REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Renault Twingo I: z polskim akcentem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Renault Twingo pojawiło się na rynku w 1993 roku i dzięki nietypowej bryle od razu przypadło do gustu klientom. Linia auta nieprzypadkowo przypomina polski prototyp Beskid, który nie wszedł do seryjnej produkcji.

Karoseria auta została zaprojektowana przez Patricka Le Quémenta. Był on ówczesnym głównym projektantem Renault. Projekt oparł o polskie auto Beskid, a małe Renault zostało wprowadzone na rynek zaraz po tym, jak wygasł patent Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

REKLAMA

REKLAMA

Ciekawostką jest to, że firma Renault nie zdecydowała się produkować wersji z kierownicą po prawej stronie, tracąc wielu klientów, głównie w Wielkiej Brytanii, największym rynku eksportowym Renault.

Renault Twingo było produkowane we Francji od 1993 do 2007 roku. Łącznie sprzedano około 2,4 miliona egzemplarzy pojazdu. Auto przeszło kilka modernizacji,  gama jednostek napędowych uległa zmianom, powstała też niezliczona liczba wersji wyposażeniowych miejskiej „renówki”. 

Rynkową karierę Twingo pierwszej generacji rozpoczęła Seria I, która była oferowana od 1993 do 1995 roku. W tym czasie można było wyróżnić kilka wersji wyposażenia.

REKLAMA

Serię II wypuszczono w 1995 roku i dotrwała do roku 1996. Wyróżniała się nowymi kolorami nadwozia (purpurowy, czerwony, cytrynowo żółty, błękitny, niebieski i zielony oraz zielony metallic), zmieniono kolor przycisków wewnątrz auta z jasnozielonego na ciemnoniebieski, auto zostało doposażone w blokada rozruchu, lampkę oświetleniową przeniesiono z podsufitki do przodu, a także dodano lampkę w bagażniku. ABS był oferowany jako opcja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Twingo

Seria 3 (1996-1998)

Wprowadzono nowy silnik D7F o pojemności 1149 cm3 i mocy 60KM, a także nowe kolory karoserii i nowe rodzaje tapicerek. Przełączniki i akcesoria stały się beżowe i dodano podświetlenie kontrolek i przycisków, trzecie światło stopu i Twingo Matic dostaje specyficzne kołpaki.

W Lipcu 1997 została wprowadzona nowa szyba przednia odbijająca więcej promieni UV oraz cztery nowe wersje felg.

Seria 4 (1998-2000)

Twingo przechodzi facelifting, dzięki któremu zyskuje nowe wnętrze, siedzenia (takie jak w Clio II), nowe wzory tapicerki oraz głośniki umieszczone w górnej części deski rozdzielczej, dodano także normalne schowki.

Z zewnątrz zmieniły się zderzaki, które były odtąd malowane w taki samym kolorze jak nadwozie, przeprojektowano także przednie i tylne lampy. W palecie barw znalazły się nowe kolory karoserii (Tobago, Anis, Ciel Bleu i pomarańczowy), a także zmienił się kolor przycisków i akcesoriów. Do wyposażenia opcjonalnego dodano boczne poduszki powietrzne, sterowanie radiem za pomocą przycisków na kierownicy, nowy szklany dach, który składa się z dwóch elementów zastępuje wciąż oferowany rolldach. Dodano także nowe wzory felg.

Zmienił się także wyświetlacz, zamiast kropek są teraz kreski które wskazują stan paliwa i kontrolka informująca o niezapiętych pasach.

Seria 5 (2000-2002)

Zaprezentowana w 2000 roku seria 5 otrzymała w standardzie ABS, poduszkę powietrzną oraz elektryczne szyby. Zmieniono rozmiar kół na 14 cali, a wewnątrz zastosowano nowe obicia drzwi, nowe wyprofilowane siedzenia i zamontowano uchwyty na kubki z napojami.

Zmodyfikowano także silnik. Nowa jednostka o pojemności 1,2 16V miała moc 75 KM. Auto było szybsze i miało zużywać mniej paliwa niż poprzednie wersje. W kwietniu 2001 pojawia się wersja Twingo Easy Matic z przekładnią Quickshift 5 (zautomatyzowana skrzynia mechaniczna).

Seria 6 (2002 - 2004)

Na paryskim Mondial Autoshow 2002 pojawia się szósta seria Twingo w wersjach Dynamique i Tech'run wraz z nowymi kolorami : Bleu Attol, Rouge Vif, Vert Rainette, Rouge Cerise, Noir Nacré, Bleu Crépuscule, Vert Onyx, Bleu Eole, Bleu Cyclade, zmienione zostały także niektóre elementy wnętrza.

Seria 7 (2004 - 2007)

Ostatnia seria Twingo charakteryzuje się dodatkami wzbogacającymi wyposażenie poszczególnych wersji. Auta z ostatnich lat produkcji mają więcej kolorowych dodatków takich jak np. lakierowane tarcze hamulcowe (lakier był odporny na ścieranie).

Ostatnią wersją było Twingo Collection. Auto wyróżniało się naklejkami zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz auta. Wyposażenie obejmowało elektryczne szyby, regulacja wysokości foteli czy inne kolory elementów plastikowych wnętrza w tym samym modelu. Dodatkowo dodano listwy ochronne na drzwi i specjalną wersję tapicerki.
Później także oferowana była wersja Collection Cool z klimatyzacją.

Zobacz też: Używany Opel Vectra C: tani i pojemny

Silnik

Od początku Twingo było produkowane z silnikiem oznaczonym jako C3G. Jednostka o pojemności 1,2 litra generowała moc  55 KM. Silnik miał osiem zaworów i oraz łańcuch rozrządu. Od połowy 1996 roku wprowadzono zmodyfikowany silnik D7F (60 KM, 8 zaworów), a od 2001 roku auta napędzały nowsze jednostki D4F (75 KM, 16 zaworów).

Czego szukać na rynku?

Na rynku aut używanych znajdziemy bardzo wiele ofert sprzedaży zarówno pojazdów użytkowanych w kraju jak i sprowadzonych z zagranicy. Niezależnie od roku produkcji auta warto zwrócić uwagę na stan karoserii, ponieważ jedną z głównych bolączek Twingo jest pojawianie się rdzy na progach i pod klapą bagażnika.

Kolejnym problemem, z którym boryka się niejedno Twingo jest niska trwałość uchwytów i innych plastikowych elementów wnętrza. Warto przed zakupem sprawdzić wszystkie (w miarę możliwości) przełączniki i dźwignie służące np. co rozkładania czy przesuwania foteli.

Właściciele Twingo uskarżają się również na wycieki spod głowicy silnika, jednak należy pamiętać, że wyciek nie oznacza konieczności wymiany silnika, a zbyt czysta jednostka napędowa również powinna wzbudzić podejrzenia.

Typową dla tego modelu usterką jest także słabo działający układ hamulcowy.

Warto także zwrócić uwagę na stan uszczelek i dokładność montażu elementów karoserii. Wszystkie szczeliny np. pomiędzy błotnikiem a maską powinny być równe. Takie same powinny być też śruby mocujące zderzaki.

W Twingo w bardzo prosty sposób można sprawdzić, czy auto było lakierowane „na szybko”. W tym celu należy podnieść tylną kanapę, pod którą widać fabryczną blachę. Jeśli jej kolor jest taki sam, jak kolor nadwozia to istnieje duża szansa, że auto ma fabryczny lakier.

Przejażdżka

Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy auto przyspiesza i czy do naszych uszu nie docierają niepokojące hałasy z komory silnika lub z zawieszenia. Kolejnym elementem jazdy testowej powinno być puszczenie na chwilę kierownicy w celu sprawdzenia, czy auto nie ściąga. Jeśli tak, powodów może być wiele; od złego ciśnienia powietrza w oponach do uszkodzonego zawieszenia lub skrzywionej karoserii.

Egzemplarze z początku produkcji z cena około 3 tysięcy złotych nie są godne polecenia ze względu na zaawansowany wiek. Warto rozejrzeć się za autem wyprodukowanym po 1997 roku na rynek francuski lub niemiecki, ze względu na bogatsze wyposażenie.

W celu ustalenia konkretnej wersji wyposażeniowej i daty jej produkcji warto odwiedzić strony fanklubu Twingo (link poniżej).

Polecamy zakup egzemplarzy z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i poduszkami powietrznymi, ze względu na obserwowany ostatnio wzrost cen bogatych wersji wyposażenia na zachodnich rynkach i rozwój tamtejszych fanklubów.

Godne polecenia Renault Twino kosztuje około 5-7 tysięcy złotych.

Zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze mogą stać się niebawem poszukiwane. Przykładem takiej wersji może być Twingo Seventie z 1997 roku – zaprezentowano je podczas Salon de l'automobile w Genewie upamiętniające 70 rocznicę wprowadzenia Renault na rynek Szwajcarski . Auto było maksymalnie wyposażone.

Podsumowanie

Przez 14 lat produkcji Twingo zdobyło popularność dzięki licznym akcjom promocyjnym. Łącznie wyprodukowano ponad 100 różnych wersji wyposażeniowych Twingo dostępnych na kilku rynkach europejskich. Każda z nich wyróżnia się charakterystycznymi dodatkami takimi jak np. naklejki czy zestawy kolorów karoserii lub elementów wnętrza. Przed zakupem Twingo warto dokładnie sprawdzić auto. Pozwoli to uniknąć niespodziewanych wydatków.

Ceny części

Reflektor przedni - około 80 zł

Tłumik końcowy - około 120 zł

Alternator - 250 zł

Szczęki hamulcowe z cylinderkami (komplet na 2 koła) - 270 zł

Pompa paliwowa - 100 zł

Tarcze i klocki hamulcowe przednie - 130 zł

Komplet amortyzatorów tylnych - 160 zł

W sumie powstało około 100 różnych wersji wyposażeniowych Renault Twingo I. Fot. Renault
Niektóre egzemplarze Renault Twingo były wyposażone w panoramiczny dach. Fot. Renault
Renault Twingo to typowy przedstawiciel segmentu pojazdów miejskich. Fot. Renault
Zadbane, używane Renault Twingo kosztuje obecnie około 7 tysięcy złotych. Fot. Renault
Wnętrze Renault Twingo I oferuje zaskakująco dużo przestrzeni dla pasażerów. Fot. Renault
Renault Twingo to obecnie ciekawa oferta na rynku aut używanych. Fot. Renault
Renault Twingo I produkowano od 1993 do 2007 roku. Fot. Renault
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA