich dieslach notoryczne awarie osprzętu. Uszczelka pod głowica rzadko wytrzymuje 300 tysięcy kilometrów co jak na diesla nie jest rewelacją.

Główne wady? Ford nigdy nie miał dobrej blacharki... Rdzewiejące progi, nadkola, doły drzwi to niestety norma i trzeba się z tym liczyć. Do tego słabej jakości plastiki i elektryka żyjąca własnym życiem (zacinające się zamki, elektryczne szyby czy szyberdach).

ZALETY:
- duże wnętrze
- potężny bagażnik
- trwałe silniki benzynowe 4-cylindrowe
- niska cena zakupu
- tani serwis i części

WADY:
- starzejąca się stylistyka
- nie najlepsze wykonanie
- problemy z rdzą
- szwankująca elektryka
- problematyczne diesle
- duży apetyt na paliwo (szczególnie silnik V6)

Renault Laguna Grand Tour I

Laguna Grand Tour pierwszej generacji znalazła w Polsce niewielu nabywców jako auto nowe salonowe, a większość aut dostępnych obecnie na rynku wtórnym to samochody z prywatnego (i nie tylko) importu. To o tyle zaleta, że wśród proponowanych przez nas aut stosunkowo najłatwiej znaleźć lagunę z prawdziwym rozsądnym przebiegiem, poza tym większość aut ma całkiem przyzwoite wyposażenie.

Za auto z benzynowym silnikiem trzeba zapłacić od 5 do około 9 tysięcy złotych, niestety diesle są droższe i to znacznie. Silnik starej generacji DTI będzie kosztował dopłatę ok 3 tysięcy, ale paradoksalnie tańsze będą pierwsze produkowane przez renault diesle DCI.

Główne zalety? Duże wnętrze, może mieć nawet 7 miejsc, a wykończenie zasługuje rzeczywiście na miano klasy średniej. Materiały są dobrej jakości i wytrzymują długoletnie nawet intensywne używanie. Do tego dodajmy kompletne wyposażenie. ABS, 2 poduszki powietrzne i prosty komputer pokładowy to właściwie standard (nie występowały tylko w najtańszej wersji). Oczywistą zaleta renault jest komfort. Laguna ma doskonale wyciszone wnętrze i miękkie zawieszenie.

Zobacz też: Używane Audi A6 C5: wygodna limuzyna

Wady? Renault z połowy i końca lat 90-tych niestety miały problemy z elektroniką. Wszelakie sterowniki, bardzo często bez wyraźnego powodu, potrafią sygnalizować błędy i wadliwe działanie. Problemów nie sprawia mechanika silnika, choć 4-cylindrowe silniki z 8 zaworami lubią olej i potrafią go zużywać. Jednostki 16v są natomiast prawie bezobsługowe, tak jak topowy 3-litrowiec V6. Ten ostatni spala jednak dużo... bardzo dużo – przeciętnie ponad 14 litrów na 100 km.

Zupełnie odrębna historia to silniki diesla. Jednostki DTI były trwałe i oszczędne, przy regularnych serwisach osiągają rekordowe przebiegi. Co innego jednostki dci, które cierpią na typowe choroby wieku dziecięcego. Błędy w elektronice wtrysku i turbo potrafią w skrajnym przypadku doprowadzić jednak do poważnych uszkodzeń silnika.

ZALETY:
- dobry stosunek cena/jakość
- wysoki komfort
- dobre silniki 16v
- tanie części i obsługa

WADY:
- paliwożerne silniki starszego typu
- kłopotliwe silniki dci
- nietrwałe elementy zawieszenia
- awaryjna elektronika

Fiat Marea Weekend

Marea Weekend jest najmłodszym autem z naszej wytypowanej czwórki. Przy odrobinie szczęścia w cenie do 12 tysięcy złotych można dostać auto z roku 2001, a nawet z samej końcówki produkcji.  To oznacza, ze jako jedyny samochód w tym zestawieniu Marea będzie miała przebieg nieco poniżej 200 tysięcy kilometrów.

Zalety? Fiat bardzo długo nie mógł przekonać klientów do tego auta, dlatego po pierwszej dość ubogiej serii na rynek trafiły egzemplarze dużo bardziej dopracowane i przede wszystkim dobrze wyposażone. Podstawowa siła Marei to bardzo zmyślne wnętrze z wieloma „patentami” które czynią z fiata auto wręcz ciężarowe (opuszczany próg załadunkowy). Drugi mocny punkt największego w owym momencie fiata to silniki. Nawet benzynowce są dość oszczędne, a diesle z serii multijet mimo drobnych problemów z aparaturą wtryskową uzyskują swobodnie przebiegi ponad 350 tysięcy kilometrów.

Najbardziej oczywista zaleta fiata to jednak... serwis! Marea jest autem klasy średniej, które można utrzymać za za takie same pieniądze jak małe auto kompaktowe.

Wady? Ogromna utrata wartości i nie najlepsze osiągi aut z silnikami o najmniejszych pojemnościach. Nie zachwycają też materiały użyte do wykończenia wnętrza, ale są one zaskakująco długowieczne.

ZALETY:
- auto najmłodsze z najtańszych
- oszczędne silniki
- duża przestrzeń ładunkowa i ciekawe rozwiązania wnętrza
- bogate wyposażenie standardowe
- szeroka gama silników i wyposażenia

WADY:
- wielka utrata wartości
- plastikowe wnętrze
- kłopoty z odsprzedażą

Peugeot 406 Break mk I

Peugeot 406 bardzo popularny w Polsce wersji sedan jako kombi nie był już tak dobrze znany i lubiany (również dlatego, że jego cena była wyższa). Dlatego też stosunkowo trudno odnaleźć dobrze zachowany egzemplarz 406 kombi z pierwszej serii produkcji. Jeśli już się uda trafimy najczęściej na jedną z 3 wersji: benzynowe 1.8 8v, również benzynowe 1.8 ale już z głowicą 16v lub staromodne 1,9 TD. Wszystkie auta będą miały przebieg w granicach 200 – 230 tysięcy i będą kosztować około 8 tysięcy złotych.

Zalety? Wbrew obiegowej opinii dotyczącej awaryjności aut francuskich jest to jeden z najmniej psujących się samochodów w swojej klasie. Tyczy się to zarówno karoserii (która o dziwo nie rdzewieje) jak i silnika czy zawieszenia. To ostatnie wytrzymuje „w oryginale” na polskich drogach około 150 tysięcy, elementy nieoryginalne starczają na około 100 tysięcy.

Niestety nie ma róży bez kolców, a zatem wady: Główna wada to brak wyrazistości. Peugeot nie jest ani rekordowo pojemny, ani specjalnie oszczędny czy tani w utrzymaniu. Najczęściej spotykane silniki nie gwarantują też dobrych osiągów. Słowem – przeciętniak – w najlepszym i najgorszym znaczeniu tego słowa jednocześnie.

ZALETY:
- mała awaryjność
- zaskakująco dobra trwałość
- rozsądne wyposażenie standardowe
- tanie części zamienne i serwis
- stosunkowo oszczędne silniki (1,8 - 90 KM i 1,9TD )

WADY:
- stosunkowo mała liczba aut do odkupienia
- przeciętna wielkość wnętrza
- dość głośne silniki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA