Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Jakub Tujaka
Renault Twingo pojawiło się na rynku w 1993 roku i dzięki nietypowej bryle od razu przypadło do gustu klientom. Linia auta nieprzypadkowo przypomina polski prototyp Beskid, który nie wszedł do seryjnej produkcji.

Karoseria auta została zaprojektowana przez Patricka Le Quémenta. Był on ówczesnym głównym projektantem Renault. Projekt oparł o polskie auto Beskid, a małe Renault zostało wprowadzone na rynek zaraz po tym, jak wygasł patent Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

Ciekawostką jest to, że firma Renault nie zdecydowała się produkować wersji z kierownicą po prawej stronie, tracąc wielu klientów, głównie w Wielkiej Brytanii, największym rynku eksportowym Renault.

Renault Twingo było produkowane we Francji od 1993 do 2007 roku. Łącznie sprzedano około 2,4 miliona egzemplarzy pojazdu. Auto przeszło kilka modernizacji,  gama jednostek napędowych uległa zmianom, powstała też niezliczona liczba wersji wyposażeniowych miejskiej „renówki”. 

Rynkową karierę Twingo pierwszej generacji rozpoczęła Seria I, która była oferowana od 1993 do 1995 roku. W tym czasie można było wyróżnić kilka wersji wyposażenia.

Serię II wypuszczono w 1995 roku i dotrwała do roku 1996. Wyróżniała się nowymi kolorami nadwozia (purpurowy, czerwony, cytrynowo żółty, błękitny, niebieski i zielony oraz zielony metallic), zmieniono kolor przycisków wewnątrz auta z jasnozielonego na ciemnoniebieski, auto zostało doposażone w blokada rozruchu, lampkę oświetleniową przeniesiono z podsufitki do przodu, a także dodano lampkę w bagażniku. ABS był oferowany jako opcja.

Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Twingo

Seria 3 (1996-1998)

Wprowadzono nowy silnik D7F o pojemności 1149 cm3 i mocy 60KM, a także nowe kolory karoserii i nowe rodzaje tapicerek. Przełączniki i akcesoria stały się beżowe i dodano podświetlenie kontrolek i przycisków, trzecie światło stopu i Twingo Matic dostaje specyficzne kołpaki.

W Lipcu 1997 została wprowadzona nowa szyba przednia odbijająca więcej promieni UV oraz cztery nowe wersje felg.

Seria 4 (1998-2000)

Twingo przechodzi facelifting, dzięki któremu zyskuje nowe wnętrze, siedzenia (takie jak w Clio II), nowe wzory tapicerki oraz głośniki umieszczone w górnej części deski rozdzielczej, dodano także normalne schowki.

Z zewnątrz zmieniły się zderzaki, które były odtąd malowane w taki samym kolorze jak nadwozie, przeprojektowano także przednie i tylne lampy. W palecie barw znalazły się nowe kolory karoserii (Tobago, Anis, Ciel Bleu i pomarańczowy), a także zmienił się kolor przycisków i akcesoriów. Do wyposażenia opcjonalnego dodano boczne poduszki powietrzne, sterowanie radiem za pomocą przycisków na kierownicy, nowy szklany dach, który składa się z dwóch elementów zastępuje wciąż oferowany rolldach. Dodano także nowe wzory felg.

Zmienił się także wyświetlacz, zamiast kropek są teraz kreski które wskazują stan paliwa i kontrolka informująca o niezapiętych pasach.

Seria 5 (2000-2002)

Zaprezentowana w 2000 roku seria 5 otrzymała w standardzie ABS, poduszkę powietrzną oraz elektryczne szyby. Zmieniono rozmiar kół na 14 cali, a wewnątrz zastosowano nowe obicia drzwi, nowe wyprofilowane siedzenia i zamontowano uchwyty na kubki z napojami.

Zmodyfikowano także silnik. Nowa jednostka o pojemności 1,2 16V miała moc 75 KM. Auto było szybsze i miało zużywać mniej paliwa niż poprzednie wersje. W kwietniu 2001 pojawia się wersja Twingo Easy Matic z przekładnią Quickshift 5 (zautomatyzowana skrzynia mechaniczna).

Seria 6 (2002 - 2004)

Na paryskim Mondial Autoshow 2002 pojawia się szósta seria Twingo w wersjach Dynamique i Tech'run wraz z nowymi kolorami : Bleu Attol, Rouge Vif, Vert Rainette, Rouge Cerise, Noir Nacré, Bleu Crépuscule, Vert Onyx, Bleu Eole, Bleu Cyclade, zmienione zostały także niektóre elementy wnętrza.

Seria 7 (2004 - 2007)

Ostatnia seria Twingo charakteryzuje się dodatkami wzbogacającymi wyposażenie poszczególnych wersji. Auta z ostatnich lat produkcji mają więcej kolorowych dodatków takich jak np. lakierowane tarcze hamulcowe (lakier był odporny na ścieranie).

Ostatnią wersją było Twingo Collection. Auto wyróżniało się naklejkami zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz auta. Wyposażenie obejmowało elektryczne szyby, regulacja wysokości foteli czy inne kolory elementów plastikowych wnętrza w tym samym modelu. Dodatkowo dodano listwy ochronne na drzwi i specjalną wersję tapicerki.
Później także oferowana była wersja Collection Cool z klimatyzacją.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Silnik

Od początku Twingo było produkowane z silnikiem oznaczonym jako C3G. Jednostka o pojemności 1,2 litra generowała moc  55 KM. Silnik miał osiem zaworów i oraz łańcuch rozrządu. Od połowy 1996 roku wprowadzono zmodyfikowany silnik D7F (60 KM, 8 zaworów), a od 2001 roku auta napędzały nowsze jednostki D4F (75 KM, 16 zaworów).

Czego szukać na rynku?

Na rynku aut używanych znajdziemy bardzo wiele ofert sprzedaży zarówno pojazdów użytkowanych w kraju jak i sprowadzonych z zagranicy. Niezależnie od roku produkcji auta warto zwrócić uwagę na stan karoserii, ponieważ jedną z głównych bolączek Twingo jest pojawianie się rdzy na progach i pod klapą bagażnika.

Kolejnym problemem, z którym boryka się niejedno Twingo jest niska trwałość uchwytów i innych plastikowych elementów wnętrza. Warto przed zakupem sprawdzić wszystkie (w miarę możliwości) przełączniki i dźwignie służące np. co rozkładania czy przesuwania foteli.

Właściciele Twingo uskarżają się również na wycieki spod głowicy silnika, jednak należy pamiętać, że wyciek nie oznacza konieczności wymiany silnika, a zbyt czysta jednostka napędowa również powinna wzbudzić podejrzenia.

Typową dla tego modelu usterką jest także słabo działający układ hamulcowy.

Warto także zwrócić uwagę na stan uszczelek i dokładność montażu elementów karoserii. Wszystkie szczeliny np. pomiędzy błotnikiem a maską powinny być równe. Takie same powinny być też śruby mocujące zderzaki.

W Twingo w bardzo prosty sposób można sprawdzić, czy auto było lakierowane „na szybko”. W tym celu należy podnieść tylną kanapę, pod którą widać fabryczną blachę. Jeśli jej kolor jest taki sam, jak kolor nadwozia to istnieje duża szansa, że auto ma fabryczny lakier.

Przejażdżka

Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy auto przyspiesza i czy do naszych uszu nie docierają niepokojące hałasy z komory silnika lub z zawieszenia. Kolejnym elementem jazdy testowej powinno być puszczenie na chwilę kierownicy w celu sprawdzenia, czy auto nie ściąga. Jeśli tak, powodów może być wiele; od złego ciśnienia powietrza w oponach do uszkodzonego zawieszenia lub skrzywionej karoserii.

Egzemplarze z początku produkcji z cena około 3 tysięcy złotych nie są godne polecenia ze względu na zaawansowany wiek. Warto rozejrzeć się za autem wyprodukowanym po 1997 roku na rynek francuski lub niemiecki, ze względu na bogatsze wyposażenie.

W celu ustalenia konkretnej wersji wyposażeniowej i daty jej produkcji warto odwiedzić strony fanklubu Twingo (link poniżej).

Polecamy zakup egzemplarzy z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i poduszkami powietrznymi, ze względu na obserwowany ostatnio wzrost cen bogatych wersji wyposażenia na zachodnich rynkach i rozwój tamtejszych fanklubów.

Godne polecenia Renault Twino kosztuje około 5-7 tysięcy złotych.

Zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze mogą stać się niebawem poszukiwane. Przykładem takiej wersji może być Twingo Seventie z 1997 roku – zaprezentowano je podczas Salon de l'automobile w Genewie upamiętniające 70 rocznicę wprowadzenia Renault na rynek Szwajcarski . Auto było maksymalnie wyposażone.

Podsumowanie

Przez 14 lat produkcji Twingo zdobyło popularność dzięki licznym akcjom promocyjnym. Łącznie wyprodukowano ponad 100 różnych wersji wyposażeniowych Twingo dostępnych na kilku rynkach europejskich. Każda z nich wyróżnia się charakterystycznymi dodatkami takimi jak np. naklejki czy zestawy kolorów karoserii lub elementów wnętrza. Przed zakupem Twingo warto dokładnie sprawdzić auto. Pozwoli to uniknąć niespodziewanych wydatków.

Ceny części

Reflektor przedni - około 80 zł

Tłumik końcowy - około 120 zł

Alternator - 250 zł

Szczęki hamulcowe z cylinderkami (komplet na 2 koła) - 270 zł

Pompa paliwowa - 100 zł

Tarcze i klocki hamulcowe przednie - 130 zł

Komplet amortyzatorów tylnych - 160 zł

W sumie powstało około 100 różnych wersji wyposażeniowych Renault Twingo I. Fot. Renault
Niektóre egzemplarze Renault Twingo były wyposażone w panoramiczny dach. Fot. Renault
Renault Twingo to typowy przedstawiciel segmentu pojazdów miejskich. Fot. Renault
Zadbane, używane Renault Twingo kosztuje obecnie około 7 tysięcy złotych. Fot. Renault
Wnętrze Renault Twingo I oferuje zaskakująco dużo przestrzeni dla pasażerów. Fot. Renault
Renault Twingo to obecnie ciekawa oferta na rynku aut używanych. Fot. Renault
Renault Twingo I produkowano od 1993 do 2007 roku. Fot. Renault
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.